Analiza porównawcza silników W2A i M21Wx
: 2007-01-07, 00:27
Witam ,mam przyjemność zaprezentować wam różnice między oboma tymi silnikami. (To przez Wojtka zaczynam ten temat ,dał mi do myślenia ze swoim silnikiem ). Tak więc silnik M21Wx, jest wszystkim doskonale znany ,był on montowany w seryjnych WSK o pojemności 175 ccm. Jego protoplastą jest właśnie silnik SHL ,który można traktować również jako formę przejściową miedzy silnikami 175 S32 3-biegowymi z zapłonem iskrownikowym, 175 4-biegowymi W2A z zapłonem iskrownikowym a silnikami 175 M21Wx 4 biegowymi z zapłonem bateryjnym. Podstawowe różnice w budowie i wyglądzie zewnętrznym postaram się omówić na przykładzie zdjęć które zrobiłem. Przepraszam że "pokazowe" silniki są brudne ,ale taka ich dola . Aha Dodam jeszcze jako ciekawostkę że
silnik od WSK 175 posiada tłok z 3 pierścieniami (przy zakupie nawet nie sprawdzałem jego stanu ,bo kupiony za 5 dyszek )
Zaczynamy:
-Głowica: Głowica SHL'ki ma z prawej strony więcej żeberek ,nie posiada gumowych wkładek tłumiących ,a jej spasowanie z cylindrem nie wymaga uszczelki (fajna sprawa).
głowica SHL:
głowica WSK:
- Cylinder: Co nie zdziwiło najbardziej to fakt iż SHL'ka starsza od poczciwych wuesek 125 posiada aluminiowy cylinder - co pozwalało na odrobinę innowacji Poza tym dowodzi faktu że 125 były produkowane jak najmniejszymi nakładami finansowymi (niestety).
Cylinder SHL M11W jest przesunięty względem środka silnika w prawo. Stało się tak dlatego że silnik posiada magneto ,i jest szerszy od wueskowego. Aby zachować proporcje rozmiarów i spasić całość w ramę SHl M11 cylinder musiał podlec modyfikacji. Nie posiada on gumowych wkładek tłumiących ,jest więc głośny (Silnik WSK 175 zamiast wkładek ma pionowy odlew ). Na uwagę zasługuje również sposób mocowania kolanka wydechu. W SHL jest ono przykręcone specyficzną nakrętką pod kątem prostym. WSK to inna historia i pod tym względem silnik jest usprawniony.
Średnica dolotowa gaźnika wynosi 24mm , w WSK już 26mm. Średnica wydechu SHL to 36mm (tak samo jak WSK 125) ,a w WSK już 40mm.
Nakrętka kolanka SHL:
cylinder SHL:
cylinder WSK:
-Kadłub silnika :
Obydwa silniki wykonane są z aluminium dosyć dobrej jakości (por. z wsk 125)
Poza prawymi częściami obu karterów silniki są identyczne . Silnik WSK M21Wx posiada dodatkowo korek spustowy nadmiaru paliwa ze skrzyni korbowej.
Silnik SHL:
Sinik WSK:
Dekle lewe są identyczne ,tyle że silnik SHL posiada Napis "WIATR" - od nazwiska twórcy.
Dekiel SHL:
Dekiel WSK:
Dekle prawe to zupełnie inna parafia. W silniku SHL wymuszona przez zastsowane magneto.
Dekiel SHL:
-Zapłon: Podstawowa różnica obu jednostek. W SHL zastosowano archaiczny iskrownik z przerywaczem - identyczny jak w WSK 125 ,jednak kondensatory w statorach były montowane w innym miejscu. Inne są także dociskacze sprzęgła.
Zapłon SHL:
Zapłon WSK:
Na uwagę zasługuje również tłumik SHL ,odmienny niż w zwykłej SHL ,ponieważ posiada on inną budowę wewnętrzną. Kolanko "nietypowo" zwęża się na swoim końcu.
Pomijam porównanie tych silników pod względem pracy. Zrobił to pięknie Fenix :
Artykuł ze stron Fenixa
silnik od WSK 175 posiada tłok z 3 pierścieniami (przy zakupie nawet nie sprawdzałem jego stanu ,bo kupiony za 5 dyszek )
Zaczynamy:
-Głowica: Głowica SHL'ki ma z prawej strony więcej żeberek ,nie posiada gumowych wkładek tłumiących ,a jej spasowanie z cylindrem nie wymaga uszczelki (fajna sprawa).
głowica SHL:
głowica WSK:
- Cylinder: Co nie zdziwiło najbardziej to fakt iż SHL'ka starsza od poczciwych wuesek 125 posiada aluminiowy cylinder - co pozwalało na odrobinę innowacji Poza tym dowodzi faktu że 125 były produkowane jak najmniejszymi nakładami finansowymi (niestety).
Cylinder SHL M11W jest przesunięty względem środka silnika w prawo. Stało się tak dlatego że silnik posiada magneto ,i jest szerszy od wueskowego. Aby zachować proporcje rozmiarów i spasić całość w ramę SHl M11 cylinder musiał podlec modyfikacji. Nie posiada on gumowych wkładek tłumiących ,jest więc głośny (Silnik WSK 175 zamiast wkładek ma pionowy odlew ). Na uwagę zasługuje również sposób mocowania kolanka wydechu. W SHL jest ono przykręcone specyficzną nakrętką pod kątem prostym. WSK to inna historia i pod tym względem silnik jest usprawniony.
Średnica dolotowa gaźnika wynosi 24mm , w WSK już 26mm. Średnica wydechu SHL to 36mm (tak samo jak WSK 125) ,a w WSK już 40mm.
Nakrętka kolanka SHL:
cylinder SHL:
cylinder WSK:
-Kadłub silnika :
Obydwa silniki wykonane są z aluminium dosyć dobrej jakości (por. z wsk 125)
Poza prawymi częściami obu karterów silniki są identyczne . Silnik WSK M21Wx posiada dodatkowo korek spustowy nadmiaru paliwa ze skrzyni korbowej.
Silnik SHL:
Sinik WSK:
Dekle lewe są identyczne ,tyle że silnik SHL posiada Napis "WIATR" - od nazwiska twórcy.
Dekiel SHL:
Dekiel WSK:
Dekle prawe to zupełnie inna parafia. W silniku SHL wymuszona przez zastsowane magneto.
Dekiel SHL:
-Zapłon: Podstawowa różnica obu jednostek. W SHL zastosowano archaiczny iskrownik z przerywaczem - identyczny jak w WSK 125 ,jednak kondensatory w statorach były montowane w innym miejscu. Inne są także dociskacze sprzęgła.
Zapłon SHL:
Zapłon WSK:
Na uwagę zasługuje również tłumik SHL ,odmienny niż w zwykłej SHL ,ponieważ posiada on inną budowę wewnętrzną. Kolanko "nietypowo" zwęża się na swoim końcu.
Pomijam porównanie tych silników pod względem pracy. Zrobił to pięknie Fenix :
Artykuł ze stron Fenixa