Strona 2 z 6

: 2007-10-14, 00:25
autor: ŻbiKu
To nie jest taka prosta sprawa. Jeżeli zmienisz przełożenie na mniejsze wałka zdawczego, to zarazem jego średnica się zmniejsza a co za tym idzie, nie będzie się prawidłowo zazębiał z kołem zębatym, z którym współpracuje! Przerabiałem coś podobnego, gdy składałem W2A.

: 2007-10-14, 07:40
autor: andi
Jeżeli chcemy mieć starszą wersję skrzyni, trzeba założyć wałek zdawczy na 26Z w komplecie z wałkiem pośrednim , dlatego że koło zębate współpracujące z wałkiem zdawczym jest wyfrezowane bezpośrednio na tym wałku, ma ono o jeden ząb więcej niż koło na nowszym wałku .
rozwiązanie jest jedno trzeba szukać takich części na Allegro lub u kolegów, na pewno taką skrzynię miały Gazele oraz Shl-ki 4 biegowe z silnikiem wiatr .

: 2007-10-14, 20:31
autor: ŻbiKu
ma ono o jeden ząb więcej niż koło na nowszym wałku
Andi jeszcze jedno pytanie :zdrowko: Więc dokładnie w tej starszej wersji wałka pośredniego koło zębate ile ma mieć zębów tak żeby grało ze zdawczym 26Z? Mam u siebie wałek pośredni luzem, z tym że już nie pamiętam czy jest on od WSK czy SHLM11W.

: 2007-10-15, 14:59
autor: andi
i właśnie tego w tej chwili nie mogę Ci powiedzieć , moja pamięć jest też zawodna w takich sprawach, nasuwa mi się na myśl ilość 16 lub 17, ale głowy za to nie dam.
będę mógł Ci odpowiedzieć dopiero po wizycie w moim garage .

edit.
no i byłem - pomyliłem się , tryb w wersji starszej ma 16 zębów zaś w nowszej 15 zębów.
czyli starszy komplet to odpowiednio 16Z ==26Z oraz nowszy 15Z==27Z
pozdrawiam serdecznie .

: 2007-10-15, 20:38
autor: ŻbiKu
Ajjj napisałem i nie zauważyłem twojej edycji postu, także dzięks za info, cóż teraz kolej pozamawiać co trzeba, schować w szafce i czekać na zimę :zdrowko:

p.s. mój wałek w garażu o którym pisałem ma 15Z.

Re:

: 2008-03-01, 20:39
autor: master_26
andi pisze:i właśnie tego w tej chwili nie mogę Ci powiedzieć , moja pamięć jest też zawodna w takich sprawach, nasuwa mi się na myśl ilość 16 lub 17, ale głowy za to nie dam.
będę mógł Ci odpowiedzieć dopiero po wizycie w moim garage .

edit.
no i byłem - pomyliłem się , tryb w wersji starszej ma 16 zębów zaś w nowszej 15 zębów.
czyli starszy komplet to odpowiednio 16Z ==26Z oraz nowszy 15Z==27Z
pozdrawiam serdecznie .
Panowie, zgodzę się z wami, że w pierwszych silnikach 175, tryb zdawczy miął (26z) i z nim zazębiający na wałku pośrednim (16z).
Ale też było inne przełożenie na trybach:
Pierwsze silniki:
tryb II biegu na wałku głównym 20z
tryb II biegu na wałku pośrednim 22z
nowsze silniki
tryb II biegu na wałku głównym 19z
tryb II biegu na wałku pośrednim 23z

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

: 2008-03-02, 09:40
autor: andi
To zestawienie które opisałeś pochodzi z tej samej skrzyni, ta zebatka 23 zęby jest od włączania 3 i 4 biegu , albo masz całkowicie rozłożone wałki i pomyliłeś sie przy zakładaniu albo już wcześniej ktoś to zrobił .
porównaj dwie zębatki (22 i 23 z) z bocznymi kłami zazębiającymi, jedne powinny być węższe ( 3-4 bieg) a w drugiej szersze(1-2 bieg) jeżeli je zamienimy miejscami nie będzie zazębiać się 4 bieg , kły są za szerokie w stosunku do otworów w zębatce zdawczej .
Jeżeli masz inaczej opisz to dokładnie jak wygląda u Ciebie Choinka z zębatek na poszczególnych wałkach.
Czekam z niecierpliwością na Twój opis
Twój post nasunął mi pewien pomysł ale najpierw muszę to wyliczyć i sprawdzić czy jest wykonalne .

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

: 2008-03-02, 10:58
autor: master_26
andi pisze:To zestawienie które opisałeś pochodzi z tej samej skrzyni, ta zebatka 23 zęby jest od włączania 3 i 4 biegu , albo masz całkowicie rozłożone wałki i pomyliłeś sie przy zakładaniu albo już wcześniej ktoś to zrobił .
porównaj dwie zębatki (22 i 23 z) z bocznymi kłami zazębiającymi, jedne powinny być węższe ( 3-4 bieg) a w drugiej szersze(1-2 bieg) jeżeli je zamienimy miejscami nie będzie zazębiać się 4 bieg , kły są za szerokie w stosunku do otworów w zębatce zdawczej .
Jeżeli masz inaczej opisz to dokładnie jak wygląda u Ciebie Choinka z zębatek na poszczególnych wałkach.
Czekam z niecierpliwością na Twój opis
Twój post nasunął mi pewien pomysł ale najpierw muszę to wyliczyć i sprawdzić czy jest wykonalne .
Andi, wszystkie tryby są dobrze założone.Pisząc o tych przełożeniach bazowałem się na silniku świeżo wyjętym z Gazeli.Ale przecież takie same silniki były stosowane w pierwszych WSk-ach m21w2.Dla mojego przekonania rozebrałem dzisiaj rano (żona się do mnie nie odzywa :) ) silnik z wsk 175 z 1972 r i przełożenie jest identyczne.Nawet w książce Motocykle WSK-M21W2---instrukcja obsługi i napraw bieżących jest tak samo ujęte na schemacie.Dołączam dokładny opis.

Pierwsze wiatry:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a72 ... ff5da.html

Nowsze silniki

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fe0 ... 6c334.html

i stąd te przełożenia

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/61d ... 68524.html

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

: 2008-03-02, 11:38
autor: andi
Zobacz dokładnie na załączonych zdjęciach z książki masz na dole opis , jest tam napisane co innego niż sugerujesz.
Oznaczenie zębatek 9 i 3 ?
Jeżeli naprawdę jest inaczej to opisz po kolei na jednym i na drugim wałku jakie masz zębatki .

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

: 2008-03-02, 12:07
autor: master_26
Andi, zobacz jeszcze raz, na żadnym rysunku nie brałem pod uwagę zębów nr9 i nr3.W obu skrzyniach są takie same.
Różnice są w trybach: (numeracja trybów w/g schematu)
Pierwsze silniki:
    tryb 2 - 20zębów - wałek główny
      tryb 8 -22 zębów -wałek pośredni
      Nowsze silniki:
        tryb 2 - 19 zęby - wałek główny
          tryb 8 - 23 zęby - wałek pośredni

          Nie będę pisał o trybie zdawczy i z nim zazębiającym na wałku pośrednim. Ostatnio to ładnie ująłeś.

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-03-02, 15:02
          autor: andi
          no właśnie o tym pisze na obu rysunkach pod tymi numerami co podajesz są takie same ilości zębów.

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-03-02, 16:14
          autor: master_26
          Starszy typ skrzyni
          http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/283 ... 4e279.html
          Nowszy typ
          http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c23 ... dbc93.html

          Schemat jest ten sam bo nie mam książki (np od Kobuza) a ty sugerowałeś się nie tym co sam wstawiłem od siebie, tylko opisem pod schematem
          Ale mam nadzieje, że teraz wiesz o co chodzi

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-03-02, 18:28
          autor: andi
          To chciałem wiedzieć, jeżeli jest tak jak mówisz a przecież nie mam podstaw by Ci nie wierzyć to to jest ważna informacja .
          Jeszcze jedno mnie interesuje, ile zębów mają w Twojej skrzyni zębatki oznaczone na zdjęciu 9 i 3 .

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-03-02, 18:38
          autor: master_26
          (9) 19z
          (3) 23z

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-04-13, 22:44
          autor: ŻbiKu
          Hmm jestem pod wrażeniem po modyfikacji w skrzyni panowie, na prawdę podpisuję się pod tym co Andi napisał. Żadnej choroby kobuzowej :-D :-D Wrzucasz IV i motorek rakieta dalej jedzie nawet pod górkę żadnego buuu czy braku mocy, nie obejrzysz się i masz 80km/h na liczniku :) Prędkością podróżną dalej jest 70-80km/h realizowane na nieco większych obrotach niż wcześniej ale dalej w zakresie średnich tak, że silnik przyjemnie pracuje. Pod jedną z największych górek w mieście bez problemu wjechał z prędkością 80km/h, bez zwalniania. V-maxu nie sprawdzałem ale WSK nie ścigacz przecież, chociaż myślę że przy 3,9mm przed GMP do 100km/h dobije jak nic. Krótszych III pierwszych biegów praktycznie nie czuć, jedynie dwójka jest wyraźnie krótsza, trójka wręcz odwrotnie jest dłuższa spokojnie można jechać z prędkościa 60km/h. Zębatkę mam 14Z na zdawczym, z tyłu oryginalnie 41Z. Może uda mi się kiedyś nagrać filmik;)

          Dla przypomnienia:

          pośredni: 16Z
          zdawczy 26Z
          zębatka przód:14Z
          tył: 41Z

          dopisano 28.04.2008r.

          Dzisiaj z czystej ciekawości przetestowałem v-max motocykla i jestem bardzo zaskoczony, bez problemu (oczywiście nie pod wiatr) rozwinął prędkość 110km/h i nie było to jeszcze wszystkim co może!! Z moich odczuć, wynika że powinienem rozwinąć 120km/h albo coś powyżej 115km/h jednak byłyby to już mega ogromne obroty silnika, oczywiście silnik darł się niemiłosiernie już przy 110km/h tak jak na wcześniejszych przełożeniach jednak wcześniej było to ostateczną prędkością jaką mógł rozwinąć. Więcej nie chciałem go piłować ze strachu że jakieś tryby skrzyni wystrzelą mi przez tłumik. Realistycznie myśląc, domniemałem wcześniej że na tych przełożeniach i mniejszej zębatce z przodu prędkość maksymalna zamknie się w granicach 100km/h, jednak sprawa ma się trochę inaczej :lol: . Oczywiście jazda z prędkością 95-110km/h nie sprzyja żywotności silnika ale chciałem podzielić się wrażeniami. Silnik mam fabryczny, jedynie wypolerowany króciec w środku, cylinder zgrany z karterami i w miarę gładkie kanały płuczące. Gaźnik Jikov z boczną komorą i dyszą gł. 96, wyprzedzenie zapłonu 4mm przed GMP.

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-06-24, 12:47
          autor: bing17
          Od czego można zastosować koła zębate przekładni stałej żeby skrócić przełożenie wał-sprzęgło ??

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-06-24, 17:43
          autor: rykun
          bing17 pisze:Od czego można zastosować koła zębate przekładni stałej
          Koła zębate? Czy masz jakiś patent na ten sposób przenoszenia napędu na sprzęgło?
          bing17 pisze:skrócić przełożenie wał-sprzęgło
          Może mnie ktoś uświadomić czemu wszyscy rekonstruujący motocykle trialowe i pochodne chcą zmieniać to przełożenie? Nie wiem jak było w oryginałach. Zwiększenie przełożenia spowoduje większe obciążenie sprzęgła i skrzyni. Wiązało by się to z modyfikacjami kolejnych elementów.

          Ja stosowałem mniejsze przełożenia np. od shl 175 z silnikiem s-34 gdzie wynosi ono 2:1 (zębatka na wale 17z, na koszu 34z) lub inne dobierane nie koniecznie od motocykli (koła z podziałką 3/8"). Robiłem to z myślą zmniejszenia sił działających na sprzęgło i skrzynie. Wymagało to zmiany zębaki zdawczej na mniejszą w celu wyrównania obrotów na kole.

          bing17 chodziło Tobie zapewne o koła łańcuchowe. Nic mi nie przychodzi do głowy aby bez przeróbek dopasować coś. Ewentualnie zębatka na wał z silnika s-01 ma 13z o ile pamiętam, ale jest osadzona na klinie i jest węższa o jakieś 2mm. Pozostaje dorobić.

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2008-06-24, 22:46
          autor: bing17
          Źle się wyraziłem, dobrze rozumujesz o co mi chodzi. Niektóre triale miały skrócone to przełożenie.

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2009-04-07, 15:06
          autor: Wojtek
          Mam pytanie. Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć, które przełożenie drugiego biegu lepiej sprawuje się w WSK 175? Mam teraz pełną dowolność. Na pewno użyje wałka pośredniego z=16 zatem przełożenie biegu pierwszego i trzeciego wyniosą 2,93 i 1,35. Przełożenie jedynki jest sporo mniejsze ale myślę że to nie zrobi wielkiej różnicy przy jeździe rekreacyjnej lub turystycznej. Przełożenie 4 biegu pozostanie 1,0 gdyż inne być tutaj nie może. Wątpliwości mam co do drugiego biegu. Mam do wyboru 1,79 lub 1,97 zależnie czy użyje pary kół z=22 i z=20 czy może z=23 i z=19. Do tej pory przełożenie dwójki miałem 2,18. Tak więc różnica będzie spora. Drugi bieg zapewni większą prędkość tylko czy nie stanie się zbyt mało dynamiczny? Testował ktoś z was wszystkie możliwe przełożenia i mógłby zrelacjonować wrażenia z jazdy?

          Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

          : 2009-04-07, 19:24
          autor: ŻbiKu
          ja mam teraz krótszą dwójkę ale nie wiem czy 1.79, czy 1,97 na pewno będziesz i z tego i z tego zadowolony w porównaniu z tym co miałeś :) Nie dam sobie głowy uciąć ale zdaje mi się że mam z-23 i z-19. Jestem bardzo zadowolony po zmianie przełożeń i zębatki zdawczej łańcucha na z-14, motor po wyjęciu mniejszej wkładki tłumiącej spokojnie wjeżdżał na czwórce pod każdą górkę po dobrym rozpędzeniu nawet pod górkę mogłem wrzucać czwóreczke :) i to na standardowym zapłonie :D Szkoda, że wcześniej nie napisałeś bo sprawdziłbym u siebie.