Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Przed ostatnia awaria forum pisałem na ten temat jednak wcięło cały temat. Ja korzystając z urlopu zabrałem się za montowanie alternatora z motocykla Royal Enfield. Trochę danych na jego temat: Napięcie 12V, Moc 120W, cena ok 250-300zł. W skład zestawu zalicza się: stator, rotor, regulator z prostownikiem oraz regulator AC do świateł. Instalacja samego alternatora jest banalnie prosta. Wyjmujemy stary i wkładamy nowy, oraz musimy zastosować podkładki jakie ile nie patrzyłem bo narazie instalowałem go w testowym silniku, jednak z obserwacji wystarczy dać podkładkę 1mm miedzy alternator a płytkę z przerywaczem ponieważ cewki przeszkadzają. Nie trzeba wiercić żadnych otworów, przerabiać karterów jedynie instalacje. Najlepsze jest to ze po zdjęci pokrywy bocznej wszystko wygląda jak oryginalna prądnica, za sprawa możliwości zastosowania standardowego układu zapłonowego. Tyle teorii poniżej zdjęcia.
Poniżej opis zamontowania wszystkiego w całość.
Na początek wykręcamy stary zestaw. W jego miejsce nakładamy wirnik dokręcamy i pasujemy stator. Z racji tego że stator ma rdzeń trochę cieńszy dajemy pod niego kilka zwykłych płaskich podkładek, tak samo dajemy na górę między płytkę przerywacza a stojan. Dajemy tyle żeby uzyskać taki efekt że cewki i wirnik maja być w jednej osi oraz żeby płytka przerywacza nie ocierała o wirnik i dała się równo przykręcić. Następnym krokiem będzie wycentrowanie stojana. Potrzebne to jest ponieważ otwory mocujące stojan są większe niż śruba. Efektem tego jest że silny magnes przyciąga stojan do siebie i przy obrocie ociera o cewki. Cały trik polega to na tym że na początek skręcamy delikatnie całość. W punkty zaznaczone na schemacie jako dystans wkładamy identycznej grubości elementy. W moim przypadku użyłem opasek zaciskowych. Po uzyskaniu zamierzonego efektu skręcamy wszystko i dopiero wyjmujemy nasz dystans. Z mechanicznego punktu instalacji (oprócz ustawienia zapłonu) to by było wszystko.
Następnym krokiem jest podłączenie elektryki. W wersji 4 przewodowej podłączamy dwa przewody fioletowe do prostownika do kolorów zielony i biały. Tutaj nie ma różnicy który do którego podłączymy. Na wyjściu czarny to minus (-) oraz brązowy to plus(+). Układ oświetlenia wychodzi przewodami koloru żółty oraz pomarańczowy i w przypadku żarówki nie ma to żadnej różnicy jak podłączymy. Jako zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem równolegle podpinamy dławik. Kolor nie ma znaczenia ważne żeby był wpięty równolegle.
W wersji 3 przewodowej alternatora łączymy przewody fioletowy oraz zielony i łączymy razem z zielonym w module oraz biały do białego. Wyjście jest takie samo jak w 4 przewodowej wersji.
Bardzo ważna sprawa przy montowaniu oryginalnego regela, metalowa obudowa MUSI być zmasowana z motocyklem. Inaczej układ nie będzie działał prawidłowo.
OPIS NINIEJSZEJ PRZERÓBKI I ZDJĘCIA SĄ MOJEGO AUTORSTWA.WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE - KOPIOWANIE, POWIELANIE TEKSTU I ZDJĘĆ BEZ ZGODY AUTORA ZABRONIONE!
Poniżej opis zamontowania wszystkiego w całość.
Na początek wykręcamy stary zestaw. W jego miejsce nakładamy wirnik dokręcamy i pasujemy stator. Z racji tego że stator ma rdzeń trochę cieńszy dajemy pod niego kilka zwykłych płaskich podkładek, tak samo dajemy na górę między płytkę przerywacza a stojan. Dajemy tyle żeby uzyskać taki efekt że cewki i wirnik maja być w jednej osi oraz żeby płytka przerywacza nie ocierała o wirnik i dała się równo przykręcić. Następnym krokiem będzie wycentrowanie stojana. Potrzebne to jest ponieważ otwory mocujące stojan są większe niż śruba. Efektem tego jest że silny magnes przyciąga stojan do siebie i przy obrocie ociera o cewki. Cały trik polega to na tym że na początek skręcamy delikatnie całość. W punkty zaznaczone na schemacie jako dystans wkładamy identycznej grubości elementy. W moim przypadku użyłem opasek zaciskowych. Po uzyskaniu zamierzonego efektu skręcamy wszystko i dopiero wyjmujemy nasz dystans. Z mechanicznego punktu instalacji (oprócz ustawienia zapłonu) to by było wszystko.
Następnym krokiem jest podłączenie elektryki. W wersji 4 przewodowej podłączamy dwa przewody fioletowe do prostownika do kolorów zielony i biały. Tutaj nie ma różnicy który do którego podłączymy. Na wyjściu czarny to minus (-) oraz brązowy to plus(+). Układ oświetlenia wychodzi przewodami koloru żółty oraz pomarańczowy i w przypadku żarówki nie ma to żadnej różnicy jak podłączymy. Jako zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem równolegle podpinamy dławik. Kolor nie ma znaczenia ważne żeby był wpięty równolegle.
W wersji 3 przewodowej alternatora łączymy przewody fioletowy oraz zielony i łączymy razem z zielonym w module oraz biały do białego. Wyjście jest takie samo jak w 4 przewodowej wersji.
Bardzo ważna sprawa przy montowaniu oryginalnego regela, metalowa obudowa MUSI być zmasowana z motocyklem. Inaczej układ nie będzie działał prawidłowo.
OPIS NINIEJSZEJ PRZERÓBKI I ZDJĘCIA SĄ MOJEGO AUTORSTWA.WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE - KOPIOWANIE, POWIELANIE TEKSTU I ZDJĘĆ BEZ ZGODY AUTORA ZABRONIONE!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2011-10-23, 10:37 przez Shoei, łącznie zmieniany 2 razy.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
-
- Posty: 140
- Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
- Lokalizacja: Żyraków
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Ale widze że te prądnice nie rużnią się aż tak bardzo. Wirnik z innymi magnesami i inaczej nawijane cewki ( tak na pierwszy rzut oka )
P.S. Jak jest tu rozwiązana sprawa regulacji napięcia ?
P.S. Jak jest tu rozwiązana sprawa regulacji napięcia ?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem
- Wojtek
- Posty: 955
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Czy wirnik też pasuje bez roztaczania?
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
-
- Posty: 368
- Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Tylko pozostała sprawa że zapłon cały czas korzysta z platynek. Chyba firma vape ma ten zapłon w wersji elektronicznej. Tylko kwestia że w royal enfieldzie silnik to 4t i na pewno ma przyśpieszacz zapłonu.
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Tak. Nic nie roztaczamy, zdejmujemy stary nakładamy nowy i tyle roboty z tym jest. Wymiary mają identyczne.Wojtek pisze:Czy wirnik też pasuje bez roztaczania?
rykun pisze:Tylko pozostała sprawa że zapłon cały czas korzysta z platynek. Chyba firma vape ma ten zapłon w wersji elektronicznej. Tylko kwestia że w royal enfieldzie silnik to 4t i na pewno ma przyśpieszacz zapłonu.
Tak. Są wersje z elektronicznym zapłonem jednak jak rykun napisałeś tam jest 4t tutaj mamy 2t nie wiem jak by trzeba było zmusić moduł zapłonowy żeby 2x częściej dawał iskrę no i tez chciałem zachować w miarę oryginalny wygląd dlatego wybrałem ten typ alternatora. Przyspieszacz zapłonu tez jest stosowany w tym alternatorze. Jednak jego zastosowanie wiązałoby się z większa ingerencja. Co wcale nie znaczy ze to głupi pomysł.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- Wojtek
- Posty: 955
- Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
To jakiś niesamowity przypadek że wirnik i stojan pasują idealnie. Już przed montażem alternatora z Jawy wiedziałem że ten byłby fajniejszy gdyż jest bardziej kompaktowy. Nie spodziewałem się jednak że wirnik też będzie pasował. To pewnie przesądziłoby o jego montażu. No ale już po ptokach. Jedyne pocieszenie jest takie że nowy czeski altek kupiłem za 150 złotych razem z przetoczeniem wirnika. No i mam odrobinę więcej mocy. Co więcej prądnicę z Royal Enfielda trzeba kupić za granicą.
Tak czy siusiak fajnie że go zamontowałeś i poinformowałeś że pasuje. Może ktoś jeszcze się skusi.
Tak czy siusiak fajnie że go zamontowałeś i poinformowałeś że pasuje. Może ktoś jeszcze się skusi.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Niekoniecznie przypadek. W "anglikach" były stosowane prądnice Lucas które tez miały identyczne wymiary tak samo prądnica Stefa. Nasze Wueskowe prądnice były widocznie kopiami.Wojtek pisze:To jakiś niesamowity przypadek że wirnik i stojan pasują idealnie.
Tak. Ja swoja zakupiłem z Indii co prawda szla kilka tygodni ale doszła. Większe obawy mam przed zakupami na allegro niż z zagranicy.Shoei pisze:Co więcej prądnicę z Royal Enfielda trzeba kupić za granicą.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
-
- Posty: 368
- Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Prądownia z wsk miała być pierwotnie zainstalowana w nowym Junaku. Stąd zapewne wszystkie powiązania z angielskimi konstrukcjami. Nawet średnica czopa tj. 19mm bardzo jest zbliżona do ang. wymiaru 3/4 cala (19,05mm).
Shoei zapłon wsk i Enfield dają tyle samo iskier. W wsk iskra przypada co jeden obrót wału i co jeden obrót wału następuje spalanie mieszanki (obieg 2t). W Enfiedzie zapłon następuje raz na dwa obroty wału (silnik 4t). Daje to taki efekt że w Enfiedzie jedna iskra przypada na suw sprężania po której następuje zapłon a druga na suw wydechu w którym z wiadomych przyczyn nie dochodzi do zapłonu. Po prostu jedna iskra jest niepotrzebna. Robi się tak żeby uprościć konstrukcję. Inaczej aparat zapłonowy musiałby być na wałku rozrządu. Podobnie jest w maluchu tylko że tam jeden przerywacz obsługuje dwa gary. Tym wywodem prowadzę do tego że zbędny jest przyśpieszacz zapłonu. Wsk oryginalnie go nie miała, więc zostanie przy statycznym wyprzedzeniu nie zaszkodzi. Większość dwusuwów ma stałe wyprzedzenie zapłonu w przeciwieństwie do 4t gdzie jest konieczny i nawet w najstarszych konstrukcjach jest ręczna regulacje manetką. Konstruując nowy moduł pewnie coś z tego by wyszło. Wiadome że oryginał to oryginał.
Shoei zapłon wsk i Enfield dają tyle samo iskier. W wsk iskra przypada co jeden obrót wału i co jeden obrót wału następuje spalanie mieszanki (obieg 2t). W Enfiedzie zapłon następuje raz na dwa obroty wału (silnik 4t). Daje to taki efekt że w Enfiedzie jedna iskra przypada na suw sprężania po której następuje zapłon a druga na suw wydechu w którym z wiadomych przyczyn nie dochodzi do zapłonu. Po prostu jedna iskra jest niepotrzebna. Robi się tak żeby uprościć konstrukcję. Inaczej aparat zapłonowy musiałby być na wałku rozrządu. Podobnie jest w maluchu tylko że tam jeden przerywacz obsługuje dwa gary. Tym wywodem prowadzę do tego że zbędny jest przyśpieszacz zapłonu. Wsk oryginalnie go nie miała, więc zostanie przy statycznym wyprzedzeniu nie zaszkodzi. Większość dwusuwów ma stałe wyprzedzenie zapłonu w przeciwieństwie do 4t gdzie jest konieczny i nawet w najstarszych konstrukcjach jest ręczna regulacje manetką. Konstruując nowy moduł pewnie coś z tego by wyszło. Wiadome że oryginał to oryginał.
- wujcio
- Posty: 1764
- Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
- GG: 0
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
najlepsze jest to że konstrukcja samego altka jest bardzo zbliżona to prądnicy w WSK, może wystarczyło by jedynie oryginalne uzwojenie z prądnicy WSK'i przewinąć w podobny sposób jak w tym altku i zastosować magnes z einfielda (z tego co widać różni się on trochę od WSK'owego)
-
- Posty: 140
- Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
- Lokalizacja: Żyraków
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
A może nawet nie trzebabyło by aż takich zmian typu inny wirnik. Może wystarczy rozebrać stary wirnik zakupić nowe magnesy neodymowe i przewinąć cewki bo pewnie napięcie sporo by wzrosło. Siła magnesów neodymowych jest dużo większa i z resztą to w tej prądnicy też chyba są takie
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Dorobienie na wymiar takiego magnesu przerosło by kilkakrotnie koszty kupna alternatora z Enfielda.kamil_Ziomek pisze:A może nawet nie trzebabyło by aż takich zmian typu inny wirnik. Może wystarczy rozebrać stary wirnik zakupić nowe magnesy neodymowe i przewinąć cewki bo pewnie napięcie sporo by wzrosło. Siła magnesów neodymowych jest dużo większa i z resztą to w tej prądnicy też chyba są takie
Zastanawiam się czy te cewki są jakoś inaczej nawinięte/połączone - kupno samego rotora to wydatek max 150zł już z przesyłką.
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
przydałoby się jeszcze kilka słów o regulatorze napięcia do tego altka, nie znalazłem żadnej wzmianki o tym w Twoim temacie, kupiłeś altek bez regulatora??
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
andi pisze:przydałoby się jeszcze kilka słów o regulatorze napięcia do tego altka, nie znalazłem żadnej wzmianki o tym w Twoim temacie, kupiłeś altek bez regulatora??
Shoei pisze:W skład zestawu zalicza się: stator, rotor, regulator z prostownikiem oraz regulator AC do świateł
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Dla zainteresowanych gdzie kupić, jak i co podaje. Części można kupić na www.ebay.co.uk w wyszukiwarke wpisujac:
Regulator świateł - royal AC regulator
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROYAL-ENFIELD ... 286.c0.m14
Regulator z prostownikiem - royal regulator
http://cgi.ebay.co.uk/ROYAL-ENFIELD-12v ... 286.c0.m14
Prądnica - royal alternator
http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-ROYAL-ENF ... 286.c0.m14
Regulator świateł - royal AC regulator
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-ROYAL-ENFIELD ... 286.c0.m14
Regulator z prostownikiem - royal regulator
http://cgi.ebay.co.uk/ROYAL-ENFIELD-12v ... 286.c0.m14
Prądnica - royal alternator
http://cgi.ebay.co.uk/GENUINE-ROYAL-ENF ... 286.c0.m14
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Hej. Odświeżam temat. Chciałem się dowiedzieć, czy doprowadziłeś projekt "enfield" do uruchomienia? Jeżeli tak - z jakimi efektami? Mocno zastanawiam się nad naśladownictwem ;)Shoei pisze:Dla zainteresowanych gdzie kupić, jak i co podaje. Części można kupić na http://www.ebay.co.uk w wyszukiwarke wpisujac:
--
pzdr
yahoo
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Nie udało mi się wykonać jak to nazywasz projekt "enfield", a to z prostej przyczyny. Pojechałem do ojca (bo dla niego zostawiłem żeby sobie pojeździł trochę) i to trochę km jest i zapomniałem ściągacza. Myślę ze w grudniu możne uda mi się uruchomić silnik. Najwyżej wyciągnę silnik z kobuza i przerobiony z instalka testowo wrzucę do perkoza bo to drugi po kobuzie motocykl na kołach. Co do działa nie działa na efekty trzeba będzie poczekać bo chwilowo nie mam czasu a ze zima za pasem także sezon remontowy się już zaczął. Dla niecierpliwych i tych którzy umieją czytać schemat inst elektr. podaje link http://www.royal-enfield.pl/download/bsg.zip strona 63.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Trochę przerwy było jednak projekt "enfield" w dziś dzień przeszedł pierwszy test zakończony całkowitym sukcesem. Nakręciłem filmik podczas testów także najpierw proszę obejrzeć później mogę odpowiedzieć na jakieś ewentualne pytania.
Link do filmiku jak wrzucę na YT.
Link do filmiku jak wrzucę na YT.
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- yahoo
- Posty: 118
- Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
- Moje maszyny: .....
- Lokalizacja: Poznań
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
Yes Yes Yes! Zacieram pięty z uciechy i deklaruję ślepe naśladownictwo :DShoei pisze:Trochę przerwy było jednak projekt "enfield" w dziś dzień przeszedł pierwszy test zakończony całkowitym sukcesem. Nakręciłem filmik podczas testów także najpierw proszę obejrzeć później mogę odpowiedzieć na jakieś ewentualne pytania.
Link do filmiku jak wrzucę na YT.
- Shoei
- Posty: 195
- Rejestracja: 2007-06-06, 03:19
- GG: 1233445
- Moje maszyny: www.wsk-perkoz.blogspot.com
- Lokalizacja: Lubartów
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
http://wsk-perkoz.blogspot.com Kupie motocykl oraz części do WSK Perkoz
- wujcio
- Posty: 1764
- Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
- GG: 0
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontaktowanie:
Re: Alternator z motocykla Royal Enfield w WSK 175
faktycznie pięknie chodzi.
Ja jak mierzyłem u siebie to wzrost napięcia na AQ wynosił około 1 V a u Ciebie dochodziło do 18 V.
Cewkę zapłonową masz Polską czy od Jawy?
W sumie prądożernych rzeczy nie ma tak dużo więc myślę że takie łądowanie już spokojnie wystarczy.
Wielkie dzięki za filmik zbieram kasę i kupuje
Ja jak mierzyłem u siebie to wzrost napięcia na AQ wynosił około 1 V a u Ciebie dochodziło do 18 V.
Cewkę zapłonową masz Polską czy od Jawy?
W sumie prądożernych rzeczy nie ma tak dużo więc myślę że takie łądowanie już spokojnie wystarczy.
Wielkie dzięki za filmik zbieram kasę i kupuje
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości