Tuning silnika dwusuwowego

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: rykun » 2007-12-31, 10:16

W tym temacie będziemy rozmawiać tylko i wyłącznie o modyfikacjach 2t. Było wiele tematów o tym ,ale ten dedykuje ludziom który sie tym interesują i pasjonują. Jak ktoś chce pisać że tuning jest WT to zapraszam do tematu o restaurowaniu motocykli. Naprawdę nie chce robić tu nieporządku i posty nie wnoszące nic do tematu są nie na miejscu. Wszelkie pytania i nowatorskie pomysły mile widziane.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-31, 13:12

wiem że ty również stosowałeś w swoich sprzętach różnego rodzaju modyfikacje to skoro powstał temat o modyfikacjach 2T opisz co ciekawsze z nich
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Post autor: rykun » 2007-12-31, 17:15

Pierwszą modyfikacje jaka opisze to jest zastosowanie w układzie dolotowym zaworu membranowego. Potocznie zwana membrana pełni rolę zaworu jednokierunkowego. Abyście lepiej zrozumieli idee stosowania tego rozwiązania dam krótki teoretyczny wstęp.

Silniki dwusuwowe możemy podzielić ze względu na zastosowany układ rozrząd. Rozróżniamy trzy rodzaje rozrządów.
-symetryczny - sterowanie oknami odbywa się krawędziami tłoka. Rozwiązanie znane z starszych sprzętów typu wsk, komar. Wadą tego rozwiązania jest to że połowa mieszanki paliwowej cofa się z powrotem do gaźnika (oczywiście tylko w teorii). Moc do 240KM/1l poj.
-membranowy - Przepływem mieszanki zarządza zawór. Zaletą jest to że cała mieszanka pozostaje w komorze korbowej silnika. Wszystkie nowoczesne maszyny maja właśnie takie rozwiązanie. Moc do 390KM/1l poj.
-stawidło obrotowe - Funkcję zaworu przejmuje blacha o grubości 0,75 - 1,25mm i odpowiednio wyciętym oknem przez który przedostaje sie mieszanka do skrzyni korbowej. Zaletą jest łatwe zmienianie czasów otwarcia okna ssącego. Silniki tego typu sa stosowane tylko w sporcie i modelarstwie. Osiągają obroty rzędu 20000 na 1min ( w modelarstwie nawet 60000). Ale za to na wolnych obrotach są słabe i kapryśne. Moc do 420KM/1l poj. (w silnikach modelarskich do 800KM z 1l poj.)

Membrana jest najbardziej praktycznym rozwiązaniem z tych wszystkich. Poprawia osiągi i zmniejsza zużycie paliwa.

Oto krok po kroku jak zamontować membranę:
- musimy wyfrezować cylinder tak ja na zdjęciu nr1
- powiększamy okno ssące maksymalnie w dół i w górę (zdjęcie nr 2)
- kupujemy sprawna membranę (zdjęcie nr 3)
- w tłoku robimy otwory (zdjęcie nr 4)
- w kostce aluminium robimy otwór na membranę. Będziemy mocować ją do cylindra(zdjęcie nr5). Blacha posłuży jako mocowanie gaźnika.
- zdjęcie nr6 i nr7 tak powinno wyglądać wszystko zmontowane.

[ Dodano: 2007-12-31, 16:26 ]
- możemy mocowanie membrany wyspawać z aluminium (zdjęcie nr 8 i9)

Membranę musimy dobrać od taką aby współgrała z naszym gaźnikiem. Membrana w serii musi pracować z gaźnikiem o takiej śr. gardzieli jak nasz. Np. do jawy 50 możemy dać membranę z yamahy DT 50 ponieważ obie miały gaźniki 15mm.

Z tak wykonanym zaworem nasz silnik zassie tyle mieszanki ile potrzebuje. Wzrosną osiągi bo okno ssące będzie zasysać mieszankę przez ok. 190- 240° okw. Możemy w ogóle wyeliminować okno i kanał ssący doprowadzając zasilanie bezpośrednio do komory korbowej. Membrana niesie za sobą możliwość łatwego zrobienia jednego bądź dwóch okien przelotowych zasilanych bezpośrednio z kanału ssącego.

Ogólnie przeróbka warta wykonania. Otrzymujemy zaskakująco sprawny silnik który jest elastyczny w całym zakresie obrotów.

[ Dodano: 2007-12-31, 16:27 ]
- możemy mocowanie membrany wyspawać z aluminium (zdjęcie nr 8 i9)

Membranę musimy dobrać od taką aby współgrała z naszym gaźnikiem. Membrana w serii musi pracować z gaźnikiem o takiej śr. gardzieli jak nasz. Np. do jawy 50 możemy dać membranę z yamahy DT 50 ponieważ obie miały gaźniki 15mm.

Z tak wykonanym zaworem nasz silnik zassie tyle mieszanki ile potrzebuje. Wzrosną osiągi bo okno ssące będzie zasysać mieszankę przez ok. 190- 240° okw. Możemy w ogóle wyeliminować okno i kanał ssący doprowadzając zasilanie bezpośrednio do komory korbowej. Membrana niesie za sobą możliwość łatwego zrobienia jednego bądź dwóch okien przelotowych zasilanych bezpośrednio z kanału ssącego.

Ogólnie przeróbka warta wykonania. Otrzymujemy zaskakująco sprawny silnik który jest elastyczny w całym zakresie obrotów.

[ Dodano: 2007-12-31, 16:28 ]
- możemy mocowanie membrany wyspawać z aluminium (zdjęcie nr 8 i9)

Membranę musimy dobrać od taką aby współgrała z naszym gaźnikiem. Membrana w serii musi pracować z gaźnikiem o takiej śr. gardzieli jak nasz. Np. do jawy 50 możemy dać membranę z yamahy DT 50 ponieważ obie miały gaźniki 15mm.

Z tak wykonanym zaworem nasz silnik zassie tyle mieszanki ile potrzebuje. Wzrosną osiągi bo okno ssące będzie zasysać mieszankę przez ok. 190- 240° okw. Możemy w ogóle wyeliminować okno i kanał ssący doprowadzając zasilanie bezpośrednio do komory korbowej. Membrana niesie za sobą możliwość łatwego zrobienia jednego bądź dwóch okien przelotowych zasilanych bezpośrednio z kanału ssącego.

Ogólnie przeróbka warta wykonania. Otrzymujemy zaskakująco sprawny silnik który jest elastyczny w całym zakresie obrotów.

[ Dodano: 2007-12-31, 16:32 ]

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-31, 23:49

Witaj rykun! Materiał - jak dla mnie - jest bardzo dobry, powiedziałbym nawet, że bombowy. Z ciekawością będę śledził następne odcinki.
Mam jeszcze tylko pytanie takie: ten górny cylinder na zdjęciu 2 i nr 6 to pewnie jest od S01 (WSK 125), a ten cylinder niżej (zdjęcie nr 8 i nr 9 ) to z silnika Wiatr 175 ccm?

Żurek

Post autor: Żurek » 2008-01-01, 17:03

Nie wiem jak ze zdjęciami 2 i 6, ale na zdjęciach 8 i 9, nie zdaje mi sie ze to cylinder od WSK 175, bo w 175 ma otwór wylotu spalin ustawiony na ukos czy jak tu się wyrazić, a tu jest na wprost. hymm no chyba...

Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2008-01-01, 17:08

Zdjęcia 8 i 9 wg. mnie nie przedstawiają ani cylindra od 175 ani od 125. Podobieństwo jest bardzo niewielkie, praktycznie go brak. Za to zdjęcie numer 1 na pewno od 175. Rykun wrzucaj najlepiej wszystkie foty na imageshack wtedy wszystkie będą w dużych rozmiarach.

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2008-01-01, 18:11

No i zaczyna się dyskusja o dupie maryny: a miało być coś istotnego, a nie zgadywanego!
żurek pisze:na zdjęciach 8 i 9, nie zdaje mi sie ze to cylinder od WSK 175,
Jak to zwykle na naszym forum: zdaje mi się, ...nie wydaje mi się...
Żurek = ty naprawdę jesteś rykun? Odezwij się jak będziesz pewien, nie zgaduj.
Poczytaj pierwszy post rykuna: i posty nie wnoszące nic do tematu są nie na miejscu. Wszelkie pytania i nowatorskie pomysły mile widziane.
Zdjęcia 8 i 9 wg. mnie nie przedstawiają ani cylindra od 175 ani od 125. Podobieństwo jest bardzo niewielkie, praktycznie go brak.
A wg mnie jest bardzo duże (jakbyś przyjrzał się staranniej, to byś znalazł podobieństwo), ale przecież to nie o tym miała być dyskusja!!!

marc1990
Posty: 30
Rejestracja: 2007-09-09, 12:38
Lokalizacja: opolskie,opole
Kontaktowanie:

Post autor: marc1990 » 2008-01-01, 18:33

to pochodzi od cz cross a górny cylinder pochodzi od simsona,widziałem te fotki na bikepics czy one są twoją własnością??

[ Dodano: 2008-01-01, 17:37 ]
http://www.motor-tech.katowice.pl/

http://bikepics.com/simson/sr-50/07/pic ... 116159&s=0

czyzby ktos kopiował czyjeś fotki??

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Post autor: rykun » 2008-01-01, 21:25

Tak skopiowałem fotki użytkowników forum simsony.net i http://www.forum.motodwusuwy.info (którego chyba już nie ma). Dziękuje za udostępnienie zdjęcie użytkownikowi MaRo maro2k3@o2.pl. Dałem te zdjęcia ponieważ chciałem jakoś to wszystko zobrazować. Ja jakoś nikomu nie wypominałem jak używał moich zdjęć. Zastanawiam się nad kolejnym tematem. Będzie to chyba wszystko dotyczące wydechu. Kompleksowa obsługa exhaust calculator II i Rise Port. Zdjęcia zamieszczę w najbliższym czasie na fotka.pl. Jak jakieś pytania do co do zaworu membranowego to pisać. Czasami głupie pytanie daje początek mądrej dyskusji. Mam jeszcze dobre wieści moja wsk została wykupiona z parkingu za kwotę 280zł. Jest tylko kłopot że nie ja ją kupiłem. W najbliższym czasie wykombinuje jakiś zabytek do zabawy z silnikiem.

Ale zanim zrobimy coś konkretnego w swoim silniku musimy zadbać o nasze bezpieczeństwo. Nie będę rozpisywał się o wzmacnianiu hamulców i zawieszenia bo to jest oddzielny temat. Wspomnę tylko o przesmarowaniu wszystkich linek szczególnie od gazu i puszczeniu ich łagodnymi łukami wzdłuż ramy. Zwrócić trzeba uwagę na linkę gazu. Kiedyś mi się zacięła i wylądowałem w szpitalu. Przy regulacji gaźnika trzeba starać się o uzyskanie możliwie niskich obrotów biegu jałowego. Motocykl nie może poruszać się na biegu bez dodawania gazu. Ważną rzeczą jest to żeby motocykl podczas upadków gasł. Przy wywrotce pracujący silnik napędzający koło może poharatać nam ciało (dotyczy to szczególnie terenowego ogumienia). Kolejna sprawą jest akumulator. Koniecznie musimy się go pozbyć. W niektóry sportach może być zakaz stosowania bateryjnego zapłonu. Po pierwsze wpłynie to na niezawodność i prostotę konstrukcji. Po drugie wylanie się elektrolitu z niego może skończyć się tragedia a zwarcie w instalcji może doprowadzić do pożaru. Na rynku są akumulatory żelowe ale poco w sportowym silniku zbędny balast. Ideałem jest zastosowanie motoplatu. Do wsk 175 łatwo go przystosować chociaż ledwo mieści się w karterach. Do wsk 125 jest już gorzej ale można zastosować wirnik z jawy50. Takie radykalne rozwiązania mnie przynajmniej nie pocieszają, gdyż nie chce mieć maszyny na tor tylko do normalnej jazdy tylko lekko usprawnioną. Wsk 125 ma zapłon iskrownikowy i tak bym go pozostawił (ewentualnie swap jakieś innej prądnicy). Sprawa ma się inaczej w silnikach wsk 175. Aby pogodzić światła ,zapłon i wszystko bez akumulatora trzeba zastosować zmiany w stojanie. Musimy przewinąć dwie cewki drutem Φ 1mm maksymalnie zapełniając plastikową szpule na rdzeniu. Da to nam zasilanie cewki butelkowej WN od ogara 200 lub jawy50. Pozostały nam w tym przypadku jeszcze cztery cewki które można wykorzystać do świateł i klaksonu z komara. Niestety nie będzie światła stopu, chyba że zastosujemy tylne światło z diodami LED o niskim poborze mocy. Do podrasowanego silnika możemy zastosować świece o stopień cieplejszą od standardowej. Warto aby miała dwie lub trzy elektrody. Wydłuży to okres pomiędzy jej czyszczeniem.

Obrazek
odbiegając od tematu to schemat regulatora napięcia przydatnego w przerabianiu instalacji

[ Dodano: 2008-01-02, 20:29 ]
Tak jak mówiłem kilka słów o wydechu. Nie będę odkrywcą jak powiem że w dwusuwie tłumik a konkretniej komora rozprężna odgrywa bardzo ważną rolę. Jesteście zalewani twierdzeniami że w sportowym silniku tłumi może dać nawet 100% mocy. To się zgadza!!! Tylko w warunkach amatorskich (czyt. w naszym przeciętnym warsztacie) taki wynik jest niemożliwy. Bardzo rozpowszechnione opracowania Pana T. Sałka dają nam wstępny pogląd "o co w tym w ogóle chodzi?". W niektórych wersjach tego opracowania są błędy i dla tego trzeba wszystko sprawdzać a nie ślepo wierzyć w to co piszą.

Od turystycznego motocykla wymagamy niskiego spalania i elastycznego silnika. Dlatego w większości tego typu silników stosowane są długie kolanka z długimi dyfuzorami przenoszącą moc maksymalna na niskie obroty. Również od końcówki tłumiącej wymaga się przyjemnego dla ucha i cichego 'pomruku". Wielu z was jeżdżąc z zapchanym tłumikiem lub bez niego doświadczyła spadku mocy i wzrostu spalania. Na poniższych szkicach dowiecie się dla czego.

(rysunki pochodzą ze strony http://www.schwabenkart.de/KnowHow/2Takte.html)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Powyższe szkice wyjaśniają zasadę działania tłumika w 2t. Z pozoru prosta sprawa , ale najmniejsze zaburzenie w tej machinerii może prowadzić do wielu złych konsekwencji. Otóż po zdjęciu naszego tłumika spaliny nie maja oporu i swobodnie wydostają się do atmosfery.
Doprowadza to do tego ,że wyssana wcześniej mieszanka wydostanie się na zewnątrz razem ze spalinami i zmarnuje się zanieczyszczając środowisko. Stąd właśnie bierze się spadek osiągów i podwyższone spalanie.
Przy źle dobranym wydechu (np. przy założeniu tłumika z innego motoru) może dojść jeszcze do innej sytuacji. Spaliny które wtłaczają mieszankę przedostają się z powrotem do cylindra uniemożliwiając zapłon.

Znacie wady i zalety wydechu w silniku dwusuwowym. pora przejść to praktycznego obliczania dyfuzorów. Oto linki do programów:
rise port- http://www.sendspace.pl/file/g85nB2DN/
exhaust calculator II- http://www.sendspace.pl/file/c68vVlaO/

Aplikacja riseport służy do obliczania o ile trzeba podnieść okno wydechowe aby otrzymać dany kąt otwarcia. Tu na rysunku macie krótkie tłumaczenie wszystkiego.
Obrazek
Dla wyjaśnienia długość korbowodu podajemy wymiar mierzony pomiędzy osiami sworzni stopy i główki korbowodu.

Exhaust calculator II służy do obliczania wymiarów dyfuzora. Tak obliczony dyfuzor spawamy z blachy 0,8-1mm grubości dokładnie odwzorowując kąty, średnice i długości podane w programie. Oto zdjęcie z tłumaczeniem: Obrazek

Obliczenia trzeba poprzeć przemyśleniami na temat przeznaczenia tłumika i całego silnika. Np. do wski nie obliczymy wydechu dla 12000obr/min i kącie otwarcia okna wydechowego 190° o.k.w z tego powodu że cała konstrukcja tego nie wytrzyma.

A teraz ważna rada. Przy rozpoczęciu tuningu silnika zadajmy sobie pytanie. Do czego nam będzie służyć (np. rekreacyjna jazda na ryby)? Ile mamy funduszy i ocena naszych zdolności (poco porywać się na 6 okien płuczących w komarze jak przekroczy to jego wartość)? Jaki stopień wysilenia będzie miała jednostka i zakładana trwałość (np. 20KM z 125ccm trwałość 35m/h)? To wszystko zapobiegnie nieoczekiwanym zmianą planu lub wydatkom. Jeszcze jedna sprawa. Jak coś przerabiać to robić już całość. Wyrwanie czegoś z opracowania może nie dać efektu lub go nawet pogorszyć. Nie ma sensu podwyższać okien nie mając dobrego wydechu i gaźnika (znowu odwrotny skutek niż zamierzony). To na razie tyle w następnej wypowiedzi skupie się na kształtach i typach okien wydechowych.

Awatar użytkownika
marcin.fr
Posty: 46
Rejestracja: 2007-01-11, 21:11
GG: 43554431
Moje maszyny: Riviera, Lutece i wiele innych...
Lokalizacja: Bordeaux (Francja)
Kontaktowanie:

Post autor: marcin.fr » 2008-01-03, 12:26

Witam wszystkich może teraz ja napisze o jednym z moich usprawnień w silniku 125.
Jest to mianowicie zastąpienie zapłonu klasycznego przez zapłon elektroniczny Typu MBK51 z seri MVT. Wybrałem akurat ten dlatego że najlepiej według mnie pasuje do silnika S01.Pod względem wymiarów.
Jego zalety: Podziękujemy juz przerywaczowi za jego pracę, zapłon ten jest sterowany przez kontroler CDI możliwość 4 programów wyprzedzenia zapłonu, jest dosyć lekki, no i według mnie nie zawodny.
Przeróbki które są potrzebne do jego instalacji: - Frezowanie prawego kartera pod zapłon(obniżenie go o jakieś 5mm) niestety robota dla tokarza
- Realizacja podstawy pod zapłon aby przymocować go do kartera w moim przypadku podstawę robiłem sam w warunkach domowych z płyty aluminiowej.
- Roztoczenie stożka koła magnesowego niewiele mu brakuje aby wszedł na wał
- No i na koniec realizacja śruby koła magnesowego ta śruba ma trochę specyficzny kształt ale dobry tokarz powinien sobie z tym poradzić.

Po modyfikacjach aktualnie silnik bierze około 8200 obr/min (nie tylko dzięki zapłonowi jest tam kilka modyfikacji które opisze później ale na pewno je znacie.)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Chętnie odpowiem na pytania i na sugestje. Jestem w stanie załatwić różne zapłony do silników WSK 125 i 175 (MVT millenium,MBK,Motoplat)

Awatar użytkownika
Viper
Posty: 125
Rejestracja: 2007-01-02, 22:12
GG: 0
Lokalizacja: Świdnik
Kontaktowanie:

Post autor: Viper » 2008-01-03, 13:18

rykun pisze:Tak skopiowałem fotki użytkowników forum simsony.net i http://www.forum.motodwusuwy.info (którego chyba już nie ma).
Tak trudno kliknąć w link i sprawdzić nie? Forum działa w 100% i jako moderator informuje że nie stwierdziłem zgłoszenia o zgode na wykożystane zdjęcie(bo widze że tylko zdjęcie tłoka zostało wzięte, Zdjęcia membrany nie jestem pewien.) Ale ważne że jest podane źródło.

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Post autor: rykun » 2008-01-16, 19:16

Viper pisze:Tak trudno kliknąć w link i sprawdzić nie?
wchodziłem na nie z tego co pamiętam 1 lub 2 stycznia i ukazał mi się komunikat że domena została przejęta przez jakąś tam instytucje w związku z niezapłaceniem abonamentu za serwer. Teraz jest wszystko ok.

Wznawiam temat o tuningu 2t. W związku z tym ,że nie mam czasu napisać porządnego opracowania postanowiłem zamieścić link do pobrania bardzo dobrej książki związanej z tuningiem.
Oto link - http://www.sendspace.pl/file/AL9blOGz/
Książka nosi tytuł "Two Storke Performance Tuning" autorem jest autorytet w tej dziedzinie Graham Bell. Jest w formie pliku pdf. co ułatwi czytanie i pobieranie. Minusem jest to że nie ma przekładu na język polski a napisana jest po angielsku. Uważam że dla chcącego nic trudnego i przy pomocy słownika lub własnej wiedzy skorzystacie z tego tekstu. Porusza on wszystkie aspekty modyfikacji. Układ korbowo- tłokowy, zasilania, wydechu i zapłonu. Swojego czasu uczyło się z niej wielu tunerów i mechaników. W przeciwieństwie do polskich opracowań (mam na myśli p.T.Sałka) te jest nadal aktualne, nowoczesne i może posłużyć do budowy prawdziwych potworów.

Bardzo polecam. Życzę miłej lektury i pozdrawiam.

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2008-01-16, 21:47

a nie ma ktoś może jakiejś polskiej książki zeskanowanej jeśli tak niech się odezwie na forum albo pw
Ekipa Południe®

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Post autor: rykun » 2008-01-16, 23:17

Polskich książek raczej nie dostaniesz. Pozostają tak jak mówiłem opracowania Sałka ale (przynajmniej w ŚM) są w nich czasami błędy. Poza tym nie ograniczajmy się do tak prostych przeróbek. Mamy XXI wiek dajmy powiew świeżej technologii do naszych silników "weteranów". Polecam jeszcze niemieckojęzyczna książkę "Zweitakt Motoren Tuning teil 1 und 2" autorstwa Christiana Reick Verlag. Postaram się skombinować tłumaczenie tej książki i skany jakiś innych. Żadnej polskiej książki o tuningu 2t nie znam więc nie mogę polecieć. Niemieckie i angielskie (czasami przekłady japońskiego w tym języku) są najbardziej konkretne jeśli chodzi o wiadomości i można na nich polegać. Z książki "Two Storke Performance Tuning" radzę zapoznać się ze wszystkimi tabelami. To bez tłumaczenia daje sporo nowych wiadomości.

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2008-01-16, 23:27

a nie ma ktoś może jakiejś polskiej książki zeskanowanej jeśli tak...
Polskich książek raczej nie dostaniesz. Pozostają tak jak mówiłem opracowania Sałka ale...
No i dopóki będą "chętni" na xerokopie całych książek, dopóty nie ma co spodziewać się kolejnych, nowych polskich opracowań! Kto zrobi coś, jak i tak go zaraz okradną co cwańsi?
Bardzo dobra książka Tomasza Sałka była (i chyba bywa jeszcze czasami) na allegro. Facet (tzn.autor) postanowił sam zająć się wydaniem i kolportażem, żeby jakoś zarobić na tym kilka chociaż złotych. A ty się pytasz, czy ktoś ma jakieś ksero w temacie... hmmm: dziwne pytanie.

lux
Posty: 20
Rejestracja: 2008-01-14, 15:02
GG: 0
Lokalizacja: kąty
Kontaktowanie:

Post autor: lux » 2008-01-17, 16:31

Fenix, mnie na przykład nie stać na ksiazki wiec wole skany.

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2008-01-17, 17:56

chodzi mi o to żeby było to po polsku nie musi być polskie
Ekipa Południe®

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2008-01-17, 18:58

Lux pisze:...mnie na przykład nie stać na ksiazki wiec wole skany.
My się chyba nie rozumiemy: nie chodzi o to, na co kogo stać, a na co NIE! A jak nie stać cię na wueskę, to znaczy że możesz wziąć sobie... np. moją?

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2008-01-17, 19:00

heeh fenix rozumiem twoje zdenerwowanie ale ciężko w ogóle w księgarni znaleźć takie książki
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Alien » 2008-01-17, 21:47

rykun, dzięki za wrzucenie skanów:)

Rzuciłem okiem na rozdział o układach wydechowych i muszę powiedzieć że poza niektórymi technicznymi słówkami to wszystko jest napisane naprawdę prostym językiem - ktoś na poziomie upper-intermediate powinien generalnie większość zrozumieć, no cóż, trzeba sie uczyć języków... :-P wtedy może dyfuzor przestałby być tematem -legendą, jak to jest na razie ;-)

btw nawet jak ktoś jest bardzo niekumaty z angielskiego to istnieją już zaawansowane translatory, tylko trzeba chcieć :zdrowko:

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości