Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-08, 19:39

Witajcie, niedawno odzyskałem moją "czwórkę" z kawalerskich czasów i postanowiłem ją odnowić. Trafiła do mnie w opłakanym stanie, ale nie o tym będzie w tym poście. Otóż jak każdy użytkownik wski w latach 90-tych próbowałem modyfikować lub poprawiać oryginalną (i niezbyt wytrzymałą) konstrukcję silnika. Najczęstszym problemem na jaki trafiałem przy jeździe "wyczynowej" był rozciągający się i brzęczący łańcuszek sprzęgłowy. Mając już odrobinę doświadczenia z mechaniką pojazdową i szukając mocniejszego łańcuszka, wpadł mi w ręce łańcuch rozrządu SKODY 105. Co ciekawe, idealnie pasował ilością ogniw i podziałką łańcucha, pozostawał jedynie problem kół zębatych. Z pomocą zaprzyjaźnionego tokarza z dwóch kompletów sprzęgieł udało się dorobić podwójne koła koszyczka sprzęgłowego oraz podwójną zębatkę napędową. Co ciekawe, mimo wcześniejszych obaw, całość zmieściła się w pokrywie i funkcjonowała dość długo, aż do momentu uszkodzenia piasty łożyska wałka sprzęgła. Mam zamiar wrócić do tego rozwiązania, lecz ciekaw jestem waszych opinii. Załączam zdjęcia zmodyfikowanego sprzęgła, i czekam na Wasze komentarze i sugestie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
grzechu212
Posty: 404
Rejestracja: 2013-07-03, 10:45
Moje maszyny: WSK KOBUZ 175
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: grzechu212 » 2014-10-08, 20:24

Dla mnie bomba!!! sam bym taki kupił jak byś robił na handel ;-).
Destroyers of the system

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-08, 20:33

Rozwiązanie działało do momentu uszkodzenia piasty łożyska wałka sprzęgłowego (uszkodzony karter). Nie znalazłem przyczyny, pozostaje domniemanie, że albo karter nie wytrzymał większej masy koszyczka i łańcucha, albo po prostu przypadek. Zalety - cicha praca, i równiejsza praca na wolnych obrotach, ponieważ dodatkowa masa łańcucha i sprzęgła działa jak koło zamachowe, co w przypadku małego momentu obrotowego przy niskich obrotach jest dość pomocne.

Awatar użytkownika
radza76
Posty: 9
Rejestracja: 2014-01-12, 12:51
GG: 0
Moje maszyny: Suzuki DR 650 r , Wsk 175 M21W2
Lokalizacja: Wisła
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: radza76 » 2014-10-08, 20:45

Dość ciekawe rozwiązanie chociaż już znane np. Jawa 350.
Czy wydłużyła się żywotność łańcuszka w układzie dwurzędowym i jak sie łańcuszek zachowywał od skody podczas eksploatacji?

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-08, 21:07

Miałem do dyspozycji łańcuszek rozrządu skody 105 z demontażu, czyli już nie pierwszej młodości, mimo to zachowywał się znakomicie do momentu uszkodzenia kartera. Był to prototyp, więc nie inwestowałem w nowy, ale ten nie miał większego luzu niż oryginalny nowy łańcuszek, więc zaryzykowałem. Oczywiście poprawił bym teraz nitowanie oraz zębatkę napędową, bo złożyłem ją z dwóch połówek bez scalania, ale mimo tych niedoskonałości całość pracowała bez zarzutu. Do pracy silnika doszło jeszcze takie ciche "mruczenie" łańcucha, ale przynajmniej nie kołatał się jak oryginalny:)

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-08, 21:16

Oczekuje propozycji, jak wzmocnić karter:
Ostatnio zmieniony 2014-10-08, 22:16 przez Rafał_74, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Muciek » 2014-10-08, 22:02

Adresu nie dawaj bo potem tam już nic nie zostanie :lol: . Patent dobry z tym łańcuszkiem, coś jeszcze miałeś w silniku porobione?

Awatar użytkownika
ziorko
Posty: 360
Rejestracja: 2013-09-26, 12:06
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
WSK 175
W21W2
Simson S50
KTM-PUCH (na pedały)
Lokalizacja: Działoszyn
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: ziorko » 2014-10-08, 22:08

Też tak przeglądam i ciekawie to wygląda. Taki łańcuszek może być wytrzymalszy niż oryginalny a z zębatkami zawsze można pokombinować. Ciekawe tylko jak z wytrzymałością wałka i łożyska na takim zestawie?

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-08, 22:14

Poza sprzęgłem, zmieniłem zapłon na 12v, zmieniając cewki, prostownik diodowy do tego, i kombinowałem na czeskim gaźniku Jikov, chyba od motopompy, ale bez rewelacji. W erze bez internetu ( bo to było dobre 16 lat temu) i tak nieźle udało mi się pokombinować:) Teraz zaczynam od nowa, trochę bogatszy w doświadczenie, ale materiał mam dużo gorszy, bo rama i koła to kupa rdzy.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Sebastian440 » 2014-10-08, 23:03

Żywotność jest taka sama pozostałych elementów. Jak zakładacie sobie koła dociążające na wał to też zastanawaicie się czy łożysk po 500 km nie rozwali... Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-10, 19:18

Sprawdziłem z ciekawości, koszt wykonania takiego zestawu wg cen na allegro:)
zębatka mała x 2 - 45 zł
zębatka duża x 2 - 70 zł
łańcuch rozrządu skoda favorit- 15 zł (cena jakaś mała, ale taką znalazłem:)
czyli za całość z nowych części 130 zł + wysyłka
do tego potrzebujemy koszyczek sprzęgłowy, tokarza i nity:)
całość można wykonać z materiałów własnych, każdy czwórkomaniak ma przecież wiadro zapasowych części:)

Awatar użytkownika
grzechu212
Posty: 404
Rejestracja: 2013-07-03, 10:45
Moje maszyny: WSK KOBUZ 175
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: grzechu212 » 2014-10-10, 21:03

A masz jakiś silnik żeby założyć to na gotowo i porobić wtedy fotki? Ciekawi mnie ile jest luzu pomiędzy łańcuszkiem, a zębatką startera oraz jak głęboko te dwie małe zębatki nachodzą na wieloklin wału i jak wygląda naciąg łańcuszka...
Destroyers of the system

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-22, 12:03

Rozgrzebałem stary silnik i założyłem zmodyfikowane sprzęgło. Odległość łańcuszka od zębatki rozrusznika to ok 2-3 mm, w zależności czy założymy oryginalną podkładkę pod kosz. Mój pracował bez podkładki, żeby nakrętka sprężyny sprzęgła wkręcała się głębiej na wałek skrzyni biegów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
raflo87
Posty: 357
Rejestracja: 2013-03-07, 08:44
Moje maszyny: WSK LC
Lokalizacja: Okolice Rzeszowa
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: raflo87 » 2014-10-22, 12:18

Kosz sprzęgłowy chyba jest wysunięty bardziej na tych 2 zębatkach. Mierzyłeś ile to wyżej wychodzi?
Nie obcierał Ci kosz o dekiel?

Rafał_74
Posty: 12
Rejestracja: 2014-10-08, 18:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 DUDEK
AVE D4d
URAŁ 375D
Lokalizacja: Radom
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Rafał_74 » 2014-10-22, 12:59

Udało się to wszystko zmieścić, i nie było otarć o dekiel, podwyższył się o ok 5mm, ale nie mierzyłem tego, skoro działało:)

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: bing17 » 2014-10-22, 13:14

Też mam taki zestaw, dotychczas myślałem, że do jego wykonania użyto łańcucha od 125p, a tu proszę od Skody :)

rss
Posty: 445
Rejestracja: 2014-04-14, 18:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 '80;
HondaXR600R '93; Varadero 125, Junaki
Lokalizacja: Jablonna
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: rss » 2014-10-25, 09:38

a sprawdzales czy kola zebate sa "w linii" ?
jesli nie, to to moze byc przyczyna rozwalenia sie karteru.

za pomysl (a przede wszystkim wykonanie) brawa :)
Troche o naszym Wieslawie: viewtopic.php?f=72&t=18728

Gondek
Posty: 158
Rejestracja: 2013-03-18, 17:44
GG: 0
Moje maszyny: jawa
shl
gnom
perak
sport 2(sprzedany )

Velorex 560
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Gondek » 2014-10-25, 19:30

Sebastian440 pisze:Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:
Gość.... Problem ?? :cool:

Awatar użytkownika
Szymon_1998
Posty: 992
Rejestracja: 2012-03-02, 21:59
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 LELEK
WSK 125 KOS
WSK 125 M06-B1
JAWA 350 TS
Komar 3

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: Szymon_1998 » 2014-10-26, 14:43

Gondek pisze:
Sebastian440 pisze:Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:
Gość.... Problem ?? :cool:
Zaraz dostaniesz bana od Seby to Ty będziesz miał problem.

;D ;D ;D ;D
Jeżdżę pojazdem z Prl'u, wiec wyróżniam się z wielu. :D

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

Post autor: jasiu » 2014-12-03, 20:41

Fajne rozwiązanie z tym łańcuszkiem. Czy przy jego zastosowaniu jest jeszcze na wale miejsce aby zastosować koło zamachowe takie jak ma Gazela ?? W planach mam zbudowanie drugiego silnika, który będzie zawiera wszystkie pomysły forumowiczów tj.koło zamachowe, dwurzędowy łańcuszek , korba YZ , CDI, i może zwiększenie stopnia sprężania komory spalania :)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości