Moduł zapłonowy 6 i 12V
- lukiszka
- Posty: 131
- Rejestracja: 2007-01-03, 00:13
- GG: 0
- Lokalizacja: Gdańsk/Niestępowo
- Kontaktowanie:
Moduł zapłonowy 6 i 12V
Witam
Dawno temu zbudowałem moduł zapłonowy oparty na wynalazku jeszcze z fiata 126p opublikowany został ten projekt w "Radioelektroniku" bardzo dawno. O dokładne wiadomości sięgnąłem do znanego wielu internautom forum elektroda.p gdzie dostałem wyczerpujące odpowiedzi dotyczące tegoż modułu.
Jest to zestaw do samodzielnego montażu. Dlatego trzeba robić wszystko od podstaw: wytrawianie płytki montażowej, montaż elementów elektronicznych, montaż radiatora(blachy chłodzącej), zabezpieczenie całości lakierem bądź też żywicą no i montaż modułu w motocyklu.
Moduł pozwala na pracę w instalacji 12 jak i w 6V. W moim projekcie brakuje jeszcze czujnika optycznego w miejsce przerywacza, ale to kwestia czasu. Póki co moduł współpracuje z oryginalna instalacją motocykla bez ingerencji w nią. Wyeliminowałem kondensator następnie czarny przewód przymocowałem z powrotem na soje miejsce. Moduł instalowany jest w okolicach cewki zapłonowej, do jego podłączenia jest potrzebne napięcie stałe 6 lub 12V ja użyłem jednego z zacisków cewki zapł.
Dokładny opis wraz z wykazem części schematem montażowym, szablonem płytk drukowanej załączam w pliku rar do ściągnięcia.
Pokazuje również fotki na dowód że takie coś jest w moim Łobuzie:
Przy okazji załączam fotkę mostka gretza też wykonanego przez mnie, może i źle i nie estetycznie wygląda ale na więcej w moich garażowych warunkach nie było mnie stać a po za tym miało być tanio i dobrze a więc jest bo przecież 15zł to nie tak dużo w porównaniu z ceną kondensatora który kosztuje 6-7zł a jego wymiana jest dość częsta.
Powstał również filmik z odpalania mojej wiesławy ale mam za słabiutkie łącze żeby to podrzucić.
Ps w tym pliku rar jest wykaz elementów jest tam pewien bląd tyczy sie on wartości rezystancji oporników zamiast "W" należy wstawić Ω
Pozdrawiam życzę miłych chwil przy budowie modułu i wielu godzin bezawaryjnej jazdy
Dawno temu zbudowałem moduł zapłonowy oparty na wynalazku jeszcze z fiata 126p opublikowany został ten projekt w "Radioelektroniku" bardzo dawno. O dokładne wiadomości sięgnąłem do znanego wielu internautom forum elektroda.p gdzie dostałem wyczerpujące odpowiedzi dotyczące tegoż modułu.
Jest to zestaw do samodzielnego montażu. Dlatego trzeba robić wszystko od podstaw: wytrawianie płytki montażowej, montaż elementów elektronicznych, montaż radiatora(blachy chłodzącej), zabezpieczenie całości lakierem bądź też żywicą no i montaż modułu w motocyklu.
Moduł pozwala na pracę w instalacji 12 jak i w 6V. W moim projekcie brakuje jeszcze czujnika optycznego w miejsce przerywacza, ale to kwestia czasu. Póki co moduł współpracuje z oryginalna instalacją motocykla bez ingerencji w nią. Wyeliminowałem kondensator następnie czarny przewód przymocowałem z powrotem na soje miejsce. Moduł instalowany jest w okolicach cewki zapłonowej, do jego podłączenia jest potrzebne napięcie stałe 6 lub 12V ja użyłem jednego z zacisków cewki zapł.
Dokładny opis wraz z wykazem części schematem montażowym, szablonem płytk drukowanej załączam w pliku rar do ściągnięcia.
Pokazuje również fotki na dowód że takie coś jest w moim Łobuzie:
Przy okazji załączam fotkę mostka gretza też wykonanego przez mnie, może i źle i nie estetycznie wygląda ale na więcej w moich garażowych warunkach nie było mnie stać a po za tym miało być tanio i dobrze a więc jest bo przecież 15zł to nie tak dużo w porównaniu z ceną kondensatora który kosztuje 6-7zł a jego wymiana jest dość częsta.
Powstał również filmik z odpalania mojej wiesławy ale mam za słabiutkie łącze żeby to podrzucić.
Ps w tym pliku rar jest wykaz elementów jest tam pewien bląd tyczy sie on wartości rezystancji oporników zamiast "W" należy wstawić Ω
Pozdrawiam życzę miłych chwil przy budowie modułu i wielu godzin bezawaryjnej jazdy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Garaż: wsk 175 Kobuz
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
- lukiszka
- Posty: 131
- Rejestracja: 2007-01-03, 00:13
- GG: 0
- Lokalizacja: Gdańsk/Niestępowo
- Kontaktowanie:
Może to zabrzmi dziwnie ale prosiłbym kogoś z moderatorów o przyklejenie w tym dziale albo w przyszłości o wrzuceniu go do działu FAQ ponieważ uważam, że można w nim dowiedzieć się jak zbudować moduł zapłonowy jak również zobaczyć jak się montuje taki układ w motocyklu. Można też zobaczyć po co go montować co tak naprawdę daje taki układ.
Jeśli macie jakieś pytania co do modułów zapłonowych walcie śmiało, postaram się odpowiedzieć.
Pozdro
Jeśli macie jakieś pytania co do modułów zapłonowych walcie śmiało, postaram się odpowiedzieć.
Pozdro
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Garaż: wsk 175 Kobuz
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Mam tylko takie zapytanie- chciałem ściągnąć tego rara zamieszczonego trochę wyżej ale nie mogę tego zrobić, ściąga mi się jakieś file.php. Nie jestem dobry w te klocki, może wiecie o co chodzi??? Ewentualnie czy ktoś może mi to przesłać na e-maila. Z góry dzięki.
Ostatnio zmieniony 2008-05-10, 06:14 przez MarioM06, łącznie zmieniany 1 raz.
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
He, zacząłem składać już układzik, niestety nie mam jeszcze wszystkich części zapomniałem o diodzie. Polutowałem to w tzw. pajęczynę- może nienajlepsze wykonanie ale powinno działać . Jak już wszystko polutuje to zaleje to żywicą na tym radiatorze.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- soltys_16
- Posty: 252
- Rejestracja: 2007-07-15, 13:21
- GG: 1961551
- Lokalizacja: Ełk / Białystok
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Nawet nie źle wygląda jak na "pająka" ale troche to ZA amatorsko wygląda. Do tego nie jest za bardzo odporne, na chociażby wstrząsy, a o wilgoci nie wspomne. Ja swoje pierwsze układy budowałem na tekturze - chociażby z kartonu. Zamknij to wszystko w jakimś pudełku, uszczelnij i nie dopuść do zwarcia. Robie swoją 175 od podstaw kładę nową instalke, zrobiłem sam moduł dojdzie do tego jeszcze pare innych "urządzeń " jak już coś będzie to podziele sie informacjami. Pozdrawiam.
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
No wiesz elektronik to ze mne nie jest. Ale wszystko będzie zalane w żywicy więc woda i wstrząsy temu niegroźne. .
jak będą jakieś postępy to dodam zdjęcia.
jak będą jakieś postępy to dodam zdjęcia.
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- soltys_16
- Posty: 252
- Rejestracja: 2007-07-15, 13:21
- GG: 1961551
- Lokalizacja: Ełk / Białystok
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Żywicą - różnie z tym bywa, tak samo jak z sylikonami, ale człowiek uczy się na błędach Zobaczymy co Ci wyjdzie.
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Układzik poskładany . Pierwsze próby przeszedł pozytywnie- zresztą oceńcie sami .
Na razie próby były robione na sucho w domu, zobaczymy jak będzie po założeniu na moto.
Radiator zamocowałem na płytce z tworzywa sztucznego w celu odizolowania od masy.
Na razie próby były robione na sucho w domu, zobaczymy jak będzie po założeniu na moto.
Radiator zamocowałem na płytce z tworzywa sztucznego w celu odizolowania od masy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2008-05-18, 20:08 przez MarioM06, łącznie zmieniany 1 raz.
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
no to gotowe do założenia .
Ciekawe czy zadziała?
Ciekawe czy zadziała?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- qwert45
- Posty: 234
- Rejestracja: 2007-02-22, 17:34
- GG: 0
- Lokalizacja: Łosice
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Widzę, że kolega ma teżten model co ja, ale mój zmodernizowany o czujnik halla z serji TLE. Wcześniej miałem czujnik samoróbkę, ktory spisywał się nie gorzej od tego scalka. Co do diody to nie jest obowiązkowa, ten mosfet jak karzdy inny chyba ma ją wbudowaną.
Na zasilaczu o wydatku prądowym 1,5A udało mi się osiągnąć ciągłą iskrę około 0,5 cm (bez przerywacza i czujnika, na zwartej masie). Magnes do czujnika to mały neodymowy z cd-romu. Przy czujniku trzeba nieznacznie przedudować modół. Można dać w szeregu z czujnikiem zaporowo diodę (najlepiej germanową np, jakiś DOG) bo przy tym samorobionym czujniku cewka ciągle była pod prądem.
P.S
Jesli chcecie to zgrać z czujnikiem optycznym, to nie polecam transoptorów szczelinowych mają małą stromość przełączenia, a więc trzeba by dobudować przerzutnik Schmidta. Z reszta nie lubią syfu.
Na zasilaczu o wydatku prądowym 1,5A udało mi się osiągnąć ciągłą iskrę około 0,5 cm (bez przerywacza i czujnika, na zwartej masie). Magnes do czujnika to mały neodymowy z cd-romu. Przy czujniku trzeba nieznacznie przedudować modół. Można dać w szeregu z czujnikiem zaporowo diodę (najlepiej germanową np, jakiś DOG) bo przy tym samorobionym czujniku cewka ciągle była pod prądem.
P.S
Jesli chcecie to zgrać z czujnikiem optycznym, to nie polecam transoptorów szczelinowych mają małą stromość przełączenia, a więc trzeba by dobudować przerzutnik Schmidta. Z reszta nie lubią syfu.
- Korpek
- Posty: 56
- Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
- Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
A to mój Nie śmiać się to moja pierwsza płytka i elektronikiem nie jestem
Ring ding ding
- 125 arek
- Posty: 535
- Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
- GG: 6055683
- Moje maszyny: M 06 B1
- Lokalizacja: marcinkowice
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
no brawo jak na początek to naprawde profesjonalnie zrobione
Ekipa Południe®
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Gratuluje pierwszej płytki , ja jeszcze do płytek nie doszedłem. A z tą pajęczyną to specjalnie tak, bo chciałem żeby moduł zajmował jak najmniej miejsca, a poza tym akurat taki radiator posiadałem. Taka płytka pewnie będzie dosyć duża?
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
- Korpek
- Posty: 56
- Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
- Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
- Lokalizacja: Stargard Szczeciński
- Kontaktowanie:
- lukiszka
- Posty: 131
- Rejestracja: 2007-01-03, 00:13
- GG: 0
- Lokalizacja: Gdańsk/Niestępowo
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
Widzę spore zainteresowanie w temacie co mnie cieszy. Kolego Kropek proponowałbym Ci zalać cyną wszystkie ścieżki na płytce dla pewności ponieważ nie chroniona miedź lubi znikać, o malowaniu czy zalewaniu układu już nie wspomnę bo to wiadome jest chyba wszystkim.
Do kolegi qwert45 mam prośbę opisz coś więcej o tym czujniku halla jeśli wiesz.
Do kolegi qwert45 mam prośbę opisz coś więcej o tym czujniku halla jeśli wiesz.
Garaż: wsk 175 Kobuz
- qwert45
- Posty: 234
- Rejestracja: 2007-02-22, 17:34
- GG: 0
- Lokalizacja: Łosice
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
A wieć tak, mój pierwszy "czujnik" to tylko cewka, nawinięta na śróbce o średnicy chyba 4mm i okrągłym łbem cieniutkim drutem. Ile zwojów nie wiem ale tak aby nie wystawał za bardzo powyżej łba śróbki. Taki czujnik bez przeróbek możemy podłączyć do modółu. Cewka od poloneza była caly czas pod prądem, musiałem dać w szereg diodę, a wueskowa cewka obejdzie się bez diody.
A to na schemacie z czujnikiem TLE.
A to na schemacie z czujnikiem TLE.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- MarioM06
- Posty: 108
- Rejestracja: 2008-04-21, 22:09
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06B3 72 r.
Yamaha XTZ 660 Tenere - Lokalizacja: Pszczyna
- Kontaktowanie:
Re: Moduł zapłonowy 6 i 12V
W końcu założyłem swój moduł do mojej B3 , silnik chodził równo, dobrze się wkręcał na obroty i ogólnie wszystko fajnie. Ale oczywiście musiałem sprawdzić czy będzie działać bez akumulatora!!! No i działał, tylko na wolnych obrotach trochę przerywał. I tak po kilku minutach pracy bez aq wziął i się spalił .
Ostrzeżenie dla wszystkich posiadaczy tego modułu- nie odpinajcie akumulatora podczas pracy silnika!!!!!!!
Ostrzeżenie dla wszystkich posiadaczy tego modułu- nie odpinajcie akumulatora podczas pracy silnika!!!!!!!
Babcia WSK na emeryturze.
(WueSKowa Turystyka )
(WueSKowa Turystyka )
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości