M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Gaźnik, filtr powietrza, kolanko wydechowe, tłumik
JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-07-30, 13:35

Witam

Od niedawna jestem posiadaczem garbuski z 73' . Mam w niej pewien problem . Motor słabo wkręca się na obroty tzn wyraźnie przerywa . Co ciekawe objawy te są najbardziej odczuwalne po wyłączeniu ssania . Na pełnym ssaniu bądź na połowie ssania motor pracuje lepiej ale daleko mu do ideału . Czuć , że silnik jest zdrowy ( jest zrywny) ale przy przyspieszaniu przerywa i nie wkreca się na maksymalne obroty . Podnosiłem iglicę i wydawało mi się , że przez chwilę było lepiej ale tylko mi się wydawało - nadal jest to samo. Wymieniłem korpus gaźnika na taki , który był w wizualnie lepszym stanie poprawiając przy tym styk gaźnika z króćcem lecz problem występuje nadal . Znajomy mówił mi , że przyczyną może być niedoładowany akumulator (niestety nie ma ładowania) ale sam nie wiem co o tym myśleć . Świeca ma ładny brązowy kolor . Macie jakieś pomysły ? Z góry dziękuję za pomoc .

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-07-30, 22:21

źle wyregulowany zapłon i gaźnik, może łapać lewe powietrze przy gaźniku
w gestii przypomnienia -ssanie jest wyłączone gdy linka jest napięta
co do ustawienia iglicy producent podaje że po okresie dotarcia ustawia się na 3 rowek od góry

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-07-30, 23:20

Iglicę właśnie tak mam ustawioną . Planowałem przylgnię gaźnika do króćca bo w obydwóch gaźnikach które mam zrobiła się łódeczka . Nie zrobiłem tego perfekcyjnie ale było prawie idealnie . Jutro sprawdzę zapłon i dam znać co i jak . Jeśli mi się uda to nagram filmik żeby był dokładniejszy obraz tego co się dzieje . Dodam jeszcze , że motor czasem kichnie tylko nie wiem czy w gaźnik czy w wydech , nie zdążyłem zaobserwować . Postaram się jutro coś pokombinować .

Zmniejszyłem delikatnie przerwę na przerywaczu (0,35mm) i jest lepiej ale nadal nie tak jak trzeba . Wstyd się przyznać ale pomyliłem kierunki włączania/wyłączania ssania . Muszę jeszcze zdystansować wałek startera bo raz przeskakuje a raz zahacza o zębatkę kosza.

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-08-01, 13:39

... sporo osób się myli i jeździ na włączonym ssaniu :)
co do przerywacza to producent podaje maksymalne rozwarcie w przedziale 0,2-0,3 mm
sugeruję Ci na nowo wszystko ustawić jeśli regulacje przeprowadzałeś na załączonym ssaniu tzn. zmniejsz jeszcze przerwę na przerywaczu przynajmniej do 0,3mm, ustaw sobie wyprzedzenie zapłonu i wyreguluj gaźnik na rozgrzanym silniku :)

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-02, 12:01

Z tego co widzę głównym winowajcą jest zapłon . Kombinowałem wczoraj przy wyprzedzeniu zapłonu ale nie miałem juz siły przez te upały . Dziś jeszcze się pobawię jak znajdę czas i dam znać co i jak . Tak czy siak wielkie dzięki jasiu . Będę informował na bieżąco co i jak . A tak apropo jakie wyprzedzenie zapłonu ustawić ? 3,5 mm przed GMP czy bliżej 4mm szukać . Nie mam niestety lampy stroboskopowej ani żadnego przyrządu więc raczej śrubokręt wchodzi w grę .

Edit : Po ustawianiu zapłonu motor w ogole nie chce odpalić . Na popych coś tam pyrknie ale nic więcej a z kopki zero . Czasem łapnie ale dosłownie na sekundę .

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1298
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: czankete » 2014-08-02, 14:42

JimmyPage pisze:Z tego co widzę głównym winowajcą jest zapłon . Kombinowałem wczoraj przy wyprzedzeniu zapłonu ale nie miałem juz siły przez te upały . Dziś jeszcze się pobawię jak znajdę czas i dam znać co i jak . Tak czy siak wielkie dzięki jasiu . Będę informował na bieżąco co i jak . A tak apropo jakie wyprzedzenie zapłonu ustawić ? 3,5 mm przed GMP czy bliżej 4mm szukać . Nie mam niestety lampy stroboskopowej ani żadnego przyrządu więc raczej śrubokręt wchodzi w grę .

Edit : Po ustawianiu zapłonu motor w ogole nie chce odpalić . Na popych coś tam pyrknie ale nic więcej a z kopki zero . Czasem łapnie ale dosłownie na sekundę .

Kolego, z własnego doświadczenia (i nie tylko) mogę tylko powiedzieć, że ustawienie zapłonu i przerwy na przerywaczu w tych silnikach musi być zrobione profesjonalnie by zakończyło się uzyskaniem 100% mocy, równomierną pracą i właściwym zużyciem paliwa (zakładając, że CAŁA reszta osprzętu odpowiedzialnego za prawidłową pracę silnika jest sprawna).
Do tego niezbędne są przynajmniej takie przyrządy jak szczelinomierz i wskaźnik zegarowy / wysuwny wkręcany w głowicę a służący do pomiaru położenia tłoka. ;-)
Czytając zatem Twój ostatni post nie rozumiem jak chcesz dokładnie regulować wyprzedzenie zapłonu o wartość rzędu 0,5mm przy użyciu śrubokręta?? Kto próbował ustawiać w ten sposób zapłon wie, że sam błąd pomiaru potrafi osiągnąć wartość rzędu 1mm! Przy takim sposobie idealne ustawienie zapłonu to po prostu rzecz przypadku. :lol:
Zatem albo przy pomocy przyrządów szybko i sprawnie ustawiasz zapłon w sposób jaki należy to zrobić albo jak sam napisałeś w drugim zdaniu będziesz dalej"kombinował przy wyprzedzeniu zapłonu" tracąc zapewne sporo czasu i niepotrzebnych nerwów ;-) .

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-02, 21:29

Szczelinomierz oczywiście posiadam . Niestety czujnika zegarowego nie mam więc póki go nie kupię chciałem właśnie "pokombinować" a nóz się uda . Zdaję sobie sprawę , że odchyłek rzędu dziesiątych części mm nie wyłapię na śrubokręcie ale sam pewnie zrozumiesz , że po jednej przejażdzce na 175 po przesiadce z trójki napaliłem się na więcej ;) . Siadam na allegro i zamawiam czujnik zegarowy . Dzięki za wszelkie wskazówki ;)

Edit: Byłem w garażu i próbowałem metody ustawiena zapłonu suwmiarką elektroniczną jak jeden z forumowiczów . Nie wiem czy moje rozumowanie jest prawidłowe ale zrobiłem tak : ustawiłem tłok w GMP po czym odmierzyłem suwmiarką odległość od początku gwintu do denka tłoka i wyszło mi przyjmijmy 33 mm (nie pamiętam ile dokładnie ) po czym ustawiłem tłok w pozycji , w której styki przerywacza zaczynają się rozwierać i znów zrobiłem pomiar , wyszło mi , że w tej pozycji tłok znajduje się o ok 8 mm niżej więc jak rozumuję zapłon następuje ok. 8 mm przed GMP czyli jest zbyt wczesny . Idąc tą drogą przekręciłem płytkę zapłonu maksymalnie w prawo po czym znowu zmierzyłem odległość tłoka w miejscu rozwarcia styków i wyszło mi ok 6mm przed GMP a zakres regulacji się skończył . Tu moje pytanie : Czy sposób w jaki to robiłem jest prawidłowy chociaż w jakimś stopniu ? Wiem , że metoda ta nie jest zbyt dokładna bo ciężko umiejscowić właściwie suwmiarkę (wchodzi pod lekkim kątem ) i stąd te odchylenia . Szczerze mówiąc nigdy nie ustawiałem zapłonu inaczej niz po fabrycznych znakach więc sam nie wiem czy dobrze to robię .

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1298
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: czankete » 2014-08-03, 11:53

JimmyPage pisze:Czy sposób w jaki to robiłem jest prawidłowy chociaż w jakimś stopniu ?
...niestety NIE,
JimmyPage pisze:Wiem , że metoda ta nie jest zbyt dokładna bo ciężko umiejscowić właściwie suwmiarkę (wchodzi pod lekkim kątem ) i stąd te odchylenia . Szczerze mówiąc nigdy nie ustawiałem zapłonu inaczej niz po fabrycznych znakach więc sam nie wiem czy dobrze to robię .
...a w tym momencie już sam sobie odpowiedziałeś dlaczego :P

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-08-04, 00:02

... początek rozwarcia styków powinien nastąpić przy połóżeniu tłoka 3,9-4,1mm
z przedmówcą do końca sie nie zgadzam że metoda ta nie jest prawidłowa ponieważ nawet książka podaje aby przez otwór na świecę wprowadzić trzpień i zaznaczać na nim GMP a poniżej miejsce rozwarcia styków :P ( ja osobiscie robię to na czujnik zegarowy )
nie wiem w jaki sposób obserwowałeś moment rozwarcia styku ponieważ jest kilka metod.
Wydaje mi sie że najlepszą z nich jest metoda na żarówkę tzn. bierzesz sobie żarówke ( 6V przy akumulatorze 6V) do jej końców dolutowujesz dwa przewody. Pierwszy podpinasz pod masę a drugi pod "zacisk przewodu młoteczka przerywacza" (tam gdzie jest kondensator podłączony). Przez otwór wkładasz suwmiark i mierzysz GMP a następnie do tej wartości dodajesz sobie 4mm i spowrotem do otworu. Kręcisz wałem i w momęcie kiedy tłok dotknie trzpienia suwmiarki powinna zaświecić się żarówka (momęt zaświecenia żarówki należy przyjąć za początek rozwierania się styków). Regulacji tej dokonuje sie po uprzednim sprawdzeniu maksymalnego rozwarcia styków przerywacza która winna wynosić jak już pisałem 0,2-0,3 mm.
Jak nadal bedzie brakowało fasolek do regulacji to znaczy że coś nie tak jest z przerywaczem albo krzywką
PS sprawdź jeszcze akumulator jak bedzie rozładowany to na pewno nie zagada (dlatego mam CDI )

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1298
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: czankete » 2014-08-04, 07:47

jasiu pisze:z przedmówcą do końca sie nie zgadzam że metoda ta nie jest prawidłowa ponieważ nawet książka podaje aby przez otwór na świecę wprowadzić trzpień i zaznaczać na nim GMP a poniżej miejsce rozwarcia styków :P ( ja osobiscie robię to na czujnik zegarowy )
...jasiu Twoje stanowisko wynika zapewne z tego, że nie przeczytałeś dokładnie mojego wcześniejszego postu gdzie o przyrządzie do ustawienia zapłonu wyraźnie napisałem "wskaźnik zegarowy / wysuwny wkręcany w głowicę a służący do pomiaru położenia tłoka" ;-)

Dalej natomiast za całkowicie błędną uważam metodę JimmyPage polegającą na ustawianiu zapłonu poprzez umiejscowioną "pod lekkim kątem" suwmiarkę.

misiolek
Posty: 287
Rejestracja: 2007-04-01, 16:14
GG: 1970710
Moje maszyny: WSK KOS '82
K750
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: misiolek » 2014-08-04, 09:57

Dodam jeszcze, że najprostszą metoda sprawdzenia w którym momencie następuje iskra jest papierosowa bibułka. Tak jak w literaturze piszą.
Ja natomiast stosuje cienki pasek blaszki, np. najmniejsza ze szczelinomierza. Wkładam jak przerywasz jest na maksa otwarty, cofam wał do momentu zamknięcia i wracam aż się pasek da wysunąc. Pozostaje dalej krecic i patrzeć ile mm jeszcze tłok się podniesie :)
"o święty benzyniarzu ... "

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-04, 11:40

jasiu - inaczej suwmiarki tam nie włożę bo nawet gdybym wymontował cewkę to rama przeszkadza . Wska odpaliła ustawiłem suwmiarką na 3,9 mm przed GMP . Tyle , że na niskich obrotach trochę przerywa a najlepiej wkręca się na połowie ssania , bez ssania jest nieźle ale czasem potrafi kichnąć .

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-08-04, 12:31

... zaglądałeś może do filtra powietrza, może już czas go przemyć w bęzynie i przedmuchać( jeśli jest to orginał z metalowej siatki).
Po przedmuchaniu nasącz go mieszanką benzyny z olejem ( Mixol S lub tym co lejesz do paliwa) w stosunku 1:1

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-04, 15:25

Pewnie , że tak . Filtr jest drożny . Wska jest teraz u znajomego , który ogarnia ładowanie . Jak tylko wróci to sprawdzę inne ustawienie zapłonu i gaźnik .

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-08-04, 22:56

... możesz jeszcze sprawdzić w jakim stanie jest tłumik o ile jest kompletny. W moim motocyklu końcowy tłumik został zdemontowany ponieważ w pewnym momęcie zaczął tracić moc, czy to pomogło niestety nie jestem w stanie sprawdzić ponieważ "operacji" tej nie dokonywałem ja tylko mój ojciec ze 30 lat temu, ale podobno była różnica, na pewno w brzmieniu (połowa mojego osiedla wie kiedy odpalę moją wiesię hehe :) )
PS
...a co z filmikiem który miałeś nagrać , na pewno sporo by on wniósł do sprawy??

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-07, 17:29

Witam

Wymieniłem akumulator na nowy - poprzedni nie chciał się ładować . Zamontowałem Vartę 12V . Po wymianie akumulatora motor odżył . Super się wkręca na obroty ogolnie nie ma problemów z zapłonem . Niestety nie sprawdziłem ładowania bo u kumpla multimetr był zepsuty . Dziś około 4 km od domu akumulator padł . Jezdziłem około 3-4 dni w większości bez świateł . Wnioskuje , że motor nie ma ładowania . Przy ostatnim odpale przed kompletnym rozładowaniem motocykl złapał chyba lewe obroty gdyż po wbiciu 1-biegu zaczął jechać do tyłu . Czy to wynik przestawienia się zapłonu czy efekt rozładowanego akumulatora . Na elektryce słabo się znam ale widzę , że w instalacji jest zastosowany Mostek Graetza jesli się nie myle (taka mała kostka pod bakiem z czterema męskimi wyjściami) . Instalacja oczywiście pełne 12V . Muszę ogarnąć jakiegoś elektryka bo samemu ciężko będzie .

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 83
Rejestracja: 2013-10-29, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: jasiu » 2014-08-08, 04:59

... zobacz w jakim stanie jest akumulator- czy jest rozladowany czy uszkodzony i nie da sie go naladowac.Jesli uszkodzony to ladowanie prawdopodobnie jest , ale za dueze ...

JimmyPage
Posty: 183
Rejestracja: 2012-03-29, 02:42
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06 B3, WSK M21W2, Junak M10, Romety
Lokalizacja: Pińczów, Busko Zdrój, okolice
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: JimmyPage » 2014-08-08, 13:04

Akumulator jak wspomniałem w poprzednim poście jest nowiutki . Wczoraj doładowałem akumulator , klakson się odezwał ale motor nie chciał zagadać . Dziś wyjąłem świecę - nie ma iskry . Świeca jest sprawna sprawdziłem ją w innej Wsce , wymieniłem kondensator i jest to samo - brak iskry . Zauważyłem , że przy przełączaniu stacyjki z pozycji 1 na 0 przeskakuje iskra na świecy . Widzę , też że od tego mostka prostowniczego kabel masy (tak sądzę , bo jest przykręcony razem ze śrubą , która trzyma ów mostek) leży luźno w przedniej lampie , nie jest nigdzie podpięty . Podejrzewam , że winna braku iskry może być stacyjka gdyż mogła dostać się do niej woda (wczoraj cały dzien padało a ja prowadziłem Wskę) poza tym kluczyk po wyjęciu z niej jest ubrudzony w takiej właśnie rdzawej mazi . No i jeszcze pytanie : Czy po kilku lub kilkunastokrotnym przekopaniu motocykla starterem w celu sprawdzenia iskry cewka może być ciepła lub gorąca ?

brylant5
Posty: 4
Rejestracja: 2014-04-18, 19:52
GG: 0
Moje maszyny: wsk kobuz 175
Lokalizacja: Praszka
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: brylant5 » 2014-08-30, 16:32

Mam podobny problem co ty i moja cewka też robi się ciepła, powiedział bym że nawet gorąca. Ja jeszcze ide ustawić poziom paliwa w gaźniku, zapłon ustawiałem na żarówkę, kiedyś nie mieli zegara do ustawiania, kręcili śrubokrętem i sprzęt chodził, technika poszła do przodu i wszyscy potrzebują odpowiedniego sprzętu, nie zapomnijmy że to PRL jest i to musi dać się w domowych warunkach ustawić :)

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1298
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: M21W2 1973' - problem z wkręcaniem się na obroty

Post autor: czankete » 2014-08-30, 17:24

brylant5 pisze:kiedyś nie mieli zegara do ustawiania, kręcili śrubokrętem i sprzęt chodził, technika poszła do przodu i wszyscy potrzebują odpowiedniego sprzętu, nie zapomnijmy że to PRL jest i to musi dać się w domowych warunkach ustawić :)
...bez urazy ale bzdury piszesz Kolego, to że można coś zrobić we własnym zakresie majsterkując w domu nie znaczy, że wykona się to bez podstawowych narzędzi. Czytając ten temat oczywistym jest, że jego założycielowi "kręcenie śrubokrętem" nie przyniosło zadowalających efektów, a jeżeli już to będzie ono dziełem szczęścia i przypadku. Poza tym w jednym zdaniu napisałeś "technika poszła do przodu" a za chwilę "nie zapomnijmy, że to PRL" - przecież silnik, o którym mowa jest właśnie z tamtych czasów ;-) .

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości