Wiatr 200 Cyclone

Odpowiedz
Patafil65
Posty: 161
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Wiatr 200 Cyclone

Post autor: Patafil65 » 2017-12-06, 23:19

Chyba czas już wspomnieć o rodzącym się moim nowym projekcie na ulubionym silniku Wiatr W2. Tym razem nie będzie żadnych kompromisów, a oto kilka założeń tego projektu:
1. Pojemność 200 ccm powstanie ze zwiększenia średnicy do 64 mm co pozwoli ominąć kłopotliwy problem tulejowania cylindra i rozwiercania bloku pod większą tuleję. Udało mi się zamówić tłoki na tę średnicę i są dostępne jeszcze w nadwymiarach aż do 65 mm, również w wersji kutej Wiseco. Problem w tych tłokach stanowi sworzeń, gdyż ma średnicę 16 mm, więc będę je musiał rozwiercać na 18 mm i nacinać rowek pod pierścień osadczy. Nie otrzymałbym 200 ccm bez zwiększenia skoku o 2,5 mm do 62 mm, dlatego powstanie całkiem nowy wał z wykorzystaniem mocniejszej korby niż ta ogólnie używana z YZ 250. Wał będzie miał nieco zwiększoną średnicę przeciwwag, tak aby maksymalnie zmniejszyć przestrzeń szkodliwą i będzie wyważony jak we wczesnych wersjach tego silnika. Aby upakować powiększony wał w kartery, będę frezował osiowo ( do otworów łożysk) komorę korbową, dlatego, że w tych silnikach komora korbowa jest zazwyczaj bez obróbki maszynowej ( po odlewie) ze sporym ( ok 2 mm) luzem przeciwwagi/ karter. Tak niewielka zmiana skoku tłoka pozwoli pozostać przy oryginalnej długości cylindra, jedynie będzie konieczna niewielka modyfikacja głowicy.
2. Wzmocnione sprzęgło z wykorzystaniem kosza i tarcz ciernych z MZ 125/150, aby sprostać zwiększonej mocy i momentowi obrotowemu, przy czym spodziewana moc tego silnika to min. 17 KM. Takie sprzęgło już powstało i postaram się opisać tę modyfikację.
3. Rozrusznik elektryczny, który będzie umiejscowiony w dedykowanej dla niego "studzience". rozrusznik będzie napędzał wał korbowy za pośrednictwem koła zębatego pośredniego, a sprzęgło jednokierunkowe ( wolne koło) będzie osadzone na wale za pomocą istniejącego stożka. Chcę zainstalować rozrusznik, choć nie ma uzasadnienia dla tej modyfikacji w np. trudnościach rozruchowych, lub wysokiej kompresji, a jedynie dlatego że ten silnik był projektowany do współpracy z nim. Wiem że nie jestem pierwszy ( drugi ;-) ) z tą modyfikacją, ale za to mam zamiar to wykonać w wersji, w pełni użytkowej i ciszyć się nią na co dzień.
4. Będzie wykonany w cylindrze dodatkowy kanał (boost port) zasilany przez wycięcie w tłoku. poprawi to wydatnie chłodzenie tłoka, napełnianie cylindra oraz dokładniejsze oczyszczanie komory spalania z resztek spalin. Zwiększy się również stopień sprężania i będę się starał, aby nie przekroczyć 10,5:1. Nie mam zamiaru zwiększać prędkości obrotowej silnika, chodzi jedynie o poprawę jego parametrów przy jednoczesnym zwiększeniu jego trwałości i niezawodności.
Silnik będzie pracował w karoserii SHL Gazeli - będzie szybka :evil: .

Awatar użytkownika
daroohd
Posty: 2226
Rejestracja: 2013-06-03, 18:58
GG: 0
Moje maszyny: Wsk Lelek.
Lokalizacja: Skała
Kontaktowanie:

Re: Wiatr 200 Cyclone

Post autor: daroohd » 2017-12-07, 07:04

Ciekawe modyfikacje obys jak najszybciej dodal filmik jak to bedzie latalo moze 20 KM wyjdzie po tych modyfikacjach.

halcik
Posty: 1254
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Wiatr 200 Cyclone

Post autor: halcik » 2017-12-07, 08:37

Ja czekam na info o przeróbce tropki :)

Patafil65
Posty: 161
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Wiatr 200 Cyclone

Post autor: Patafil65 » 2017-12-07, 19:47

daroohd pisze:
2017-12-07, 07:04
Ciekawe modyfikacje obys jak najszybciej dodal filmik jak to bedzie latalo moze 20 KM wyjdzie po tych modyfikacjach.
Stawiam na trwałość, więc nie będę szedł w moc. Chodzi mi o to, aby na trasie można utrzymać prędkość 90 km/h i był zapas 20-25% na wyprzedzanie. Najtrudniejszy w tej modyfikacji będzie rozrusznik, jest nieodzowny w tym projekcie, ale to taka moja fanaberia :-) .
halcik pisze:
2017-12-07, 08:37
Ja czekam na info o przeróbce tropki :)
Tropka czeka na blok, bo szkoda oryginalnego rozwiercać. Tu niestety cylinder już do tulejowania i przedłużenia, bo wymyśliłem modyfikację na tłoku od ETZ300. Będą poważniejsze modyfikacje niż we Wiatrze, ale pojemność wzrośnie do ponad 300 ccm. Skok tego silnika to 72 mm, dziura 75,5 i "boost port". Ale to tak poza tematem ;-) .

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości