Ładowanie 12V w wsk 125

Odpowiedz
Kermit

Ładowanie 12V w wsk 125

Post autor: Kermit » 2007-12-04, 22:17

Witam

Macie może w swoich wueskach ładowanie 12V lub może macie jakieś sposoby na przerobienie instalki na 12V??? ja na razie mam tylko jeden pomysł żeby przewinąc cewkę ładowania ale nie wiem na jakiej średnicy drut. Pomóżcie bo już to 6V mnie wkurza a 12V ma dużo więcej zalet.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-04, 22:44

najłatwiej takie ładowanie jest zrobić z 2 cewek świetlnych (seryjnych 6v) podłączonych w szereg i następnie przez jakąś diodę prostowniczą aż do aq , oczywiście wtedy światła mijania były by podłączone bezpośrednio do aq bo inaczej cewki nie wyrobiły by dawać prąd na światła i ładowanie aq , z przewijaniem cewki od ładowania może być trochę problemów i nie wiem czy po przewinięciu dała by prąd potrzebny do naładowania aq
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Kermit

Post autor: Kermit » 2007-12-04, 22:48

Czyli jak sie podłączy cewki świetlne szeregowo to dadzą one 12v?? Ale jak podłącze pod AQ światła to ładowanie znowu nie będzie za słabe???
Ostatnio zmieniony 2007-12-05, 13:50 przez Kermit, łącznie zmieniany 1 raz.

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-04, 23:01

Najprawdopodniej będzie - niestety - za słabe! Trzeba by było wypróbować: ale pamiętaj, że jak łączysz te cewki szeregowo, to trzeba koniecznie zrobić to według zasady ==> koniec jednej cewki łączy się z początkiem drugiej.
Jeśli zrobisz inaczej, to nici z prądu w ogóle.
Tylko to jednak chyba nie będzie dobry pomysł, bo do ładowania AQ uzyskasz zbyt duży prąd (przeładowanie AQ grozi bardzo szybkim zniszczeniem akumulatora, ugotujesz go na miękko), a światła główne... no właśnie to trzeba spróbować. Mnie się wydaje, że na akumulator i żarówkę świateł głównych (wszystko razem) może być deko za mało.
.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-04, 23:02

Kermit pisze:Czyli jak sie podłączy cewki świetlne szeregowo to dadzą one 12v??
Te dwie cewki połączone szeregowo przy średnich obrotach dają prąd ~14V a na wysokich może dojść nawet do ~15V więc na ładowanie wystarczy z tym że po zrobieniu takiego ładowania z tych dwóch cewek będziesz zmuszony jeździć z non stop włączonymi światłami aby uniknąć przeładowania aq co zresztą nie jest żadnym problemem ponieważ i tak jest obowiązek jazdy na światłach 24h
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-04, 23:06

1angel pisze: Te dwie cewki połączone szeregowo przy średnich obrotach dają prąd ~14V a na wysokich może dojść nawet do ~15V więc na ładowanie wystarczy
Dobrze, dobrze - napięcie się zgadza. Ale ja napisałem o prądzie. A w elektryce jak mówi się za mały prąd, to trzeba rozumieć = za małe natężenie prądu ( a nie napięcie). :-/

Kermit

Post autor: Kermit » 2007-12-05, 14:01

Jak tylko wyzdrowieje to zaraz się za to wezmę. Ja mam w swojej wiesi założone kierunkowskazy i może będę zakładał moduł jak mi się uda z tymi 12V więc AQ raczej nie będzie sie przeładowywał. A i jeszcze jaki AQ założyc 11Ah może większe albo mniejsze???

szef1990
Posty: 94
Rejestracja: 2007-03-20, 19:51
GG: 0
Lokalizacja: Net
Kontaktowanie:

Post autor: szef1990 » 2007-12-05, 21:13

Jestem z zawodu elektromechanikiem także spoko, mogę Wam przytoczyć wzór:

E(U)=B*l*v*sin <alfa>
l-długość przewodnika w polu magnetycznym
B-indukcja magnetyczna
v-prędkość
alfa-Kąt położenia przewodu w stosunku do lini pola magnetycznego

Jeżeli chcesz już sie bawić w pełną instalację prądu stałego to zachęcam do zamontowania kilku cewek ładowania, wstawienie zapłonu bateryjnego i inne bajery...

Awatar użytkownika
Shoei
Posty: 195
Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
GG: 1233445
Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
Lokalizacja: Lubartów
Kontaktowanie:

Post autor: Shoei » 2007-12-06, 01:54

Jeżeli nikt nie chce sie zagłębiać w szczegóły elektrotechniki to najprościej jest wziąć cewkę i samemu dobierać ilość zwoi metodą prób i błędów. Wtedy nikt nie będzie musiał pisać bzdurnych frazesów. A jeżeli chce się ktoś w to bawić to nie jest wkręcenie śrubki. Nie odpowiadam za żadne szkody.

Liczysz ile zwoi masz w cewce i dla 2x większego napięcia dajesz 2x więcej zwoi.
A drut dajesz o 2x mniejszym przekroju. Dałbym wzory ale nie będę tego robił bo forum będzie zbyt "naukowo-doktorancko-bajeranckie".

Fenix nie unoś się. Jeśli jesteś taki super ekspert od wszystkiego to dlaczego nie odpowiedziałeś chłopakowi na pytanie że "A+B=C"?
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Re: Ładowanie 12V w wsk 125

Post autor: Fenix » 2007-12-06, 08:54

Kermit pisze:Macie może w swoich wueskach ładowanie 12V lub może macie jakieś sposoby na przerobienie instalki na 12V??? Ja na razie mam tylko jeden pomysł żeby przewinąć cewkę ładowania ale nie wiem na jakiej średnicy drut. Pomóżcie bo już to 6V mnie wkurza a 12V ma dużo więcej zalet.
Myślę, że nie od rzeczy będzie zacząć dyskusję od punktu zerowego. Dlatego przypomniałem początek tematu. A ponieważ ten temat wraca ostatnio coraz częściej, to jest ogromny sens i jest potrzeba rozwiązania = choćby narazie jeszcze nie było to docelowe rozwiązanie.

Kermit - jeżeli masz jakąś zapasową cewkę ładowania (nie musi być sprawna) to baaardzo starannie, powoli odwijając drut z tej cewki policz zwoje. Ile zwojów jest tam nawinięte - dla wygody połóż przed sobą kawałek papieru i jakiś pisak, żeby co dziesiąty zwój stawiać kreskę. W ten sposób unikniesz pomyłki, a każdym bądź razie = łatwiej będzie "rozsupłać" tą pomyłkę (jeśli się w ogóle pojawi ??!).
Zresztą to nie musi być Kermit, może ktoś jeszcze ma taką cewkę w rupieciach - to też dobrze byłoby, żeby zrobił to samo (potem będzie można - w razie czego - porównać wyniki liczenia).

I jeszcze może masz dotęp do suwmiarki = trzeba będzie zmierzyć średnicę tego drutu (ale to już w drugiej kolejności, jak już będziemy wiedzieć, ile jest zwojów w tej cewce). Pewnie nie masz w domu, to może znasz kogoś, kto ma suwmiarkę: jak poprosisz, to pewnie zmierzy ci, to nie jest duży wysiłek, to da się załatwić = oczywiście jak się ma taki drut, jak będzie co zmierzyć.

A potem pogadamy nad dalszym ciągiem sprawy: krok po kroku do przodu, po konkretach... Nie wiem, czy wymyślimy proch, (ale jeśli nawet NIE, to warto spróbować), pewnie nie zbudujemy genialnej prądnicy dla WSK 125, ale ja widzę sens takiej próby. Jest nas już spora grupa ludzi, w grupie łatwiej coś wymyśleć i zdziałać.

A za porady typu wstawić kilka cewek, albo policzyć za pomocą wzoru to chyba już dziękujemy za dobre serce -rzaczej nie skorzystamy z porad.

Wężu ==> a ty nie masz czasem takiej cewki?

Awatar użytkownika
Shoei
Posty: 195
Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
GG: 1233445
Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
Lokalizacja: Lubartów
Kontaktowanie:

Post autor: Shoei » 2007-12-06, 13:38

I jeszcze może masz dotęp do suwmiarki = trzeba będzie zmierzyć średnicę tego drutu
Nie średnice tylko przekrój. I znowu matematyczne wzory z klasy 4 podstawowej. Średnica koła? 2r zaś przekrój S=(pi)r² . Znowu wzory ale pewnych rzeczy nie da sie zrobić bez bzdurnych frazesów. Jeżeli ktoś już tego nie rozumie bo zamiast do szkoły to na wagary poszedł to lepiej oddać cewkę do przewinięcia koszta nie będą wielkie a jakiś spec to zrobi i sam wszystko wyliczy.


Ps. (Pi)=3,14
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz

Awatar użytkownika
luk@sz
Posty: 181
Rejestracja: 2007-01-03, 17:03
Lokalizacja: Golinka
Kontaktowanie:

Post autor: luk@sz » 2007-12-06, 14:55

Shoei, żeby wiedzieć jakie jest r trzeba zmierzyć średnicę np sówmiarką i podzielić przez 2, więc nie pisz że fenix bzdury pisze bo jeszcze nie skonczył
Fenix pisze:A potem pogadamy nad dalszym ciągiem sprawy: krok po kroku do przodu, po konkretach..
co mi po tym że ja dam cewkę komuś do przewinięcia jeżeli ja ciągle nie będę wiedział jak to się robi a od tego jest forum żeby się dowiadywać takich rzeczy

Awatar użytkownika
Shoei
Posty: 195
Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
GG: 1233445
Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
Lokalizacja: Lubartów
Kontaktowanie:

Post autor: Shoei » 2007-12-06, 15:30

luk@sz pisze:Shoei, żeby wiedzieć jakie jest r
Widać matematyka nie jest czarną magią lecz wielu tutaj domorosłych elektro-mechaników tego mogło się nie domyślić i później by były opinie że jednak daje im inne napięcie niz było w planach i tak sie tworzą właśnie plotki. Gość zarzyna WSK 175 w polu i padła mu skrzynia. I od razu poszła fama we wsi ze jednak 4ki sa do dupy.(to jest porównanie)
luk@sz pisze:więc nie pisz że fenix bzdury pisze
Nie nie Fenix wszystko pisze dobrze to tylko ja pisze bzdury jakbyś chciał wiedzieć. Poczytaj dokładnie ten temat.
luk@sz pisze:co mi po tym że ja dam cewkę komuś do przewinięcia
To nie jest takie łatwe jak sie może wydawać. Źle drut nawiniesz dostanie gdzieś przebicia między zwojowego i cała praca psu w dupę. Czasem lepiej dołożyć 20 zł do kosztów i mieć profesjonalnie zrobione. Lecz jeśli ktoś się czyje na siłach (lub tak mu się tylko wydaje) próbować nic ja na tym nie tracę.

Ja wychodzę z założenia przy składaniu swoich maszyn że tak jest sprawny motocykl tak jest wytrzymały jak jego najsłabsza część.

Wiesz jak robić, rób to. Wydaje ci się że wiesz? Lepiej oddaj fachowcowi.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2007-12-06, 18:36

Liczysz ile zwoi masz w cewce i dla 2x większego napięcia dajesz 2x więcej zwoi.

"A drut dajesz o 2x mniejszym przekroju." Shoei nie zgadzam się z tym !!
bo spadnie natężenie
wzorem jest z/v*12v= to trzeba obliczyć
a potrzebne do tego są wzory
____ 45000
z/v= --------
_____B*S

za B przyjmujemy 11000
a s dokładnie nie wiem to trzeba obliczyć ze wzoru jak znajdę to napisze to powinien być dobry wzór
Ekipa Południe®

andi
Posty: 376
Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
GG: 0
Lokalizacja: Wołczyn
Kontaktowanie:

Post autor: andi » 2007-12-06, 18:54

Faktycznie Shoei, popisałeś się elokwencją , a co najważniejsze pomogłeś zrozumieć kermitowi jak przerobić cewkę w WSK 125 .
Jesteś wielki i czujesz się pewnie bosko objeżdżając z góry na dół Fenixa, no naprawdę popisałeś się, no gratuluję .
Czytam ten temat i utwierdza mnie on w przekonaniu że chyba trzeba będzie przejść na WSK-ową emeryturę, wiedza kogoś kto więcej zrobił dla WSK-i, jak cała zgraja mądrali co to się znają na Pi razy R, kogoś takiego jak Fenix staje się niepotrzebna to klawisze na mojej klawiaturze zamarzają i ciężko zmusić je do pisania .
Shoei zawiodłem się na Tobie, przecież twój nick jest znany w WSK-owym świecie .
Pozdrawiam Cię .

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2007-12-06, 19:16

s jest to przekrój przewodu trzeba znać wymiar i po liczyc kwadrat tego wymiaru i pomnożyć przez 0,9 i powinno być dobrze jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi

[ Dodano: 2007-12-06, 18:20 ]
i popieram tych którzy chcą zrobić to samemu tylko trzeba uważać przy nawijaniu trzeba zrobić to dokładnie drut musi być dobrze poukładany tak aby nie zachodził na siebie zresztą
póki sami nie spróbujecie to się nie przekonacie

[ Dodano: 2007-12-06, 18:24 ]
aa i dodam jeszcze że przekrój zawsze jest podany przy zakupie drutu to trzeba podać ponieważ są różne grubości drutu
Ekipa Południe®

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-06, 20:19

Przekrój to na ludzkie słowa znaczy pole przekroju drutu. A pole oblicza się tak: pi razy r-kwadrat. Każde pole się tak liczy (a nie mierzy) i tu nie ma co zgadywać. Czyli niezbędna jest tu znajomość średnicy.
Czy drut ma być 2 razy cieńszy? No wcale nie wiadomo, czy cieńszy. Srednica będzie zależała raczej od miejsca na rdzeniu cewki i jego "okolicy".
Przecież jak dasz 2 razy cieńszy drut - to zwiększasz 2 razy oporność takiej cewki. A jak opór rośnie to maleje natężenie prądu w tym obwodzie.
A przecież już zwiększamy tą oporność dwukrotnie (bo jest 2 razy więcej zwojów). Nie potrzeba tu wielkiej filozofii.
Wężu pisze:Z Arkiem robiliśmy coś takiego przy M21W2. Podłączone szeregowo cewki ładowania dały mi trochę ponad 12V. Musiałbym zmierzyć bo nie pamiętam dokładnie ile.
Ale to napięcie mierzyliście pod obciążeniem tychże cewek? czy tak "na sucho"?

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-06, 21:39

rozebrałem 3 i tak uszkodzone cewki i z tego liczenia zwojów wyszło mi :
cewka ładowania nr1 : 50zwojów do izolatora i dalej ok. 140 zwojów
cewka ładowania nr2 : 50 zwojów do izolatora i dalej ok. 250 zwojów :zdziwko: :zdziwko:
cewka od świateł ok 240-250 zwojów
niestety nie mam cyfrowej suwmiarki i mierzyłem zwykłą , średnica przewodu na cewce od świateł jakieś ~0,7 -0,9 mm
na cewce od ładowania jakieś 0,1 - 0,3 mm
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2007-12-06, 21:50

no i o to chodziło teraz pasowało by dobrać grubość drutu bo jakbyśmy chcieli nawinąć tym samym musimy 2x tyle na 12v więc trzeba dać grubszy drut bo ten co jest nie zmieścił by się na koszyczek cewki i mógłby robić jakieś zwarcia między zwojowe policzcie z moich wzorów dobierając próbnie przewód czyli dane które zmierzyłeś 1angel a potem nawijać drut i podobnie dawać też izolatory najlepiej wziąć przynajmniej o 0,5 grubszy ale to i tak trzeba policzyć
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-06, 22:05

no tak ale mam kilka pytań co ile zwojów musiałbym dać te izolatory bo wiadomo że zwojów będzie więcej , poza tym jak mam kłaść te zwoje jeden obok drugiego idealnie i tak warstwami jechać bo wiadomo że nie można nawinąć tego jakoś chaotycznie , co do drutu to ma być o 0,5 raza grubszy czy o 0,5 mm grubszy ?? no i prosiłbym jeżeli ktoś ma suwmiarkę z cyfrowym dokładnym wyświetlaczem o podanie dokładnej średnicy drutu bo ta którą ja podałem jest tak miej więcej a chciałbym zrobić to jak najdokładniej ;)
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości