Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 13:05

Czesc, kolega pracuje w firmie naprawiającej koparki , silownik itp i może mi dotoczyć tulejki wałka pośredniego. Mają na firmie jakiś brąz on sam nie umie sprecyzować jaki to brąz tylko powiedział że oni z tego czasem toczą tuleje do koparek. Myślicie że może on posłużyć jako materiał do zrobienia tulejek tego wałka pośredniego ? Bo nie wiem czy każdy rodzaj brązu do tego się nadaje dlatego wolę zapytać żeby zapobiec późniejszym ew. problemom.

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: Skinder » 2018-10-26, 13:26

Wymierz i kup sobie tutaj, powinny być ok, aby rowek smarujący trzeba dorobić:

https://allegro.pl/uzytkownik/nerontech ... t-1-2-1017

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 13:44

Do koparek stosuje się raczej brązy BA1032 czyli aluminiowo-zelazowo-manganowe. Na tulejki do skrzyni powinien być B101 (cynowo-fosforowy) lub B1010 (cynowo -ołowiowy). BA 1032 szybko zużyje czopy wałka.

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 13:51

Z tym że u mnie średnica wałka pośredniego z dwóch stron po zmierzeniu mikromierzem to 12,40mm i 12,45mm. A ja nie mam rozwiertaków żeby pod taki wymiar przerobić. Bardzo scisło wałek pośredni musi siedzieć w tych tulejkach ?

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 14:29

Nagrałem na szybko luz : https://youtu.be/Z7WfAcWSUMc dyskwalifikuje tulejki do dalszej eksploatacji ?

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 15:03

Kolego popełniłeś błąd półmilimetrowy. Mikromierz ma dwie podziałki ,górna to połówki . Wałki w tym silniku są zwymiarowane i rozumiem ,że brakuje ci dyche do 12? Myslę ,że to wałek do wymiany i tulejki zostają. Tulejki rozwierca się rozwiertakiem 12 H8.

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 15:33

Źle spojrzałem na wymiar i faktycznie ponownie zmierzylem wyszło 11.90mm na jednym końcu , a na drugim końcu walka 11.95mm .

U mnie na mikrometrze podziałka połówek jest na dole :)

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 15:50

Tak, bo tak powinno być. Chcialem sprawdzić ,czy faktycznie używasz mikromierza ;-)

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 16:33

franq87 pisze:
2018-10-26, 15:50
Tak, bo tak powinno być. Chcialem sprawdzić ,czy faktycznie używasz mikromierza ;-)
:hah: w pracy często używam mikromierza , średnicówki wewnętrznej także nie są to mi obce przyrządy pomiarowe :) i teraz się zastanawiam czy nie zostawić tego tak jak jest , po złożeniu dwóch połówek karterów tego luzu praktycznie nie będzie ..

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 16:39

Słuchaj po wciśnięciu tulejki jej srednica jeszcze się zmniejszy o wielkość wcisku. Jednak jeden czop masz mocno zjechany ,zostały dwie setki do wymiaru granicznego.

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 17:36

Skręciłem kartery dla testu i wałek nie ma żadnego luzu oprócz tego co dodaje na załączonym filmie . To jest normalne zjawisko rozumiem ?

https://youtu.be/no4DmpqGELU

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 18:05

Nie do końca normalne, ale spotykane . Przydało by się to zredukować ,bo dojdzie uszczelka i tego luzu będzie na tyle, że zacznie się samoczynne wybijanie biegów. Musisz złożyć skrzynię i sprawdzić z której strony udać podkładkę. Luz poosiowy tego wałka powinien wynosić 0,4-0,8mm w stanie zmontowanym.

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: halcik » 2018-10-26, 18:26

Tam gdzie ja czytałem była opisana mniejsza dopuszczalna wartość i wynosiła dokładnie tyle ile u Ciebie dolna wartość. Czy będzie działać, pewnie tak, ale raczej wypadałoby to zrobić.
Franq87 jakie masz doświadczenie z tulejami mosiężnymi, wiem że jest to materiał który się tam nie nadaje ale ciekawy jestem czy wytrzyma choć 1000km zanim luz na walku zacznie być niebezpieczny dla trybów.

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 18:33

franq87 pisze:
2018-10-26, 18:05
Nie do końca normalne, ale spotykane . Przydało by się to zredukować ,bo dojdzie uszczelka i tego luzu będzie na tyle, że zacznie się samoczynne wybijanie biegów. Musisz złożyć skrzynię i sprawdzić z której strony udać podkładkę. Luz poosiowy tego wałka powinien wynosić 0,4-0,8mm w stanie zmontowanym.
Co masz na myśli z której strony dać podkładkę ? I może to byś zwykła stalowa podkładka czy jakaś utwardzana ?

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: halcik » 2018-10-26, 19:43

Chodzi o dystansowanie skrzyni biegów. Używa się podkładek dystansowych które przede wszystkim mają stałą i określoną grubość.

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 19:58

Gdzie takie można nabyć ?

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 20:37

Mam w domu podkładki 0.5mm z fosforbrązu nada się do dystansowania?

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: franq87 » 2018-10-26, 22:19

Powinny być stalowe ,utwardzone i szlifowane. Podkładki z blachy brązowej teoretycznie mogą pęknąć i wypaść, chociaż ja nie mam na ten temat własnych doświadczeń.
Halcik co do tulejek z mosiądzu to tak jak z brązu należało by określić z jakiego konkretnie mosiądzu te tulejki miały by być. Jeżeli masz na myśli te popularne wszędzie dostępne to one będą pracować to nie tak że po jednym tysiącu się wytrą. Trzeba wiedzieć ,że mosiądz jest stosowany na łożyska ślizgowe, ale do niskich obrotów i dużych obciążeń. Poza tym łożyska z mosiądzu wymagają dobrego smarowania. Brązowym wystarcza smarowanie graniczne i łagodnej traktują czopy stalowe. Jak wiemy odporność na ścieranie nie idzie w parze z twardoscią i niestety mosiądz mimo, że bardziej twardy odporność na ścieranie ma gorszą.
W praktyce zauważyłem ,że te tanie tulejki do wuesek wytrzymują nawet i 10 tysięcy, ale wałki idą razem z nimi.
A co do luzu poosiowego muszę się upewnić w takim razie, nie wykluczone ze się mylę, bo większość piszę z głowy. Gdzie czytałeś o dopuszczalnym 0,4mm?

Awatar użytkownika
nike166
Posty: 82
Rejestracja: 2018-10-20, 12:02
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: nike166 » 2018-10-26, 22:33

Powiem tak, dałem 2 podkładki z fosfor-brązu po 0.5 mm każda , po złożeniu skrzyni i skręceniu połówek BEZ uszczelki na próbę luz poosiowy wałka wynosi jakieś 0.2-0.3 mm także po dodaniu uszczelki powinno mieścić się w granicach jakich napisałeś 0.4 - 0.8 mm. Nie mam takich podkładek dystansowych o jakich piszesz dlatego musze się ratować tym co mam, podkładki ładnie weszły na wałek i schowały się w trybie ( tym, który zazębiony jest z trybem zdawczym) także może nic im nie będzie, a wyczytałem że fosfor-brąz jest bardzo odporny na ścieranie i odkształcenia jest sprężysty. Nie wiem w sumie czy z dobrej strony je dałem ale na sucho sprawdzałem biegi to każdy wchodzi co prawda chaotycznie bo pękniętą mam sprężynę zmieniacza druga już idzie z częściami. Chyba , że lepiej dać po jednej podkładce z każdej strony wałka jak myślicie ?

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Jaki brąz pod tuleje wałka w karterze ?

Post autor: halcik » 2018-10-27, 08:44

Dzięki za twoją opinię franq. Jeśli chodzi o dystansowanie to była to książka albo instrukcja obsługi albo napraw dla motocykla osa. Dlaczego podałem ta wartość, bo te silniki i skrzynie biegów są bliźniacze i różnie się niewiele. Ale w sumie nie zdziwi mnie jeśli w instrukcji dla wsk będzie inaczej. Zawsze zdarzały się błędy lub niedopowiedzenia jak np brak informacji w katalogu części o tym że łożyska wału mają luz c3 lub twierdzenie że w skrzyni powinny być z luzem co często jest podważane lub potwierdzane. Temat rzeka. Na pewno wiadomo że te 0.3 luzu musi być na pewno, a więcej opieramy o informację producenta.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość