Amortyzatory tylne stosowane w motocyklach WSK

Artykuły i poradniki dodawane przez użytkowników
Awatar użytkownika
NeoN
Posty: 153
Rejestracja: 2008-08-05, 20:24
Moje maszyny: Wueska
Emzety
Komarzątka
Lokalizacja: Grójec
Kontaktowanie:

Amortyzatory tylne stosowane w motocyklach WSK

Post autor: NeoN » 2010-03-27, 16:22

Amortyzatory tylne stosowane w motocyklach Wsk.

Na przestrzeni kilkunastu lat w świdnickiej fabryce stosowano jeden typ amortyzatorów tylnych. Jedyne co je rozróżniało to wygląd zewnętrzny. Wraz z rozwojem produkcji, unowocześnianiem konstrukcji modeli motocykli, zmieniania ich sylwetki zaczęto stosować także zmienione wyglądem amortyzatory.
Amortyzator odkryty i szklankowy.JPG
amortyzator półkryty.jpg
Poniżej zarys historyczny stosowania typów amortyzatorów:

Klasa pojemności 125ccm.
* M06 – amortyzatory kryte- szklankowe.
* M06 B1 – amortyzatory kryte- szklankowe,
* M06 B3 (w latach 1971- 1979)- amortyzatory kryte- szklankowe
* M06 B3 (1979- 1985) - amortyzatory odkryte
* M06 B3 Kos, Gil( koniec produkcji), amortyzatory odkryte
* M06 B3 Lelek, Bąk- amortyzatory półkryte

Klasa pojemności 175ccm.
* M21 W2- amortyzatory kryte
* Perkoz- amortyzatory odkryte(?)
* Dudek- amortyzatory półkryte
* Sport 1- amortyzatory półkryte
* Sport 2- amortyzatory półkryte


Dane techniczne amortyzatora:
Amortyzator z tłumieniem olejowym dwustronnego działania, progresywnym działaniu, o skoku 90mm.

Zużycie amortyzatorów:
Zbadanie zużycia amortyzatorów tylnych polega głównie na obserwacji ich pracy podczas jazdy ( ugięcie oraz komfort jazdy z pasażerem) a także wycieki oleju na zewnątrz amortyzatora czy deformacja sprężyny.
Porównanie sprężyn.JPG
Widoczny uszkodzony amortyzator.JPG
Przyczyny zużycia:
- długa eksploatacja motocykla bez okresowej zmiany uszczelnień i oleju w amortyzatorach,
- wżery na tłoczysku powodujące brak szczelności układu amortyzującego,
- zużycie uszczelnienia w amortyzatorze,
- zestarzenie się oleju tłumiącego i tym samym obniżenie sprawności amortyzatora.

Naprawa:
Uszkodzony amortyzator możemy naprawić nie wielkim nakładem prac. Amortyzator należy rozłożyć, wymienić uszczelkę korpusu amortyzatora, wyczyścić teleskopy benzyną, dokonać oględzin tłoczyska czy nie posiada wżerów na swojej powierzchni oraz nalać nowego oleju 15W/40 po 90cm3 do każdego amortyzatora.

Demontaż amortyzatora:
1. Wyjmujemy amortyzator z motocykla
DSC00028.JPG
2. Dociskając sprężynę/ górną szklankę wyjmujemy pierścień zabezpieczający
FOTO A.JPG
Lub robimy to sposobem wkładając pręt między zwoje sprężyny i dociskamy:
Sposób na demontaż pierścienia zabezp. sprężynę.JPG
3. Dokładnie należy wyczyścić amortyzator, znajdujemy dwa otwory w zakrętce amortyzatora
FOTO B .JPG
po czym mocujemy amortyzator w imadle lub mocno je trzymając odkręcamy ów zakrętkę przy użyciu klucza od szlifierki kątowej (pasuje lub czasem trzeba jeden z bolców podgiąć)
UWAGA: zakrętka może być zabezpieczona poprzez zaklepanie gwintu.
4. Teraz czas na wyjęcie uszczelki korpusu amortyzatora (do tego celu można użyć małego śrubokręta jeśli nie zależy nam na uszczelce)
FOTO C.JPG

Po czym wyjmujemy „wnętrzności” amortyzatora tj. rurę wewnętrzną z tłoczkiem. Korpus winien wyjść przy delikatnym szarpnięciu. Po rozłożeniu na części całość powinna składać się z elementów:
FOTO D.JPG

Montaż amortyzatora:
Dokonujemy w kolejności odwrotnej niż demontaż.

Dla zobrazowania niektórych elementów zamieszczam skan przekroju amortyzatora szklankowego z książki.
Uwaga: amortyzator szklankowy i sprężynowy różnią się tym, że ten pierwszy ma osłoniętą sprężynę przez szklanki!
Skan z przekrojem amortyzatora.jpg
Źródła:
Wueskowe Forum- skan użytkownika Stary, fotografia amortyzatora Kapiiiego.
Zakaz rozpowszechniania bez mojej zgody.

Pozdrawiam NeoN.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: Blesso1 » 2010-06-08, 08:58

Lejemy zwykły minerał silnikowy ? Czy olej hydrauliczny ?

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: Alien » 2010-06-09, 11:07

Nie ma to znaczenia...chodzi tylko o żeby ciecz którą tam wlejesz nie rozpuściła uszczelniacza. Bardziej bym się skupił na dobrej gęstości, najlepiej mieszanka hipol + coś rzadszego w dobrej proporcji.

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: wujcio » 2010-06-09, 15:31

ja zalałem hipolem przednie i tylne chyba w całości (bez mieszania) i amory chodzą dosyć twardo ;)
najlepiej przetestować samemu, amortyzol jest za rzadki

Awatar użytkownika
lisek13
Posty: 91
Rejestracja: 2010-08-06, 22:11
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2 `77
WSK M21W2 Kobuz `77,
Lokalizacja: Na Jurze (SZA)
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: lisek13 » 2011-01-24, 21:42

Wybaczcie, że odkopuje temat, ale może komuś przyda się moje spostrzeżenie.
Blesso1 pisze:Lejemy zwykły minerał silnikowy ? Czy olej hydrauliczny ?
Nie wiem czy już ktoś o tym pisał, ja bynajmniej tego nie widziałem. Z doświadczenia radziłbym nie używać oleju hydraulicznego do amortyzatorów, ja takowy zastosowałem i po kilkuset kilometrach amortyzatory posypały się tzn pierścień na tłoczku "rozpuścił się" ( po ponownym rozmontowaniu amortyzatorów nie było po nim śladu), uszczelniacz też puścił. Nie mam pojęcia czy na każdym oleju hydrauliczny tak się stanie, czy tylko ten mój miał takie właściwości, ale mimo wszystko proponuje stosować inny olej, zalecany przez literaturę.

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-08, 14:19

lisek13 pisze:Wybaczcie, że odkopuje temat, ale może komuś przyda się moje spostrzeżenie.
Blesso1 pisze:Lejemy zwykły minerał silnikowy ? Czy olej hydrauliczny ?
Nie wiem czy już ktoś o tym pisał, ja bynajmniej tego nie widziałem. Z doświadczenia radziłbym nie używać oleju hydraulicznego do amortyzatorów, ja takowy zastosowałem i po kilkuset kilometrach amortyzatory posypały się tzn pierścień na tłoczku "rozpuścił się" ( po ponownym rozmontowaniu amortyzatorów nie było po nim śladu), uszczelniacz też puścił. Nie mam pojęcia czy na każdym oleju hydrauliczny tak się stanie, czy tylko ten mój miał takie właściwości, ale mimo wszystko proponuje stosować inny olej, zalecany przez literaturę.
Olej hydrauliczny jest zdecydowanie za gęsty. Na rynku jest tani olej przeznaczony do amortyzatorów, nazywa się chyba "Amortyzol" jeśli się nie myle, kosztuje coś 12-15 zeta za 1l.

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: wujcio » 2011-03-08, 14:36

Amortyzol jest za rzadki trzeba robić mieszankę z jakimś gęstszym, ja moje amory zalałem hipolem i są super, a hydrauliczny olej wcale nie jest taki gęsty.

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-08, 21:16

Bo olej w amortyzatorach jest rzadki.
Rozbierałeś kiedyś amortyzator samochodowy?
rzadzizna..

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: wujcio » 2011-03-08, 21:46

;] no ale to się nie nadaje do motocykla chyba że chcesz mieć bardzo miękkie ja z doświadczenia wiem (inni też) że lepiej lać gęsty poczytaj tematy

Naprawdę poczytaj tematy na forum i się dużo dowiesz ;] to już było 100 razy wałkowane.

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-09, 09:51

OK, nie chcę się kłócić, napisałem tylko, że jest na rynku taki olej.

A kto co sobie wleje tak będzie miał.. miękko twardo średnio etc.
Na upartego to i rzepakowego z pierwszego tłoczenia może sobie jakiś domorosły mechanik nalać he he- też coś tam będzie tłumić drgania powrotne sprężyn.

nie mówiąc o innych wynalazkach. ;)

Awatar użytkownika
maykii
Posty: 792
Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
GG: 6056769
Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r.
Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: maykii » 2011-03-09, 10:42

Po pierwsze żadkiego bym nie wlał z racji tego iż amorek byłby za miękki.
Po drugie nasze uszczelniacze w tych amorkach na to nie pozwalają... Amorek się szybciej spoci...
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem". ;-)

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-09, 11:48

Oryginalnie lany był Lux 10- ciągle do kupienia z orlen..
Ale pole do manewru i eksperymentów jest szerokie..

Awatar użytkownika
maykii
Posty: 792
Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
GG: 6056769
Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r.
Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: maykii » 2011-03-09, 11:51

Ja zalałem Hipol i nie nażekam ;) Amorek jest stosunkowo twardy ale i miękki. Taki w sam raz ;)
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem". ;-)

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-09, 11:58

OK, ja też jestem przed płukaniem, czyszczeniem amorków przód i tył i będę musiał coś zalać- może też spróbuję hipol.
Na szczęscie nawet gdyby jeden rodzaj oleju okazał się niezbyt dobry, jesli chodzi o twardość amorków to nie jest to jakiś specjalnie duży problem zlać ten olej, przepłukac amorki i zalać inny..

Awatar użytkownika
maykii
Posty: 792
Rejestracja: 2008-04-11, 20:02
GG: 6056769
Moje maszyny: M21W2 74r.
M21W2 83r
M06B3 79r.
Lokalizacja: Piaseczno / Siemiatycze
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: maykii » 2011-03-09, 12:00

Jeśli robisz standardowy przód to polecam mieszankę amortyzolu 60ml i hipolu 50ml. Bardzo ładnie tłumi przy takiej konfiguracjii. Przynajmnie tak u mnie jest ;)
(-; Jak to mówią, "Za motórem, panny sznurem". ;-)

Awatar użytkownika
valkoz
Posty: 31
Rejestracja: 2010-12-13, 16:09
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kobuz, Lambretta Li150, wcześniej MZ TS150, SHL M11
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: valkoz » 2011-03-09, 13:53

Dzięki za poradę!

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: AudioBas » 2011-04-18, 23:47

Odkopię :)

Mam kilka pytań:

1. Gdzie mogę kupić kpl nowych gumek (uszczelniaczy) występujących w tych amorkach?
2. Czy mogę nalać oleju: Mobil 10W40 diesel ??
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
mateo88k
Posty: 107
Rejestracja: 2010-08-14, 23:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06-Z2 z 1960 r.
YAMAHA XV1000 TR1 z 1983 r.
Lokalizacja: Siedlce
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: mateo88k » 2011-04-20, 20:11

AudioBas takie uszczelniacze dostaniesz tutaj:

http://www.skuterdebica.hg.pl/inc/display.php?id=1110

Ja takowe posiadam i są w porządku ;)
M06-Z2 1960 r. stan 90%

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: AudioBas » 2011-04-20, 20:12

Kurde ładnie sobie liczą :D

Uszczelniacze x 2 + tulejki :D
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o Amortyzatorach Neona.

Post autor: AudioBas » 2011-04-29, 23:31

Wie ktoś może:
2.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość