Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Budowa i zasada działania elektronicznego układu zapłonowego, stosowanego m.in. w motorowerze marki Romet Chart 210 Elektronik
W niniejszym artykule postaram się jak najdokładniej przedstawić budowę oraz zasadę działania elektronicznego układu zapłonowego stosowanego w motorowerze marki Romet Chart 210 Elektronik oraz dodatkowo i przy okazji opisać budowę całego iskrownika stosowanego w tym motorowerze.
W iskrowniku umieszczone są na specjalnym rdzeniu cewki. W sumie jest ich pięć + jedna wyzwalająca (impulsator) zabudowana w osobnej, zamkniętej obudowie, przymocowana do aluminiowej podstawy iskrownika za pomocą jednej śrubki i osadzona dodatkowo w specjalnym "gnieździe". Rdzeń ferromagnetyczny przymocowany jest do podstawy za pomocą specjalnych nitów.
Najważniejsze parametry cewek 6V:
- cewka ładowania I => wydajność prądowa 0,8A przy 6V (moc ok. 5W)
- cewka ładowania II => wydajność prądowa 1,4A przy 6V (moc ok. 9W)
- cewki świetlne => wydajność prądowa 2A przy 6V (moc ok. 12W) na cewkę.
(cewki ładowania mogą być zamienione, po prostu ta nawinięta ciut grubszym drutem ma wydajność 1,4A).
Zasada działania jest prosta.
Układ zapłonowy stosowany w tym motorowerze, działa na innej zasadzie niż znany wszystkim zapłon iskrownikowy z przerywaczem mechanicznym (platynkami). Przede wszystkim warto zaznaczyć, że układ ten pracuje nie pod napięciem 6V czy 12V, lecz przy ponad 200V napięcia przemiennego! Spora część osób „niesiedzących w temacie” jest przekonana, że elektroniczny układ zapłonowy z tego motoroweru pracuje przy 6V, bo taka jest fabryczna instalacja w Charcie. Nie prawda, gdyż zapłon stosowany w tym pojeździe, to AC-CDI (Alternate Current Capacitor Discharge Ignition).
Układ ten składa się z dwóch cewek, tyrystorowego modułu zapłonowego, cewki butelkowej, kabla WN (wysokiego napięcia) i świecy. Cewka zasilająca, podaje, co najmniej 200V napięcia przemiennego przez diodę prostowniczą do kondensatora poliestrowego w module zapłonowym. Napięcie to jest zmienne w zależności od obrotów silnika. Budowa cewki zasilającej (nawinięta jest sporą ilością zwojów o cieniutkim przekroju) powoduje indukowanie się wysokiego napięcia w niej, ale też ogranicza je przy zbyt wysokich obrotach. W zależności od konstrukcji takiego zapłonu, napięcia są różne, z reguły wahają się pomiędzy 200-400V~ i tak jest tutaj. Kondensator jak można się domyślić gromadzi w sobie pewien ładunek. W momencie, gdy określony punkt koła magnesowego „przejdzie” obok cewki wyzwalającej, podaje ona impuls do modułu, na bramkę tyrystora. Tyrystor zaczyna przewodzić i zwiera cewkę zasilającą do masy wraz z biegunem kondensatora. Zwarta cewka zasilająca można powiedzieć, że w tej chwili „nie pracuje”, (co nie do końca jest prawdą – pracuje w stanie zwarcia, ale myślę, że wiadomo, o co chodzi), natomiast kondensator zostaje rozładowany, jego ładunek pochłania pierwotne uzwojenie cewki butelkowej. Krótkotrwały impuls podany na tą cewkę powoduje wyidukowanie się wysokiego napięcia na uzwojeniu wtórnym cewki butelkowej, a co za tym idzie przeskok iskry na świecy.
Jak widać – cewka butelkowa pracuje inaczej niż w zwykłym zapłonie iskrownikowym. Złącze nr 15 tej cewki jest stale podłączone do masy. Zasilanie z modułu podawane jest natomiast na złącze nr 1 tylko w czasie rozładowania kondensatora.
Napięcie w instalacji elektrycznej dotyczącej oświetlenia itp., nie ma tutaj znaczenia. Układ zapłonowy w tym wypadku to osobne układy elektryczne w pojeździe, całkowicie niezależne, można powiedzieć, że jedynym punktem wspólnym jest masa.
Poniżej schemat takiego układu zapłonowego:
Złącza „sterowanie (ster.)” i „wyłącz (wył.)” są w module zwarte. Po prostu po włączeniu przycisku przykładowo na kierownicy, zwiera on biegun impulsatora doprowadzony do złącza „sterowanie” do masy, co powoduje natychmiastowy zanik iskry, ponieważ tyrystor nie jest „zapalany”. Proste, a skuteczne.
Dodatkowo schemat oryginalnego modułu Telpod GL-133:
Gdyby coś było nie jasne – czekam na pytania, chętnie udzielę wszelkich informacji.
PS. Na koniec dodam, że Simson Elektronik, ma układ zapłonowy działający na tej samej zasadzie.
Zaznaczam, że artykuł jest mojego autorstwa. Nie zezwalam na kopiowanie go w całości lub/i fragmentach bez mojej zgody.
Więcej moich artykułów można znaleźć na http://motorowerowo.pl/
W niniejszym artykule postaram się jak najdokładniej przedstawić budowę oraz zasadę działania elektronicznego układu zapłonowego stosowanego w motorowerze marki Romet Chart 210 Elektronik oraz dodatkowo i przy okazji opisać budowę całego iskrownika stosowanego w tym motorowerze.
W iskrowniku umieszczone są na specjalnym rdzeniu cewki. W sumie jest ich pięć + jedna wyzwalająca (impulsator) zabudowana w osobnej, zamkniętej obudowie, przymocowana do aluminiowej podstawy iskrownika za pomocą jednej śrubki i osadzona dodatkowo w specjalnym "gnieździe". Rdzeń ferromagnetyczny przymocowany jest do podstawy za pomocą specjalnych nitów.
Najważniejsze parametry cewek 6V:
- cewka ładowania I => wydajność prądowa 0,8A przy 6V (moc ok. 5W)
- cewka ładowania II => wydajność prądowa 1,4A przy 6V (moc ok. 9W)
- cewki świetlne => wydajność prądowa 2A przy 6V (moc ok. 12W) na cewkę.
(cewki ładowania mogą być zamienione, po prostu ta nawinięta ciut grubszym drutem ma wydajność 1,4A).
Zasada działania jest prosta.
Układ zapłonowy stosowany w tym motorowerze, działa na innej zasadzie niż znany wszystkim zapłon iskrownikowy z przerywaczem mechanicznym (platynkami). Przede wszystkim warto zaznaczyć, że układ ten pracuje nie pod napięciem 6V czy 12V, lecz przy ponad 200V napięcia przemiennego! Spora część osób „niesiedzących w temacie” jest przekonana, że elektroniczny układ zapłonowy z tego motoroweru pracuje przy 6V, bo taka jest fabryczna instalacja w Charcie. Nie prawda, gdyż zapłon stosowany w tym pojeździe, to AC-CDI (Alternate Current Capacitor Discharge Ignition).
Układ ten składa się z dwóch cewek, tyrystorowego modułu zapłonowego, cewki butelkowej, kabla WN (wysokiego napięcia) i świecy. Cewka zasilająca, podaje, co najmniej 200V napięcia przemiennego przez diodę prostowniczą do kondensatora poliestrowego w module zapłonowym. Napięcie to jest zmienne w zależności od obrotów silnika. Budowa cewki zasilającej (nawinięta jest sporą ilością zwojów o cieniutkim przekroju) powoduje indukowanie się wysokiego napięcia w niej, ale też ogranicza je przy zbyt wysokich obrotach. W zależności od konstrukcji takiego zapłonu, napięcia są różne, z reguły wahają się pomiędzy 200-400V~ i tak jest tutaj. Kondensator jak można się domyślić gromadzi w sobie pewien ładunek. W momencie, gdy określony punkt koła magnesowego „przejdzie” obok cewki wyzwalającej, podaje ona impuls do modułu, na bramkę tyrystora. Tyrystor zaczyna przewodzić i zwiera cewkę zasilającą do masy wraz z biegunem kondensatora. Zwarta cewka zasilająca można powiedzieć, że w tej chwili „nie pracuje”, (co nie do końca jest prawdą – pracuje w stanie zwarcia, ale myślę, że wiadomo, o co chodzi), natomiast kondensator zostaje rozładowany, jego ładunek pochłania pierwotne uzwojenie cewki butelkowej. Krótkotrwały impuls podany na tą cewkę powoduje wyidukowanie się wysokiego napięcia na uzwojeniu wtórnym cewki butelkowej, a co za tym idzie przeskok iskry na świecy.
Jak widać – cewka butelkowa pracuje inaczej niż w zwykłym zapłonie iskrownikowym. Złącze nr 15 tej cewki jest stale podłączone do masy. Zasilanie z modułu podawane jest natomiast na złącze nr 1 tylko w czasie rozładowania kondensatora.
Napięcie w instalacji elektrycznej dotyczącej oświetlenia itp., nie ma tutaj znaczenia. Układ zapłonowy w tym wypadku to osobne układy elektryczne w pojeździe, całkowicie niezależne, można powiedzieć, że jedynym punktem wspólnym jest masa.
Poniżej schemat takiego układu zapłonowego:
Złącza „sterowanie (ster.)” i „wyłącz (wył.)” są w module zwarte. Po prostu po włączeniu przycisku przykładowo na kierownicy, zwiera on biegun impulsatora doprowadzony do złącza „sterowanie” do masy, co powoduje natychmiastowy zanik iskry, ponieważ tyrystor nie jest „zapalany”. Proste, a skuteczne.
Dodatkowo schemat oryginalnego modułu Telpod GL-133:
Gdyby coś było nie jasne – czekam na pytania, chętnie udzielę wszelkich informacji.
PS. Na koniec dodam, że Simson Elektronik, ma układ zapłonowy działający na tej samej zasadzie.
Zaznaczam, że artykuł jest mojego autorstwa. Nie zezwalam na kopiowanie go w całości lub/i fragmentach bez mojej zgody.
Więcej moich artykułów można znaleźć na http://motorowerowo.pl/
Ostatnio zmieniony 2012-11-30, 23:21 przez bigsoft, łącznie zmieniany 2 razy.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1962
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Bardzo fajne, że jasno i szczegółowo opisałeś ten zapłon. Myślę, że osobą przerabiającym zapłon na pewno bardzo się przyda i uzmysłowi istotę jego działania . Pozdrawiam.
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
I te 14W ładowania wyrabiało bez problemu na kierunkowskazy w Charcie?? Jeśli tak to chyba zacznę zastanawiać się nad takim zapłonem w mojej WSK.
-
- Posty: 140
- Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
- Lokalizacja: Żyraków
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Nawet jeśli nie wyrobi ładowanie to i tak nie zgaśnie silnik . Ładowanie raczej wyrabia (z obserwacji jednego egzemplarza kumpla) przy dobrym AQ , choć w mieście mogą być problemy ale zawsze można dać diody , a prądu wystarczy na około 30 żółtych ledów na strone.
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem
- biker777
- Posty: 33
- Rejestracja: 2009-09-21, 16:50
- GG: 7054069
- Lokalizacja: Inowrocław
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Chyba na zapłon charta sie nie skusze- mam kilka prozpozycji które zostawią w spokoju platyny a i prądu nie powinno brakowac w-g moich obliczen... Szczegóły bendą jak zrobie.
--
Pozdrawiam!
PS
Opis nieczego sobie - gatuluje bigsoft!
--
Pozdrawiam!
PS
Opis nieczego sobie - gatuluje bigsoft!
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Ludzie Romet Chart 210 Elektronik fabrycznie był wyposażony w kierunkowskazy. Oczywiście, że ładowanie wyrabiało przy oryginalnej instalacji.
Zaznaczam raz jeszcze - zapłon nie ma NIC wspólnego z akumulatorem w tym przypadku. Akumulator, możecie na drodze wyrzucić w krzaki a moto i tak pojedzie Chyba wiadomo o co chodzi.
PS. Z tego iskrownika można wyciągnąć dużo więcej. Sam u siebie mam iskrownik przewinięty własnoręcznie na 12V moc ok 60W, a można jeszcze więcej z tego wyciągnąć co zamierzam zrobić. Obecnie mam zasilane wszystko z akumulatora 12V 5ah - łącznie z lampą przednią 12V 35W (fabrycznie była 25W pomijając, że 6V). Nic nie siada, wszystko pięknie śmiga, jeżdżę po mieście, muszę regulator jeszcze zamontować, bo ładowanie jest aż za mocne. Moim celem jest h4 55W z przodu
Zaznaczam raz jeszcze - zapłon nie ma NIC wspólnego z akumulatorem w tym przypadku. Akumulator, możecie na drodze wyrzucić w krzaki a moto i tak pojedzie Chyba wiadomo o co chodzi.
PS. Z tego iskrownika można wyciągnąć dużo więcej. Sam u siebie mam iskrownik przewinięty własnoręcznie na 12V moc ok 60W, a można jeszcze więcej z tego wyciągnąć co zamierzam zrobić. Obecnie mam zasilane wszystko z akumulatora 12V 5ah - łącznie z lampą przednią 12V 35W (fabrycznie była 25W pomijając, że 6V). Nic nie siada, wszystko pięknie śmiga, jeżdżę po mieście, muszę regulator jeszcze zamontować, bo ładowanie jest aż za mocne. Moim celem jest h4 55W z przodu
- sylwestro150
- Posty: 18
- Rejestracja: 2009-08-09, 18:07
- GG: 0
- Lokalizacja: Łowicz
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
No jestem pod wrażeniem. Dzięki, że tak elegancko wszystko opisałeś i rozjaśniłeś kilka moich wątpliwości.
- slawek90
- Posty: 10
- Rejestracja: 2009-07-19, 21:38
- GG: 0
- Moje maszyny: BMW E39 2.8
Opel Astra
GPZ 500S
Minsk 125
Simson SR50 - Lokalizacja: Białogard
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Widzę kolegę po fachu. To co napisałeś potwierdzam w zupełności, ponieważ też w tym temacie siedzę. Wszystkie dane, które podałeś zgadzają sie z moimi. Również przezwajałem iskrownik w Charcie typu 105 na 12V. Oczywiście dobrze, że zaznaczyłeś to że musi być akumulator o pojemności 5Ah. Jest to bardzo ważne, ale nie będę się rozpisywał i zagłębiał w szczegóły. Bardzo dobrze, że rozjaśniłeś wielu osobom na jakiej zasadzie to działa. Swoją przeróbkę opisałem na innym forum. W wolnej chwili napiszę do Ciebie, ponieważ mam kilka pytań. Pozdrawiam.
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
Cieszę się, że mogłem pomóc, w razie czego jak pisałem wyżej - odpowiem na wszelkie pytania
- 125 arek
- Posty: 535
- Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
- GG: 6055683
- Moje maszyny: M 06 B1
- Lokalizacja: marcinkowice
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart 210
proponuje żbyśćie napisali poradnik jak przewinąć prądnice w charcie wielu osobom może się to przydać
można było by to z powodzeniem zastowować potem w wsk
można było by to z powodzeniem zastowować potem w wsk
Ekipa Południe®
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart
Będę za ok 2-3 tygodnie przewijał taką prądnicę, także chętnie napiszę taki artykuł wraz ze zdjęciami i może filmikami jak to wykonać
Aktualizacja 29.05.2011:
Z powodu kradzieży motoroweru, projekt ten został odsunięty na dalszy plan.
Aktualizacja 29.05.2011:
Z powodu kradzieży motoroweru, projekt ten został odsunięty na dalszy plan.
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart
Wiem... Temat ma grubo ponad 2 lata, ale jako, że jestem autorem tego wątku, to pozwolę sobie go odświeżyć. Powód jest prosty - po kradzieży mojego pierwszego Charta, po kilku miesiącach kupiłem następnego, więc projekt prądnicy znów ruszył
Udało mi się wykonać prądnicę o mocy około 120W na bazie oryginału Charta. Artykuł znajduje się tutaj: http://motorowerowo.pl/2012/06/29/pradn ... met-chart/
Wiem, że powstały już dopracowane projekty CDI do WSK, ale jako, że artykuł jednak powstał, to postanowiłem tutaj dopisać tą informację.
Pozdrawiam!
Udało mi się wykonać prądnicę o mocy około 120W na bazie oryginału Charta. Artykuł znajduje się tutaj: http://motorowerowo.pl/2012/06/29/pradn ... met-chart/
Wiem, że powstały już dopracowane projekty CDI do WSK, ale jako, że artykuł jednak powstał, to postanowiłem tutaj dopisać tą informację.
Pozdrawiam!
- AudioBas
- Administrator
- Posty: 4118
- Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
- GG: 3615115
- Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart
SZACUNEK za fotorelacje i filmy!bigsoft pisze:Wiem... Temat ma grubo ponad 2 lata, ale jako, że jestem autorem tego wątku, to pozwolę sobie go odświeżyć. Powód jest prosty - po kradzieży mojego pierwszego Charta, po kilku miesiącach kupiłem następnego, więc projekt prądnicy znów ruszył
Udało mi się wykonać prądnicę o mocy około 120W na bazie oryginału Charta. Artykuł znajduje się tutaj: http://motorowerowo.pl/2012/06/29/pradn ... met-chart/
Wiem, że powstały już dopracowane projekty CDI do WSK, ale jako, że artykuł jednak powstał, to postanowiłem tutaj dopisać tą informację.
Pozdrawiam!
I kombinowanie
Aż chce się to oglądać! Dobrze, że są na świecie jeszcze tacy ludzie co robią dużo zdjęć i filmików!!
MEGA!
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart
120W z takiego "małego" układu to niezły wyczyn. Pogratulować wytrwałości!
- bigsoft
- Posty: 20
- Rejestracja: 2009-11-25, 17:59
- GG: 16126214
- Moje maszyny: Romet Ogar 200,
WSK 175 Kobuz,
Romet Pony M-1
Jawa 50 M - Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Kontaktowanie:
Re: Budowa i zasada działania zapłonu elektronicznego -Chart
Dzięki za miłe słowa, może komuś te informacje się przydadzą. Ja w każdym razie nadal śmigam i prądnica chodzi jak marzenie, zapomniałem co to prostownik stacjonarny
PS. Poprawiłem linki w pierwszym poście, bo obrazki zniknęły.
PS. Poprawiłem linki w pierwszym poście, bo obrazki zniknęły.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość