WSK MR16 BP model 70, 71 i 72
: 2007-01-08, 01:19
WSK MR16 BP była motocyklem popularno-sportowym typu enduro, stworzony specjalnie dla doskonalących swoje umiejętności zawodników. Jednocześnie miał wypełnić lukę motocykli szkoleniowych, po modelach MR15 i MR16 wytwarzanych w latach 60', które były już w znacznym stopniu wyeksploatowane. Motocykl ten przeznaczony był do rajdów szybkich oraz obserwowanych z możliwością dostosowania motocykli do obu typów zawodów. Umożliwia to specjalnie przygotowana książka z opisem modyfikacji silnika i podwozia. Dzięki zastosowaniu dużo mocniejszej ramy, motocykl znacznie lepiej zachowuje się w terenie i jest bardzie odporny na terenowe trudności.
Silnik dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie. Masa motocykla bez paliwa to około 102 kg.
W pierwszej połowie roku 1970 została wyprodukowana wersja BP 70' w liczbie 50 sztuk dla zapotrzebowania klubów, głównie na zlecenie PZM. Model ten został wyposażony w laminatowe nadwozie: zbiornik paliwa, oba błotniki oraz filtr powietrza. Po obserwacjach przeprowadzonych podczas zawodów, na rok 1971 i 1972 zaczęto przygotowywać nowy, poprawiony motocykl. Na podstawie doświadczeń z wyżej wymienionym motocyklem wprowadzając liczne usprawnienia, powstała wersja BP 71' oraz BP 72’ wyprodukowana w ilości 150 sztuk. W celu ułatwienia eksploatacji kierowcy, w nowszym modelu zwężono zbiornik paliwa, siodło oraz puszki mieszczące filtr powietrza. Zastosowano nowy wydech podnosząc dzięki temu moc oraz zmniejszając głośność motocykla o 10 dB. Wprowadzono nowe zawieszenie przednie kola, półki z kutego aluminium, osłonę łańcucha oraz jego dolną prowadnice. Zmieniono kierownice, podnóżki zostały wykonane ze stali kutej, ponieważ poprzednie okazały się zbyt słabe. Skok przedniego zawieszenia zwiększono do 160 mm. Stosowano silniki w dwóch odmianach: 125 cm3-W1R oraz 175 cm3-W2R z możliwością dostosowania wersji 175 do rajdów szybkościowych z gaźnikiem Pegaz o średnicy gardzieli 28 mm, oraz do rajdów obserwowanych gaźnik o średnicy gardzieli 24 mm, co zapewniało lepszą elastyczność. Silnik W1R otrzymał w standardzie gaźnik GM24 a W2R GM 26. W układzie ssącym zastosowano filtr powietrza z samochodu Trabant, o papierowym wkładzie. Zwiększało to jego skuteczność, co w przypadku rajdów terenowych ma zasadnicze znaczenie. Z tylu zmieniono pól-bęben na pełno piastowe koło.
Wypróbowany w wielu zmaganiach silnik oraz mocna grzbietowa rama, zapewniały osiąganie dobrych wyników w liczonych zawodach sportowych wliczając w to takie imprezy jak Rajd Tatrzański. Łącznie podczas trzech lat produkcji wyprodukowano jedynie 200 sztuk obu modeli. Z materiałów które posiadam wiem o zachowanych 18 egzemplarzach w tym: 6 sztuki modelu 70' i 12 sztuk modelu 71' i 72'.
WSK MR16BP
Model 70: Model 71: Model 72: Dane techniczne BP 71, BP 72:
Długość x szerokość x wysokość: 2050x860x1110
Ciężar motocykla: 102 kg
Dopuszczalne obciążenie: 120 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 9,8 l.
Przeznaczenie: Rajdy szybkie oraz obserwowane
Prędkość maksymalna: 100 km/h w terenie
Zużycie paliwa: 5,8 l. w terenie
Ogumienie przód: 3,00x21'' cross
tył: 4,00x18'' cross
Typ silnika : W2R
Pojemność skokowa: 175 cm3
Stosowane gaźniki: GM24U3, GM26U3
Ciężar silnika: 25 kg
Moc/obr.: 14 KM/ 6000 obr./min.
* Zastosowanie
Motocykl WSK-MR16 BP model 72 jest pojazdem sportowym, popularno-rajdowym, przeznaczonym w zależności od przystosowania silnika do startów w rajdach szybkich lub obserwowanych, a także do szkolenia zawodników.
* Budowa
* Rama- element nośny ramy tłoczony z blachy, całość ramy zamknięta z szeroko rozstawionymi belkami pod silnikowymi, mocowanymi do elementu nośnego ramy za pomocą śrub. Kąt główki ramy 0,48 rad (27*30’)
Rama BP 71': Typowe zabezpieczenie silnika w modelu 71': Zabezpieczenie silnika z modelu 70. Węższy zbieg rur: Dźwignia hamulca modelu 71': *Koło przednie- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlana ze stopu aluminium, oś przetykowa, obręcz ze stopu aluminium, ogumienie terenowe 69,7-533,3 mm (2,75-21’’) * Koło tylne- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlane ze stopu aluminium, połączona z bębnem zabieraka 5-walcowymi kołkami, oś przetykowa, obręcz stalowa z trzymakami opony, ogumienie terenowe 101,6-457,2 mm (4,00- 18’’)
* Zawieszenie koła przedniego- na teleskopach z tłumieniem olejowym i skoku maksymalnym 160 mm, nogi nieruchome wykonane z rur ze stali stopowej, półki kute ze stopu aluminium
* Podnóżki kierowcy- składane, wykonane z tłoczonej kształtki, z możliwością regulacji
* Podpórka boczna- wykonana z rury stalowej mocowana do wahacza
* Osłona łańcucha- wykonana z blachy stalowej, otwarta, mocowana śrubami przez gumowe przelotni do wahacza * Prowadnica łańcucha- z blachy stalowej, przymocowana do wspornika na wahaczu
* Silnik- stosowano dwa typy silników W1-R i W-2R o pojemności skokowej odpowiednio 123 cm3 i 174 cm3 oraz charakterystyce dobranej do specyfikacji zawodów
* Zasilanie paliwem- opadowe, ze zbiornika o pojemności 10,5 l, zbiornik wykonany z tworzyw sztucznych, zalana tulejka stalowa na dole zbiornika służąca do mocowania kranika paliwa
* Filtr paliwa- w kraniku paliwa, siatkowy
* Filtr powietrza- suchy, z papierowym wkładem filtrującym od samochodu maki „Trabant”
* Gaźnik- poziomy, dla rajdów szybkich- typu GM 26U3 o średnicy gardzieli 28 mm i typu GM24U3 o średnicy gardzieli 24 mm- dla rajdów obserwowanych (stosowany bardzo często przez zawodników gaźnik typu BING 53 o średnicy gardzieli 26 mm)
* Paliwo- mieszanka etyliny LO94 z olejem mixol S w stosunku 30:1
* Tłumik wydechu- nierozbieralny, z osłoną przeciwpoparzeniową * Zawieszenie koła tylnego- na wahaczu wleczonym i amortyzatorach typu Armstrong, o tłumieniu olejowym i skoku maksymalnym 90 mm
* Wahacz- z rur stalowych, łożyskowany w samo smarnych tulejkach z taramidu, oś wahacza ustalana śrubą, naciąg łańcucha napinaczami śrubowymi
* Hamulce- szczękowe, z symetrycznym układem szczęk, o średnicy bębna 135 mm i czynnej powierzchni okładzin 70 cm2, uruchamianie hamulca przedniego ręczne, tylnego- nożne
* Napęd szybkościomierza- w kole przednim, przeniesienie napędu wałkiem giętkim w osłonie
* Zbiornik paliwa- z laminatu, mocowany do ramy za pośrednictwem tulejek gumowych, kranik paliwa i korek wlewu z seryjnych motocykli WSK
* Siodło- jednoosobowe, podstawa z cienkiej blachy stalowej, wnętrze z pianki lateksowej, pokrycie derma * Błotniki- przedni- płytki, wykonany z laminatu, mocowany na wspornikach z rurek stalowych, tylny- wykonany z laminatu z odpowiednio ukształtowanymi bokami do malowania numerów startowych
* Numery startowe- jeden z przodu na tarczy nad reflektorem, dwa z tyłu malowane na błotniku, tło żółte
* Puszka narzędziowa i filtr powietrza- wykonane z laminatu, umieszczona z lewej strony motocykla, obudowa filtra powietrza z blachy stalowej mieści cały wkład filtru
* Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na tylne koło- łańcuchem rolkowym 12,7 mm o 132 ogniwach
* Przełożenie miedzy skrzynią biegów a tylnym kołem- 59:15 = 3,93 (silnik 175) 61:15 = 4,07
Przełożenie to można zmienić stosując zębatki o innej ilości zębów, przewidziane w wyposażeniu dodatkowym
* Instalacja elektryczna- 6, bez akumulatora, zapłon iskrownikowy, przewody w osłonie igelitowej
* Lampa przednia- płytka, w korpusie lampy umieszczone są dwa przełączniki włączania świateł głównych i pozycyjnych oraz oświetlenia szybkościomierza
* Żarówka świateł głównych- 12V, 35/35W. Światło mijania spełnia rolę światła pozycyjnego
Żarówka oświetlenia licznika- 12V, 2W
* Lampa tylnia- z seryjnych motocykli WSK, zawiera żarówkę światła pozycyjnego 12V, 3W i żarówkę światła stop 12V, 5W
* Sygnał dźwiękowy- od motoroweru <Komar>, zasilany prądem zmiennym
* Łącznik mechaniczny STOP- umieszczony w piaście koła tylnego
* Malowanie motocykla- wg zestawu kolorów.
Ogólnie rzecz biorąc, zapłon w MR 70 i 71 był zwykły, iskrownikowy typ: 3206 ze zmienionym połączeniem cewek i cewką zapłonową z Fiata 125 typ cewki: BE200B. Zapewne w latach 73-74 zawodnicy zaczęli stosować silniki na zaplonie SEM i gaźniku Bing 53, z wiadomych powodów. Co do nr na główce znajdował się on z lewej strony i zaczynał się od MR16.BP.XXXX. ( X-numer ramy). Lampa posiadała 2 przełączniki, a amortyzatory posiadały górne szklanki. Występowały 3 typy mocowań lampy: "trialowe" - to krótkie, pełne, i to które spotykało się się np. w Dudku.
Dwa typy mocowania lamp przednich: Podwójne przełączniki w lampie: Koło magnesowe Sem montowane zamiast zwykłego zapłonu: Więcej informacji o motocyklu i silniku W-2R na stronie : http://mr16bp.blogspot.com/
Źródła
A.Zieliński, Polskie motocykle 1946-1985, Warszawa 2004
Archiwalne artykuły z tygodnika Motor
Katalog wyrobów przemysłu motoryzacyjnego
Aukcje allegro
Materiały własne
Właścicieli WSK MR16 BP lub innych sportowych prosiłbym o kontakt w celu zebrania większej ilości informacji na temat modelu. eMail seba440t2@wp.pl ; gg:13668927 lub PW na forum.
Kilka fotografii do dziś zachowanych modeli MR16 BP:
Silnik dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie. Masa motocykla bez paliwa to około 102 kg.
W pierwszej połowie roku 1970 została wyprodukowana wersja BP 70' w liczbie 50 sztuk dla zapotrzebowania klubów, głównie na zlecenie PZM. Model ten został wyposażony w laminatowe nadwozie: zbiornik paliwa, oba błotniki oraz filtr powietrza. Po obserwacjach przeprowadzonych podczas zawodów, na rok 1971 i 1972 zaczęto przygotowywać nowy, poprawiony motocykl. Na podstawie doświadczeń z wyżej wymienionym motocyklem wprowadzając liczne usprawnienia, powstała wersja BP 71' oraz BP 72’ wyprodukowana w ilości 150 sztuk. W celu ułatwienia eksploatacji kierowcy, w nowszym modelu zwężono zbiornik paliwa, siodło oraz puszki mieszczące filtr powietrza. Zastosowano nowy wydech podnosząc dzięki temu moc oraz zmniejszając głośność motocykla o 10 dB. Wprowadzono nowe zawieszenie przednie kola, półki z kutego aluminium, osłonę łańcucha oraz jego dolną prowadnice. Zmieniono kierownice, podnóżki zostały wykonane ze stali kutej, ponieważ poprzednie okazały się zbyt słabe. Skok przedniego zawieszenia zwiększono do 160 mm. Stosowano silniki w dwóch odmianach: 125 cm3-W1R oraz 175 cm3-W2R z możliwością dostosowania wersji 175 do rajdów szybkościowych z gaźnikiem Pegaz o średnicy gardzieli 28 mm, oraz do rajdów obserwowanych gaźnik o średnicy gardzieli 24 mm, co zapewniało lepszą elastyczność. Silnik W1R otrzymał w standardzie gaźnik GM24 a W2R GM 26. W układzie ssącym zastosowano filtr powietrza z samochodu Trabant, o papierowym wkładzie. Zwiększało to jego skuteczność, co w przypadku rajdów terenowych ma zasadnicze znaczenie. Z tylu zmieniono pól-bęben na pełno piastowe koło.
Wypróbowany w wielu zmaganiach silnik oraz mocna grzbietowa rama, zapewniały osiąganie dobrych wyników w liczonych zawodach sportowych wliczając w to takie imprezy jak Rajd Tatrzański. Łącznie podczas trzech lat produkcji wyprodukowano jedynie 200 sztuk obu modeli. Z materiałów które posiadam wiem o zachowanych 18 egzemplarzach w tym: 6 sztuki modelu 70' i 12 sztuk modelu 71' i 72'.
WSK MR16BP
Model 70: Model 71: Model 72: Dane techniczne BP 71, BP 72:
Długość x szerokość x wysokość: 2050x860x1110
Ciężar motocykla: 102 kg
Dopuszczalne obciążenie: 120 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 9,8 l.
Przeznaczenie: Rajdy szybkie oraz obserwowane
Prędkość maksymalna: 100 km/h w terenie
Zużycie paliwa: 5,8 l. w terenie
Ogumienie przód: 3,00x21'' cross
tył: 4,00x18'' cross
Typ silnika : W2R
Pojemność skokowa: 175 cm3
Stosowane gaźniki: GM24U3, GM26U3
Ciężar silnika: 25 kg
Moc/obr.: 14 KM/ 6000 obr./min.
* Zastosowanie
Motocykl WSK-MR16 BP model 72 jest pojazdem sportowym, popularno-rajdowym, przeznaczonym w zależności od przystosowania silnika do startów w rajdach szybkich lub obserwowanych, a także do szkolenia zawodników.
* Budowa
* Rama- element nośny ramy tłoczony z blachy, całość ramy zamknięta z szeroko rozstawionymi belkami pod silnikowymi, mocowanymi do elementu nośnego ramy za pomocą śrub. Kąt główki ramy 0,48 rad (27*30’)
Rama BP 71': Typowe zabezpieczenie silnika w modelu 71': Zabezpieczenie silnika z modelu 70. Węższy zbieg rur: Dźwignia hamulca modelu 71': *Koło przednie- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlana ze stopu aluminium, oś przetykowa, obręcz ze stopu aluminium, ogumienie terenowe 69,7-533,3 mm (2,75-21’’) * Koło tylne- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlane ze stopu aluminium, połączona z bębnem zabieraka 5-walcowymi kołkami, oś przetykowa, obręcz stalowa z trzymakami opony, ogumienie terenowe 101,6-457,2 mm (4,00- 18’’)
* Zawieszenie koła przedniego- na teleskopach z tłumieniem olejowym i skoku maksymalnym 160 mm, nogi nieruchome wykonane z rur ze stali stopowej, półki kute ze stopu aluminium
* Podnóżki kierowcy- składane, wykonane z tłoczonej kształtki, z możliwością regulacji
* Podpórka boczna- wykonana z rury stalowej mocowana do wahacza
* Osłona łańcucha- wykonana z blachy stalowej, otwarta, mocowana śrubami przez gumowe przelotni do wahacza * Prowadnica łańcucha- z blachy stalowej, przymocowana do wspornika na wahaczu
* Silnik- stosowano dwa typy silników W1-R i W-2R o pojemności skokowej odpowiednio 123 cm3 i 174 cm3 oraz charakterystyce dobranej do specyfikacji zawodów
* Zasilanie paliwem- opadowe, ze zbiornika o pojemności 10,5 l, zbiornik wykonany z tworzyw sztucznych, zalana tulejka stalowa na dole zbiornika służąca do mocowania kranika paliwa
* Filtr paliwa- w kraniku paliwa, siatkowy
* Filtr powietrza- suchy, z papierowym wkładem filtrującym od samochodu maki „Trabant”
* Gaźnik- poziomy, dla rajdów szybkich- typu GM 26U3 o średnicy gardzieli 28 mm i typu GM24U3 o średnicy gardzieli 24 mm- dla rajdów obserwowanych (stosowany bardzo często przez zawodników gaźnik typu BING 53 o średnicy gardzieli 26 mm)
* Paliwo- mieszanka etyliny LO94 z olejem mixol S w stosunku 30:1
* Tłumik wydechu- nierozbieralny, z osłoną przeciwpoparzeniową * Zawieszenie koła tylnego- na wahaczu wleczonym i amortyzatorach typu Armstrong, o tłumieniu olejowym i skoku maksymalnym 90 mm
* Wahacz- z rur stalowych, łożyskowany w samo smarnych tulejkach z taramidu, oś wahacza ustalana śrubą, naciąg łańcucha napinaczami śrubowymi
* Hamulce- szczękowe, z symetrycznym układem szczęk, o średnicy bębna 135 mm i czynnej powierzchni okładzin 70 cm2, uruchamianie hamulca przedniego ręczne, tylnego- nożne
* Napęd szybkościomierza- w kole przednim, przeniesienie napędu wałkiem giętkim w osłonie
* Zbiornik paliwa- z laminatu, mocowany do ramy za pośrednictwem tulejek gumowych, kranik paliwa i korek wlewu z seryjnych motocykli WSK
* Siodło- jednoosobowe, podstawa z cienkiej blachy stalowej, wnętrze z pianki lateksowej, pokrycie derma * Błotniki- przedni- płytki, wykonany z laminatu, mocowany na wspornikach z rurek stalowych, tylny- wykonany z laminatu z odpowiednio ukształtowanymi bokami do malowania numerów startowych
* Numery startowe- jeden z przodu na tarczy nad reflektorem, dwa z tyłu malowane na błotniku, tło żółte
* Puszka narzędziowa i filtr powietrza- wykonane z laminatu, umieszczona z lewej strony motocykla, obudowa filtra powietrza z blachy stalowej mieści cały wkład filtru
* Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na tylne koło- łańcuchem rolkowym 12,7 mm o 132 ogniwach
* Przełożenie miedzy skrzynią biegów a tylnym kołem- 59:15 = 3,93 (silnik 175) 61:15 = 4,07
Przełożenie to można zmienić stosując zębatki o innej ilości zębów, przewidziane w wyposażeniu dodatkowym
* Instalacja elektryczna- 6, bez akumulatora, zapłon iskrownikowy, przewody w osłonie igelitowej
* Lampa przednia- płytka, w korpusie lampy umieszczone są dwa przełączniki włączania świateł głównych i pozycyjnych oraz oświetlenia szybkościomierza
* Żarówka świateł głównych- 12V, 35/35W. Światło mijania spełnia rolę światła pozycyjnego
Żarówka oświetlenia licznika- 12V, 2W
* Lampa tylnia- z seryjnych motocykli WSK, zawiera żarówkę światła pozycyjnego 12V, 3W i żarówkę światła stop 12V, 5W
* Sygnał dźwiękowy- od motoroweru <Komar>, zasilany prądem zmiennym
* Łącznik mechaniczny STOP- umieszczony w piaście koła tylnego
* Malowanie motocykla- wg zestawu kolorów.
Ogólnie rzecz biorąc, zapłon w MR 70 i 71 był zwykły, iskrownikowy typ: 3206 ze zmienionym połączeniem cewek i cewką zapłonową z Fiata 125 typ cewki: BE200B. Zapewne w latach 73-74 zawodnicy zaczęli stosować silniki na zaplonie SEM i gaźniku Bing 53, z wiadomych powodów. Co do nr na główce znajdował się on z lewej strony i zaczynał się od MR16.BP.XXXX. ( X-numer ramy). Lampa posiadała 2 przełączniki, a amortyzatory posiadały górne szklanki. Występowały 3 typy mocowań lampy: "trialowe" - to krótkie, pełne, i to które spotykało się się np. w Dudku.
Dwa typy mocowania lamp przednich: Podwójne przełączniki w lampie: Koło magnesowe Sem montowane zamiast zwykłego zapłonu: Więcej informacji o motocyklu i silniku W-2R na stronie : http://mr16bp.blogspot.com/
Źródła
A.Zieliński, Polskie motocykle 1946-1985, Warszawa 2004
Archiwalne artykuły z tygodnika Motor
Katalog wyrobów przemysłu motoryzacyjnego
Aukcje allegro
Materiały własne
Właścicieli WSK MR16 BP lub innych sportowych prosiłbym o kontakt w celu zebrania większej ilości informacji na temat modelu. eMail seba440t2@wp.pl ; gg:13668927 lub PW na forum.
Kilka fotografii do dziś zachowanych modeli MR16 BP: