Moduł zapłonowy 6 i 12V

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2008-09-30, 15:57

Akumulator jest w pewnym sensie w tym wypadku stabilzatorem napięcia. Zamiast cewki wn należałoby założyć cewke która ładuje AQ żeby prądu nie brakło.
Co do oporników należąło by je zmienić Bo w instalacji 6V przez te oporniki bedzie szedł mniejszy prąd.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
@ndi.pl
Posty: 121
Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
Moje maszyny: Nieobecny

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: @ndi.pl » 2008-09-30, 17:11

dzieki za odp
wiem ze aq musi byc bo to bufor czy jakos tak bo pytalem sie
pojde do elektryka i powiem zeby mi w tym pomogl pomierzyc na 6V itd bo ja z elektryki jestem bardzo kiepski
jak bede mial wszytsko zrobione to postaram sie napisac wyniki oporow itd przy 6V
Początkujący motórzysta .... ;D

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2008-10-02, 07:45

Oprócz R6 i R7 to bym reszte dał mniejwięcej o poło mniejsze i wtedy powinno prawidłow pracować na 6V. Chociaż je też można by zmienić ale nie aż o połowe.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2009-12-24, 20:50

Panowie da radę wmontować w ten schemat diode która pokazuje kiedy następuje przeskok iskry?? ułatwiło by to regulacje zapłonu :>
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-01-21, 14:39

Diode daj czerwoną (o napięciu zasilania 1,8V) Katoda do emitera T1 , Anode do plusa przez opornik 520 ohm. Jak dioda będzie gasła powinien być przeskok iskry. W skrócie równolegle z opornikiem R3

Zrób sobie ten tylko zamiast bu921 daj tego irf840. Przynajmniej nie spali cewki zapłonowej jak przerywacz będzie zwarty. W razie kłopotów zmień ten kondensator 4,7uF na mniejszy. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... cd76a.html Tutaj diode dajesz tak samo tylko że do tranzystora Q1
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-01-30, 20:27

A nie czasem anodę do emitera a katodę do masy ?
Ring ding ding :)

Awatar użytkownika
bigsoft
Posty: 20
Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
GG: 16126214
Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: bigsoft » 2010-01-30, 23:42

Dla tranzystora bipolarnego NPN wskazane jest włączanie obciążenia w obwód kolektora, emiter podłączamy do masy "kamil_Ziomek" dobrze mówi.

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-01-30, 23:56

Podłączyłem diodę tak jak mówiłem anodę do emitera i katodę do masy i dolutowałem kondensator miedzy emiter i masę bo był spadek napięcia i mosfet nie wyłączał się tak jak powinien. Dioda świeci w momencie przeskoku iskry, czekam jeszcze na hallotron. Filmik jak działa :) http://www.youtube.com/watch?v=34uR5Sfu6Vk
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-01, 17:25

Zasilałeś to na filmiku z jakiegoś prostownika ?? Jeśli tak to gdy podepniesz to do AQ i przerywacz będzie zwarty do masy to tranzystor T1 nie przewodzi prądu z emitera do kolektora - dioda led nie świeci. Gdy przerywacz jest rozwarty prąd płynie przez oporniki R1 i R2 do bazy T1. T1 zaczyna przewodzić prąd - dioda led zaczyna świecić.

P.S. Jeśli robiłeś zapłon z mojego schematu to dioda zgaśnie po czym samoczynnie się zaświeci. Czas po jakim tranzystor kluczujący ma nie przewodzić prądu dobierało się kondensatorem i opornikami przy nim.

P.S.2
Co to za kondensator równolegle do leda?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-01, 17:57

Tak z zasilacza :)Po dolutowaniu diody był spadek napięcia no i wstawiłem tam kondensator 100nf. Z tego schematu robiłem
Obrazek
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-02, 10:38

Na AQ bez tego kondensatora powinno być dobrze. Zawsze można zmienic T1 na taki co ma większy prąd na kolektorze np bc337.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-03, 23:39

Znajomy elektronik powiedział mi że można wywalić też t2 z tego układu bo nic konkretnego on nie robi??
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-04, 14:52

Moim zdaniem też jest on nie potrzebny bo prądu nie przewodzi i w sumie tylko dla ozdoby chyba jest. Już lepiej zabespieczyć gate irf-a jakąś diodą zenera :). Prądu cewki w tym schemacie nic nie ogranicza i nic go nie wyłącza po pewnym czasie. W razie zapomnienia 50% szans na spalenie cewki WN (już tak zrobiłem) lub powrotną droge z buta w razie słabego AQ. Za to mój schemat wyłącza prąd po 3s , a ograniczenia prądu na cewce 5ohm nie potrzebuje.

P.S. Zrób sonie taki układzik i zobacz jak działa http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 61742.html ( będe go robił dziś kumplowi do mz 150). Jaki masz opór cewki WN ? DAj podkładke z pastą termoprzewodzącą między irf a ten radiator z atx-a , chyba że nie doprowadzisz do zwarcia radiatora z masa motorku.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-04, 16:55

Przekonałeś mnie do swojego schematu, o cewkę i Aq trzeba dbać :) Spróbuje go w piątek złożyć. Cewka bosch jest z Golfa 1 nawet nie wiem jaki ma opór? wytarte są napisy :>
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-05, 17:35

To lepiej sprawdz miernikiem choć wątpie żeby miała odpowiedni opór. Pamiętaj że irf przewodzi prąd stały do 8A , a to odpowiada cewce o oporze 1,5 ohma przy 12V. Zazwyczaj cewki boscha w autach mają poniżej 1 ohma i trzeba dorobić ograniczenie prądowe dla cewki aby nie uszkodzić tranzystora.

Dopisałem:
Zmień diode zenera na 5,1V (najlepiej 1,3W tak dla pewności) i opornik R5 na 150 ohm. Prąd nie powinien przekraczać 5A (możesz zmierzyć amperomierzem jak masz).
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-08, 19:18

Będę chciał jeszcze hallotron zastosować tle4935l to zmienić opornik R4 na 1,2k i dać dwa kondensatory 4,7nf na sygnał i zasilanie? A i jak zrobić te ograniczenie prądowe dla cewki??
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-11, 00:22

Ja bym dał takie coś zamiast przerywacza bez ingerencji w reszte modułu http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6cb ... bef13.html. Tam gdzie jest włącznik daj wyjście halla ( pin 3) , koniec diody do modułu w miejsce przerywacza. Zostaw sobie możliwość założenia przerywacza i podpięcia go do modułu ( na wszelki wypadek). Prąd powinna ograniczyć dioda zenera 5v1 pomiędzy masą a gate irf-a. Prąd powinien płynąć 4,5-5A ale proponuje podpiąć amperomierz i sprawdzić (czasami diody zenera mają większe napięcie niż pisze)
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-11, 15:08

Nie ogarniam tego :)Ja mechanior nie elektronik :mrgreen: Z tej cewki bosch'a zrezygnuje już mam od mz'ty, więc już ograniczenia prądowego robić nie trzeba. Jak możesz to zrób poprawny schemat jak to powinno wyglądać z dioda sygnalizującą przeskok iskry, hallem bez przerywacza bo na pewno z niego nie skorzystam :)
Ring ding ding :)

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: kamil_Ziomek » 2010-02-16, 12:52

Jak już się tak bawisz to zrób moduł od mz http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 5e8659a3f4 Schemat dodany przez EdiMa w załączniku "IgnitionElectronicETZ_org.JPG"
Ewentualnie tu masz ten schemat bez logowania powinien byc dostępny http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1062759.html . R7 to warystor na 190V (można zamienić na diode zenera)

P.S. też jestem mechanikiem a z elektroniki w szkole to miałem tylko ogólne informacje. Ja teraz biore się za ten moduł tylko bez przetwoenicy na wysokie napięcie http://www.transmic.net/fr/89c2051.htm
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V

Post autor: Korpek » 2010-02-16, 17:17

Wszystko ładnie pięknie tylko nie mam takiego impulsatora od mz, chyba że mogę to zastąpić innym hallotronem pytanie jakim?? A i co to za dioda D3 jest na schemacie bo nie ma oznaczenia ? :>
Ring ding ding :)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości