Anodowane i modyfikowane tłoki
: 2012-02-15, 02:40
Witam,
temat dotyczy twardych powłok anodowych na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.
Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.
FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:
- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.
temat dotyczy twardych powłok anodowych na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.
Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.
FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:
- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.