Strona 1 z 1

Łożyska silnika

: 2016-09-07, 16:59
autor: paneryk
Jak to w końcu jest z tymi łożyskami w silniku. Katalog podaje następujące łożyska:
- 3x6202
- 2x6203
- 1x6004

W internecie różne są zestawy łożysk. Katalog nie podaje, że łożyska mają mieć luz C3. Może ktoś mi wyjaśnić o co tu chodzi i jakie łożyska są potrzebne?

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-07, 20:46
autor: franq87
Wytwórnia zalecała łożyska z luzem normalnym. Świat stosuje z luzem większym niż normalny, czyli C3 ,C4 ze względu na duże wciski na czopy w nowoczesnych silnikach. Poza tym katalog jako łożyska główne dla 175tki podaje 6305 C6 co jest mylące ,ponieważ kiedyś oznaczenie to wskazywało na łożysko toczne jednorzedowe cichobiezne z luzem normalnym, a dziś myslenie jest że symbol C6 to luz promieniowy. I tak całe allegro sprzedaje każde łożysko do wueski z luzem C3 ,co w przypadku łożysk głównych walu nie jest jakimś dużym błędem ,pod warunkiem ze jest ono dobrej firmy.

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-07, 20:46
autor: daroohd
wejdź na post http://www.wueska.pl/viewtopic.php?f=57&t=22859
4 szt -6203
1 szt-6202
1-szt-6004
2 sztuki corteco 17x40x10
1 szt 25x35x7

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 10:37
autor: paneryk
Dzięki bardzo za odpowiedzi, od siebie dorzucę jeszcze, dlaczego różnią się wymiary łożysk. Doszedłem do tego analizując różnice w tym co podaje katalog. Otóż zgodnie z katalogiem potrzebne są łożyska:
- 3x6202
- 2x6203
- 1x6004
Gdybyśmy kupili takie łożyska jak podaje katalog, to nie założylibyśmy łożysk na czopy wału, ponieważ dwa łożyska z tego zestawu 6202 są na wałek o średnicy 15 mm - gdzie czopy wałów mają 17 mm i potrzebne są łożyska 6203. Nie wiem dokładnie z czego to wynika, ale przypuszczam, że w roku, z którego mam katalog (1976 bodajże) stosowano wały korbowe z czopami o mniejszej średnicy - 15 mm właśnie. Później zaczęto stosować czopy 17 mm - może ma to związek ze stopniowym przyrostem mocy silnika S01 na przestrzeni lat.

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 11:06
autor: Savier
stosowano wały korbowe z czopami o mniejszej średnicy - 15 mm właśnie. Później zaczęto stosować czopy 17 mm - może ma to związek ze stopniowym przyrostem mocy silnika S01 na przestrzeni lat.
No raczej nie :)

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 11:41
autor: paneryk
Jesteś pewien Savier?
Ja oczywiście nie jestem, dlatego napisałem "Nie wiem dokładnie z czego to wynika, ale przypuszczam [...]" :-)

Łożysko kulkowe 6202 oznacza łożysko na wałek 15 mm i średnicy zewnętrznej 35 mm. Źródło: http://www.pkm.edu.pl/index.php/waly/108-03010201

Więc jak? Tworząc katalog walnęli taką gafę? Jeżeli faktycznie nigdy takich wałów nie było - to to jest jedyne wytłumaczenie :-) Taka zagwozdka.

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 11:57
autor: Mixol
Do silnika S01 zawsze były na wale 4 łożyska 6203 a czopy nie miały zmienianych średnic.Jedno łożysko 6202 jest na wałku sprzęgłowym a 6004 na wałku zdawczym.

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 13:13
autor: paneryk
Czyli wychodzi na to, ze katalog zawiera błędne informacje. Taka ciekawostka :D

Re: Łożyska silnika

: 2016-09-08, 13:19
autor: Savier
Nic nowego :P