Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-06-23, 11:59

Witam

Audiobas bardzo ładnie napisał jak zarejestrować wyrejestrowane.

Ja postaram się w tak prosty sposób opisać jak zarejestrować pojazd na żółte tablice.

Jeżeli chcemy by nasza WSK (lub inny pojazd mający powyżej 125 ccm) musimy się zastanowić po co na co i dlaczego.
Jest kilka powodów.

1 Mamy pojazd z LEGALNEGO źródła lecz bez jakichkolwiek dokumentów
2 Chcemy by nasz pojazd ladnie się prezentował,
3 Chcemy by nasz pojazd był traktowany należycie a niejako kat maszyna.

Co trzeba zrobić by otrzymać zółte tablice?

Jeszcze przed całą procedurą musimy pamiętać ze pojazd zabytkowy będzie prawnie chroniony. Prawnie chroniony oznacza to nic więcej jak ochrona konserwatora zabytków nad przedmiotem. W skrajnych przypadkach pojazd może zostać CZASOWO odebrany właścicielowi i przekazany odpowiednim ludziom do renowacji za którą właściciel będzie musiał zapłacić. Proszę tu nie wierzyć w opowieści o smokach że pojazd przechodzi na własność konserwatora zabytków czy skarbu państwa jak to na wielu forach możemy przeczytać. Ale jesteśmy miłośnikami zabytków i wiemy że nasza WSK będzie traktowana lepiej niż nasza dziewczyna więc takie skrajności nam nie grożą.
Na samym początku naszej zabawy musimy mieć ładny pojazd, w pełni sprawny bez druciarstwa ładnie zachowany odremontowany, w sumie to najważniejsze bo bez tego nie ma co zaczynać.
Kolejną rzeczą jest wykonanie białej karty, jest to taki dokument składający się z czterech stron A4 wydrukowanych na 1 kartce A3 plus do tego kilka wkładek formatu A4. Wzór białej karty jest podany ustawowo i jest to podane bardzo dokładnie jak ona ma wyglądać. Grubość papieru (granulacja) czcionki, pogrubienie ,kolejność, ilość zdjęć, ujęcia, WSZYSTKO JEST WAŻNE i nie od tego odstępstw. Taką białą kartę możemy wykonać samemu lub zlecić wykonanie jej jakiemuś rzeczoznawcy. Jeżeli wykonamy ją sami opierając się na zaleceniach i wzorze (których na necie jest pełno) koszt wykonania takiej karty nie powinien przekroczyć 30 zł. (zdjęcia około 20 zł, drukowanie w agencji reklamowej około 5 zł, papier około 5 zł, nie da rady tego wydrukować na domowej drukarce, a zdjęcia muszą być od fotografa). BIAŁA KARTA MA BYĆ WYKONANA W 3 EGZEMPLARZACH
Dobrze mamy najbardziej trudną rzecz jeżeli chodzi o prace manualne za sobą, teraz zacznie się zabawa z urzędnikami. Z POPRAWNIE wykonaną biała kartą musimy udać się do delegatury wojewódzkiego konserwatora zabytków w celu ujęcia naszej karty w spisie. I tu mogą zacząć się pierwsze schody. Każdy normalny konserwator znający przepisy powie żebyśmy wypełnili wniosek (powinien nam dać gotowy ewentualnie wzór do przepisania) i przyjąć naszą białą kartę. Możemy od pana usłyszeć ze on chce ekspertyz rzeczoznawcy, wtedy pytamy pana jakiego, może jakieś imię i nazwisko i jeżeli poda podlega to od probe wyłudzenia o czym informujemy Pana konserwatora ale w późniejszym czasie. Mówimy Panu że żadna ustaw nie podaje konieczności posiadania jakich kol wiek ekspertyz W PRZYPADKU ZGŁOSZENIA BIAŁEJ KARTY PRZEZ WŁAŚCICIELA, ekspertyz jest tylko potrzebna jeżeli konserwator sam chce wpisać obiekt. I tłumaczymy Panu że chcemy wpis do ewidencji... bla bla bla... jeżeli upiera się że się nie da prosimy o pisemną odmowę ponieważ sprawę zgłosimy do odpowiednich organów (wojewoda)... i tu następuje mała konsternacja i w większości przypadków dostajemy wpis. W przypadku odmowy możemy stwierdzić ze pan jest troszeczkę nie halo i idziemy do innej delegatury i tak do skutku nie ma rejonizacji... W PRZEPISACH NIE MA NAPISANE ZE KONIECZNY DO WPISU JEST RZECZOZNAWCA !!!! Jeżeli jest ok to konserwator zabiera nam 2 egzemplarze białych kart i daje jedno pisemko (koszt max 20 zł za znaczki skarbowe jednak jak nic nie mówią to sie nie upominamy o płacenie). Zadowoleni że przeszliśmy 1/3 papierkowej roboty musimy udać się teraz na OKRĘGOWA stacje kontroli pojazdów w celu wykonania BADANIA ZGODNOŚCI które od 22 czerwca 2013 roku jest badaniem technicznym. Koszt takiego badania to w przypadku jednośladu od 150 PLNów, a samochodu osobowego od 300 plnów. I tutaj jeżeli Pan diagnosta ciężko rozumny ma prawo zażądać (jak w przypadku każdego badania technicznego ekspertyzy rzeczoznawcy)jeżeli upiera się na rzeczoznawce jedziemy na inna okręgówkę gdzie będą chcieli zarobić legalnie zgodnie z prawem i swoja wiedza pieniążki, do badania zgodności musimy przygotować sobie wniosek o przeprowadzenie takiego badania, wzór można ściągnąć z internetu ale musimy pamiętać żeby był to wniosek po zmianach w ustawie obowiązujący po 22 czerwca. We wniosku jest bardzo dużo pozycji do wypełnienia, jednak nie wszystkie dotyczą naszego pojazdu. Co nie dotyczy piszemy nie dotyczy. Wypełniając taki wniosek należy to zrobić bardzo skrupulatnie podpierając się fachową literaturą. Na badaniu zgodności mamy kilka plusów, musimy wiedzieć za naszego pojazdu nie interesują obowiązujące teraz normy, lecz normy z roku produkcji. Diagnosta może dać nam kilka ograniczeń, głównym z nich jest ograniczenie prędkości (zwykle vmax katalogowe) w przypadku zabytków z oświetleniem karbidowym, świeczkowym naftowym może dać zakaz poruszania się po zmroku (ale to chyba jasne dlaczego). Nie ma czegoś takiego jak zakaz jazdy w deszczu w słońcu w cieniu czy inne bajki jakie można wyczytać na necie.

Mając wpis i badanie zgodności udajemy się do wydziału komunikacji. Tam czekają już na nas zółte tablice i źli urzędnicy :) Rejestracji na zabytek dokonuje się po złożeniu starego dowodu rejestracyjnego, badania zgodności, wpisu od konserwatora zabytków. Jeżeli pani w okienku chce ekspertyzę rzeczoznawcy (a i takie ekstrema się zdarzają) prosimy niech pokaże gdzie w przepisach pisze ze do rejestracji jest potrzebna jaka kol wiek ekspertyza... I tak to oto Pani musi nam wydać zółta tablice rej (lub powiedzieć żebyśmy poczekali kilka dni na nią gdyż nie ma takiej na stanie), koszt takiego wydania jest taki sam jak w przypadku rejestracji zwykłego pojazdu (niektóre WK biorą kilka zł więcej 10-20 na kuriera jak zamawiają tablice zółte)...

Teraz czym jest ochrona prawna.
- niemożna zezłomować pojazdu, jeżeli tir zaparkuje na CPNie na świeżo zatankowany pojazd i zrobi z niego kopkę złomu pan likwidator szkód nie powie nam 300 zł bo to stare i szkoda całkowita, my oddajemy pojazd do profesjonalnego zakładu zajmującego się zabytkami i oni muszą go naprawić... każdy chyba rozumie o co chodzi... ale jeżeli my rozbijemy pojazd też musimy go naprawić... z tym że każdy "koneser" (allegrowo brzmi nie?) jeździ tak żeby nie rozbić swojego pupilka:)

W przypadku motorowerów procedura przebiega tak samo jednak nie dostajemy zółtego koloru tablic a zwykłe białe i adnotacje w dowodzie pojazd zabytkowy. Pamiętajcie nie liczy się kolor tablic a forma prawna.

Jak masz jakieś pytania zapraszam na PW lub GG.
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

trollfireblade
Posty: 682
Rejestracja: 2012-09-08, 00:05
GG: 0
Moje maszyny: gazela 69, pannonia 63, pic,75 shl m1161,
WSK S1 74'
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: trollfireblade » 2013-06-23, 22:17

A co jest w przypadku, kiedy nie posiadam żadnych dokumentów i nie moge wykazać w żaden sposób że pojazd jest moją własnością? Słyszałem, że trzeba założyć sprawę w sądzie o "zasiedzenie".

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-06-23, 22:57

Podstawa prawna:

Potrzebujemy:

1. Dowód własności (art. 72 ust. 1 pkt 1 PORD) - czyli np. umowa, sądowne stwierdzenie zasiedzenia faktura VAT cokolwiek sztuk raz!
2. Oświadczenie pod odpowiedzialnością karną, że nie posiadasz DR (art. 72 ust. 2b PORD) - czyli piszemy co nam tam będą kazali napisać musi być zawarta klauzura pewna WK powinien mieć
3. Wpis do ewidencji zabytków (art. 72 ust. 3 PORD) - jak to otrzymać to już było przerabiane X razy
4. Badania zgodności pojazdu zabytkowego (art. 68 ust. 18 PORD) - potocznie mówiąc przegląd wieczysty, do tego NIE POTRZEBUJEMY numeru rej (stan na dziś 22 czerwca sie zmienia a jak będzie się okaże)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dowodem własności jest:


1) umowa sprzedaży;
2) umowa zamiany;
3) umowa darowizny;
4) umowa o dożywocie;
5) faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu;
6) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

plus inne zawarte w rożnych przepisach...
my się opieramy na:
Rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów - par. 4 ust. 1
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

tomini
Posty: 69
Rejestracja: 2011-08-19, 22:21
GG: 0
Moje maszyny: 13 Pojazdow PRL
Lokalizacja: Zawiercie
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: tomini » 2013-07-06, 03:53

Czy mogę spisać umowę z kimś kto nie był prawowitym posiadaczem motocykla tzn nie był on na niego zarejestrowany? ale powiedzmy go posiadał bo kupil za flaszke

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-07-06, 08:16

tak mozesz pod warunkiem ze tak było
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

BizonekM06
Posty: 176
Rejestracja: 2012-05-03, 12:17
GG: 0
Moje maszyny: Kiedyś były i WSK :)
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: BizonekM06 » 2013-07-06, 08:20

motonita pisze:tak mozesz pod warunkiem ze tak było
Tylko jeszcze potrzebna umowa, dokumentująca zakup za flaszkę ;-)
Bez zachowanej ciągłości w umowach - lipa :mrgreen:

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-09-28, 16:24

nie lipa... mozna bez ciagłosci umow
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

Awatar użytkownika
daroohd
Posty: 2305
Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
GG: 0
Moje maszyny: Wsk Lelek.
Lokalizacja: Skała

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: daroohd » 2013-09-28, 20:35

w zimie myślałem o rejestracji na zółte.

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-09-28, 23:11

nie mysl działaj
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

Awatar użytkownika
daroohd
Posty: 2305
Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
GG: 0
Moje maszyny: Wsk Lelek.
Lokalizacja: Skała

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: daroohd » 2013-09-29, 07:50

na razie działam koło domu z ociepleniem ale potem motor
muszę poszukać wzorów tej karty zdjecia porobić, poszukać stron co i jak bo tutaj sam opis ale bardzo pomocny.

Awatar użytkownika
daroohd
Posty: 2305
Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
GG: 0
Moje maszyny: Wsk Lelek.
Lokalizacja: Skała

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: daroohd » 2013-12-28, 08:15

Byłem dziś na przeglądzie z samochodem i zadałem pytanie jak wygl przegląd pod żółte tablice od razu chcą rzeczoznawce z orzeczeniem stopnia oryginalności nie robią inaczej. :-(

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-12-28, 12:25

bo sa idiotami :)

znajdz inna okręgówke:)
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

Awatar użytkownika
daroohd
Posty: 2305
Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
GG: 0
Moje maszyny: Wsk Lelek.
Lokalizacja: Skała

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: daroohd » 2013-12-28, 12:53

witam"motonita" a te privy z linkami do ciebie doszły

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2013-12-28, 13:25

chyba nie
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

tomini
Posty: 69
Rejestracja: 2011-08-19, 22:21
GG: 0
Moje maszyny: 13 Pojazdow PRL
Lokalizacja: Zawiercie
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: tomini » 2013-12-31, 20:31

Jeśli posiadamy umowę z kimś kto miał motocykl przed nami a nie rejestrował go na siebie bo też nie miał dokumentów ,to czy WK się dowali do tego ? czytałem sprawę na osiarze że takie coś nie przeszło .Sam posiadam motocykl wlaśnie z taka sytuacją a włożyłem już tyle ze szkoda by stał jako : "ozdoba w pokoju"

Awatar użytkownika
xavier24
Posty: 162
Rejestracja: 2012-07-29, 18:49
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06
M21W2
M06 B1
KOBUZ
MZ ES 250/1
Romet Pony
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: xavier24 » 2013-12-31, 21:39

"Ryzyk Fizyk" nawet najlepsi głupieją przy tych babach w W.K.
Jak nie spróbujesz to się nie dowiesz.

tomini
Posty: 69
Rejestracja: 2011-08-19, 22:21
GG: 0
Moje maszyny: 13 Pojazdow PRL
Lokalizacja: Zawiercie
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: tomini » 2013-12-31, 22:49

No tak tylko ta próba wyniesie mnie koszty przegladu i ew rzeczoznawcy i innch pierdół wiec troche to wydam a chce byc pewien :P

Awatar użytkownika
xavier24
Posty: 162
Rejestracja: 2012-07-29, 18:49
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06
M21W2
M06 B1
KOBUZ
MZ ES 250/1
Romet Pony
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: xavier24 » 2013-12-31, 23:22

Nigdy nie będziesz pewien.
Pewne jest tylko to że zawsze znajdą jakiś pretekst.
Idź do źródła. Cytując klasyka "Kieruj się ku słońcu" :-)
Zapytaj, jak usłyszysz odmowę to na następny dzień idź do innej baby.

Awatar użytkownika
motonita
Posty: 286
Rejestracja: 2007-05-05, 22:39
GG: 2971759
Moje maszyny: WSK M06B3 GIL, WSK M06B3 KOS, i 12 innych jednośladów
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: motonita » 2014-01-01, 10:47

takie cos musi przejsc (oczywiscie rzy rejestracji na zabytek) wyjaśnienie z paragrafami tutaj:

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=17602


polska jest panstwem prawa i nie ma ze ktos reflektuje a ktos nie
Jak mnie pokur... ze klikam w dowolny link na tym forum a on nie otwiera sie w nowym oknie....

tomini
Posty: 69
Rejestracja: 2011-08-19, 22:21
GG: 0
Moje maszyny: 13 Pojazdow PRL
Lokalizacja: Zawiercie
Kontaktowanie:

Re: Poradnik rejestracji pojazdu zabytkowego

Post autor: tomini » 2014-01-01, 16:30

No tak ale widziałem sprawę na osiara.pl jak człowiek chciał zarejestrować ose na taki patent w WK i mu nie wyszło bo te głąby zaczęły dochodzić skąd jest osa ,najpierw kontaktując się z gościem widniejącym na umowie i dopiero załatwił to sądownie co trwało rok ... Wiem napewno ze mój lelek nie był rejestrowany w moim powiecie i napewno nie w tym województwie

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości