Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Odpowiedz
Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-02-29, 14:39

Witam.

Panowie które lepsze?
Ostatnio miałem do WSKi 125 kupiony tłok Gorzycki, ale niestety podczas wysyłki uległ uszkodzeniu i muszę poszukać nowego.
Znalazłem tłok z epoki, ale nie Gorzycki, a Poznański..

Jakie macie opinie na temat tych tłoków?
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

termin21

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: termin21 » 2012-02-29, 18:53

Oba były robione przez WSK

Awatar użytkownika
man on the WSK
Posty: 295
Rejestracja: 2007-12-09, 22:09
Moje maszyny: M06B3 1985
DUDEK 1976
KOBUZ 1979
KOBUZ 1983
Lokalizacja: Iwonicz-Zdrój
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: man on the WSK » 2012-02-29, 22:09

Tłoki z Poznania nie mają grup selekcyjnych. Ktoś na forum pisał, że mają tendencję do zacierania się przy ciaśniejszym pasowaniu. A tak na marginesie to te tłoki z Dębicy (również z Poznania) nie są od silnika S34, bo tam był sworzeń 15mmm.

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Johnny » 2012-03-01, 01:24

Akronim WSK oznacza Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego - połowa produkcji za PRL szła z różnych WSK, których było od cholery w całej Polsce, np. WSK Gorzyce, które zajmowało się odlewami aluminiowymi, WSK Świdnik, Mielec, Rzeszów, etc etc....

Tłoki poznańskie mają w środku odlewane ZMD, tłoki gorzyckie WSK G, natomiast te ze Skutera S34 oraz FSO. Czy pomiędzy tłokami gorzyckimi i poznańskimi jest znacząca różnica trudno powiedzieć, stop z jakiego są wykonane jest taki sam: AK-12. Kiedyś rozmawiałem z pewnym starszym człowiekiem, który twierdził, że to wszystko jedna gadzina ....

Co do tłoków ze Skutera to oczywiście zgadzam się, że S-34 miało sworzeń na 15mm ale miało również piasty sworznia takie jak w WSK-175 (płaskie z otworkami na smarowanie). Tłoki gorzyckie i poznańskie mają piasty tłoka w postaci walca i nie mają otworków :!: W tłokach do S-34 (oryginalnych) i w tłokach ze skutera (pomimo innej średnicy sworznia) otworki smarujące są w identycznych miejscach. Ponadto tłoki ze Skutera są pakowane w papier nasączony olejem - takiego pakowania nie spotkałem jeszcze w tłokach gorzyckich i poznańskich. Dodatkowo tłoki ze Skutera nie mają selekcji sworznia (poznańskie i gorzyckie mają kolorową kropkę na piastach sworznia) oraz nie ma selekcji w przypadku nominału. Selekcja nominału występowała na pewno w tłokach gorzyckich (a czy w poznańskich to nie wiem ale przypuszczam, że tak). Na moje oko tłoki S-34 ze Skutera (pojawiły się również na allegro) są mocno podejrzane ale dowodów brakuje ....

A i jeszcze jedno - gdy postawi się obok siebie tłoki gorzyckie i poznańskie to różnice w wymiarach są minimalne, są natomiast różnice w szczegółach odlewu. Tłok S-34 ze Skutera ma trochę inną geometrię, co również stawia go w kręgu podejrzeń ;)

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-03-01, 02:47

Johnny pisze:Kiedyś rozmawiałem z pewnym starszym człowiekiem, który twierdził, że to wszystko jedna gadzina ....
Johnny krótka piłka... Masz WSKę 125 leżą Ci w garażu dwa tłoki. Gorzycki i Poznański, który pakujesz do silnika?? :P
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Johnny » 2012-03-01, 10:01

Gorzycki ale nie pytaj dlaczego .......... moje subiektywne odczucie ;)

Sam chętnie bym się dowiedział co było robione na "fabrykę" - podobno fabrycznie były gorzyckie zakładane, a poznańskie szły na Polmozbyt, ale podkreślam tutaj słowo "podobno" - chętnie bym się konkretu dowiedział. Co było w dziewiczych silnikach jak rozbieraliście :?: Wie ktoś :)

termin21

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: termin21 » 2012-03-01, 12:39

Ja sie spotykałem z nominalnymi tłokami i ZMD i WSK G

hdsfh12
Posty: 63
Rejestracja: 2008-06-27, 12:09
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: hdsfh12 » 2012-03-01, 13:08

Nie mam dobrego zdania o tłokach ze skutera z napisem fso.Był zrobiony ciasny dość szlif i niestety po
przejechaniu krótkiego odcinka drogi tłok zatarł się.Wolę już teraz tłoki z almotu

Lukas
Posty: 79
Rejestracja: 2011-05-15, 21:24
GG: 28788170
Moje maszyny: WSK 125 80'
Lokalizacja: Cegielnia
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Lukas » 2012-03-01, 13:47

Oddając cylinder do szlifu dajesz też tłok pod który ma być robiony ten szlif i mówisz jakie chcesz pasowanie
Jeżdżę wueską po szosach i czuje ten wiatr we włosach ^ ^

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Savier » 2012-03-01, 14:22

Ja w nowym garze z wiatra mam tłok z Gorzyc. Natomiast w cylindrze, który był szlifowany najprawdopodobniej w PRLu jest tłok Poznański (czarna pieczątka na denku i ZMD od wewnątrz na płaszczu). Nie zauważyłem różnic, który rzucałyby podejrzenie na "Poznańczaka". Tak jak FSO odróżnisz po np. piastach tłoka, to tutaj nic. Jeszcze raz się przyjrzę, ale doprawdy nie ma większych różnic.
Myślę Audio, że możesz pakować Poznański tłok. Na pewno będzie lepszy od FSO. Co prawda, zawsze jest ryzyko... gorzycki jest sprawdzony ;).

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Johnny » 2012-03-01, 14:38

Savier, przy porównywaniu tłoków zwróć uwagę na wewnętrzną część denka tłoka i jej połączenie z piastami sworznia ;)

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-03-24, 21:15

Jakie pasowanie do 125 polecacie?
A jakie do 175?? 0.06 nie za dużo?
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Savier » 2012-03-24, 21:29

Do 125 zawal 0,05mm (pińć setek),
Do 175 - tak samo.

W sumie książeczka podaje, że 0,04...0,06mm. Najlepiej więc po środku, jak dasz mniej, a jeszcze coś się szlifierzowi popierdzieli albo będą za oknem latały fioletowe smoki i tak dalej, to może być za ciasno.
Optymalnie po prosty pińć setek.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-03-24, 21:54

Nie chcciałbym ujrzeć tego widoku:
YAMAHA DT80 kumpel dzwoni, ze coś ma problem z odpalaniem pali na pych i brak wolnych obrotów:
Obrazek
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Muciek » 2012-03-24, 21:58

Heheh to jakiś katmistrz ;D

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Savier » 2012-03-24, 22:05

Albo coś takiego? :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-03-25, 10:47

Mam w ręce tłok Gorzycki i Poznański....
I po małej analizie zobaczcie:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Savier » 2012-03-25, 11:02

No to poznański był do mocniejszych silników chyba :D. Na PC mam fotki porównawcze nowy nominał gorzyce i nowy poznański R3, niech no jeno się tam dostanę :>. Coś tam też było z wysokością z tego co pamiętam.

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: Alien » 2012-03-25, 11:37

No to poznański był do mocniejszych silników chyba :D
A co ma piernik do wiatraka? Widać na oko że oś sworznia poznańskiego jest wyżej - Audio, zrób zdjęcie z tymi tłokami połączonymi jednym sworzniem.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4112
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

Post autor: AudioBas » 2012-03-25, 11:54

Mówisz i masz :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości