Strona 3 z 11

Re: WSK M-150

: 2016-05-29, 14:45
autor: s06tuner
w formie ciekawostki chciałem jeszcze wtrącić że nie zawsze s06 i s06 to to samo . tzn w trakcie produkcji zmieniały się pewne rzeczy i np
były conajmniej dwa rodzaje odlewów głowic (nie chodzi mi o to frezowanie góry żeberek) - różni się rozstaw dolnych żeber - tych równoległych do cylindra, oraz to że w nowszej formie wprowadzono około centymetrowej wysokości nadlewy między żeberkami pionowymi żeby je wzmocnić i żeby wpadały w mniejsze drgania i żeby nie pękały. komora spalania jest zbliżona, a stopnia sprężania nie mierzyłem
druga różnica to cylindry - są conajmniej dwa różne odlewy - różni się troche króciec , ale ważniejsza różnica to okna w cylindrze - są troche inne czasy otwierania i zamykania okien (może to mieć jakiś wpływ na charakterystyke silnika)

nastęnie tłoki - są dw rodzaje - wcześniejsze miały specjalne nacięcie/wytoczenie w górnej części - w tamtym czasie rozwiązanie takie stosowano w silnikach sportowych/wyczynowych i w przerabianych na potrzeby sportowe - miało ono na celu wywołanie innej drogi przepływu ciepła przez tłok , przez to mniejsze nagrzewanie się górnej części a więc mniejsze rozszerzanie się tłoka i mniejsza tendencja do przyłapania tłoka. pozatym tamte tłoki miały trzy szerokie pierścienie (dość szeroko rozstawione) - nowsze tłoki miały dwa pierścienie i nie miały nacięcia. nie wiem czy długość płaszcza była taka sama

no i taka spora różnica która mnie zaskoczyła to kartery - są dwa całkiem inne rodzaje odlewów. w paru miejscach zmieniono odlew aby oszczędzić troche materiału, w paru innych powzmacniano gniazda łożysk, wykonano miejsce na linke sprzęgła jak w silniku s32 (właściwie to s32 ma tak jak w ostatnich s06), dużo jest różnic w detalach ale dla nas ważniejsze jest to że ,,stare,, kartery są szersze a wręcz za szerokie - tzn po skręceniu karterów i zmierzeniu od przylgni pokrywy sprzęgła do przylgni trzeciego kartery wymiar jest taki sam w nowszym typie i w starszym - ale mierząc szerokość skrzyni korbowej i skrzyni biegów wewnątrz mamy już inny wynik. w starym typie skrzynia korbowa jest sporo szersza, trzeba dać grubsze podkładki dystansowe, a po bokach wału jest wolna przestrzeń która powiększa ,,pojemnść szkodliwą skrzyni korbowej,, przez co sprężana mieszanka osiąga nieco niższe ciśnienie i wolniej wpada kanałami nad tłok. w nowszej wersji poprawiono to, skrzynia korbowa ma mniejszą obiętość a najlepsza sprawność przepływu mieszanki jest przy nieco wyższych obrotach.
spotkałem się z danymi tego silnika mówiącymi o mocy maksymalnej 6,5km przy obrotach 5200/min oraz w innych przypadkach o mocy 6,5km ale przy obrotach 4800/min - może to przez te inne okna w cylindrze i mniejszą skrzynie korbową - albo błędne pomiary - tego nie wiem :)

skrzynia biegów też jest inaczej zdystansowana w starym typie. wiem że przy składaniu silnika po remoncie zawsze ustawia się luzy osiowe na skrzyni, ale wiem też że czasem ktoś może chcieć np przełożyć oryginalną skrzynie z oryginalnymi podkładkami dystansowymi z jednego silnika do drugiego - może wtedy być tak że skrzynia i podkładki ze starego typu będzie rozpierała kartery nowego typu lub w odwrotnym przypadku powstaną spore luzy. warto na to zwrócić uwagę

różnic jest więcej ale itak zanatto się rozpisałem chyba ;)

Re: WSK M-150

: 2016-05-30, 08:59
autor: sbanys
zubr to co zaproponowałeś wydaje się lepszym rozwiązaniem. Tłoków możesz mieć na pęczki cylinder trudno o nowy. Czy ten tłok podejdzie pod oryginalną korbę czy trzeba by ją też przerabiać. A gdyby tak oryginalny tłok dać Alienowi do zrobienia ?

Re: WSK M-150

: 2016-05-30, 18:06
autor: s06tuner
alien to ten który robi tłoki z ak 20 anodowane dostępne na allegro? nie dorobi tłoka do s06 bo mówi że się nie opłaca . pytałem go

tłok można zmniejszyć tak jak proponowałeś - to dobry pomysł jeśli chce się dłużej eksploatować cylinder, jedynie jakieś tam dodatkowe koszty dojdą - ja tak miałem robić w jawie 354/03 1957r .kiedyś nierealne było dostać do niej tłoki w polsce - każdy przerabiał na inne od cezety, ja dokupiłem oryginały z 1962 roku ale na 2 i 4 szlif a cylindry miałem nominalne - gość w tym zakładzie w którym dorabiałem tłok do S06 zaproponował przetoczenie tłoka, demontaż kołków ustalających pierścienie, pogłębienie rowków pierścieniowych i zamontowanie nowych kołków. ale wtedy pojechałem do niemiec do pracy a po powrocie kupiłem inne moto i jawa czeka na lepsze czasy. w każdym razie można tak zrobić. tłok od mz TS 150 pasuje bez przerabiania korbowodu - sworzeń 15mm. wszystko cacy tylko płaszcz skracasz i jest ok. jedynie masa troche odbiega od oryginału i zmienia się wyrównoważenie wału ale bez tragedi - te silniki itak drgają ;) podobno węgierskie tłoki do mz ts są dobrej jakości , na allegro były kiedyś też takie tanie ale nieznanego pochodzenia - ja wolał bym dołożyć 40- 50 zł ale mieć dobry tłok a nie bubla.

ja mam tłok na 5 szlif do s06 zrobiony

jak chcesz to zamiast kupować tłok i przerabiać go , moge zawieźć twój cylinder tam do zakładu i dorobić ci na 57,25 tłok z dorobionymi pierścieniami itd. plus szlif pod ten tłok,

Re: WSK M-150

: 2016-05-31, 19:35
autor: s06tuner
żeby nie zaśmiecać forum nie będe pisał dwa razy tego samego ok? wejdz na poprzednią strone tego wątku i zobacz mój pierwszy post - tam znajdziesz informacje o któryce pytasz. a co do rozmiaru tłoka to zasugerował bym taki wymiar aby bez problemy dostać pierścienie i nie przerabiać ich - nietypowe wymiary to dodatkowe koszty lub kłopoty, więc lepiej zostać przy 57,25

Re: WSK M-150

: 2016-06-01, 18:12
autor: s06tuner
masz możliwość samemu przerobić tłok? masz dostęp do odpowiednich obrabiarek itd? bardzo ważne żebyś odpowiednio zrobił owalizacjie tłoka.
ile wyniesie cie tłok plus przesyłka plus przeróbka? i ewentualnie ile za szlif? jeśli można wiedzieć :) ja musiałem za odlanie i obróbke plus sworzeń i pierścienie dać 120pln chyba ale nie chodziło o koszty tylko o to że cylinder trzeba było roztoczyć na 58,25 a tłoki od ts 150 kończyły się na 58mm

zastanawiałem się czy nie zrobić kilku takich kompletów i nie sprzedać, ale troche mi szkoda bo coraz trudniej o ładny cylinder nie przerobiony na 175cm

aha , zapomniałem jeszcze o jednym - jak ewentualnie kupisz tłok , możesz go zwymiarować od osi sworznia do dołu płaszcza i od osi sworznia do górnej krawędzi (nie do wierzchołka tylko do krawędzi , to ważne) lub od dołu otworu do dołu tłoka i od góry otworu do górnej krawędzi - podam ci wymiary jakie mają być żeby zachować czasy otwarcia i zamknięcie okien - oczywiście jeśli chcesz

Re: WSK M-150

: 2016-06-02, 12:28
autor: Texas Ranger
Też mi się wydaje, że to tanio. Pytałem niedawno w firmie Kazimierczak z Milanówka jaka jest cena za taka usługę, to usłyszałem 350 albo 400 zł, za tłok plus szlif, nie pamiętam, czy sworzeń wchodził w cenę.

Re: WSK M-150

: 2016-06-02, 17:43
autor: s06tuner
zbyt na to jest, tylko nikt nie chce płacić ;)

ja myślałem o sprzedaży kompletów tłok i cylinder, tylko jak wspomniałem szkoda mi cylindrów.

tam gdzie dorabiałem tłok była dobra cena bo oni mają gotowe formy i nie odlewają jednego tłoka tylko wiele na raz - i jak przychodzi taki s06tuner z cylindrem to wymiarują na jaki szlif wyda, obrabiają na gotowo odlew , robią szlif i już.

sami mi mówili że zbyt na to jest i dlatego mają już odlane, dzięki czemu za pare dni tłok będzie do odbioru - bo normalinie odlewy muszą długo leżeć żeby odpuściły się w środku wszystkie wewnętrzne naprężenia

ludzie którzy to prowadzą mówili że mają ten warsztat od trzech pokoleń, mają stare maszyny i wszystko wygląda tam tak jak kilkadziesiąt lat temu, pracują tam 2 lub 3 osoby. mają różne formy do tłoków pełno, oryginalnych tłoków i korbowodów do starych prl-owskich maszyn itd

Re: WSK M-150

: 2016-11-16, 17:26
autor: kuchar
Mam prośbę, czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć czy rama o numerze S01307XX jest z modelu Z czy M-150 ?

Re: WSK M-150

: 2016-11-16, 18:31
autor: paniczq
A co to za różnica? Rama taka sama kupić tabliczkę M150 i po sprawie:). Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wpisanie numerów tabliczek z internetu i z aukcji i porównanie( ale to chyba też nic nie da)
Mój numer ramy: 126241 silnika 5877

Re: WSK M-150

: 2016-11-17, 07:41
autor: Adam_Ga
kuchar pisze:Mam prośbę, czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć czy rama o numerze S01307XX jest z modelu Z czy M-150 ?
Z pamięci to bedzie 1962 lub 1963 rok wiec nie bedzie to M150 tylko Z2 lub L. Niech mnie ktoś poprawi jesli sie mylę

Re: WSK M-150

: 2016-11-17, 12:50
autor: sbanys
M150 tylko w roczniku 1960.

Re: WSK M-150

: 2016-11-17, 17:32
autor: kuchar
Wiem że tylko w 1960, i jestem pewien że ta rama jest z 1960 roku... Chodzi mi o to czy da się poznać po tym numerze czy jest to zetka czy m150 ?

Re: WSK M-150

: 2016-11-17, 17:53
autor: sbanys
Zapodaj zdjęcia tej ramy.

Re: WSK M-150

: 2016-11-17, 20:08
autor: kuchar
Nie mam zdjęć bo rama jeszcze nie jest moja... Jest taka jak w zetce i m150 (one chyba miały takie same prawda) ?
Tabliczki znamionowej brak.

Re: WSK M-150

: 2016-11-18, 09:46
autor: Adam_Ga
Adam_Ga pisze:130
Adam_Ga pisze:
kuchar pisze:Mam prośbę, czy ktoś z Was jest w stanie powiedzieć czy rama o numerze S01307XX jest z modelu Z czy M-150 ?
Z pamięci to bedzie 1962 lub 1963 rok wiec nie bedzie to M150 tylko Z2 lub L. Niech mnie ktoś poprawi jesli sie mylę
Nikt mnie poprawił to sam się poprawię, nr 130xxx będzie z roku 1960, więc może być to M-150 ale nie musi. Równie dobrze Z lub L. Nie zauważyłem 1 na początku :roll: Jeśli nie ma tabliczki to po samym nr nie dojdziemy który. W tych latach montowano części jak leciało, wiec nie sądzę że było odłożone 10000 ram tylko pod M150.

Jeśli to jest ci potrzebne do negocjacji kupna to powiedz gościowi, że to nie żadne M150 i że o cenie jak za rarytas może zapomnieć. Gołą ramę z wahaczem do Z kupić bez problemu za 150zł, taką na pół kompletną to chyba Kosa kupił za 300 lub 400zł ostatnio.

Re: WSK M-150

: 2016-11-18, 15:57
autor: kuchar
O to mi chodziło, dzięki wielkie !

Re: WSK M-150

: 2016-11-18, 20:35
autor: sbanys
Moim zdaniem będzie to Z2. Przejrzałem zdjęcia M150 jakie zgromadziłem i żadna nie miała numeru ramy zaczynającego sie od S01307XX. W załączeniu zdjęcia tabliczek znamionowych i pól numerowych.
Moja M150 ma numer S0171XXX natomiast moja Z2 z 62 r ma nr S01282XXX

Re: WSK M-150

: 2016-11-19, 13:29
autor: paniczq
w necie są jeszcze:
185082
186415
181449
119668

Mój numer ramy: 126241 silnika 5877 oczywiście posiadam ramę, silnik i tabliczkę:) piękne zdjęcia tabliczek:P dziękujemy.

Re: WSK M-150

: 2016-11-19, 13:33
autor: paniczq
Kolejny dowód na to, że kratki na baku były montowane w M150 :), opcja dodatkowa wyposażenia:)

Obrazek

Re: WSK M-150

: 2016-11-19, 19:36
autor: kuchar
A czy ktoś wie czy m150 wychodziło w innych kolorach niż bordowy ? Czy wszystkie "emki" mają filtr powietrza między schowkami, czy były także filtry bezpośrednie na gaźnik ?