Składanie skrzyni, kilka pytań

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-13, 18:36

Zacząłem składać mój dawno rozebrany silnik od WSK 125, mam do was zapytanie.

Kupiłem nowe oryginalne tulejki z fosforobrązu już jakiś czas temu, jednak nie przyglądałem się im, wygląda na to, że jednak nie są one do mojego silnika, w karter wchodzą ładnie, ale wałek się w nich nie mieści, nie wchodzi w nie, po lewej nowa, po prawej stara z mojego silnika:
IMG_0825.jpg
IMG_0826.jpg
IMG_0827.jpg
Czy ten wałek pośredni jest w stanie dyskwalifikującym go do ponownego założenia czy te wyrobienia nie są groźne dla funkcjonalności skrzyni ?
IMG_0830.jpg
IMG_0831.jpg
IMG_0833.jpg
Proszę o sugestie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

grześ19
Posty: 144
Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r.
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: grześ19 » 2013-12-13, 18:53

To 3-ka, także pewnie by działała, w 4-ce takie coś by nie przeszło. Według mnie wałek do wymiany jeżeli chcesz mieć bez awaryjny silnik. A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-13, 19:06

grześ19 pisze: A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?
Niestety nie wiem co masz na myśli :-/ Pozostałe części skrzyni są w dobrym stanie, tylko ten wałek pośredni ma takie a nie inne wyrobienia.

Awatar użytkownika
zmyngut
Posty: 686
Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125
Lokalizacja: Poniatowa
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: zmyngut » 2013-12-13, 19:12

Tulejki po wciśnięciu w karter należy rozwiercić pod wałek- najlepiej byłoby zachować osiowość (rozwiercać na skręconych karterach ale w domu ciężko).
Nie zrozum mnie źle, ale zżera mnie ciekawość: mam nadzieję, że to pomyłka, chochlik złośliwy jakiś, ale jeżeli nie to co to o co tu chodzi:
grześ19 pisze:A jaki jest stan wielkowypustów na zębach?
to pierwsze się domyślam ale, że na zębach? nic nie rozumiem 8/ ;-)

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-13, 19:21

zmyngut pisze:Tulejki po wciśnięciu w karter należy rozwiercić pod wałek- najlepiej byłoby zachować osiowość (rozwiercać na skręconych karterach ale w domu ciężko).
Dzięki za konkretną odpowiedz. Cieżka sprawa z tym rozwiercaniem. Normalnym wiertlem to przewierce znowu, i wyjdzie na to ze lepiej zeby stare zostaly. :? :? :? Wydaje mi sie ze ciezko jest to precyzyjnie rozwiercic, moze sie myle.

Natomiast nie wiem o co Ci chodzi z tymi wielkowpustami? Ja sie kiepsko znam i dlatego pytam o co chodzi konkretnie bo nie wiem.
Wałek wyglada jak na zdjeciach, trzeba go chyba bedzie zmienic, choc nie chce sie coraz bardziej pakowac w koszty, reszta skrzyni okej.

Awatar użytkownika
zmyngut
Posty: 686
Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125
Lokalizacja: Poniatowa
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: zmyngut » 2013-12-13, 19:38

Rozwierca się rozwiertakiem. A ja też nie wiem co to są te na zębach ;D

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-13, 20:03

zmyngut pisze:Rozwierca się rozwiertakiem. A ja też nie wiem co to są te na zębach ;D
aha ;D ;D ;D

Niestety nie mam rozwiertaka, może jakoś inaczej bede sie starał to przycyganić, albo do sąsiada pójde. Przynajmniej wiem, ze te nowe tulejki nie nadają się do kosza, gorzej z wałkiem :->

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: Savier » 2013-12-13, 22:08

Był kiedyś temat wałka, poszperaj na googlach po nowych ZMD i będziesz miał odpowiedź. Ręki sobie nie dam uciąć, ale z tego co pamiętam to jest OK/nie przeszkadza.

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-13, 22:13

Faktycznie, moze byc, dziekuje Ci Savier

grześ19
Posty: 144
Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r.
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: grześ19 » 2013-12-13, 23:21

Miałem na mysli wewnętrzy wieloklin na trybach. Skoro wieloklin na wałku jest uszkodzony to czy na trybach jest dobry?

Zerknij sobie na 5-ta stornę tego poradnika

http://jawa-cz.site90.com/resume/Skrzyn ... S01-XX.pdf

Jest tam opisany dokładnie Twój przypadekz komentarzem że wałek ( prawdopodobnie z kołami ) nadaje się tylko do wymiany.

Tulejki są zapewne od tego silnika.Jeżeli zdjęcie nie przekłamuje to podoba mi się kolor tego stopu. Zgodnie ze sztuką montaż takich tulekjek przebiega w ten sposób że wkładasz ją w otwór, kładziesz karter na stabilnym stoliku i przeciskasz najlepiej prasą albo ew. młotkiem kulke (taką łożyskową) o średnicy minimalnie mniejszej niż średnica wałka, w ten sposób tak jakby rozwalcowujesz ta tulejkę tak że rozbije sie ona w otworze ibędzie zamocowana na amen i masz pewność że się nie przekręci. Pod miejsce uderzenia należy coś podłożyć żeby siła uderzenia nie szła w karter. Natępnie mając osadzoną tulejkę z otworem nieco mniejszym od wałka rozwiertakiem nastawnym ( wiertło jest opcją gorszą ponieważ wykonany otwór nie będzie ani okrągły jak na standardy silnikowe a tym bardziej nie bedzie miał żądanego wymiaru, ale jak tkoś nie ma rozwiertaka to od biedy musi być wiertło ) rowiercasz delikatnie tulejkę na żadany wymiar wałka.

Jeżeli nie masz kulki albo rozwiertaka to spytaj w zakładach gdzie robią takie rzeczy, dobry zwykły mechanik też powienien mieć to rozwiercą za grosze. Nie wyobrażam sobie żeby nie mieli.
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-14, 00:19

Fajny poradnik! Super obrazowo !
Faktycznie, to się kwalifikuje pod mój problem, ale może nie będzie tak źle jak złoże ... za dużo już kasy wydałem na ten silnik, przed remontem coś się działo z biegami, ale coś nie wielkiego bo nawet tego dobrze nie pamiętam, natomiast luzy na wszystkim były tak ogromne że to mogła być i tego wina.

Awatar użytkownika
Halski
Posty: 209
Rejestracja: 2011-12-29, 11:33
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B3 1980r.
SHL M04 1953r.
SHL M17 Gazela 1969r.
...
Lokalizacja: LPU
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: Halski » 2013-12-14, 09:25

W sprawie rozwiercania tulejek, to proponuję udać się do najbliższego zakładu zajmującego się alternatorami i rozrusznikami. Tam takie rzeczy robią na co dzień.

grześ19
Posty: 144
Rejestracja: 2013-12-06, 10:10
GG: 0
Moje maszyny: Jawa 50 1978r.
Jawa 50 1976r.
WSK M21W2 1978r.
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: grześ19 » 2013-12-14, 14:44

Widziałem na wykładach w internecie z jakiejś wyższej uczelni wykres zużycia materiału od ekspoloatacji. Ukazane było że zużyte elementy na których jest luz zaczynają się zużywać nieproporcjonalnie szybko do czasu, tzn. że np. mając nową tulejkę korbowodu przedzedziemy na niej załóżmy 15 kkm zanim pojawi się delikatny luz, to podwojenie luzu nastąpi nie po kolejnych 15 kkm lecz po 5 kkm, nastepne podwoejenie po 3kkm, następne po 2kkm itd. Dlatego nie należy liczyć że jeżeli na jakimś elemencie przejechane jest ileś km, to na trochę zużytym można przejechać drugie tyle.
Organizuję rejsy żeglarkie po J.Mazurskich własnym jachem i zabiorę chętnych w cenie od 280zł/tydz

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-14, 16:15

Możliwe, i całkiem realne, samo to, że to wyrób PRL należy dodać że będzie się już na starcie niesamowicie szybko zużywało.
Z innej beczki. Rozkminiam to i pewien nie jestem. Jeżeli ustawie tryby na I-wszy bieg, to w której wypustce zmieniacza ma być kulka? Prosze napiszcie patrzac na ten obrazek ze np. pierwsza od dołu druga od góry albo coś
zmieniacz_biegow_wsk_125.jpeg
To samo was poproszę o zdanie. Do wałka który zmienia biegi są przymocowane że tak to nazwe widełki, które mają dwa zęby, między te zęby wchodzi to co jest u góry na obrazku, czy podczas pracy skrzyni, zmieniania biegów itp. w każdej pozycji ta część z obrazka powyżej znajduje się między tymi zębami? Czy np. może być tak, że któryś z zębów wchodzi w jedną z dwóch dziur które ma ta część na obrazku?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: 1angel » 2013-12-14, 16:35

Lecąc od góry 1 rowek to 1 bieg później N 2 i 3 . Podczas zmiany biegu te widełki o których piszesz na wałku opierają się o jedno z tych dwóch miejsc w zmianiaczu widocznym na foto przesuwając go w odpowiednią pozycję , że tak powiem każdy ma swoją dziurę , bo nie do końca rozumiem o co pytałeś .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-14, 17:05

Co do zmiany biegów rozkminiłem tak jak napisałeś, że od góry lecą kolejno dziurki, I, II i III bieg, choć z początku bez oględzin wydawało mi się że pierwsza od dołu to I bieg, potem luz ... i dwa biegi, tylko mi się dziury nie zgadzały i jak obejrzałem na wlasne oczy to wszystko i wtedy już wiadomo, ze tak jak ja podałem w poprzednim zdaniu jest nie możliwe.

No ale mamy I bieg w pierwsze wypustce od góry, potem 2 i 3, a gdzie jest luz? Przeciez on jest jakby miedzy I a II biegiem, i nie moge sobie wyobrazic jaką pozycje ma ów zmieniacz w trakcie luzu.

Jeżeli chodzi o moje drugie pytanie, to przedstawiam rysunek na dole.

W pierwszym przypadku jest tak, że widełki ze swoimi dwoma zębami mają między sobą zmieniacz, czy tak powinno być zawsze? Czy w trakcie zmiany biegów może dojsć do sytuacji z drugiego przykładu gdzie jeden ząb widełek wpada w dziurę ktora zaznaczyłem strzalka? Pytam was o takie rzeczy bo chce sie upewnic ze nie mam za duzego luzu.
zmieniacz_biegow_wsk_125.jpeg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: 1angel » 2013-12-14, 19:49

Napisz e jeszcze raz dla jasności lecąc od góry rowkami :
1 bieg
LUZ
2 bieg
3 bieg
Co do widełek i zmieniacza to swobodnie mogą być w narysowanej przez Ciebie syt. nr 1 jak i nr 2 (czasem po zmianie biegu tak zostają i tak jest). Natomiast podczas zmiany biegu ustawiają się zawsze w sposoób taki jak na nr 2 .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-14, 19:52

Dziękuje bardzo za konkretna odpowiedz.

florek25
Posty: 63
Rejestracja: 2013-06-12, 11:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
Lokalizacja: Galicja
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: florek25 » 2013-12-14, 21:40

Ale jeszcze dla pewnosci, jak skladam silnik to pozycje wyjsciowa ustawic tak jak w przykladzie pierwszym? tzn pozycje wyjsciowa zmieniacza.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: Składanie skrzyni, kilka pytań

Post autor: 1angel » 2013-12-14, 22:48

Tak .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: ADI i 7 gości