Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Tekst ma na celu przedstawienie różnych modeli WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka. Nie wszystko co napisałem jest w 100% pewne. Dokumentacji przynajmniej takiej ogólnodostępnej nie posiadam. Jeżeli widzicie jakiś błąd piszcie w temacie. Jeżeli macie pytania odnośnie modeli kierujcie je na forum w tematy które już istnieją o tych motocyklach:
WSK MR15 Sarenka: viewtopic.php?f=9&t=146
WSK M15 Sport: viewtopic.php?f=9&t=4119
Narodziny pierwszej WSK Sarenki (prototyp - 1960r.) Mało kto wie, że rajdowe MR15 to rozwinięcie turystycznego motocykla WSK Sarenka 125. Prace nad tym tanim motocyklem turystycznym podjęto na początku 1960 roku, a głównym konstruktorem motocykla był inż. Kosma. Rama spawana z dwóch symetrycznych połówek odznacza się doskonałą sztywnością oraz lekkością. Motocykl prezentował się naprawdę zgrabnie i świeżo. Warunkiem przy produkcji motocykla miała być niska cena, którą miano uzyskać przez uproszczenie konstrukcji motocykla do maksimum. Model Sarny miał być tańszy o około 500 zł w porównaniu z motocyklem WSK M06. W prototypie pierwszych motocykli zastosowano silnik Wfm 150 oraz silnik S-01. Docelowo miał być zastosowany czterobiegowy silnik z Nowej Dęby S-09, nad którym prace podjęto w 1959 roku, podwieszany za głowicę oraz tył silnika, o pojemności 125 cm3 i mocy 7 KM, czyli o 1 KM więcej niż w przypadku modeli już produkowanych. Wyższy komfort podróżowania gwarantowały bardziej miękkie sprężyny w zawieszeniu przednim oraz wysoka kanapa. W zawieszeniu tylnym zastosowano centralny element resorujący o skoku koła 100 mm (skok amortyzatora 56mm). Zwiększoną żywotność łańcucha zapewniała pełna osłona. Widelec przedni zastosowano z seryjnych modeli WSK M06-Z z półkami wykonanymi z aluminium o skoku zawieszenia 150 mm. Wdrożenie do produkcji pierwszej serii motocykla WSK Sarenka w trzech odmianach: popularna, turystyczna i sportowa miało nastąpić w IV kwartale 1961 roku. Tak się oczywiście nie stało...
Ewolucja. Model drugi Sarenki (prototyp - 1962r.) W połowie 1962 roku zakończono prace nad drugą wersja motocykla turystycznego WSK Sarenka. Model ten odziedziczył po modelu z 1960 roku ramę tłoczoną z blach stalowych. Wyglądem różnił się znacząco od modelu pierwszego. Zastosowano widelec pchany z przodu, w tylnej części powrócono do podwójnych amortyzatorów jak w rajdowych odmianach Sarenki. Błotnik przedni został znacznie spłycony. W prototypach zastosowano silniki Delfin oraz silniki S-01 Z2 S (oba o skrzynkach czterobiegowych). Sarenka poruszała się na 19'' calowych obręczach. W motocyklu montowano również seryjne silniki S-01 Z. Prędkość motocykla wyposażonego w nowe silniki o czterobiegowych skrzynkach wynosiła ok. 85 km/h. Podobnie jak w modelu pierwszym zastosowano pełną osłonę łańcucha oraz w widelec teleskopowy. Model ten nie doczekał się produkcji seryjnej.
Model trzeci, M15 Sarenka (prototyp - 1963r.) Trzecia już odmiana motocykla o tej samej nazwie, w której jednak pojawił się skrót M15. Motocykl różnił się zasadniczo od swoich poprzedniczek stylistyką, o zupełnie innej bryle nadwoziowej. Bardziej kwadratowy kształt nadwozia sprawiał wrażenie nowoczesnego i z pewnością jak na lata 60. była to stylistyka dosyć odważna. Podwozie oraz silnik przejęte z modelu drugiego. Autorami tego projektu byli E. Cieślar oraz O. Rutkowski. W M15 zastosowano silnik typu Delfin z czterobiegową skrzynką przekładniową o mocy 7 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 85 km/h. Masa pojazdu 106 kg. Zużycie paliwa 2,4 l/100 km.
Motocykl turystyczno-sportowy M15 S (Sport) W roku 1966 na bazie ramy Rajdowej MR15 wykonano 5 prototypów motocykla WSK M15 Sport. Wykorzystano ramę rajdowej Sarny o zmienionej nieco tylnej części, przystosowaną do zamontowania kanapy dwuosobowej. Silnik to seryjna jednostka S-01Z3 o mocy 7,3 KM. Skrzynka biegów o trzech przełożeniach. Przednie zawieszenie wywodziło się bezpośrednio z motocykla M06-64. Wahacz tylny, osłonę łańcucha oraz amortyzatory zastosowano z seryjnych modeli SHL. Druga wersja została wyposażona w osłonę łańcucha z motocykla rajdowego (zdjęcie poniżej). Wydech w zależności od modelu z prawej lub lewej strony. Lampa tylna (w zależności od wersji) na błotniku lub wsporniku. Obręcze 18 calowe. Kapy boczne przykręcane za pomocą plastykowych nakrętek. Akumulator o zwiększonej pojemności do 10 Ah. Występowały wersje z kierunkami w kierownicy. Zbiornik paliwa oraz kształty motocykla miały podkreślać jego sportowy charakter. Motocykl ważył 105 kg. Planowany początek produkcji przewidywano na 1968/1969 rok. Po zakończeniu testów motocykli, model nie został dalej wdrożony do produkcji seryjnej.
Ilościowa produkcja w latach modelu turystycznego oraz turystyczno-sportowego Sarenka:
1960 r.- 4 (?) sztuki modelu pierwszego
1962 r.- 3 sztuki modelu drugiego
1963 r.- 7 sztuk modelu trzeciego (inf. z Motoru r.63)
1966 r.- 5 sztuk modelu M15 S (inf. z książki "Polskie Motocykle 1946-1985")
Motocykle Rajdowe WSK Sarenka, WSK MR15 Sarenka Jako, że ciężko się w tym wszystkim połapać, postaram się przedstawić na początek lata produkcji, model oraz ilość wyprodukowanych egzemplarzy rajdowej wersji Sarenki / Mr15 Sarenka. Rajdówki na bazie grzbietowych ram to w zasadzie trzy serie motocykli:
Serenka wersja rajdowa - pierwszy model rajdowy korzystający z ramy modelu turystycznego z 1960 i 1961 roku
- Wersja rajdowa Sarenki z 1960 i 1961 roku. Pierwsze egzemplarze to ramy motocykla turystycznego odpowiednio dostosowana do rajdowych zmagań. Masa motocykla wynosiła 78 kg. Na takich też motocyklach wystartowali bracia Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak na sześciodniówce w Anglii (http://www.speedtracktales.co.uk/34572.html). Informacje te pochodzą z kilku źródeł o których jest mowa na końcu. W swoich przypuszczeniach mogę się trochę mylić, jednak są to informacje zaobserwowane (po zdjęciach) lub wypisane z różnych wzmianek o Sarence z książek lub czasopism. Motocykli tych wyprodukowano około 9 sztuk. Niestety poza fotografią poniżej nie posiadam zdjęcia motocykla z profilu.
Seria MR15 - Seria MR15 to modele produkowane od 1962 do 1965 roku. Model z 1962 roku posiada Yahoo z naszego forum. Motocykle tej serii zostały zmodyfikowane o spostrzeżenia wynikające z użytkowania I serii. W podwoziu motocykla Yaha zastosowano tzw. „łyżwę” osłaniającą dół karterów od uderzeń. Jego motocykl ma 33 numer ramy. Na fotografiach prospektowych można spotkać się też z motocyklami bez „łyżwy”. W Rajdówkach zastosowano silnik S-01Z2S o mocy 9 KM osiąganej przy 5500 obr/min, dysponującym skrzynką o czterech przełożeniach. W tej serii MR15 zastosowano instalację oświetleniową. Poczynione zmiany podniosły masę MR15 do 90 kg. Spotkać można różne kolanka wydechowe ( górne i dolne ). Pozwalało to na osiągnięcie prędkości maksymalnej w okolicach 90 km/h. Motocykli tej serii wyprodukowano około 104 sztuk. Prawdopodobnie wypuszczano też MR15 tej serii w silniki ze skrzynkami trzy biegowymi. Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego Sarenka/size]
1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1963 r.- 25 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II (?) )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie wydaje się być wiarygodna. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 104 sztuk. Można więc przyjąć, że w latach 1960-1965 wyprodukowano około 113 sztuk modelu rajdowego WSK Sarenka ( 9 sztuki WSK Sarenka 60-61 / 104 sztuki WSK MR15 Sarenka 63-65).
Wszystko pisałem na podstawie tego co się dowiedziałem, zobaczyłem lub przeczytałem. Książki i materiały z których korzystałem :
- Andrzej Zieliński „Polskie motocykle 1946-1985”
- Andrzej Zieliński „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965” (Artykuł Roberta Stecia o Sarnach)
- Tygodnik „Motor” rocznik 1960
- Internet
- Artykuł Macieja Hyły o MR15 Sarenka „Świat motocykli”
- Zdjęcia WSK M15 S ze strony http://www.historia.swidnik.net/
Trochę się tego nazbierało
Tutaj duże podziękowania dla Yaha za udostępnienie fotek swojej MR15
Jako ciekawostek wklejam link jego stronki gdzie prezentuje swoje poczynania podczas remontu rajdowej MR15 : http://sarenka666.blogspot.com/
WSK MR15 Sarenka: viewtopic.php?f=9&t=146
WSK M15 Sport: viewtopic.php?f=9&t=4119
Narodziny pierwszej WSK Sarenki (prototyp - 1960r.) Mało kto wie, że rajdowe MR15 to rozwinięcie turystycznego motocykla WSK Sarenka 125. Prace nad tym tanim motocyklem turystycznym podjęto na początku 1960 roku, a głównym konstruktorem motocykla był inż. Kosma. Rama spawana z dwóch symetrycznych połówek odznacza się doskonałą sztywnością oraz lekkością. Motocykl prezentował się naprawdę zgrabnie i świeżo. Warunkiem przy produkcji motocykla miała być niska cena, którą miano uzyskać przez uproszczenie konstrukcji motocykla do maksimum. Model Sarny miał być tańszy o około 500 zł w porównaniu z motocyklem WSK M06. W prototypie pierwszych motocykli zastosowano silnik Wfm 150 oraz silnik S-01. Docelowo miał być zastosowany czterobiegowy silnik z Nowej Dęby S-09, nad którym prace podjęto w 1959 roku, podwieszany za głowicę oraz tył silnika, o pojemności 125 cm3 i mocy 7 KM, czyli o 1 KM więcej niż w przypadku modeli już produkowanych. Wyższy komfort podróżowania gwarantowały bardziej miękkie sprężyny w zawieszeniu przednim oraz wysoka kanapa. W zawieszeniu tylnym zastosowano centralny element resorujący o skoku koła 100 mm (skok amortyzatora 56mm). Zwiększoną żywotność łańcucha zapewniała pełna osłona. Widelec przedni zastosowano z seryjnych modeli WSK M06-Z z półkami wykonanymi z aluminium o skoku zawieszenia 150 mm. Wdrożenie do produkcji pierwszej serii motocykla WSK Sarenka w trzech odmianach: popularna, turystyczna i sportowa miało nastąpić w IV kwartale 1961 roku. Tak się oczywiście nie stało...
Ewolucja. Model drugi Sarenki (prototyp - 1962r.) W połowie 1962 roku zakończono prace nad drugą wersja motocykla turystycznego WSK Sarenka. Model ten odziedziczył po modelu z 1960 roku ramę tłoczoną z blach stalowych. Wyglądem różnił się znacząco od modelu pierwszego. Zastosowano widelec pchany z przodu, w tylnej części powrócono do podwójnych amortyzatorów jak w rajdowych odmianach Sarenki. Błotnik przedni został znacznie spłycony. W prototypach zastosowano silniki Delfin oraz silniki S-01 Z2 S (oba o skrzynkach czterobiegowych). Sarenka poruszała się na 19'' calowych obręczach. W motocyklu montowano również seryjne silniki S-01 Z. Prędkość motocykla wyposażonego w nowe silniki o czterobiegowych skrzynkach wynosiła ok. 85 km/h. Podobnie jak w modelu pierwszym zastosowano pełną osłonę łańcucha oraz w widelec teleskopowy. Model ten nie doczekał się produkcji seryjnej.
Model trzeci, M15 Sarenka (prototyp - 1963r.) Trzecia już odmiana motocykla o tej samej nazwie, w której jednak pojawił się skrót M15. Motocykl różnił się zasadniczo od swoich poprzedniczek stylistyką, o zupełnie innej bryle nadwoziowej. Bardziej kwadratowy kształt nadwozia sprawiał wrażenie nowoczesnego i z pewnością jak na lata 60. była to stylistyka dosyć odważna. Podwozie oraz silnik przejęte z modelu drugiego. Autorami tego projektu byli E. Cieślar oraz O. Rutkowski. W M15 zastosowano silnik typu Delfin z czterobiegową skrzynką przekładniową o mocy 7 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 85 km/h. Masa pojazdu 106 kg. Zużycie paliwa 2,4 l/100 km.
Motocykl turystyczno-sportowy M15 S (Sport) W roku 1966 na bazie ramy Rajdowej MR15 wykonano 5 prototypów motocykla WSK M15 Sport. Wykorzystano ramę rajdowej Sarny o zmienionej nieco tylnej części, przystosowaną do zamontowania kanapy dwuosobowej. Silnik to seryjna jednostka S-01Z3 o mocy 7,3 KM. Skrzynka biegów o trzech przełożeniach. Przednie zawieszenie wywodziło się bezpośrednio z motocykla M06-64. Wahacz tylny, osłonę łańcucha oraz amortyzatory zastosowano z seryjnych modeli SHL. Druga wersja została wyposażona w osłonę łańcucha z motocykla rajdowego (zdjęcie poniżej). Wydech w zależności od modelu z prawej lub lewej strony. Lampa tylna (w zależności od wersji) na błotniku lub wsporniku. Obręcze 18 calowe. Kapy boczne przykręcane za pomocą plastykowych nakrętek. Akumulator o zwiększonej pojemności do 10 Ah. Występowały wersje z kierunkami w kierownicy. Zbiornik paliwa oraz kształty motocykla miały podkreślać jego sportowy charakter. Motocykl ważył 105 kg. Planowany początek produkcji przewidywano na 1968/1969 rok. Po zakończeniu testów motocykli, model nie został dalej wdrożony do produkcji seryjnej.
Ilościowa produkcja w latach modelu turystycznego oraz turystyczno-sportowego Sarenka:
1960 r.- 4 (?) sztuki modelu pierwszego
1962 r.- 3 sztuki modelu drugiego
1963 r.- 7 sztuk modelu trzeciego (inf. z Motoru r.63)
1966 r.- 5 sztuk modelu M15 S (inf. z książki "Polskie Motocykle 1946-1985")
Motocykle Rajdowe WSK Sarenka, WSK MR15 Sarenka Jako, że ciężko się w tym wszystkim połapać, postaram się przedstawić na początek lata produkcji, model oraz ilość wyprodukowanych egzemplarzy rajdowej wersji Sarenki / Mr15 Sarenka. Rajdówki na bazie grzbietowych ram to w zasadzie trzy serie motocykli:
Serenka wersja rajdowa - pierwszy model rajdowy korzystający z ramy modelu turystycznego z 1960 i 1961 roku
- Wersja rajdowa Sarenki z 1960 i 1961 roku. Pierwsze egzemplarze to ramy motocykla turystycznego odpowiednio dostosowana do rajdowych zmagań. Masa motocykla wynosiła 78 kg. Na takich też motocyklach wystartowali bracia Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak na sześciodniówce w Anglii (http://www.speedtracktales.co.uk/34572.html). Informacje te pochodzą z kilku źródeł o których jest mowa na końcu. W swoich przypuszczeniach mogę się trochę mylić, jednak są to informacje zaobserwowane (po zdjęciach) lub wypisane z różnych wzmianek o Sarence z książek lub czasopism. Motocykli tych wyprodukowano około 9 sztuk. Niestety poza fotografią poniżej nie posiadam zdjęcia motocykla z profilu.
Seria MR15 - Seria MR15 to modele produkowane od 1962 do 1965 roku. Model z 1962 roku posiada Yahoo z naszego forum. Motocykle tej serii zostały zmodyfikowane o spostrzeżenia wynikające z użytkowania I serii. W podwoziu motocykla Yaha zastosowano tzw. „łyżwę” osłaniającą dół karterów od uderzeń. Jego motocykl ma 33 numer ramy. Na fotografiach prospektowych można spotkać się też z motocyklami bez „łyżwy”. W Rajdówkach zastosowano silnik S-01Z2S o mocy 9 KM osiąganej przy 5500 obr/min, dysponującym skrzynką o czterech przełożeniach. W tej serii MR15 zastosowano instalację oświetleniową. Poczynione zmiany podniosły masę MR15 do 90 kg. Spotkać można różne kolanka wydechowe ( górne i dolne ). Pozwalało to na osiągnięcie prędkości maksymalnej w okolicach 90 km/h. Motocykli tej serii wyprodukowano około 104 sztuk. Prawdopodobnie wypuszczano też MR15 tej serii w silniki ze skrzynkami trzy biegowymi. Ilościowa produkcja w latach modelu rajdowego Sarenka/size]
1960 r.- 2 sztuki powstałe na bazie prototypowej Sarenki
1961 r.- 7 rajdowych Sarenek, w tym 3 motocykle na sześciodniówkę w Anglii w której uczestniczyli Jan Szczerbakiewicz, Roman Szczerbakiewicz oraz J. Marciniak. Są to motocykle zmodernizowane o dotychczasowe spostrzeżenia Szczerbakiewicza. Wszystkie 7 sztuk wyposażono w skrzynki trzy biegowe. Czterobiegowe skrzynki nie były jeszcze gotowe.
1962 r.- 50 sztuk rajdowych MR15 ( Seria I modelu rajdowego )
1963 r.- 25 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II (?) )
1965 r.- 29 sztuk rajdowych MR15 ( Seria II modelu rajdowego )
Ilość modeli podana przeze mnie wydaje się być wiarygodna. Inne źródła podają, że w latach 1962-1965 wyprodukowano od 106 do 108 sztuk. Z moich wyliczenie wychodzi około 104 sztuk. Można więc przyjąć, że w latach 1960-1965 wyprodukowano około 113 sztuk modelu rajdowego WSK Sarenka ( 9 sztuki WSK Sarenka 60-61 / 104 sztuki WSK MR15 Sarenka 63-65).
Wszystko pisałem na podstawie tego co się dowiedziałem, zobaczyłem lub przeczytałem. Książki i materiały z których korzystałem :
- Andrzej Zieliński „Polskie motocykle 1946-1985”
- Andrzej Zieliński „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965” (Artykuł Roberta Stecia o Sarnach)
- Tygodnik „Motor” rocznik 1960
- Internet
- Artykuł Macieja Hyły o MR15 Sarenka „Świat motocykli”
- Zdjęcia WSK M15 S ze strony http://www.historia.swidnik.net/
Trochę się tego nazbierało
Tutaj duże podziękowania dla Yaha za udostępnienie fotek swojej MR15
Jako ciekawostek wklejam link jego stronki gdzie prezentuje swoje poczynania podczas remontu rajdowej MR15 : http://sarenka666.blogspot.com/
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Maniekk
- Posty: 327
- Rejestracja: 2007-08-08, 12:57
- GG: 2028919
- Lokalizacja: ŚWIDNIK
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Przeczytałem wszystko i jestem pod wrażeniem.
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
- maykii
- Posty: 792
- Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
- GG: 6056769
- Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r. - Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Nie no materiał piękny... Dobrze się czyta i informacje w nim zawarte są po prostu niewiarygodne
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem".
- mateusz 46
- Posty: 231
- Rejestracja: 2009-05-05, 20:55
- Moje maszyny: rm 125
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
no kolego kawał dobrej roboty można sie duzo dowiedziec i miło sie czyta a te obrazki to już szok ale to był piekny motor szkoda ze tak mało ich zrobili
Ekipa Północ
-
- Posty: 29
- Rejestracja: 2008-09-18, 15:35
- GG: 0
- Lokalizacja: śl
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Jeśli można; jaka była różnica między silnikiem S09 a "Delfinem"? Bo widzę, że nie bardzo je rozróżniasz. Coś więcej o tych silnikach? Zapomniałeś też wspomnieć o czwartej wersji Sarenki i nie chodzi mi o M15S, która mimo nazwy nie zaliczała się do serii prototypów pod wspólną nazwą "Sarenka" (nie "Sarna"). Warto też dodać w ramach dziennikarskiej rzetelności skąd pochodzą zdjęcia. I skąd KONKRETNIE pochodzą dane o ilości wyprodukowanych egzemplarzy, bo jeżeli podajesz tak dokładne liczby, to zakładam, że nie wymyśliłeś ich sam. Co do serii 50 i 29 egz. to podałem Ci źródło, warto je tu przytoczyć. Chyba,że wychodzisz z założenia, że jak sie ludzie na forum nie znają, to nie będą protestować. Sorry, wyszło trochę w tonie Buddy znad bajora, czy jak mu tam, ale nie po to wysyłam Ci na PW uwagi na temat rzetelności i sprawdzania źródeł, o które z resztą sam prosisz, żeby je tak bezceremonialnie olewać.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
1. Nie mam pojęcia jak była różnica, może to to samo.
2. Starałem się przedstawić ogól motocykli na ramie grzbietowej w latach 1960-1966
3. Niestety nie jestem alfą i omegą jeżeli chodzi o prototypy wsk. To co wiem staram się przedstawić najdokładniej jak potrafię na podstawie książek które posiadam, zdjęć, wszystkiego co znajdę na ich temat. Nie ukrywam, że w moim tekście mogą kryć się błędy o czym napisałem na wstępie. Nie znam też czwartej serii wsk sarenki o której piszesz bo nie posiadam o niej, żadnych informacji.
4. Materiały z których korzystałem:
- Andrzej Zieliński „Polskie motocykle 1946-1985”
- Andrzej Zieliński „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965” (Artykuł Roberta Stecia o Sarnach)
- Tygodnik „Motor” rocznik 1960
- Internet
- Artykuł Macieja Hyły o MR15 Sarenka „Świat motocykli”
- Zdjęcia WSK M15 S ze strony http://www.historia.swidnik.net/
5. Wydaje mi się, że tekst nie jest taki zły. Tak jak pisałem nie wiem wszystkiego na ich temat, ale gdyby nic nie pisać to dział modele byłby pusty. Jeżeli ktoś coś wie niech postara się uzupełnić moje wypociny...
2. Starałem się przedstawić ogól motocykli na ramie grzbietowej w latach 1960-1966
3. Niestety nie jestem alfą i omegą jeżeli chodzi o prototypy wsk. To co wiem staram się przedstawić najdokładniej jak potrafię na podstawie książek które posiadam, zdjęć, wszystkiego co znajdę na ich temat. Nie ukrywam, że w moim tekście mogą kryć się błędy o czym napisałem na wstępie. Nie znam też czwartej serii wsk sarenki o której piszesz bo nie posiadam o niej, żadnych informacji.
4. Materiały z których korzystałem:
- Andrzej Zieliński „Polskie motocykle 1946-1985”
- Andrzej Zieliński „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965” (Artykuł Roberta Stecia o Sarnach)
- Tygodnik „Motor” rocznik 1960
- Internet
- Artykuł Macieja Hyły o MR15 Sarenka „Świat motocykli”
- Zdjęcia WSK M15 S ze strony http://www.historia.swidnik.net/
5. Wydaje mi się, że tekst nie jest taki zły. Tak jak pisałem nie wiem wszystkiego na ich temat, ale gdyby nic nie pisać to dział modele byłby pusty. Jeżeli ktoś coś wie niech postara się uzupełnić moje wypociny...
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Właśnie dziś sprawdziłem - podstawa siodła jest u mnie ponad wszelką wątpliwość jednak stalowa. Błotniki też, ale to wiem od zawsze, a osłony łańcucha nie mam ;)sebastian440 pisze:
-
- Posty: 31
- Rejestracja: 2014-08-08, 08:49
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk b3, suzuki gs 550e
- Lokalizacja: Zielonka
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
W trakcie porządków wynalazłem taki wałek. Czy pochodzi od sarenki?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Cienias
- Posty: 314
- Rejestracja: 2014-10-30, 22:55
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK125,Dantom,Kadet,Komar,Yamaha 1E7,Honda Deauville,Ogar
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Na odświeżenie
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- fazerofz6y
- Posty: 537
- Rejestracja: 2007-11-17, 12:27
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK BAK
S1EX GB
S1EX USA
S1 EX Canada
S2EX USA I inne - Lokalizacja: scotland
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
To ja cos od siebie dodam
Czyli Sarenek wyprudokowano napewno 124 sztuki nie 113Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: Modele WSK Sarenka / WSK MR15 Sarenka
Gratuluje zakupu. Świetny motocykl i bardzo ciekawy. Twój motocykl to już druga seria. Ma jeszcze przetłoczenia na ramie czy to prosta wytłoczka jak BP ? Fajnie, że takie egzemplarze trafiają w ręce forumowiczów
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości