WSK MR15 Sarenka 125

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

WSK MR15 Sarenka 125

Post autor: Sebastian440 » 2007-01-13, 21:05

W zakresie produkcji sprzętu wyczynowo-rajdowego WSK nie kontynuowała prac prowadzonych w WFM i Centralnym Ośrodku Doświadczalnym PZMot. Powstała własna, oryginalna konstrukcja rajdowego motocykla klasy 125 ccm - legendarna WSK MR15 Sarenka, która wyjechała na trasy rajdów w 1962r. Był to motocykl rajdowy z otwartą ramą grzbietową, spawaną z dwóch symetrycznych wytłoczek, spokrewnionych z przygotowanym modelem użytkowym ( który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ). Rajdowe Sarenki pierwszej serii wyposażone zostały w trzybiegowe silniki S01Z2S o poj. 125 ccm i mocy 7 KM, podwieszone od przodu na wieszaku z rurki stalowej. Użytkowa Sarenka miała być wyposażona w 4-biegowy silnik "Delfin" o mocy 9 KM z tylnym mocowaniem ( który także nie wszedł do produkcji seryjnej).
Niewielki ciężar motocykla ( ok. 80 kg. ), zmniejszany jeszcze poprzez stosowanie duralowych zbiorników i błotników ( motocykle zespołu fabrycznego ), czy w późniejszym okresie laminatowych, oraz geometria ( kąt główki ramy wyraźnie "sztorcowy" ) i ogromny prześwit powodowały, że Sarenka doskonale spisywała się na OJSach rajdów uniwersalnych mimo słabego silnika. Po wydzieleniu rajdów obserwowanych Sarenki zostały w klubach łatwo przygotowane do ich specyfiki - dotyczyło to głównie przeróbek wydechów - i na wiele lat stały się podstawowym sprzętem w klasie 125 ccm.
Sarenka była ulepszana także przez producenta - pojawiła się wersja wyposażona w laminatowy zbiornik paliwa i błotniki, a także w czterobiegowy silnik ( początkowo przerabiany S01, potem Wiatr o mocy 9,6 KM ) - urodził się model MR16.

Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego MR15 Sarenka:
1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie to dane z biuletynów i prasy. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 88 sztuk.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2009-03-22, 22:50 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Sebastian440 » 2007-02-22, 20:05

Co do Sarenki to czy silnik wiatr to czasem nie silnik W-1 (moc od 9-13 KM) i właśnie skrzynia 4 biegowa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
HP
Posty: 216
Rejestracja: 2007-05-05, 16:30
GG: 0
Lokalizacja: GLAIWITZ
Kontaktowanie:

Post autor: HP » 2007-10-25, 20:30

Witam.
Nie dawno na Allegro pokazała się bardzo ciekawa Wska. Oto foto:
Czy Ten model był przeznaczony na trial?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-10-25, 21:25

z tego co wyczytałem z rozmowy na polmocie jest to najzwyklejszy składak zresztą samemu można to wywnioskować po wyglądzie
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin » 2007-10-26, 10:32

HP pisze: Czy Ten model byl przeznaczony na trial?
fabrycznie ten egzemplarz nie był robiony na Triala ale przez klub tak gdyz w tym czasie nie było modeli Trialowych naszej konstrukcji ( były plany) dopiero w latach 70 ukazały sie Triale pod znakiem WSK.
- a czy to składak?? w jakims stopniu tak ale przerobiony w klubie, w którym brał udział

przykład - wrzucam fote z gazety gdzie opisana jest w ten sposób "Sarenka przygotowana do trialu w akcji - jedzie Mistrz Strefy Południowej za 1965r. K. Kmickiewicz
sarenkasfddsf.jpg
a druga fotka tez przedstawia Sarenke Trial - fotka znaleziona w necie
gazeta mr15.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2009-03-22, 22:55 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
konan
Posty: 260
Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Post autor: konan » 2007-10-26, 18:25

a czy wo gule WSK-ą da sie jeździć w trial-u ?? nie jest zbyt ciężka i niezgrabna ??
miłośnik motocykli WSK-i zwłaszcza

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Post autor: Marcin » 2007-10-26, 21:28

konan pisze:a czy wo gule WSK-ą da sie jeździć w trial-u ?? nie jest zbyt ciężka i niezgrabna ??
troche mnie rozbawiłes - na dzisiejsze czasy napewno, ale na lata 70 była na wysokim poziomie mogła równac sie z konkurencją... posyłam do tematu WSK MR16 Trial ;-)

Awatar użytkownika
konan
Posty: 260
Rejestracja: 2007-06-12, 22:48
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Post autor: konan » 2007-10-29, 22:49

Marcin, jeżeli tak na to spojrzeć to masz racje wsk-i w swoich latach produkcji nie były wcale gorsze od konkurencji ;) :zdrowko:
miłośnik motocykli WSK-i zwłaszcza

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re:

Post autor: yahoo » 2008-07-25, 21:12

Marcin pisze:a druga fotka tez przedstawia Sarenke Trial - fotka znaleziona w necie

Ooo, moja Sarna :) To nawet nie wiedziałem, że to Trial - jestem tu po to, żeby się douczyć. Jakieś sugestie odnośnie przywracania jej fabrycznego stanu?

Tutaj więcej fotek mojej Sarny (a także inne fotki zebrane - jest tam jedna z Sarenek prezentowanych w ŚM, są też opstrykane te dwie Sarenki, które wypłynęły jesienią 2007 na Allegro (mam blisko, umówiłem się ze sprzedającym na oględziny).

http://picasaweb.google.pl/kuba.lacki/W ... PSHkgw9_aM" target="_blank"

--
pzdr
yahoo
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
fazerofz6y
Posty: 537
Rejestracja: 2007-11-17, 12:27
GG: 0
Moje maszyny: WSK BAK
S1EX GB
S1EX USA
S1 EX Canada
S2EX USA I inne
Lokalizacja: scotland
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: fazerofz6y » 2008-07-26, 10:49

Yahoo fajowa sarna i w dobrym stanie pochwalka :-D fajnie by bylo taka miec ;-)

Awatar użytkownika
HP
Posty: 216
Rejestracja: 2007-05-05, 16:30
GG: 0
Lokalizacja: GLAIWITZ
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: HP » 2008-08-18, 12:09

I jak odbudowa? Jakies zamiescisz jakies foty z postepow prac?

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: yahoo » 2008-08-26, 14:04

HP pisze:I jak odbudowa? Jakies zamiescisz jakies foty z postepow prac?
Hej. No jak jakieś będą, to zapewne zamieszczę. Póki co właśnie wróciłem z wakacji i dopiero będę się spokojnie brać do roboty. Ponieważ zajęć "pozagarażowych" mam całą masę - robię to sobie w wolnych chwilach, na spektakularne postępy nie macie co liczyć. Plan na ten rok - silnik. Na przyszły - podwozie. Cylinder już po szlifie, wał po regeneracji, dorwałem nowe kartery (wymagają nieco przeróbki, nieco inne jest mocowanie zmieniacza biegów) i dałem je do szkiełkowania. Szukam ładnych bocznych dekli silnika, dziś chyba pojadę kupić łożyska.

A właśnie. Mam pytanie. W silniku, w jednej z połówek karteru jest otwór, w który normalnie wchodzi obsadka sprężynki pod kulkę do zmieniacza biegów. W starych karterach jest on zaślepiony pod obsadką, w nowych nie, to są gołe kartery, bez żadnych zaślepek, obsadek itd. Jak to się fabrycznie zaślepiało? Tę taką aluminiową zaślepeczką? Albo inaczej - jak się wyciąga tę obsadę sprężyny? U mnie w starych karterach ani drgnie. W Sarence zmieniacz ma kulkę wbudowaną i nie trzeba w związku z tym tej w karterze, ale temat dziury zostaje. Podpowiedzcie.

--
pzdr
yahoo

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: Marcin » 2008-09-16, 22:55

nie wiem nigdy tego nie wyciągałem, ale zdaje mi się że jak ją podgrzejesz to wyjdzie z obudowy silnika :idea:

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: yahoo » 2008-09-19, 16:33

Marcin pisze:nie wiem nigdy tego nie wyciągałem, ale zdaje mi się że jak ją podgrzejesz to wyjdzie z obudowy silnika :idea:
Zapytałem w dziale o silniku, już mi chłopaki pomogli i se poradziłem:) Wybija się toto do środka karteru, po prostu :) Dzięki

--
pzdr
yahoo

starymotocykl
Posty: 29
Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
GG: 0
Lokalizacja: śl

Re:

Post autor: starymotocykl » 2008-09-20, 12:36

sebastian440 pisze:Co do Sarenki to czy silnik wiatr to czasem nie silnik W-1 (moc od 9-13 KM) i właśnie skrzynia 4 biegowa.
Silnik na zdjęciu w prototypowej szosowej wersji Sarenki (tej szarej) to słynny Delfin, a nie W1. Co do skrzyń 4-biegowych to we wczesnych Sarenkach stosowano wzmocnione do 9KM silniki S01, ze skrzyniami 4-biegowymi przygotowanymi specjalnie do sportu w Nowej Dębie. Kartery były niezmienione, kompletnie inna była skrzynia i automat zmiany biegów, sprzęgło miało 9 sprężyn dociskowych. Natomiast silnik W1 stosowano później juz w MR16 (ale nie MR 16 BP!), była to wersja 125 cm silnika W2, gdzie skrzynia i sprzęgło były identyczne jak w W2. Co do silników Delfin i S09, o których tak mało wiadomo, to postaram sie przygotowac conieco na ten temat, bo były to niezwykle ciekawe jednostki które prawie weszły do produkcji seryjnej. Prawie...

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: Sebastian440 » 2008-09-21, 14:48

Fotki pochodzą z gazety którą udostępnił kolega WueskaJarka ;-) bo to dość ciekawy artukulik.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Anzel
Posty: 615
Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
GG: 0
Moje maszyny: Kilkanaście
Lokalizacja: Okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: Anzel » 2009-02-09, 14:01

Robercie,można wiedzieć jaki to numer ramy?? :)
""Yes Rico...Kaboom""


Ekipa Południe® ;)

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: Marcin » 2009-02-09, 15:01

jesli dobrze kojarzę to ta sarna była dawno, dawno na allegro przez przypadek - sprzedawana była wtedy WFM M06 gdzie na zdjęciu w stercie "stajni Augiasza" wystawała Sarenka kurde co to było ... więcej tel. o WSK niż o WFM :hah: - posiada może ktos ta fote z aukcji :?:

Panie Robercie świetna robota :shock:

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: Sebastian440 » 2009-02-09, 21:52

WSK MR15 jedengo z użytkowników naszego forum przed renowacją nr ramy Mr15.01055

Pierwsze zdjęcie przedstawia malowanie Sarenki prawdopodobnie w wersji wystawowej.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: WSK MR 15 SARENKA

Post autor: yahoo » 2009-02-10, 10:18

sebastian440 pisze:Pierwsze zdjęcie przedstawia malowanie Sarenki prawdopodobnie w wersji wystawowej.
O w dziuplę, fantastyczna! Jak sądzicie, rzeczywiście takie wychodziły, czy to tylko propagandowy materiał promocyjny? Bo w kontekście zbliżającego się lakierowania mojej - wygląda inspirująco;) Bardzo mi się podoba, Obywatelce Małżonce także - więc może by pomalować tak moją sztukę? No, ale nie chciałbym powielać fikcji. Co myślicie?
--
yahoo
http://sarenka666.blogspot.com/
Kupię nowe obręcze 18" i szeroką kierownicę

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości