Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Odpowiedz
Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-21, 22:53

Witam :arrow:
Mam pytanie a zarazem problem. Wałek od zmiany biegów lata mi w silniku, wysuwa się i wsuwa się. Czy jest jakaś opcja żeby to naprawić tak aby on był w jednym miejscu? Powinna być gdzieś jakaś podkładka czy coś? Drugi problem dotyczy luzu tulejki która wchodzi na wałek oraz w kosz. Czy po wymianie na nową luz powinien zniknąć? Czy jest dopuszczalny taki luz na boki czy raczej nie? Kolejny problem to wyciek oleju poprzez wałek startera, wałek biegów oraz miejsce w pokrywie w którym chodzi wałek kopki. Wie może ktoś jak to dobrze uszczelnić bo powiem że po jeździe jak się odstawi motor to przez jakiś czas kapie i wszystko jest brudne i oleju sporo ubywa. Może ktoś ma jakieś sprawdzone sposoby na moje wyżej wymienione problemy? Jeśli tak to proszę o odpowiedzi.
Pozdrawiam :-)

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Moderator
Posty: 1687
Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: M06B3
KoBuz
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: jjaworskyy » 2019-08-21, 23:16

Wyciek z wałka startera możesz zlikwidować poprzez podtoczenie kapy olejowej i wstawienie łożyska igiełkowego na którym będzie się opierał wałek oraz uszczelniacz. Mam to zrobione u siebie i nie cieknie :) Wpisz w google łożysko HK 2016.

Zerknij do mnie w temacie viewtopic.php?f=71&t=24908&start=40

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-21, 23:21

Trzeba podtoczyć od środka? Jeśli tak to tyle podtoczyć aby się schowało w pokrywie czy jak bo jeszcze jest tam oring w niej.

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Moderator
Posty: 1687
Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: M06B3
KoBuz
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: jjaworskyy » 2019-08-21, 23:25

Dekiel, uszczelniacz, łożysko
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Moderator
Posty: 1687
Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: M06B3
KoBuz
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: jjaworskyy » 2019-08-21, 23:28

Coś dodawanie zdjęć nie działa. Podtoczyć trzeba od środka, tak żeby się zmieścił uszczelniacz plus łożysko

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-21, 23:29

Uszczelniacz czyli masz na myśli simering zamiast oringa plus łożysko czy jakoś jeszcze inaczej?

Awatar użytkownika
jjaworskyy
Moderator
Posty: 1687
Rejestracja: 2011-09-25, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: M06B3
KoBuz
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: jjaworskyy » 2019-08-21, 23:32

Zajrzałeś jak Cię prosiłem do mojego tematu na 3 stronie?!? viewtopic.php?f=71&t=24908&start=40

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-21, 23:36

1. Rozbiórka silnika i weryfikacja czy spadło zabezpieczenie, czy brakuje podkładki lub uszkodzony jest kartery.
2. Luz na nowym sam nie zniknie. Zniknąć może luz osiowy, ale po dystansowaniu. Luz promieniowy jest zależny od luzu osiowego, połączeniu tulejka-kosz i tulejka wałek. Można walczyć ale i tak eksploatacja silnika będzie prowadziła do jego powiększania się.
3. Uszczelnienie połączenia pokrywa wałek starter już jest opisane. Ja mam akurat zamiast łożyska tuleje z rozrusznika.

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-21, 23:37

Dobra zobaczyłem jedno zdjęcie gdyż reszta coś nie działa :/ To chyba jest tak jak pisalem że zamiast oringu jest simering a potem łożsyko jeśli tak to gdzie by mi to zrobili lub jakie wymiary tego simeringa?

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-21, 23:47

Jeśli nie ma w temacie który podesłać kolega to na logikę trzeba szukać najmniejszego. Średnica wałka to 20mm, średnica tulei pod wałek, jej grubość też jest skończona. Zostaje głębokość, a w niej musisz zmieścić zarówno simeringi jak i łożysko lub tuleje.

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-21, 23:52

O jakiej tulei mówisz ?

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-22, 00:00

Pokrywa ma nadlew, ma on średnice wewnętrzną 20mm i zewnętrzną xx. Napisałem że nest to tuleja, aby podkreślić, że średnica zewnętrzna równoległa do płaszczyzny otworu kopniaka ma również kształt walca.
Poszukaj na forum, tak zrobionych pokryw jest tu już sporo i chyba nawet ja pokazywałem tu swoją.

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-22, 00:02

A jeszcze łatwiej, odezwij się np do żubra i wyślij do niego pokrywę. Wtedy jedynym zmartwieniem nie będzie jak i gdzie, tylko za ile.
Ostatnio zmieniony 2019-08-22, 00:03 przez halcik, łącznie zmieniany 1 raz.

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-22, 00:03

A wiesz może kto by zrobił mi taką pokrywę czy może u mnie w okolicy zwykły tokarz by zrobił taki zabieg?

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-22, 00:07

Kto podałem powyżej, choć na forum pewnie jest więcej takich osób. Jeśli tokarza ogarnięty to dlaczego nie, warto tylko aby wiedział że nie może zmienić osi symetrii tego walca, bo wałek kopniaka będzie się zacinać.

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-22, 00:24

A pomiędzy wałek kopki a wałek biegów coś da się zaradzić też na olej ?

halcik
Posty: 2079
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: halcik » 2019-08-22, 00:57

Oring z vitonu, ale najlepiej jak najbliżej wajchy zmiany biegów. Oba walki muszą mieć smarowanie aby mogły chodzić niezależnie od siebie.

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1263
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: zubr9471 » 2019-08-22, 08:12

Myśle, że raczej nikt takiego wytoczenia nie zrobi. Co do łożyska i zimeringu to jest przerost formy nad treścią. W książce napraw jest tulejka i oring. Jak otwór nie jest mocno wytarty, to można naciąć rowek na oring na wałku. Jest to 5 razy prostsze niż w pokrywie. Poza tym między wałkiem a pokrywą musi być podkł dystans. Na wałku zmieniacza też musi być mały oring.

Dejw_CR
Posty: 49
Rejestracja: 2018-05-03, 13:58
GG: 0
Moje maszyny: Simson S51E 1983
Honda CR125R 1998
WSK 125 1984
Jawa 50 1976
Lokalizacja: Gidle
Kontaktowanie:

Re: Luz wałka zmiany biegów i wyciek oleju.

Post autor: Dejw_CR » 2019-08-22, 08:42

A może ma ktoś wymiar tych oringow lub ciut większe wymiary aby lepiej uszczelnić?

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości