WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
barti161650
Posty: 26
Rejestracja: 2012-01-12, 00:18
GG: 31912890
Moje maszyny: wsk m06 b3
Lokalizacja: Opatów wielkopolskie
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: barti161650 » 2019-12-09, 00:56

Zainteresowany

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-09, 08:50

franq87 pisze:
2019-11-29, 23:59
Ja kilka kompletów, pod warunkiem że będą wykonane prawidłowo. Chodzi mi o zastosowaną stal , proces ulepszania i obróbki tj. Głębokość utwardzenia, gwint odpuszczony, tuleja brązowa itd. Będzie wam to robić jedna firma, czy każdy proces kto inny?
Gdyby zastosować tam koła zębate skośne, wtedy zazębiały by się 3 zęby, a nie 1. Większy moment taka skrzynia mogła by przenieść bez ryzyka wyłamania zębów na wałku pośrednim i pracowała by cicho. Co o tym myślisz?

halcik
Posty: 2252
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: halcik » 2019-12-09, 12:02

A cena wzrosła by o ...? Jedna para takich trybów na całą skrzynię wiosny nie czyni ...
prawdopodobnie chętny na jeden komplet

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-09, 15:17

halcik pisze:
2019-12-09, 12:02
A cena wzrosła by o ...? Jedna para takich trybów na całą skrzynię wiosny nie czyni ...
prawdopodobnie chętny na jeden komplet
Dlaczego cena miałaby wzrosnąć ? Właśnie że ma tu kluczowe znaczenie te dwa koła zębate w tym przypadku (26z wałek zdawczy i 16z wałek pośredni) 1,2,3 bieg swój moment przenoszą ciągle przez TE koła zębate (26z wałek zdawczy i 16z wałek pośredni lub kobuzie 27z wałek zdawczy i 15z wałek pośredni) napęd 4 biegu jest przenoszony bezpośrednio z wału korbowego. To te koła w/w są w skrzyni najbardziej zużywające się. Mity które obiegły cała Polskę że skrzynie w WSK 175 były słabe, psuły się. Nic innego jak był z miejsca strzał ze sprzęgła na wysokich obrotach silnika i łamało zęby, a wręcz je wszystkie wyłamało na wałku pośrednim bo jak jeden ząb na tym trybie miał przenieść moment ? A na skośnych zębach będą zazębione 3 zęby.

Takie rozwiązanie kół zębatych mam zastosowane w rozrządzie Junaka 350 ccm. Luz zredukowany przez zazębianie się 3 zębów, cicha praca rozrządu i nie słychać tego ''dzwonienia'' rozrządu charakterystycznego dla Junaka.
Ostatnio zmieniony 2019-12-09, 15:20 przez wkzarci, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-09, 15:19

.

franq87
Posty: 1097
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: franq87 » 2019-12-09, 17:54

Wkzarci chce iść w dobrym kierunku tj. Poprawy skrzyni biegów silnika Wiatr i dobrze, ale po kolei.
Budując układ ,w tym przypadku przekładnię ,konstruktor obliczył ją na obciążenie i trwałość. I tak ,jeżeli wykonamy przełożenie kół 16z i 26z zębami skośnymi owszem uzyskamy możliwość przeniesienia większego momentu ( kosztem zwiekszonego tarcia) ale po co? Musieli byśmy przebudować sprzęgło ,bo seryjne większego nie przeniesie. Dodatkowo czopy wałka zniszczą się wcześniej niż koło zębate ,co przy naprawie skutkować będzie i tak wymianą całego zespołu. Ja bym proponował wykonanie zębów prostych, ale z dużą dokładnością ,czyli właściwy kształt zęba wykonany poprzez szlifowanie wykańczające i właściwy luz międzyzębny. Głównym powodem hałasu tych przekładni jest niska jakość powierzchni czynnej zęba spowodowaną wyeksploatowaniem urządzeń w zakładach Dezamet. Ja wiem, że przekładnie o zębach skośnych pracują cicho, ale muszą być to koła stale zazębione. Ponieważ ta konstrukcja pozwala na tylko jedną parę kół skośnych ,uważam to za nieuzasadnione ekonomicznie, bo choćby wytrzymałość omawianej pary jest obliczona przecież poprawnie względem reszty( zwróćcie uwagę na wielkość powierzchni pracujących- szerokość kół wałka zdawczego i pośredniego jest dużo większą niż reszty kół) . Jednak zauważony problem rzeczywiście istnieje i tutaj gratuluję czujności, jednak samo rozwiązanie proponował bym inne (podałem wcześniej).
Dodam jeszcze ,że wyłamanie zęba prowadzące do zniszczenia całych elementów to wada nie konstrukcyjna, lecz wykonawczo-eksploatacyjne, bo to za głębokie zahartowanie zęba przy niewłaściwej eksploatacji powoduje zniszczenie.

Awatar użytkownika
ewaldino
Posty: 170
Rejestracja: 2012-10-04, 20:10
Moje maszyny: Kobuz '77 , SHL M11W '67
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: ewaldino » 2019-12-09, 20:34

Jak coś to i ja jestem chętny na jeden kpl.

sylwek84
Posty: 10
Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: sylwek84 » 2019-12-10, 12:35

Panowie 20.12.2019 napisze co i jak z tym kompletem niestety zakład pracuje w takich godzinach że po pracy nie jestem w stanie tam dotrzeć co do zużywania się zębów skośne fajne rozwiązanie ale kto z was razem z remontem silnika i skrzyni wymieniał te tulejki brązowe i je osiował ze sobą ??? Moim zdaniem zużycie wynika z nadmiernego luzu na nich.

sylwek84
Posty: 10
Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: sylwek84 » 2019-12-10, 12:41

Mała prośba jeżeli ktoś ma możliwość zrobienia rysunku technicznego tego kompletu to ułatwiłoby sprawę

Sławek125
Posty: 80
Rejestracja: 2015-11-25, 22:56
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 125 kos,gil,garbuska
Wsk 175 kobuz,garbuska
Lokalizacja: Pilzno
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: Sławek125 » 2019-12-15, 11:03

Również jestem chętny na dwa komplety.
Był taki temat już na forum/: viewtopic.php?f=23&t=20635&hilit=nowe+wa%C5%82ki
Na piątej stronie jest rysunek techniczny i wymiary.

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-15, 11:17

Sławek125 pisze:
2019-12-15, 11:03
Również jestem chętny na dwa komplety.
Był taki temat już na forum/: viewtopic.php?f=23&t=20635&hilit=nowe+wa%C5%82ki
Na piątej stronie jest rysunek techniczny i wymiary.
Uprzedziłeś mnie ;-) właśnie znalazłem i chciałem wrzucić. Na 5 stronie jest rysunek techniczny wałka 16z.

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-15, 11:37

Przecież Picek zrobił wtedy wałki 16z....

Sławek125
Posty: 80
Rejestracja: 2015-11-25, 22:56
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 125 kos,gil,garbuska
Wsk 175 kobuz,garbuska
Lokalizacja: Pilzno
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: Sławek125 » 2019-12-15, 11:44

Mam nadzieje że przy cenach teraźniejszych części, mocno wygórowanych (mowa o używce), temat ruszy do przodu. Będzie to jednak nowe i myślę dobrze zrobione. Cena zaś już nie powinna przestraszyć nikogo. Cztery lata temu czytałem 120zł.

Przecież Picek zrobił wtedy wałki 16z.... wkzarci rozwiń temat.

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-15, 11:50

Picek około 2 lat temu ? Sprzedawał wałki 16z gdzieś robił i sprzedawał po 70zł jak się nie mylę.

Awatar użytkownika
zmyngut
Posty: 686
Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125
Lokalizacja: Poniatowa
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: zmyngut » 2019-12-15, 13:20

Dla mnie jeden komplet.

bayu

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: bayu » 2019-12-15, 17:25

franq87 pisze:
2019-12-09, 17:54
Wkzarci chce iść w dobrym kierunku tj. Poprawy skrzyni biegów silnika Wiatr i dobrze, ale po kolei.
Budując układ ,w tym przypadku przekładnię ,konstruktor obliczył ją na obciążenie i trwałość. I tak ,jeżeli wykonamy przełożenie kół 16z i 26z zębami skośnymi owszem uzyskamy możliwość przeniesienia większego momentu ( kosztem zwiekszonego tarcia) ale po co? Musieli byśmy przebudować sprzęgło ,bo seryjne większego nie przeniesie. Dodatkowo czopy wałka zniszczą się wcześniej niż koło zębate ,co przy naprawie skutkować będzie i tak wymianą całego zespołu. Ja bym proponował wykonanie zębów prostych, ale z dużą dokładnością ,czyli właściwy kształt zęba wykonany poprzez szlifowanie wykańczające i właściwy luz międzyzębny. Głównym powodem hałasu tych przekładni jest niska jakość powierzchni czynnej zęba spowodowaną wyeksploatowaniem urządzeń w zakładach Dezamet. Ja wiem, że przekładnie o zębach skośnych pracują cicho, ale muszą być to koła stale zazębione. Ponieważ ta konstrukcja pozwala na tylko jedną parę kół skośnych ,uważam to za nieuzasadnione ekonomicznie, bo choćby wytrzymałość omawianej pary jest obliczona przecież poprawnie względem reszty( zwróćcie uwagę na wielkość powierzchni pracujących- szerokość kół wałka zdawczego i pośredniego jest dużo większą niż reszty kół) . Jednak zauważony problem rzeczywiście istnieje i tutaj gratuluję czujności, jednak samo rozwiązanie proponował bym inne (podałem wcześniej).
Dodam jeszcze ,że wyłamanie zęba prowadzące do zniszczenia całych elementów to wada nie konstrukcyjna, lecz wykonawczo-eksploatacyjne, bo to za głębokie zahartowanie zęba przy niewłaściwej eksploatacji powoduje zniszczenie.
Skośne zęby fajny pomysł, jedyne sensowne rozwiązanie np: dla rozrządu w Junaku,:) tam to same plusy takiego rozwiązania :).

W skrzyni WSK jednak nie bardzo to widze.
Popieram opinie, Franqa dobrze przedstawił aspekty zastosowania.
Dodam tylko że o ile takie rozwiązanie zapewniło by teoretyczną możliwość przenoszenia większych obciążeń, to pozostałe elementy nie są przystosowane do znacznego ich zwiększenia. Jeden zestaw trybów nie zapewni też znacznego wyciszenia, na sprzęgle mamy łańcuszek który i tak repeci :)
Kolejna sprawa to, juz pomijając koszty, ale skośne zęby lubią precyzyjne zazębienie. czyli muszą być w odpowiedniej odległości od siebie zazębiając się z minimalnym luzem oraz zachowując równoległość względem siebie. Zapewnienie takich warunków pracy będzie raczej nie możliwe w skrzyni WSK, zważywszy na wałek pośredni podparty w tulejkach, jego ew. nie osiowości, oraz powstające zużycie eksploatacyjne tulejek i zwiększenie luzów międzyzębnych, ukosowanie itp. Konstruktor wiedział co robił projektując skrzynie z zębami prostymi, wystarczały wtedy to i teraz dadzą rade. To musi być uniwersalne rozwiązanie, nie każdy osiuje skrzynie. A jesli jakość wykonania nowego zestawu, będzie wysoka to i trwałość wzrośnie.

sylwek84
Posty: 10
Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: sylwek84 » 2019-12-16, 12:31

Dzięki za link do rysunku

Awatar użytkownika
lisek13
Posty: 91
Rejestracja: 2010-08-06, 22:11
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2 `77
WSK M21W2 Kobuz `77,
Lokalizacja: Na Jurze (SZA)
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: lisek13 » 2019-12-17, 00:56

Skośne zęby na jednej parze kół w skrzyni ale po co? Przerost formy nad treścią a w tym przypadku nie mający kompletnie sensu.
Jak zostało wcześniej powiedziane jedna para kół zębatych nic nie zmieni bo wszystkie pozostałe elementy skrzyni jak i całego silnika pozostają bez zmian.
Dodatkowo co również zostało zauważone zęby skośne do prawidłowej pracy wymagają znacznie większej precyzji ustawienia odległości między wałkami a wyrobione i krzywe tulejki nie wróżą nic dobrego. Poza tym ze względu na fakt działania innych sił w przypadku zębów skośnych konieczne byłoby przerobienie łożyskowania wałków.
Na koniec warto zauważyć że wszystkie (prawie wszystkie?) skrzynie biegów w motocyklach mają koła zębate z zębami prostymi a moce i momenty jakim muszą podołać są nieporównywalnie większe...

Awatar użytkownika
wkzarci
Moderator
Posty: 589
Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
Lokalizacja: PL
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: wkzarci » 2019-12-17, 09:06

Zaczynacie się powtarzać. Zapytałem franq87, a reszte opini ignoruje. Samochody rajdowe typu wrc też mają skrzynie z prostymi zębami.

sylwek84
Posty: 10
Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontaktowanie:

Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z

Post autor: sylwek84 » 2019-12-20, 20:55

Dzisiaj spotkałem się w sprawie kompletu wałków niestety nie mam dobrych wiesci koszt takiego kompletu wachałby sie w granicy 450 zł stal to 18hgt zęby frezowane tak jak w oryginale, szlifowanie odpada (ze względu na moduł nie opłacalne) obróbka cieplna to nawęglanie oraz hartowanie ( zęby będą się zużywały wycierając a nie wykruszając ), może ktoś ma tańszy warsztat ??????

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość