WSK M56 Motanna - Skuter
: 2010-08-07, 11:34
Czy jest coś wiadome na temat modelu? Oto zdjęcie i krótkie info od kolegi Black:
W 1967 roku wykonano przed-prototyp skutera M57 i nadano mu nazwę Motanna. Była to konstrukcja samonośna, zgrzewana i spawana z wytłoczek stalowych. Do budowy przed-prototypu wykorzystano elementy włoskiego skutera Lambretta 125. Były to zawieszenia obu kół oraz kompletny zespół napędowy. Koło przednie zawieszono na krótkich wahaczach wleczonych współpracujących z dwoma teleskopowymi elementami resorującymi. Tylne koło było zawieszone na jednostronnym wahaczu wleczonym, stanowiącym jednocześnie fragment obudowy zespołu napędowego. Tarczowe koła jezdne wyposażono w ogumienie 3,00-10". Jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 123 cm3 osiągał moc 5,9kW (8 KM) przy 6000 obr/min. Silnik ten zespolony był z czterobiegową skrzynką przekładniową. Masa kompletnego zespołu napędowego wynosiła 30 kg a całego skutera około 100 kg. Motanna osiągała prędkość maksymalną 80 km/h a zużycie paliwa wynosiło około 2,5 dm3/100 km. Dalsze prace nad tym pojazdem zostały przerwane decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotnictwa (ZPL) podjętą podobno na skutek małego zainteresowania handlu pojazdami tego typu.
Historia powstania:
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera. Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu weszli również inż. J. Kapecki, inż Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski. Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch powstalych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Prototyp został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu. Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.
W 1967 roku wykonano przed-prototyp skutera M57 i nadano mu nazwę Motanna. Była to konstrukcja samonośna, zgrzewana i spawana z wytłoczek stalowych. Do budowy przed-prototypu wykorzystano elementy włoskiego skutera Lambretta 125. Były to zawieszenia obu kół oraz kompletny zespół napędowy. Koło przednie zawieszono na krótkich wahaczach wleczonych współpracujących z dwoma teleskopowymi elementami resorującymi. Tylne koło było zawieszone na jednostronnym wahaczu wleczonym, stanowiącym jednocześnie fragment obudowy zespołu napędowego. Tarczowe koła jezdne wyposażono w ogumienie 3,00-10". Jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 123 cm3 osiągał moc 5,9kW (8 KM) przy 6000 obr/min. Silnik ten zespolony był z czterobiegową skrzynką przekładniową. Masa kompletnego zespołu napędowego wynosiła 30 kg a całego skutera około 100 kg. Motanna osiągała prędkość maksymalną 80 km/h a zużycie paliwa wynosiło około 2,5 dm3/100 km. Dalsze prace nad tym pojazdem zostały przerwane decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotnictwa (ZPL) podjętą podobno na skutek małego zainteresowania handlu pojazdami tego typu.
Historia powstania:
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera. Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu weszli również inż. J. Kapecki, inż Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski. Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch powstalych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Prototyp został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu. Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa.