WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
-
- Posty: 26
- Rejestracja: 2012-01-12, 00:18
- GG: 31912890
- Moje maszyny: wsk m06 b3
- Lokalizacja: Opatów wielkopolskie
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Zainteresowany
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Gdyby zastosować tam koła zębate skośne, wtedy zazębiały by się 3 zęby, a nie 1. Większy moment taka skrzynia mogła by przenieść bez ryzyka wyłamania zębów na wałku pośrednim i pracowała by cicho. Co o tym myślisz?
-
- Posty: 2252
- Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50 - Lokalizacja: Kutno
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
A cena wzrosła by o ...? Jedna para takich trybów na całą skrzynię wiosny nie czyni ...
prawdopodobnie chętny na jeden komplet
prawdopodobnie chętny na jeden komplet
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Dlaczego cena miałaby wzrosnąć ? Właśnie że ma tu kluczowe znaczenie te dwa koła zębate w tym przypadku (26z wałek zdawczy i 16z wałek pośredni) 1,2,3 bieg swój moment przenoszą ciągle przez TE koła zębate (26z wałek zdawczy i 16z wałek pośredni lub kobuzie 27z wałek zdawczy i 15z wałek pośredni) napęd 4 biegu jest przenoszony bezpośrednio z wału korbowego. To te koła w/w są w skrzyni najbardziej zużywające się. Mity które obiegły cała Polskę że skrzynie w WSK 175 były słabe, psuły się. Nic innego jak był z miejsca strzał ze sprzęgła na wysokich obrotach silnika i łamało zęby, a wręcz je wszystkie wyłamało na wałku pośrednim bo jak jeden ząb na tym trybie miał przenieść moment ? A na skośnych zębach będą zazębione 3 zęby.
Takie rozwiązanie kół zębatych mam zastosowane w rozrządzie Junaka 350 ccm. Luz zredukowany przez zazębianie się 3 zębów, cicha praca rozrządu i nie słychać tego ''dzwonienia'' rozrządu charakterystycznego dla Junaka.
Ostatnio zmieniony 2019-12-09, 15:20 przez wkzarci, łącznie zmieniany 1 raz.
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 1097
- Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
- GG: 0
- Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Wkzarci chce iść w dobrym kierunku tj. Poprawy skrzyni biegów silnika Wiatr i dobrze, ale po kolei.
Budując układ ,w tym przypadku przekładnię ,konstruktor obliczył ją na obciążenie i trwałość. I tak ,jeżeli wykonamy przełożenie kół 16z i 26z zębami skośnymi owszem uzyskamy możliwość przeniesienia większego momentu ( kosztem zwiekszonego tarcia) ale po co? Musieli byśmy przebudować sprzęgło ,bo seryjne większego nie przeniesie. Dodatkowo czopy wałka zniszczą się wcześniej niż koło zębate ,co przy naprawie skutkować będzie i tak wymianą całego zespołu. Ja bym proponował wykonanie zębów prostych, ale z dużą dokładnością ,czyli właściwy kształt zęba wykonany poprzez szlifowanie wykańczające i właściwy luz międzyzębny. Głównym powodem hałasu tych przekładni jest niska jakość powierzchni czynnej zęba spowodowaną wyeksploatowaniem urządzeń w zakładach Dezamet. Ja wiem, że przekładnie o zębach skośnych pracują cicho, ale muszą być to koła stale zazębione. Ponieważ ta konstrukcja pozwala na tylko jedną parę kół skośnych ,uważam to za nieuzasadnione ekonomicznie, bo choćby wytrzymałość omawianej pary jest obliczona przecież poprawnie względem reszty( zwróćcie uwagę na wielkość powierzchni pracujących- szerokość kół wałka zdawczego i pośredniego jest dużo większą niż reszty kół) . Jednak zauważony problem rzeczywiście istnieje i tutaj gratuluję czujności, jednak samo rozwiązanie proponował bym inne (podałem wcześniej).
Dodam jeszcze ,że wyłamanie zęba prowadzące do zniszczenia całych elementów to wada nie konstrukcyjna, lecz wykonawczo-eksploatacyjne, bo to za głębokie zahartowanie zęba przy niewłaściwej eksploatacji powoduje zniszczenie.
Budując układ ,w tym przypadku przekładnię ,konstruktor obliczył ją na obciążenie i trwałość. I tak ,jeżeli wykonamy przełożenie kół 16z i 26z zębami skośnymi owszem uzyskamy możliwość przeniesienia większego momentu ( kosztem zwiekszonego tarcia) ale po co? Musieli byśmy przebudować sprzęgło ,bo seryjne większego nie przeniesie. Dodatkowo czopy wałka zniszczą się wcześniej niż koło zębate ,co przy naprawie skutkować będzie i tak wymianą całego zespołu. Ja bym proponował wykonanie zębów prostych, ale z dużą dokładnością ,czyli właściwy kształt zęba wykonany poprzez szlifowanie wykańczające i właściwy luz międzyzębny. Głównym powodem hałasu tych przekładni jest niska jakość powierzchni czynnej zęba spowodowaną wyeksploatowaniem urządzeń w zakładach Dezamet. Ja wiem, że przekładnie o zębach skośnych pracują cicho, ale muszą być to koła stale zazębione. Ponieważ ta konstrukcja pozwala na tylko jedną parę kół skośnych ,uważam to za nieuzasadnione ekonomicznie, bo choćby wytrzymałość omawianej pary jest obliczona przecież poprawnie względem reszty( zwróćcie uwagę na wielkość powierzchni pracujących- szerokość kół wałka zdawczego i pośredniego jest dużo większą niż reszty kół) . Jednak zauważony problem rzeczywiście istnieje i tutaj gratuluję czujności, jednak samo rozwiązanie proponował bym inne (podałem wcześniej).
Dodam jeszcze ,że wyłamanie zęba prowadzące do zniszczenia całych elementów to wada nie konstrukcyjna, lecz wykonawczo-eksploatacyjne, bo to za głębokie zahartowanie zęba przy niewłaściwej eksploatacji powoduje zniszczenie.
- ewaldino
- Posty: 170
- Rejestracja: 2012-10-04, 20:10
- Moje maszyny: Kobuz '77 , SHL M11W '67
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Jak coś to i ja jestem chętny na jeden kpl.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Panowie 20.12.2019 napisze co i jak z tym kompletem niestety zakład pracuje w takich godzinach że po pracy nie jestem w stanie tam dotrzeć co do zużywania się zębów skośne fajne rozwiązanie ale kto z was razem z remontem silnika i skrzyni wymieniał te tulejki brązowe i je osiował ze sobą ??? Moim zdaniem zużycie wynika z nadmiernego luzu na nich.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Mała prośba jeżeli ktoś ma możliwość zrobienia rysunku technicznego tego kompletu to ułatwiłoby sprawę
-
- Posty: 80
- Rejestracja: 2015-11-25, 22:56
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk 125 kos,gil,garbuska
Wsk 175 kobuz,garbuska - Lokalizacja: Pilzno
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Również jestem chętny na dwa komplety.
Był taki temat już na forum/: viewtopic.php?f=23&t=20635&hilit=nowe+wa%C5%82ki
Na piątej stronie jest rysunek techniczny i wymiary.
Był taki temat już na forum/: viewtopic.php?f=23&t=20635&hilit=nowe+wa%C5%82ki
Na piątej stronie jest rysunek techniczny i wymiary.
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Uprzedziłeś mnie właśnie znalazłem i chciałem wrzucić. Na 5 stronie jest rysunek techniczny wałka 16z.Sławek125 pisze: ↑2019-12-15, 11:03Również jestem chętny na dwa komplety.
Był taki temat już na forum/: viewtopic.php?f=23&t=20635&hilit=nowe+wa%C5%82ki
Na piątej stronie jest rysunek techniczny i wymiary.
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Przecież Picek zrobił wtedy wałki 16z....
-
- Posty: 80
- Rejestracja: 2015-11-25, 22:56
- GG: 0
- Moje maszyny: Wsk 125 kos,gil,garbuska
Wsk 175 kobuz,garbuska - Lokalizacja: Pilzno
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Mam nadzieje że przy cenach teraźniejszych części, mocno wygórowanych (mowa o używce), temat ruszy do przodu. Będzie to jednak nowe i myślę dobrze zrobione. Cena zaś już nie powinna przestraszyć nikogo. Cztery lata temu czytałem 120zł.
Przecież Picek zrobił wtedy wałki 16z.... wkzarci rozwiń temat.
Przecież Picek zrobił wtedy wałki 16z.... wkzarci rozwiń temat.
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Picek około 2 lat temu ? Sprzedawał wałki 16z gdzieś robił i sprzedawał po 70zł jak się nie mylę.
- zmyngut
- Posty: 686
- Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 125
- Lokalizacja: Poniatowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Dla mnie jeden komplet.
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Skośne zęby fajny pomysł, jedyne sensowne rozwiązanie np: dla rozrządu w Junaku,:) tam to same plusy takiego rozwiązania .franq87 pisze: ↑2019-12-09, 17:54Wkzarci chce iść w dobrym kierunku tj. Poprawy skrzyni biegów silnika Wiatr i dobrze, ale po kolei.
Budując układ ,w tym przypadku przekładnię ,konstruktor obliczył ją na obciążenie i trwałość. I tak ,jeżeli wykonamy przełożenie kół 16z i 26z zębami skośnymi owszem uzyskamy możliwość przeniesienia większego momentu ( kosztem zwiekszonego tarcia) ale po co? Musieli byśmy przebudować sprzęgło ,bo seryjne większego nie przeniesie. Dodatkowo czopy wałka zniszczą się wcześniej niż koło zębate ,co przy naprawie skutkować będzie i tak wymianą całego zespołu. Ja bym proponował wykonanie zębów prostych, ale z dużą dokładnością ,czyli właściwy kształt zęba wykonany poprzez szlifowanie wykańczające i właściwy luz międzyzębny. Głównym powodem hałasu tych przekładni jest niska jakość powierzchni czynnej zęba spowodowaną wyeksploatowaniem urządzeń w zakładach Dezamet. Ja wiem, że przekładnie o zębach skośnych pracują cicho, ale muszą być to koła stale zazębione. Ponieważ ta konstrukcja pozwala na tylko jedną parę kół skośnych ,uważam to za nieuzasadnione ekonomicznie, bo choćby wytrzymałość omawianej pary jest obliczona przecież poprawnie względem reszty( zwróćcie uwagę na wielkość powierzchni pracujących- szerokość kół wałka zdawczego i pośredniego jest dużo większą niż reszty kół) . Jednak zauważony problem rzeczywiście istnieje i tutaj gratuluję czujności, jednak samo rozwiązanie proponował bym inne (podałem wcześniej).
Dodam jeszcze ,że wyłamanie zęba prowadzące do zniszczenia całych elementów to wada nie konstrukcyjna, lecz wykonawczo-eksploatacyjne, bo to za głębokie zahartowanie zęba przy niewłaściwej eksploatacji powoduje zniszczenie.
W skrzyni WSK jednak nie bardzo to widze.
Popieram opinie, Franqa dobrze przedstawił aspekty zastosowania.
Dodam tylko że o ile takie rozwiązanie zapewniło by teoretyczną możliwość przenoszenia większych obciążeń, to pozostałe elementy nie są przystosowane do znacznego ich zwiększenia. Jeden zestaw trybów nie zapewni też znacznego wyciszenia, na sprzęgle mamy łańcuszek który i tak repeci
Kolejna sprawa to, juz pomijając koszty, ale skośne zęby lubią precyzyjne zazębienie. czyli muszą być w odpowiedniej odległości od siebie zazębiając się z minimalnym luzem oraz zachowując równoległość względem siebie. Zapewnienie takich warunków pracy będzie raczej nie możliwe w skrzyni WSK, zważywszy na wałek pośredni podparty w tulejkach, jego ew. nie osiowości, oraz powstające zużycie eksploatacyjne tulejek i zwiększenie luzów międzyzębnych, ukosowanie itp. Konstruktor wiedział co robił projektując skrzynie z zębami prostymi, wystarczały wtedy to i teraz dadzą rade. To musi być uniwersalne rozwiązanie, nie każdy osiuje skrzynie. A jesli jakość wykonania nowego zestawu, będzie wysoka to i trwałość wzrośnie.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Dzięki za link do rysunku
- lisek13
- Posty: 91
- Rejestracja: 2010-08-06, 22:11
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2 `77
WSK M21W2 Kobuz `77, - Lokalizacja: Na Jurze (SZA)
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Skośne zęby na jednej parze kół w skrzyni ale po co? Przerost formy nad treścią a w tym przypadku nie mający kompletnie sensu.
Jak zostało wcześniej powiedziane jedna para kół zębatych nic nie zmieni bo wszystkie pozostałe elementy skrzyni jak i całego silnika pozostają bez zmian.
Dodatkowo co również zostało zauważone zęby skośne do prawidłowej pracy wymagają znacznie większej precyzji ustawienia odległości między wałkami a wyrobione i krzywe tulejki nie wróżą nic dobrego. Poza tym ze względu na fakt działania innych sił w przypadku zębów skośnych konieczne byłoby przerobienie łożyskowania wałków.
Na koniec warto zauważyć że wszystkie (prawie wszystkie?) skrzynie biegów w motocyklach mają koła zębate z zębami prostymi a moce i momenty jakim muszą podołać są nieporównywalnie większe...
Jak zostało wcześniej powiedziane jedna para kół zębatych nic nie zmieni bo wszystkie pozostałe elementy skrzyni jak i całego silnika pozostają bez zmian.
Dodatkowo co również zostało zauważone zęby skośne do prawidłowej pracy wymagają znacznie większej precyzji ustawienia odległości między wałkami a wyrobione i krzywe tulejki nie wróżą nic dobrego. Poza tym ze względu na fakt działania innych sił w przypadku zębów skośnych konieczne byłoby przerobienie łożyskowania wałków.
Na koniec warto zauważyć że wszystkie (prawie wszystkie?) skrzynie biegów w motocyklach mają koła zębate z zębami prostymi a moce i momenty jakim muszą podołać są nieporównywalnie większe...
- wkzarci
- Moderator
- Posty: 589
- Rejestracja: 2012-12-22, 13:29
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 itp, itd.
- Lokalizacja: PL
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Zaczynacie się powtarzać. Zapytałem franq87, a reszte opini ignoruje. Samochody rajdowe typu wrc też mają skrzynie z prostymi zębami.
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2017-07-28, 22:31
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175 1978 romet pony 1988 mz es 250 1961
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Kontaktowanie:
Re: WSK 175 wałek pośredni 16z + wałek zdawczy 26z
Dzisiaj spotkałem się w sprawie kompletu wałków niestety nie mam dobrych wiesci koszt takiego kompletu wachałby sie w granicy 450 zł stal to 18hgt zęby frezowane tak jak w oryginale, szlifowanie odpada (ze względu na moduł nie opłacalne) obróbka cieplna to nawęglanie oraz hartowanie ( zęby będą się zużywały wycierając a nie wykruszając ), może ktoś ma tańszy warsztat ??????
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość