Wyważanie wału.

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Odpowiedz
ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-02, 11:59

Zachciało mi się spróbować czegoś nowego. Nigdy tego nie robiłem i nawet nie próbowałem. Nadarzyła się ku temu okazja czyli nieudany zakup chińskiego wału korbowego do 125. Zaczęło się w tym wątku viewtopic.php?f=53&t=10726&start=160 .
Spróbuję ten wał wyważyć, bo szkoda mi żeby leżał na półce jak może coś z tego wyjść. Ma niewyrobione czopy i jest idealnie wycentrowany jak to nowy wał.
Będę bazował na ogólnie znanym artykule P. Sałka zamieszczonym kiedyś w Świecie motocykli. Chciałbym uzyskać rezultat jak na tym filmie. http://www.youtube.com/watch?v=N4LNdkPuwlo

Na początek musiałem zrobić pryzmy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-02, 12:05

Z ciekawości położyłem na pryzmach wał oryginalny i chiński. I to co widać jest pierwszą ciekawostką. Wyważenie obu wałów jest zupełnie inne. Kreska na przeciwwadze oryginalnego wału wskazuje położenie sworznia.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-02, 12:08

Położenie sworznia w chińskim wale jest zupełnie inne. Widać to po położeniu klina na wale. Sworzeń wraz z korbowodem jest na dole.
Wagę będę miał pojutrze więc zacznie się precyzyjne ważnie według instrukcji P. Sałka.

Jakbyście mieli jakieś uwagi lub propozycje to z chęcią się z nimi zapoznam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: Muciek » 2013-07-02, 12:12

Blachy ściągasz i będziesz wiercił tam pod nimi czy po wierzchu? Wyważasz dla ori tłoka pierścieni sworznia , czy dla jakiegoś wyrobu almota?

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-02, 12:29

Blachy wolałbym pozostawić nie naruszone, chyba że ilość materiału do usunięcia okaże się za duża na nawiercenia po wierzchu.
Wyważać będę pod gorzyca i współczesne pierścienie ze sworzniem.

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-03, 10:36

Kolejny krok w procesie wyważania za mną. Uzyskałem (chyba :| ) 100% wyważenie wału. Jest tylko jeden problem ciężarek w/g Sałka powinien wisieć na korbowodzie, a ja musiałem go umieścić na najlżejszej stronie przeciwwag. Jak dobrze kombinuję to będę musiał do wzoru podstawić ten ciężar jako wartość ujemną.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-05, 12:17

Poprzedni krok to krok w złym kierunku, nie tędy droga choć do osiągnięcia mam podobny efekt.
Poważyłem elementy układu korbowego żeby mieć dane do obliczeń.
Tłok ze sworzniem i zabezpieczeniami waży 162g, 1/4 korbowodu oryginalnego waży 74g, a 1/4 chińczyka 82g.
Niestety nie wiem o co chodzi ale nie mogę dobrać ciężarka który należy przyczepić na korbowodzie a równoważącego ciężar przeciwwag. Albo przeważają przeciwwagi albo korbowód z ciężarkiem. Innej opcji nie mam. Z tego ma wyjść to właściwe 100% wyważenie wału z którego mógłbym obliczyć wyważenie fabrycznego wału.
Próba wyliczenia tego ciężarka przez podstawienie to wzoru jakiejś przykładowej wartości wyważenia też nie działa. Albo mam jakąś kiepską wagę, albo coś nie tak robię, albo Pan Sałek o czymś w swoim artykule zapomniał. Na logikę biorąc mając oryginalny wał muszę mieć możliwość obliczenia jego % wyważenia.

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-05, 23:14

Miałem jeszcze możliwość zważenia kompletnego tłoka na wadze laboratoryjnej i wychodzi, że chińska waga "jubilerska" bardzo nie przekłamuje. Różnica masy jest niespełna 1g, tzn. chińska waga zawyża.
Wykluczyłem wiec błąd ważenia i jego następstwa dla obliczeń.
Wszystko wskazuje że wał korbowy WSK 125 jest wyważony na mniej niż 32% bo przy tej wartości ciężarek obciążający korbowód miałby 1,52g. Poniżej tej wartości % ciężarek miałby ujemną masę. Wynika z tego to że nie mam punktu odniesienia do wyważenia chinola.
A Wy przypadkiem nie macie jakiegoś pomysłu jak to zrobić? Wszak nie robię tego tylko dla siebie. A może już ktoś zna fabryczną wartość wyważenia wału?

ceva
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76
Lokalizacja: Sierpc
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: ceva » 2013-07-11, 21:21

Na razie poddaję się w temacie wyważania wału. Nie posiadam odpowiedniej wiedzy.
Za wszelką waszą pomoc dziękuję.

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Wyważanie wału.

Post autor: Garry1 » 2013-07-11, 22:52

Simson ma wyważony wał na około 60-70 %. Myślę że można się na tym wzorować i do takiej wartości dążyć
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

bayu

Re: Wyważanie wału.

Post autor: bayu » 2013-08-16, 18:24

łożyska przy tym sa nie potrzebne, robia dodatkowy opór, probowałes bez łożysk, na pryzmie o ostrej krawedzi tak aby był mały styk z czopami? chyba pisałem ci na PW kiedys o tym. a ktos jezdzi na chinczyku z blachami, moze jest poprawiony juz wzgledem fabryki>)?

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości