Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Odpowiedz
erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-12, 12:45

Czołem
Po kompleksowym remoncie silnika mam jeden spory problem - po przejechaniu dowolnego odcinka i zatrzymaniu się z wbitą 1ką, nie jestem w stanie wrzucić luzu ani żadnego innego biegu - dźwignia dochodzi w górę do oporu i koniec - nie słychać też żadnych zgrzytów. Sprzęgło regulowałem wielokrotnie - wydaje się być ok, w czasie jazdy zmiana biegów jest w miarę płynna, da się wrzucić na luz, chociaż na stopce koło zawsze się kręci na wcisniętym sprzęgle (nawet jak ustawię to tak, że nie da się już ruszyć bo sprzęgło cały czas jest rozłączone, to i tak koło się lekko kręci).

Dodam, że gdy tylko ruszę i motocykl jedzie, mogę swobodnie wbić luz i zmienić bieg. Po zatrzymaniu dalej to samo. Kiedy zgaszę silnik zmiana biegów też jest możliwa.

Gdzie wg. Was szukać przyczyny tego problemu?

halcik
Posty: 2230
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: halcik » 2018-04-12, 14:19

To że na postoju nie wskakują biegi to norma, która nie powinna obejmować 1 i luzu. Spróbuj na odpalonym silniku w chwili wystąpienia problemu przesunąć motocykl trochę do przodu i ponów próbę.
Sprzęgło zachowuje się poprawnie więc tam nie masz co szukać
Jeśli moja pierwsza podpowiedź nie pomoże to obstawiam luźny kamień zmieniacza. Złe dystansowanie można wykluczyć bo miałbyś problem z uruchomieniem 1 lub 3, a nie luzu.

erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-13, 12:18

poruszenie motocyklem niestety nic nie daje. dzięki za podpowiedź.

halcik
Posty: 2230
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: halcik » 2018-04-13, 13:39

Tak jak pisałem powyżej problem nie powinien występować między 1 a luzem, bo wałek pośredni i główny przy pracującym silniku się ciągle obracają i zakleszczenie lub rozpięcie biegu 1 nie powinno być problemem.
Możesz też sprawdzić czy nie masz rozciągniętej sprężyny lub luzu na elementach współpracujących. W tym celu w momencie wystąpienia problemu wbij głębiej 1 żeby od razu podnieść wajchę w celu wrzucenia 1.
Łatwiejsze w diagnozie jest wyskakujący bieg, a nie brak możliwości jego wyłączenia.

erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-15, 20:07

zmieniła się diagnoza - pojedzilem trochę, i luz z jedynki wchodzi po ruszeniu motocykla kilkadziesiąt cm do tyłu

halcik
Posty: 2230
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: halcik » 2018-04-15, 21:49

Cofanie czasami pomaga wysprzęglić do końca. Nawet nie zastanawiałem się dlaczego. Reszta opini w tym o luzach na kamieniu dalej aktualna. Pruj i sprawdzaj

erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-16, 12:28

no właśnie wolałbym uniknąć rozbierania całego silnika, który dopiero co był złożony i ma może 3h pracy za sobą ;)
czy mozliwe jest, zeby tarczki się kleiły tak mocno, ze nie da się ich rozpiąć klamką?

halcik
Posty: 2230
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: halcik » 2018-04-16, 13:23

A jaki masz olej? Jakie tarcze? Ewentualnie w jakim stanie był kosz sprzęgłowy podczas montażu?

erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-16, 17:14

tatarcze i kosz nowe, zdaje się z jackmotors, olej lux 10

plusminus
Posty: 30
Rejestracja: 2016-02-10, 11:47
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 86ccm
Lokalizacja: Chełm
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: plusminus » 2018-04-17, 22:26

Na próbę podciągnij trochę sprzęgło, jeśli problem zmniejszy się lub zniknie, znaczy, ze sprzęgło Ci delikatnie ciągnie. Przy nowych tarczach jest taki problem, że wielorowek wchodzący w zbierak jest trochę przyduży i tarcze blokują się w zbieraku, co uniemożliwia całkowite wysprzęglenie.

erde
Posty: 77
Rejestracja: 2016-03-23, 13:15
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3, 1985 r.
Lokalizacja: Góra Kalwaria / Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: erde » 2018-04-18, 10:21

dziękuję! dla spokoju jeszcze wymienię olej i przejrzę cały układ sprzęgła

helmutt1
Posty: 120
Rejestracja: 2017-09-12, 11:39
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, wczesniej ETZ 250
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: helmutt1 » 2018-05-20, 19:17

Podczas jazdy na trójce bieg często wyskakuje. Co może być przyczyną? Czy taka jest wada fabryczna?

halcik
Posty: 2230
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: halcik » 2018-05-20, 21:17

3 jest biegiem bezpośrednim, czyli wyrobienie na trybie zbawczym i trybem z którym łączy się kłami. Ale może masz luz na łożysku lub wałem zdawczy rusza się razem z łożyskiem osiowo.

plusminus
Posty: 30
Rejestracja: 2016-02-10, 11:47
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 86ccm
Lokalizacja: Chełm
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: plusminus » 2018-05-21, 09:57

Odkręć dekielek simeringa, sprawdź czy łożysko wałka zdawczego nie rusza się osiowo w karterze. To najczęstszy problem trójek. Wklej łożysko na klej do osadzania takich rzeczy dosuwając wałek jak najbliżej wałka sprzęgłowego i jeździj. ;)

helmutt1
Posty: 120
Rejestracja: 2017-09-12, 11:39
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, wczesniej ETZ 250
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: helmutt1 » 2018-05-21, 10:21

Łożysko raczej się nie obraca. Wbijałem jakieś 200km wcześniej przy rozpoławianiu. Zauważyłem jeszcze że podczas jazdy na trójce jest takie szarpnięcie przez ułamek sekundy jakby ktoś nagle złapał z tyłu za motor i odrazu puścił.

Awatar użytkownika
qpa
Posty: 617
Rejestracja: 2011-09-12, 13:11
GG: 0
Moje maszyny: mustang ttr
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: qpa » 2018-05-21, 11:52

Podkładką pod zębatką 3 biegu jest właściwa?

helmutt1
Posty: 120
Rejestracja: 2017-09-12, 11:39
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, wczesniej ETZ 250
Kontaktowanie:

Re: Problem ze zmianą biegu z 1 na luz

Post autor: helmutt1 » 2018-05-21, 12:11

Wszystko zostało jak było w oryginale.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości