WSK M24 : 90 i 125

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Odpowiedz
Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

WSK M24 : 90 i 125

Post autor: Savier » 2010-08-01, 20:42

Rama i osprzęt to zupełnie nowa konstrukcja. Zaprojektował to Mgr inż. Edward Mazur. Pojemność wynosiła 90 i 125 ccm. Silniki zaprojektowała Politechnika Krakowska a prototypy (silnika) wykonała Nowa Dęba. Wersje silników były dwie:

WSK M24 90cm3 10KM.jpg

- 90 ccm 10 KM - wersja silnika (?) 105

WSK M24 125cm3 14KM.jpg
- 125 ccm 14 KM - wersja silnika (?) 108

Silniki znalazły się w fazie prób, lecz ich innowacyjne wykonanie i nowoczesność stanęły na przeszkodzie we wprowadzeniu ich do seryjnej produkcji.

Przyjrzyjmy się wyglądowi.

- kierunkowskazy w obu wersjach to tak zwane bańki
bańki.JPG
- błotniki są płytkie, chromowane: prawdopodobnie pochodzą z modelu M21W2 "Dudek" (być może są specjalnie przystosowane do tej ramy)
płytkiebłotniki.JPG
- warto zwrócić uwagę na tylną lampę - czy to nie Lucas?
lampa.JPG
- amortyzatory w obydwu wersjach są odkryte (goła sprężyna)
amortyzator.JPG
- siedzenie także jest to samo dla dwóch wersji: z aluminiową ramką, pokrowiec z przeszyciami
siedzenia.JPG
- tłumik "z wyglądu" jest ten sam. Nie ma możliwości sprawdzenia "bebechów"
tłumiki.JPG
- jedną z charakterystycznych części modelu M24 są boczki. W modelu 125 ccm są dłuższe niż te z modelu 90 ccm. Poza tym na każdym z nich widnieje naklejka (?) "125" i "90".
boczki.JPG
- baki w motocyklu M24 na pierwszy rzut oka wydają się być łezką z pierwszych wersji M21W2 "Kobuz", leczy kiedy przyjrzymy się dokładniej zaważymy kilka różnic, m.in. zagłębienie w baku obok gumowej nakładki. Poza tym zbiornik jest jakby mniejszy od "kobuzowego".
baki.JPG
- lampy przednie wyglądają na takie same. Zapewne standardowe, stacyjka po lewej.
lapmy przednie.JPG
- silniki z zewnątrz są identyczne. Zębatka po lewej stronie motocykla.





Zdjęcia: Sebastian440 (dwa pierwsze) i Savier, tekst: Savier. Zakazuję kopiowania materiałów jak i całego artykułu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2010-11-24, 19:31 przez Savier, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1770
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: B3 Promot
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Szczepan » 2010-08-02, 10:03

Prototypy właśnie były wyposażone w silniki Jawa 90, dopiero później zostały wyposażone w rodzime silniki.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.

jarek_moto
Posty: 111
Rejestracja: 2009-05-06, 22:52
GG: 0
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: .......
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: jarek_moto » 2010-08-09, 15:30

Nawet ciekawie to wygląda, macie jakieś dane ile zrobili tych motocykli i w którym roku?

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Savier » 2010-11-12, 22:51

Tak na odświeżenie i uzupełnienie postu mojego brata:

starymotocykl pisze:Zgadza się, mam np. dokumentację prototypowej WSK M24 w ramie skorupowej i tam w prototypy wmontowali silniki z Jawy 90 Roadster, bo przewidziane do tego modelu prototypowe silniki, zaprojektowane na Politechnice Krakowskiej jeszcze nie były gotowe. Znam też zachowany do dziś motocykl z silnikiem Sachs 125.

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Savier » 2010-11-24, 19:36

Post na odświeżenie i prośbę - czy macie jakiekolwiek informacje (nawet najmniejszej, jakieś wzmianki) na temat tego motocykla, a co najważniejsze - silnika? Z pojemności 125 ccm "wydoili" 14 KM, czyli (porównując do W2B) nie mało.

Pozdrawiam z północy - zaczął padać śnieg! :D

Awatar użytkownika
Kapiii
Założyciel
Posty: 601
Rejestracja: 2007-01-01, 23:11
GG: 2256655
Moje maszyny: .
WSK MR16T
WSK 2.66
Promot NC125
MTX 3-03
SKM 250
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Kapiii » 2010-11-24, 19:41

Moim skromnym zdaniem, na tych fotach jest ten sam motocykl, jednak w zależności od poj. ze zmienionym schowkiem.
Oczywiście mogę się mylić, jednak np. spójrzcie na odbicie flesha na gumach na zbiorniku, a potem przeanalizujcie całość.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: kapiii@o2.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

marcinsud
Posty: 26
Rejestracja: 2010-03-13, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: '73 M21W2
Lokalizacja: Leszno
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: marcinsud » 2010-11-24, 22:57

Kapiii pewnie fotoaparat stał w miejscu a motocykle wprowadzano kolejno na sesję zdjęciową.

Awatar użytkownika
Karlicek
Posty: 193
Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
GG: 7162090
Moje maszyny: M21 W2
M06 B3
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Karlicek » 2010-11-24, 23:03

Ja też uważam, że to ten sam motocykl. Otwórzcie sobie te zdjęcia w dwóch osobnych kartach i porównajcie. Mało prawdopodobne aby różne motory ustawić identycznie.
Nie mogę się też doszukać jakoś linki od gazu.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.

marcinsud
Posty: 26
Rejestracja: 2010-03-13, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: '73 M21W2
Lokalizacja: Leszno
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: marcinsud » 2010-11-25, 00:48

Przecież nie są tak samo ustawione, każdy ma trochę inne światło na zbiorniku, a poza tym szprychy na każdym ze zdjęć są inaczej ustawione.

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: pawel15 » 2010-11-25, 16:32

A lampa przednia? Kształtem przypomina lampy plastikowe znane z modelu B3/M21W2 a jest w kolorze reszty motocykla(wnioskuję z fotek że jest to kolor żółty, być może słynny "yellow bahama"?). Lampa wygląda na malowaną?

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Savier » 2010-11-25, 16:42

Dla mnie to jest to jednoczęściówka z rocznika '77 z garbatych WueSeK. Pewnie trochę mniejsza, może metalowa malowana, może plastikowa malowana? Nie wiem, wszystko wnioskuję ze zdjęć.

Awatar użytkownika
Kapiii
Założyciel
Posty: 601
Rejestracja: 2007-01-01, 23:11
GG: 2256655
Moje maszyny: .
WSK MR16T
WSK 2.66
Promot NC125
MTX 3-03
SKM 250
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: WSK M24 90 i 125

Post autor: Kapiii » 2010-11-25, 18:52

To, że koła się obróciły to mnie nie dziwi. Do zdjęć motocykl przestawiano, zmieniano boczek, ale chodzi mi o to, że jest to ta sama rama z pozostałym osprzętem.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: kapiii@o2.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości