WSK MR16 BP model 70, 71 i 72

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

WSK MR16 BP model 70, 71 i 72

Post autor: Sebastian440 » 2007-01-08, 01:19

WSK MR16 BP była motocyklem popularno-sportowym typu enduro, stworzony specjalnie dla doskonalących swoje umiejętności zawodników. Jednocześnie miał wypełnić lukę motocykli szkoleniowych, po modelach MR15 i MR16 wytwarzanych w latach 60', które były już w znacznym stopniu wyeksploatowane. Motocykl ten przeznaczony był do rajdów szybkich oraz obserwowanych z możliwością dostosowania motocykli do obu typów zawodów. Umożliwia to specjalnie przygotowana książka z opisem modyfikacji silnika i podwozia. Dzięki zastosowaniu dużo mocniejszej ramy, motocykl znacznie lepiej zachowuje się w terenie i jest bardzie odporny na terenowe trudności.
Silnik dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie. Masa motocykla bez paliwa to około 102 kg.
W pierwszej połowie roku 1970 została wyprodukowana wersja BP 70' w liczbie 50 sztuk dla zapotrzebowania klubów, głównie na zlecenie PZM. Model ten został wyposażony w laminatowe nadwozie: zbiornik paliwa, oba błotniki oraz filtr powietrza. Po obserwacjach przeprowadzonych podczas zawodów, na rok 1971 i 1972 zaczęto przygotowywać nowy, poprawiony motocykl. Na podstawie doświadczeń z wyżej wymienionym motocyklem wprowadzając liczne usprawnienia, powstała wersja BP 71' oraz BP 72’ wyprodukowana w ilości 150 sztuk. W celu ułatwienia eksploatacji kierowcy, w nowszym modelu zwężono zbiornik paliwa, siodło oraz puszki mieszczące filtr powietrza. Zastosowano nowy wydech podnosząc dzięki temu moc oraz zmniejszając głośność motocykla o 10 dB. Wprowadzono nowe zawieszenie przednie kola, półki z kutego aluminium, osłonę łańcucha oraz jego dolną prowadnice. Zmieniono kierownice, podnóżki zostały wykonane ze stali kutej, ponieważ poprzednie okazały się zbyt słabe. Skok przedniego zawieszenia zwiększono do 160 mm. Stosowano silniki w dwóch odmianach: 125 cm3-W1R oraz 175 cm3-W2R z możliwością dostosowania wersji 175 do rajdów szybkościowych z gaźnikiem Pegaz o średnicy gardzieli 28 mm, oraz do rajdów obserwowanych gaźnik o średnicy gardzieli 24 mm, co zapewniało lepszą elastyczność. Silnik W1R otrzymał w standardzie gaźnik GM24 a W2R GM 26. W układzie ssącym zastosowano filtr powietrza z samochodu Trabant, o papierowym wkładzie. Zwiększało to jego skuteczność, co w przypadku rajdów terenowych ma zasadnicze znaczenie. Z tylu zmieniono pól-bęben na pełno piastowe koło.
Wypróbowany w wielu zmaganiach silnik oraz mocna grzbietowa rama, zapewniały osiąganie dobrych wyników w liczonych zawodach sportowych wliczając w to takie imprezy jak Rajd Tatrzański. Łącznie podczas trzech lat produkcji wyprodukowano jedynie 200 sztuk obu modeli. Z materiałów które posiadam wiem o zachowanych 18 egzemplarzach w tym: 6 sztuki modelu 70' i 12 sztuk modelu 71' i 72'.

WSK MR16BP

Model 70:
49%20%20WSK%20MR16BP%20strona%20prawa.jpg
Model 71:
47 Model 71.jpg
Model 72:
WSK MR16 BP model 72.jpg
Dane techniczne BP 71, BP 72:
Długość x szerokość x wysokość: 2050x860x1110
Ciężar motocykla: 102 kg
Dopuszczalne obciążenie: 120 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 9,8 l.
Przeznaczenie: Rajdy szybkie oraz obserwowane
Prędkość maksymalna: 100 km/h w terenie
Zużycie paliwa: 5,8 l. w terenie
Ogumienie przód: 3,00x21'' cross
tył: 4,00x18'' cross
Typ silnika : W2R
Pojemność skokowa: 175 cm3
Stosowane gaźniki: GM24U3, GM26U3
Ciężar silnika: 25 kg
Moc/obr.: 14 KM/ 6000 obr./min.

* Zastosowanie

Motocykl WSK-MR16 BP model 72 jest pojazdem sportowym, popularno-rajdowym, przeznaczonym w zależności od przystosowania silnika do startów w rajdach szybkich lub obserwowanych, a także do szkolenia zawodników.

* Budowa

* Rama- element nośny ramy tłoczony z blachy, całość ramy zamknięta z szeroko rozstawionymi belkami pod silnikowymi, mocowanymi do elementu nośnego ramy za pomocą śrub. Kąt główki ramy 0,48 rad (27*30’)

Rama BP 71':
WSK MR16 BP 71 wueska pl.jpg
Typowe zabezpieczenie silnika w modelu 71':
WSK MR16 BP 71 wueska pl podciag.jpg
Zabezpieczenie silnika z modelu 70. Węższy zbieg rur:
1002538.jpg
Dźwignia hamulca modelu 71':
WSK MR16 BP 71 wueska pl dzwignia.jpg
*Koło przednie- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlana ze stopu aluminium, oś przetykowa, obręcz ze stopu aluminium, ogumienie terenowe 69,7-533,3 mm (2,75-21’’)
IMAGE_118.jpg
* Koło tylne- szprychowe, pełnopiastowe, piasta odlane ze stopu aluminium, połączona z bębnem zabieraka 5-walcowymi kołkami, oś przetykowa, obręcz stalowa z trzymakami opony, ogumienie terenowe 101,6-457,2 mm (4,00- 18’’)
* Zawieszenie koła przedniego- na teleskopach z tłumieniem olejowym i skoku maksymalnym 160 mm, nogi nieruchome wykonane z rur ze stali stopowej, półki kute ze stopu aluminium
* Podnóżki kierowcy- składane, wykonane z tłoczonej kształtki, z możliwością regulacji
* Podpórka boczna- wykonana z rury stalowej mocowana do wahacza
* Osłona łańcucha- wykonana z blachy stalowej, otwarta, mocowana śrubami przez gumowe przelotni do wahacza
WSK MR16 BP 71 wueska pl oslona.jpg
* Prowadnica łańcucha- z blachy stalowej, przymocowana do wspornika na wahaczu
* Silnik- stosowano dwa typy silników W1-R i W-2R o pojemności skokowej odpowiednio 123 cm3 i 174 cm3 oraz charakterystyce dobranej do specyfikacji zawodów
* Zasilanie paliwem- opadowe, ze zbiornika o pojemności 10,5 l, zbiornik wykonany z tworzyw sztucznych, zalana tulejka stalowa na dole zbiornika służąca do mocowania kranika paliwa
* Filtr paliwa- w kraniku paliwa, siatkowy
* Filtr powietrza- suchy, z papierowym wkładem filtrującym od samochodu maki „Trabant”
* Gaźnik- poziomy, dla rajdów szybkich- typu GM 26U3 o średnicy gardzieli 28 mm i typu GM24U3 o średnicy gardzieli 24 mm- dla rajdów obserwowanych (stosowany bardzo często przez zawodników gaźnik typu BING 53 o średnicy gardzieli 26 mm)
* Paliwo- mieszanka etyliny LO94 z olejem mixol S w stosunku 30:1
* Tłumik wydechu- nierozbieralny, z osłoną przeciwpoparzeniową
WSK MR16 BP 71 wueska pl wydech.jpg
* Zawieszenie koła tylnego- na wahaczu wleczonym i amortyzatorach typu Armstrong, o tłumieniu olejowym i skoku maksymalnym 90 mm
* Wahacz- z rur stalowych, łożyskowany w samo smarnych tulejkach z taramidu, oś wahacza ustalana śrubą, naciąg łańcucha napinaczami śrubowymi
* Hamulce- szczękowe, z symetrycznym układem szczęk, o średnicy bębna 135 mm i czynnej powierzchni okładzin 70 cm2, uruchamianie hamulca przedniego ręczne, tylnego- nożne
* Napęd szybkościomierza- w kole przednim, przeniesienie napędu wałkiem giętkim w osłonie
* Zbiornik paliwa- z laminatu, mocowany do ramy za pośrednictwem tulejek gumowych, kranik paliwa i korek wlewu z seryjnych motocykli WSK
* Siodło- jednoosobowe, podstawa z cienkiej blachy stalowej, wnętrze z pianki lateksowej, pokrycie derma
WSK MR16 BP 71 wueska pl siedzenie.jpg
* Błotniki- przedni- płytki, wykonany z laminatu, mocowany na wspornikach z rurek stalowych, tylny- wykonany z laminatu z odpowiednio ukształtowanymi bokami do malowania numerów startowych
* Numery startowe- jeden z przodu na tarczy nad reflektorem, dwa z tyłu malowane na błotniku, tło żółte
* Puszka narzędziowa i filtr powietrza- wykonane z laminatu, umieszczona z lewej strony motocykla, obudowa filtra powietrza z blachy stalowej mieści cały wkład filtru
* Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na tylne koło- łańcuchem rolkowym 12,7 mm o 132 ogniwach
* Przełożenie miedzy skrzynią biegów a tylnym kołem- 59:15 = 3,93 (silnik 175) 61:15 = 4,07
Przełożenie to można zmienić stosując zębatki o innej ilości zębów, przewidziane w wyposażeniu dodatkowym
* Instalacja elektryczna- 6, bez akumulatora, zapłon iskrownikowy, przewody w osłonie igelitowej
* Lampa przednia- płytka, w korpusie lampy umieszczone są dwa przełączniki włączania świateł głównych i pozycyjnych oraz oświetlenia szybkościomierza
* Żarówka świateł głównych- 12V, 35/35W. Światło mijania spełnia rolę światła pozycyjnego
Żarówka oświetlenia licznika- 12V, 2W
* Lampa tylnia- z seryjnych motocykli WSK, zawiera żarówkę światła pozycyjnego 12V, 3W i żarówkę światła stop 12V, 5W
* Sygnał dźwiękowy- od motoroweru <Komar>, zasilany prądem zmiennym
* Łącznik mechaniczny STOP- umieszczony w piaście koła tylnego
* Malowanie motocykla- wg zestawu kolorów.

Ogólnie rzecz biorąc, zapłon w MR 70 i 71 był zwykły, iskrownikowy typ: 3206 ze zmienionym połączeniem cewek i cewką zapłonową z Fiata 125 typ cewki: BE200B. Zapewne w latach 73-74 zawodnicy zaczęli stosować silniki na zaplonie SEM i gaźniku Bing 53, z wiadomych powodów. Co do nr na główce znajdował się on z lewej strony i zaczynał się od MR16.BP.XXXX. ( X-numer ramy). Lampa posiadała 2 przełączniki, a amortyzatory posiadały górne szklanki. Występowały 3 typy mocowań lampy: "trialowe" - to krótkie, pełne, i to które spotykało się się np. w Dudku.

Dwa typy mocowania lamp przednich:
lampamocowmr.jpg
lampamocow2mr.jpg
Podwójne przełączniki w lampie:
lampaprzedbp.jpg
Koło magnesowe Sem montowane zamiast zwykłego zapłonu:
sem norm.jpg
Więcej informacji o motocyklu i silniku W-2R na stronie : http://mr16bp.blogspot.com/

Źródła
A.Zieliński, Polskie motocykle 1946-1985, Warszawa 2004
Archiwalne artykuły z tygodnika Motor
Katalog wyrobów przemysłu motoryzacyjnego
Aukcje allegro
Materiały własne

Właścicieli WSK MR16 BP lub innych sportowych prosiłbym o kontakt w celu zebrania większej ilości informacji na temat modelu. eMail seba440t2@wp.pl ; gg:13668927 lub PW na forum.

Kilka fotografii do dziś zachowanych modeli MR16 BP:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

WojtekW

Post autor: WojtekW » 2007-01-08, 12:42

Znam te konstrukcję poznałem kolesia co ma taki motocykl i to w super stanie, muszę poprosić go o zdjęcia i zgodę na publikacje ja mam bak od jednej z wersji tego motocykla niestety pomalowany na czarno. Ten czerwony to zwyczajny bak "grubas" a tan czarny od Mr jest zrobiony z żywic.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin » 2007-01-22, 19:31

Co do zbiornika paliwa, który zaprezentował nam WojtekW jest on z modelu WSK MR 16 BP model 70'.
A z ciekawostek w tych modelach zastosowali w układzie zasilania filtr powietrza z wymiennym wkładem papierowym, gdzie identyczny posiadały samochody marki Trabant ...

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2008-05-04, 11:54

Witam. Czy posiada ktoś fotkę, przedniego bębna hamulcowego w MR. Wrzuciłem kiedyś do tematu od Exporta fotki bębna bez nadlewu na linkę, i okazało się jak to powiedział mi gość handlujący częściami, od którego to kupiłem, że jest to bęben od MR16 BP. Chciałbym go porównać ale nie mam, żadnej wyraźnej fotki takich bębnów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

nygas
Posty: 9
Rejestracja: 2008-10-07, 20:38

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: nygas » 2008-10-07, 22:17

Witam wszystkich. Mam takie pytanie odnośnie wsk na zdjęciu które dodałem. Co to jest za model, bo tłumik i bak mam nieoryginalny oczywiście z góry tak zakładam. Czy to możne być wsk 175 mr16bp ??? Czy jakaś inna?? Chodzi niesamowicie. Z gazu idzie na jedno kolo tak bezproblemowo, daje rade w terenie sobie bez problemu itd. Gaźnik posiada BING ale nie wiem jaki model. Silnik jest w b.dobrym stanie, pali od kopa. Niebawem będzie odnawiana.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2008-10-09, 18:59 przez nygas, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-07, 23:59

Witam kolegę. Rama w twoim motocyklu to rzeczywiście MR16 BP, zawieszenie przednie, składane podnóżki, siodło, amortyzatory tył i chyba silnik są oryginalne. Nie oryginalny jest zbiornik, błotnik przedni, tłumik, koło tylne. Ogólnie świetny motocykl do odnowy, ale na pewno ciężko będzie ci ze zbiornikiem i błotnikami. Motocykl wygląda jakby miął parę części od S2. Jeżeli możesz to przeczytaj nr z silnika i zrób zdjęcie zapłonu. W MR16 BP nie było płyty pod podwoziem, więc ta twoja jest pewnie przyspawana. Jeszcze raz świetny okaz, remont na pewno nie będzie tani, ale się opłaci;-). Jeżeli możesz to opowiedz, co nieco o niej;-)
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

nygas
Posty: 9
Rejestracja: 2008-10-07, 20:38

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: nygas » 2008-10-23, 13:53

Nr silnika to 203882 i ponizej wybite jest 060.
Drugi silnik co mam to 203873 i ponizej tego numeru wybite jest 060.
Co to za silniki ? Od czego?? Czy to mr16? Czy w tym modelu stosowano oslone pod silnik?

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-02-12, 19:58

Na silniku mr było bite W2R. Twoje silniki pochodzą od późniejszych modeli. Są nieoryginalne.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

starymotocykl
Posty: 29
Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
GG: 0
Lokalizacja: śl

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: starymotocykl » 2009-02-12, 21:43

W MR 16 BP jak najbardziej była płyta pod silnikiem, ale w modelu z 70 roku, tym z dużym zbiornikiem. Później nie.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-02-13, 13:57

Na fotkach które ja posiadam, ani jedna bp 70' niema takowej płyty. W modelu 71' zabezpieczenie zostało tylko poszerzone na boki.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

starymotocykl
Posty: 29
Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
GG: 0
Lokalizacja: śl

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: starymotocykl » 2009-02-13, 21:50

Na zdjęciach może nie, moje dwa motocykle mają taką płytę, obie są identyczne, zrobię fotki wkrótce.

Awatar użytkownika
gabste
Posty: 709
Rejestracja: 2007-11-19, 17:43
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
636B 04
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: gabste » 2009-03-14, 09:58

Witam motorek zakupiony teraz tyko trzeba po niego jechać. Zdradzę cenę jaka dałem za motocykl gdy go odbiorę, i wrzucę parę forteczek. Na dzieŃ dzisiejszy, mogę powiedzieć, że z rzeczy których brakuje to gąbka i poszycie siedzenia, blacha jest, osłony tłumika -tej malutkiej kratki sebastian440 lub ktoś inny posiada takowa na sprzedaż???,inny jest tylni błotnik niż na tych fotkach tzn. jest taki krótszy i nie ma takiego koła jak tu na fotce ( nie wiem czy oryginalny),błotnik przedni nie ma mocowania i jest bezpośrednio przykręcony do półki (może ma ktoś taki z mocowaniami na dol ;),lampa przednia nie ma mocowań, jest przytwierdzona do półki górnej i nie ma tego przełącznika (może ma ktoś fotki jak wygląda ta lampa z góry, chodzi mi o ten przełącznik bo mocowanie to tak jak w dudku sporcie itp.???,
tylne amorki nie maja szklanek ale wyglądają na oryginalne. To by było na tyle braków- niedociągnięć myślę ze te braki są łatwe w nadrobieniu ;)

Jeszcze raz napisze ;) jak by miał ktoś do sprzedania osłonę tłumika, błotnik przedni z mocowaniem, albo samo mocowanie,

I każde fotki tego motorka przydały by się w odbudowie ;) sebastian440 liczę na twoją pomoc ale innych użytkowników też ;)


Edit:
Witam w czwartek wybieram się po motorek ale znalazłem jego foteczki
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-04-06, 21:06

Zamieszczam fotki moje dźwigni z modelu 71'. Samo ramie ma dokładnie 155 mm mierzone od początku zgięcia po zewnętrznej do końca główki.
Dźwignia hamulca modeli BP 71' 72':
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Shoei
Posty: 195
Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
GG: 1233445
Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
Lokalizacja: Lubartów
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Shoei » 2009-06-23, 17:38

POPULARNY MOTOCYKL RAJDOWY z WSK ŚWIDNIK ("Motor" nr 11/1972)

W roku 1969 zostało zawarte porozumienie o współpracy pomiędzy Polskim Związkiem Motorowym a Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, mające na celu poprawę sytuacji sprzętowej w dziedzinie motocykli Sportowych. Rozpoczynając realizacje podjętych zobowiązań, WSK Świdnik w pierwszej połowie 1970 t. wyprodukowała 50 sztuk popularnych motocykli rajdowych o pojemności 175cm³ - MR16BP model 1970 r.
Założeniem tych motocykli było zabezpieczenie potrzeb sprzętowych szerszej grupy zawodników, nie wchodzących w skład ścisłej czołówki krajowej, która od lat startowała na wyczynowym sprzęcie importowanym. Ta grupa zawodników praktycznie nie miała żadnego sprzętu, na którym mogłaby doskonalić swoje wyniki sportowe, gdyż motocykle sportowe wyprodukowane WSK Świdnik w latach 1966—1968 zostały już dawno doszczętnie wyeksploatowane.
moto6wskmr16.jpg
Drugim nieodzownym warunkiem stawianym przy konstrukcjach motocykli była niska cena, mająca umożliwić ich nabycie również klubom o mniejszych zasobach finansowych.
Wychodząc z tak przyjętych założeń, powstał omawiany model popularnego motocykla rajdowego MR16BP (model 1970 r.).Cała seria tych motocykli trafiła do klubów sportowych zrzeszonych w Polskim Związku Motorowym i LOK w pierwszej połowie 1970 r. Motocykle te brały udział w licznych eliminacjach do Rajdowych Mistrzostw Polski.
W Większości zawodów brały również ekipy techniczne WSK Świdnik i ZM Dęba zabezpieczające sprzęt w niezbędne części zamienne oraz obserwujące jego działanie w trudnych warunkach terenowych.
64713242lz2.jpg
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji i zebranych doświadczeń WSK Świdnik opracowała w 1970 r. ulepszony typ popularnego motocykla rajdowego MR16BP model 1971 r. który różnił się znacznie w stosunku do modelu z roku 1970.
W 1971 r. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku wyprodukowała 73 szt. tego typu motocykli rajdowych (rys. 2 i 3) przekazując je na przestrzeni od czerwca do października 1971 klubom sportowym zrzeszonym w Polskim Związku Motorowym.
Motocykl MR16BP w wersji z 1971 r. różnił się od wersji 1970 r. następującymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi:
1. Zwężonym i obniżonym zbiornikiem paliwa ułatwiającym jazdę terenową w pozycji stojącej.
2. Zmniejszonym i obniżonym siodłem.
3. Zwężonymi puszkami: filtra powietrza i narzędziową.
4. Nowym tłumikiem wydechu zapewniającym lepsze osiągi silnika, poprawiającym wygodę jazdy w pozycji stojącej oraz dającym mniejszą o 10 dB głośność.
5. Elastycznym mocowaniem rury wydechowej do cylindra za pomocą sprężyn.
6. Bardzo mocnymi kutymi półkami aluminiowymi zawieszenia przedniego, znacznie zwiększającymi jego sztywność.
7. Pełnobębnową piastę koła tylnego z elastycznym zabierakiem.
8. Nową kierownicą o zmienionej geometrii, zaopatrzoną w chwyty typu rajdowego.
9. Kutymi podnóżkami kierowcy w odmianie dla rajdów szybkich i obserwowanych.
10. Nową konstrukcją osłony łańcucha o zwiększonej sztywności.
11. Wprowadzoną prowadnicą łańcucha – rzecz bardzo istotna w rajdach szybkich.
12. Wprowadzonymi rurowymi osłonami obudów i pokryw silnika zabezpieczającymi silnik przed rozbiciem o kamienie na trasach rajdowych.
13. Zmianami w silniku znacznie poprawiającymi jego jakość.
14. Szeregiem innych drobnych ulepszeń poprawiających walory eksploatacyjne motocykla w warunkach trudnej eksploatacji.
Wyprodukowanie tych motocykli stało się możliwe dzięki nawiązanej dobrej współpracy z Zakładami Metalowymi w Nowej Dębie, które przyśpieszyły wykonanie pierwszej partii zmodernizowanych silników W2 o pojemności 175 cm³
zawierających szereg ulepszeń w stosunku do serii produkowanych w ubiegłych latach, a także dzięki współpracy Ośrodka Techniczno-Zaopatrzeniowego Polskiego Związku Motorowego, który dostarcza nie produkowane w kraju ogumienie terenowe, oraz obręcze o wymiarze 2”, stosowane na przednim kole.
Dobrze zapoczątkowana współpraca w zakresie produkcji motocyklowego sprzętu sportowego ma wszelkie szanse dalszego rozwoju. WSK Świdnik prowadzi bowiem szereg prac konstrukcyjno-doświadczalnych, które pozwolą w roku bieżącym i następnych na stopniowe rozszerzanie asortymentów wytwarzanych motocykli sportowych dla potrzeb PZM i LOK.
Poniżej przedstawiona jest szczegółowa charakterystyka techniczna omawianych motocykli:

SILNIK:

Jednocylindrowy, dwusuwowy, typ W2. średnica x skok tłoka – 61 mm x 59,5 mm, pojemność skokowa 173,5 cm. Stopień sprężania 9:1. Moc maksymalna 10 kM przy 600 obr/min.
Zasilanie
opadowe, gaźnik GM26U3, zalecany do rajdów szybkich, o przelocie gardzieli Φ
26 mm i wydatku dyszy głównej 180 cm/min. Dla rajdów obserwowanych zaleca się gaźnik GM24U3 o przelocie gardzieli Φ 24 mm i odpowiednio mniejszym wydatku dyszy.
Paliwo
etylina LO-94 i olej Miksol ”S” w proporcji 30:1
Filtr powietrza
papierowy (od samochodu Trabant), umieszczony w puszkach pod siodłem.
iskrownikowy, impulsowy z wydzielonej cewki zapłonowej typu BE200B od samochodu Fiat 125 P, umieszczonej pod zbiornikiem paliwa. Obwód pierwotny układu zapłonowego w prądnicy prądu przemiennego.
Prądnica
32-06 ze zmiennym układem połączeń cewek. Napięcie 12 V, moc 50 W.
Świeca zapłonowa
o wartości cieplnej 260-280 wg Boscha z gwintem M14 krótkim (krajowa F 100)

PRZENIESIENIE NAPĘDU
wał korbowy – sprzęgło
łańcuchem tulejkowym 3/8" x 9,25 mm, przełożenie 2,33
skrzynia biegów - koło tylne
łańcuchem rolkowym 12,7 x 7,7 5 x 8,51
Skrzynia biegów
czterostopniowa, dwuwałkowa. z kołami stale zazębionym. Przełożenia: I bieg - 2,93. II bieg - 1,79. III bieg - 1,35. IV bieg - 1.00. Wodziki zmiany biegów kute.

Rama
wsk mr16 bp rajdowa trial enduro.jpg
główny element nośny tłoczony z blachy. Zamknięcie tworzą dwie szeroko rozstawione belki podsilnikowe, mocowane do głównego elementu nośnego za pomocą śrub. Kąt pochylenia główki ramy 27°30'. Uchwyty do zakładania amortyzatorów Armstrong produkowanych przez F. A. Krosno.
Zawieszenie przednie
teleskopowe, o tłumieniu olejowym i maksymalnym skoku 160 mm, nogi nieruchome wykonane z ulepszonej cieplnie rury ze stali stopowej, w miejsce blaszanych osłon nóg nieruchomych wprowadzono skutecznie działające pierścienie zgarniające. Dolna i górna pólka kuta z aluminium
Zawieszenie tylne
wahacz wleczony z amortyzatorami o tłumieniu olejowym obustronnego działania, o skoku 80 mm, wykonany z rur stalowych, łożyskowany w samosmarnych tulejkach z tarnamidu, napinanie łańcucha napinaczami śrubowymi.
Koło przednie
21" - szprychowe, pełnopiastowe, piasta aluminiowa oś przetykowa, obręcz aluminiowa, ogumienie 3.00 - 21" z bieżnikiem terenowym, zamontowany trzymak opony. Średnica bębna hamulcowego 135 mm, czynna powierzchnia cierna okładzin F = 75 cm².
Kolo tylne
18" - szprychowe, pelnopiastowe, piasta aluminiowa, oś przetykowa, obręcz stalowa, ogumienie 4,00 - 18"z urzeźbieniem terenowym, zamontowany trzymak opony. Średnica bębna hamulcowego 135 mm. czynna powierzchnia cierna okładzin F = 75 cm².
Kierownica
rurowa z uchwytami typu rajdowego.
Zbiornik paliwa
z laminatu, mocowany do ramy z przodu poprzez gumowe kształtki, z tyłu gumową opaską, korek wlewu z motocykli seryjnych WSK. kurek paliwa typu przesuwnego z motocykli seryjnych WSK model MO6. Pojemność 9,7 l.
Siodło
pokrywa wykonana z blachy stalowej, wnętrze z pianki lateksowej, pokrycie z dermy.
Puszka narzędziowa i tłumik szumów ssania
z laminatu, osłona wkładu filtra z blachy stalowej.
Błotniki
z laminatu. Błotnik przedni mocowany wspornikiem do ruchomych nóg teleskopów, tylny mocowany do ramy. Specjalnie ukształtowana tylna
część błotnika służy do malowania bocznych numerów startowych. Numer startowy z przodu umocowany na specjalnym wsporniku nad reflektorem.
Podpórka boczna
z rury stalowej, mocowana do wahacza, podtrzymywana sprężyną. Motocykl nie posiada podstawki centralnej.
Podnóżki kierowcy
stalowe. z możliwością regulacji co 22 º30’
Osłona łańcucha
lekka, otwarta wykonana z blachy stalowej, mocowana do wahacza poprzez gumowe przelotki.
Układ wydechowy
Rura wydechowa mocowana do cylindra dwiema sprężynami, połączona z tłumikiem wydechu specjalnym zaciskiem z motocykla SHL-175. tłumik wydechu nierozbieralny.
Szybkościomierz
Umieszczony w wybraniu półki na specjalnym wsporniku, do którego mocowany jest również numer startowy. Napęd szybkościomierza, linka napędowa i szybkościomierz z motocykli seryjnych WSK.

Instalacja elektryczna

12 V bezakumulatorowa, zasilana całkowicie z 12 V prądnicy prądu przemiennego typu 32-06. Wiązki przewodów umieszczone w osłonach igielitowych.
Prądnica
Typu 32-06 ze zmienionym układem połączeń cewek. Cewki świetlne są rozdzielone; dwie cewki leżące naprzeciw siebie wykorzystuje się do zasilania świateł głównych, następne dwie w układzie równoległym zasilają – światło pozycyjne tylne, oświetlenie szybkościomierza, światło „stop” i brzęczyk. Zasilanie światła pozycyjnego tylnego, światła stop i oświetlenia szybkościomierza następuje poprzez dławik (cewka ładowania iskrownika 31-06), w celu zmniejszenia napięcia na żarówkach. Pozostałe dwie cewki połączone szeregowo służą do zasilania układu zapłonowego. Jeden koniec podłączony jest do masy w prądnic, drugi do cewki zapłonowej i przerywacza.
Lampa przednia
Od maszyn roboczych, posiada światło szosowe i światło mijania, które jest jednocześnie światłem pozycyjnym przednim. Żarówka 12 V – 35/35 W.
Lampa tylna
Adaptowana lampa tylna od motocykli seryjnych WSK posiada światło pozycyjne 12V – 3 W i światło „stop” 12 V – 5 W
Sygnał dźwiękowy
Typu SAS – 3 V z motoroweru „Komar”.
Automat „stop”
Umieszczony w piaście koła tylnego.

Wyposażenie normalne

Pompka oraz kpl. Niezbędnych narzędzi.
Wyposażenie dodatkowe
Bardzo bogate, zawiera ono: koło łańcuchowe zdawcze z = 13, z = 14 i z = 16, komplet podnóżków, kompletne dźwignie: sprzęgła, hamulca i gazu, świeca F 100 oraz dwa pierścienie zgarniające do teleskopów przednich.
WSK MR16BP 71.jpg
Do każdego motocykla dołączono instrukcję obsługi, zawierającą charakterystykę techniczną, skrócony katalog części zamiennych oraz uwagi z niezbędnymi rysunkami zawierającymi wskazówki o możliwościach dalszego dostosowania silników W2 do startu w rajdach obserwowanych lub szybkich.
WSK Świdnik wyprodukowała również szereg części zamiennych do tych motocykli. Części te zainteresowane kluby mogą nabywać bezpośrednio w Wytwórni.

Główne wymiary motocykla:
Długość 2049 mm
Szerokość 810 mm
Wysokość 1090 mm
Rozstaw osi 1325 mm
Odległość siodła od nawierzchni 810 mm
Najniższy punkt podwozia 245 mm
Wyprzedzenie koła przedniego 145 mm
Masa mot. W stanie suchym 102 kg
Masa właściwa 109 kg
Obciążenie użyteczne 120 kg
Szybkość max. W terenie 100 km/godz.

Wszystkie motocykle posiadają podwozia malowane na kolor czarny oraz osłony łańcucha w kolorze srebrnym. Motocykl MR16BP model 71 cztery zestawy kolorów nadwozia: błękitny, seledynowy, jasnożółty i jasno-czerwony; wszystkie błotniki tego modelu pomalowano na kolor srebrny.

Inż. EDWARD FROŃCZAK
Techn. BOGUSŁAW CIEPELA
Zakład Doświadczalny
Przy WSK Świdnik
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-08-23, 18:58

Prz okazji triala udało się nabyć silnik z MR16 BP o oznaczeniu W2r i nr 55530. Poniżej foto mojego nr silnika oraz pana Macieja Hyły. Niewiem czym różni się silik od seryjego, ale myśle, że w tym tygodniu uda się coś ustalić :-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-08-30, 19:52

Dziś kupiłem również mr16 prawdopodobnie z 65 roku z silnikiem. Udało się rowniez nabyć za niemała kasę katalog :-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-03, 23:55

http://mr16bp.blogspot.com/
Moje prace podczas renowacji BP.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-14, 18:17

Myślę, że może się przydać paru osobą z forum. Paleta kolorów modelu 70, 71 i 72.
Zachęcam również do udzialu w ankiecie : viewtopic.php?f=72&t=5456&start=0 :-D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-18, 11:41

Niechce zamieszczać narazie fot motocykla. Jak go poskładam, bo musiałem rozebrać go do transportu to wrzuce foty. Ta wyżej to bp70, awięc coś zypełnie innego. Ta którą kupiłem teraz ma sanki pod silnikiem i przednie mocowanie silnika z ramą połączone są rurką stalową podobnie jak w sarnie na foto niżej, siodło również jest bardzo podobne. Sama rama znacząco różni się od ramy BP.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
fazerofz6y
Posty: 537
Rejestracja: 2007-11-17, 12:27
GG: 0
Moje maszyny: WSK BAK
S1EX GB
S1EX USA
S1 EX Canada
S2EX USA I inne
Lokalizacja: scotland
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 16 BP

Post autor: fazerofz6y » 2009-09-18, 18:27

Czyli mr bp pomieszana z Sarna :) super jak juz ja dopiescisz to oczekujemy na fotki ! A jaki jest tam silnik w niej na semie czy alternator ?

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości