PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-08, 21:59

Bing parę pytań do Ciebie. Skąd dokładnie wiesz, że podobne ramy jak w promotach wykonywały również kluby?? Specjalnie, aby się tego dowiedzieć zadzwoniłem do dwóch osób między innymi, do p.Kuźniewskiego i powiedział, zresztą jak inna osoba znająca się na tym temacie, że opowiadasz kompletne bzdury. Nie wspominając o tym, że przekładano silniki z rozbitych motocykli w ramy promotów. Numer na mojej ramie świadczy właśnie o tym, że to oryginał. Kuźniewski był w jednym z najstarszych klubów wówczas w Polsce i mówił, że nie było mowy w ogóle o takich rzeczach, to nie trialówki i wykonanie ramy musiało być idealne, powiedz mi, jaki klub ma pod sobą spawaczy, giętarki, możliwości zamawiania rur, których wtedy brakowało, nie wspominając o silnikach, zbiornikach, błotnikach, zawieszeniach. Chyba nie zdajesz sobie sprawy, o czym mówisz mówiąc o podróbkach, promota, jak ogromne klub musiałby mieć zaplecze, ludzi znających się na temacie, materiały.... i wiele innych. W klubach się jeździło, a większość klubów to kluby wojskowe, które posiadały jako taki sprzęt. Mam nadzieje, że ujawnisz swoje źródło, bo coś mi się wydaje, że opowiadasz jakieś niestworzone historie wprowadzając niepotrzebnie wszystkich w błąd. Co do promotów to już w sobotę będę wiedział coś więcej bo wpadnie do mnie p.Kuźniewski i opowie mi co nieco o tamtych czasach i motocyklach jakie mieli w klubie, także czekam na odpowiedź.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: bing17 » 2008-10-08, 22:31

Nikogo nie chce wprowadzać w błąd. Taką historię słyszałem, tak napisałem. Jeśli to nie prawda to dobrze że mnie poprawiłeś. Jak będziesz z nim rozmawiał to pokaż mu te moje pytania i niech na nie odpowie. Chętnie się dowiem co i jak.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2008-10-08, 23:03

Bing17:
Więc tak, konstrukcja Promota była chwalona przez zawodników (Szczerbakiewicz chwalil prowadzenie się NC 125) oraz mechaników. Podkreślali oni prostotę wykonania ramy (brak trudnych w wykonaniu wygięć ramy). Średniej wielkości klub mógł taką ramę przygotować we własnym zakresie. Oczywiście, dla znawcy odróżnić ramę z Kickiego a z jakiegoś klubu to nie problem, bo jak wiadomo każdy spawał taką ramę troszkę inaczej, wg. swojego inżynierskiego pomysłu. W ramę taką wkładano wszystko co zostało z innych motocykli, np. silniki z CZ Cross, z motocykli które miały wyeksploatowane ramy albo powypadkowe. Dużo części było stosowanych właśnie z CZ Cross oraz MZ. Sprzęt taki głównie stanowił treningówki dla zawodników młodszych, żadko startowały w zawodach. Musimy rozróżnić Promoty z OTZ od klubówek, sytuacja jest podobna jak w trialach, mało rzeczy można uznać za pewnik, więc temat jest bardzo ciężki żeby cokolwiek ustalić jednoznacznie.

Przecież skądś musisz mieć takie informacje od kumpli się chyba tego nie dowiedziałeś??? Piszesz wyraźnie jak niby było, więc to wytłumacz. Nie może być na forum tak, że mówi się o rzeczach, które ch.... mają wspólnego z prawdą, taką drogą nigdzie nie zajdziemy równie dobrze można twierdzić że robiono kopie Formaero z silnikami cz cross.....................
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Wojtek » 2008-10-09, 00:11

Sebastian, wytykasz błędy bingowi a sam nie odcedzasz pozyskanych informacji przez żadne sito tylko sypiesz jak z rękawa. Były zawodnik też może mówić farmazony. W jego klubie może mieli tylko młotek i klucz 13 a w Olsztyńskim klubie mieli do dyspozycji zaawansowane technologie obróbki i zawodnicy własnoręcznie z nich korzystali. Cięcie wodą, spawanie aluminium. Swego czasu na kilku forach udzielał się Lucas z Olsztyna. "Własnymi ręcami" mogłem pomacać silnik wykombinowany przez jego ojca- mistrza Polski MX. Pilnikiem go nie wystrugał a wyszło cudeńko. Hybryda silnika CZ i Husqvarny.

Nie wypowiadam się na temat konkretnego człowieka z którym rozmawiałeś ale zachowaj trochę przyzwoitości w swoich osądach. Nowe motocykle często 'znikały' z klubów a zawodnicy trenowali na szmelcu który sami sklecili.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: bing17 » 2008-10-09, 17:07

Więc tak, o kopiach Promotów dowiedziałem się od kolegi, z którym wspólnie drążyliśmy temat polskich motocykli sportowych. Być może jego ktoś chciał zrobić CENZURA albo też do końca nie wiedział jak było. O opinii Szczerbakiewicza czytałem w jakieś gazecie, było to sprawozdanie po zawodach czy coś w tym stylu. Gazeta być może "Motor" lub coś w tym stylu. Tak poza tym Sebastianie, uwierz mi że każdy z zawodników może podać Ci troszkę inne informacje od drugiego, przykład ?? Artykuł R.Stecia o trialach, rozmawiałem z byłym zawodnikiem (annihilator) i mówił że jest dużo błędów. Chciałem żeby zrobił sprostowanie, ale potrzebowałem od Roberta kilka informacji, no ale kontakt się urwał czy jakoś tak. Więc przystopuj troszkę, bo sam niedługo się o tym przekonasz, że w tym temacie prawd jest 1000 jak nie więcej, zależy kto to mówi (mowa oczywiście o zawodnikach itp.).

Awatar użytkownika
shlmatis
Posty: 156
Rejestracja: 2007-12-12, 12:39
GG: 12412133
Lokalizacja: Świniarsko / Nowy Sącz
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: shlmatis » 2008-10-14, 20:06

Bardzo ciekawy temat się rozwija jak dla mnie , który nie wiedziałem praktycznie nic o promocie , a tu skarbnica informacji. bardzo ciekawe opisy . Czekam na więcej danych o Promocie
Grono motorków rośnie jak na drożdżach :)

Ekipa Południe

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-02-08, 16:16

Foto org. szparunku który znajdował się pod lakierem (wiekszość poprawiona pisakiem).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-04-05, 16:19

Zdjęcia paru detali:

Zębatka tylna:
Obrazek

Filtr powietrza:
Obrazek
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-04-21, 09:54

Jako, że pisze sam pod sobą :/ nie mylić ze spamem, udało się nawiązać kontakt z Panem Maciejem Piątkowskim inżynierem technicznym w OTZ-cie. Jeżeli wyrazi zgode zamieszcze meile od niego na łamach forum. Odziwo sam odnalazł do mnie kontakt. Zarzuciłem go gradem pytań :) więc na odpowiedź przyjdzie troche poczekać, ale myśle, że będzie warto.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Mateusz WSK
Posty: 1730
Rejestracja: 2008-02-11, 21:47
GG: 514342
Moje maszyny: 175 Kobuz 82r, B3 78r, Pannonia TLF 250 61r.
Lokalizacja: Wiązownica (Podkarpackie) RJA
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Mateusz WSK » 2009-04-21, 21:22

Mało kto ma pojęcie o prototypach, a w ogóle jakiś posiada. Zapewne dlatego nikt nie pisze tylko Ty Sebastian :)
Ale pewnie troche osób i śledzi czyta to co piszesz :) Czekamy na odpowiedź tego pana, na grad Twoich pytań :P

Awatar użytkownika
maykii
Posty: 792
Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
GG: 6056769
Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r.
Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: maykii » 2009-04-21, 21:26

Ja siedze i czytam uważnie to co Sebastian pisze, bo wiem, że dla siebie on tego nie robi :P Wiem ile mu to czasu zajmuje ;) Czekam na odpowiedź inżyniera.
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem". ;-)

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: bing17 » 2009-07-11, 13:56

Pokazałeś puszkę filtra do Promota. Pytanie moje jest takie. Jaki filtr od jakiego samochodu pasuje do tej puszki ?? Na moje oko to Syrena lub Trabant, przymierzałeś już ?? Tylne amortyzatory są firmy Girling. Mają mały skok bo tylko 85mm. Girling to nie MZ ?? Tylko że te ze zdjęcia bardziej wyglądają na te z późniejszych WSK, MZ miała chyba inne (nie wiem jakie było w 1969). Kraniki paliwa było Jikov ?? Na jakie kolory były malowane NC 125 ?? Siedzenie które masz jest oryginalne ??

wojkop
Posty: 1
Rejestracja: 2009-06-30, 19:58
GG: 0
Lokalizacja: Toruń

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: wojkop » 2009-07-16, 12:26

Mateusz WSK pisze:Ale pewnie troche osób i śledzi czyta to co piszesz :) Czekamy na odpowiedź tego pana, na grad Twoich pytań :P
Ja się nie odzywam, bo moja wiedza jest zerowa w porównaniu z Sebastianem i Bingiem, ale czytam i czekam na następne posty i zdjęcia. Mnie osobiście bardziej interesują polskie rajdówki i wyścigówki. Nie zniechęcajcie się panowie - ludzie to czytają :)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-07-16, 15:43

No No. Pare ciekawostek w temacie jeszcze się pojawi :)
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: bing17 » 2009-07-16, 16:38

To siedzenie co masz to oryginał tyle że wysiedziane ?? Bo jak coś to mogę zrobić nowe wg. wzoru.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-07-16, 16:53

Postaram się zamieścić foto gąbki. Nie jest "ubita" lub coś w tym stylu. Poprostu ma taki krój, błębszy niż na foto poniżej.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: bing17 » 2009-07-16, 17:54

Obszycie tego siodła co masz i tego co pokazałeś wydaje mi się trochę inne. Czyżby było kilka rodzai albo zawodnik dorobił sobie na nowe, bo wolał niżej siedzieć ?? Nie sugeruję się jasną obwódką tylko przeszyciem z tyłu.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-07-21, 15:11

Na meila odpisał p.Piątkowski znów nastąpi mała aktualizacja tekstu :)
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-07-22, 23:58

Parę pytań do p.Macieja Piątkowskiego odnośnie modeli 125. Mały urywek z korespondencji, tekst znowu do poprawki .

1. Jaka lampa przednia została zastosowana w modelu NR
2. W jakich latach produkowano model NR i NC ( jeżeli pamięta pan lata produkcji innych modeli to również)
3. Kto pracował w OTZ i przy czym, na jakich stanowiskach, jak poznał pan Jankowskiego, Bruna i jacy byli
4. Główne problemy związane z produkcją motocykli
5. Co wiadomo o modelach które były przygotowane dla Szczerbakiewicza i Rechula. Ich silniki miały podobno 16KM i 6 biegowe skrzynki. Istniała podobno również możliwość importu 20 KM silników?
6. Skąd wzięła się nazwa Promot?
7. Napisał mi pan, że wyprodukowano 50 sztuk NC. Czy może 50 sztuk obu modeli NC i NR.
8. Czy do produkcji ram użyto specjalnego gatunku rur stopowych?
9. Czy pamięta pan w jakich imprezach startowały?
10. Czy stosowano inne amortyzatory tylne niż Girling?
11. Jaki kranik paliwa stosowano w modelach NR i NC?

Witam. Postaram się zwięźle wypowiedzieć po kolei odnośnie każdego z pańskich punktów:
1. Nie pamiętam. Wydaje mi się że była to lekka lampa handlowa, sprzedawana jako przeciwmgielna. Regulamin nie precyzował wymagań dla oświetlenia motocykli rajdowych. Po prostu miało być sprawne światło.
2. Prace nad modelem NR podjęliśmy w OTZ chyba w lecie 1968r. w oparciu o silnik Puch 125 o mocy ok. 12 KM. z czterobiegową (chyba?) skrzynią. Prototyp gotowy był pod koniec zimy 68/69, który nosił poza nazwą Promot emblemat WSK i został przekazany wytwórni w Świdniku stosownie do wiążącej nas umowy. Na bazie NR-a, wprowadzając pewne modyfikacje rozpoczęliśmy budowę serii ok. pięćdziesięciu motocykli o oznaczeniu NC, bazujących na tym samym silniku, lecz bez oświetlenia, z mniejszym i obniżonym przy siodle zbiorniku, lżejszymi błotnikami i uproszczoną osłoną gaźnika. Teleskopy Ceriani, tylne elementy res. Girling. Ogumienie oczywiście miało bieżnik crossowy, najprawdopodobniej Barum, ale nie pamiętam rozmiaru tylnej opony. Niestety zastosowane seryjne piasty MZ 125 nie wytrzymywały obciążeń występujących w motocrosie. Mieliśmy to zmienić w następnej serii, ale nie pozwolono nam na dalszy import silników, wobec czego produkcję NC wstrzymano.
3. Jerzy Jankowski był szefem działu postępu i sportu w WFM, zaś Stanisław Brun pełnił rolę kogoś w rodzaju szefa produkcji tego działu. Jest to oczywiście uproszczony podział funkcji, bo obaj panowie pracowali koncepcyjnie ściśle współdziałając. Dział nie był liczny, bo składał się raptem z siedmiu osób. Między innymi: M. Malec, J. Rewerelli, F. Kubski . Zawodnicy fabryczni, technik-dokumentalista i zarazem złota rączka Z. Kulczyński, oraz specjalista od obróbki skrawaniem. Ja będąc konstruktorem i jednocześnie zawodnikiem fabrycznym blisko współpracowałem zarówno z J. J. jak i ST. B.
4. Nie podejmuję się odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każda produkcja przemysłowa to jeden wielki (niekiedy) problem, szczególnie w warunkach manufaktury jakim był OTZ.
5. W tych motocyklach podobno zastosowano silniki oparte na doświadczeniach zawodnika fabrycznego Puch-a, Sommerauera ( http://www.speedtracktales.co.uk/mediac ... 630175.jpg ), który jak pamiętam z raidów, był bardzo szybki. Podobno dysponowały mocą około 18 KM, nic też dziwnego, że przy takich osiągach mogły potrzebować gęściejszego zestopniowania biegów. Piszę podobno, bo ja już w tym czasie pracowałem w Behamot-cie.
6. Z łaciny!
7. NR za moich czasów w OTZ powstał jeden, ten prototyp nad którym pracowałem osobiście.
8. Do budowy ram używaliśmy t. zw. materiałów poprodukcyjnych z przemysłu lotniczego [(prawdopodobnie z WSK) zgadza się inż. Kulesza potwierdził to podczas Zlotu Junaka] rur bez szwu z materiału 35 HGS (stal stopowa).
9. Nie pamiętam.
10. Nie.
11. Nie pamiętam.
To niestety tylko tyle co mi tłucze się jeszcze po głowie. Pozdrawiam . M.P
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-08-03, 13:17

Poniżej fragment ciekawszej korespondecji z inż.Piątkowskim. Zwrócicie uwage jak ograniczone możliwości miał otz. Pozwolono jedynie na import 50 silników mimo świetnych wyników. Jak w tym kraju mogło coś się rozwijać...

Witam. Szukałem do pana kontaktu już od jakiegoś czasu, a tu mi
ła niespodzianka pan odzywa się do mnie.
Tak jak pan wspomina dokumentacja jest wręcz szczątkowa.
Zachowały się 2 zdjęcia Promota NC 125 oraz
kilkanaście NR z roczników motoru. Szukam jakichkolwiek danych na temat
tych motocykli. Interesuje mnie wszystko, począwszy od produkcji,
szczegółów konstrukcyjnych, najczęściej spotkanych usterek, zawodników
jeżdżących tymi motocyklami, osób biorących udział przy projektowaniu,
wykonywaniu motocykli. Szczególnie pomocne były by zdjęcia. Zawsze
zastanawiałem się skąd właśnie pomysł na silnika pucha? W między czasie
kompletowania części do mojego Promota, udało się odnaleźć filtr
powietrza, oraz parę innych mniejszych części w Lidzbarku War. Tam też
zachował się Promot MCR 300 u mojego znajomego p. Waldka. Niestety nie
posiadam amortyzatorów tylnich Girlinga, czy stosowano jeszcze jakieś
inne? Pozwoliłem przygotować sobie mały opis modelu na bazie materiałów
znalezionych w internecie, motorach oraz tego, co powiedziała mi osoba
jeżdżąca tym motocyklem. Oto tekst: (Tekst o NC znajduje się na 1 stronie)

Drogi Panie, wznawiam korespondencję z niejakim strachem wobec możliwości
odpowiedzenia na wszystkie Pańskie wątpliwości. Jak wspomniałem,
sprowadzenie przez OTZ silników Puch sprzyjało jakieś porozumienie
współpracy polskiego przemysłu z tą austriacką firmą i dlatego udało się
"ugrać" zaledwie około 50 silników dla naszej działalności. Przedstawiciel
Puch-a kilkakrotnie odwiedzał naszą manufakturę, oferował różne wersje i
warunki dostawy. Lecz procedura decyzyjna była tak zawiła, że my jako
wytwórca nie mogliśmy podejmować żadnych wiążących z dostawcą rozmów.
Decyzja "wierchuszki" o wstrzymaniu dalszych dostaw silników była dużą
stratą, dla sportu, a mnie osobiście do odejścia z OTZ. Po przerwaniu
produkcji motocykli Junak w FSM, SHL-ek w Kielcach, oraz zamknięciu WFM-ki,
jedyną fabryką produkującą motocykle była WSK, która w kwestii motocykla
sportowego nie potrafiła (chyba) wyjść poza schemat Sarenki, dobrej
koncepcyjnie, nowoczesnej w myśli technicznej (poza silnikiem), lecz nie
ulepszanej i przez to zatraconej ciekawej konstrukcji. Inne modele WSK były
niestety w mojej opinii zwykłymi "produkcyjniakami." Rozmowy podejmowane
przez przedstawicieli Komisji Sportu PZM (również z moim udziałem) nie
przyniosły oczekiwanego przez nas rezultatu. W tej sytuacji powstał pomysł
stworzenia raidowego motocykla wysokiej klasy dla kadry PZM. Zdania podjął
się Jerzy Jankowski, który ma na swoim koncie liczne i bardzo różne
konstrukcje i dlatego zasługuje na miano polskiego Porsche. Jerzy Jankowski
kierowany swym wyczuciem doskonałości myśli konstrukcyjnej, chwycił się
rickmanowskiej idei ramy, na której oparł konstrukcję nowego motocykla. Dla
realizacji tego zadania J.J. zaproponował mi współpracę w OTZ, na tle moich
zajęć w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w tamtym okresie stanowiło
atrakcyjne wyzwanie. Nowy motocykl powstał w kręgu trzech osób: J.
Jankowski, Stanisław Brun i Maciej Piątkowski. Moim głównym zadaniem było
opracowanie dokumentacji technicznej i nadzór nad wykonawstwem produkcyjnym.
W czasie prac nad prototypem motocykla NR, odżyła wreszcie koncepcja
podjęcia przez WSK motocykla sportowego z prawdziwego zdarzenia. W ten
sposób opracowywany przeze mnie NR przy dość częstych konsultacjach z inż.
Rebajnem z WSK stał się oficjalnym przedprototypem motocykla sportowego WSK
i był testowany przez J. Szczerbakiewicza w mistrzostwach Polski, jak
wiadomo z pozytywnym rezultatem. Konstrukcja miała pewne t.zw. choroby
niemowlęce, co jest naturalne, ale WSK w konsultacji ze swymi fabrycznymi
testerami konsekwentnie je eliminowali, aż osiągnięto poziom opisanego przez
Pana Andrzeja Zielińskiego motocykla przygotowanego na 6-dnówkę w USA.
Niejako przy okazji, powstało trochę motocykli crosowych NR, nieco innych
zewnętrznie pozbawionych instalacji el. dla młodych adeptów motocyklizmu.
Tyle pamiętam. Nie wszystkie nazwiska pamiętam, ale na pewno nie było
zawodnika Ruczkowskiego, lecz Rutkowski z Szaraka-Sochaczew. Zapewniam- Puch
nigdy nie był wzorcem dla Promota. Skąd taki pogląd? Puch to nowoczesna,
dobrze zorganizowana fabryka, zas OTZ manufaktura. Kierownic z poprzeczka
nie robiliśmy. Ogumienie oczywiście barum. Nad układami wydechu pracowal
były zawodnik Waldek Guzowski. Zamieszczone fotografie omówie innym razem.
Pozdrawiam.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości