Strona 1 z 2

Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 01:53
autor: Sirian-S1
Powiedzcie koledzy jakie były różnice pomiędzy tymi silnikami. Oprócz oczywiście zapłonu. Głównie chodzi mi o skrzynię biegów. Czy silniki W2B montowane w Gazeli miały inną skrzynię, sprzęgło niż W2A? Koła zamachowego na wale chyba nie było w W2A? Po jakich modyfikacjach silnika uzyskano w W2B moc większą o 2 KM? Czy podczas jazdy odczuwalna jest duża różnica pomiędzy jednym silnikiem a drugim? Za wszystkie odpowiedzi z góry dziękuję... ;)

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 02:06
autor: Johnny
Uściślijmy:
- W2A - M11W
- W2 - M17 Gazela
- W2B - WSK 175 do 75 roku

Z moich obserwacji wynika, że przełożenia w skrzyni wszystkich tych silników były takie same. Różnice były w kształcie wycięć pod kły i samych kłach oraz w wodzikach (W2A i W2 - blaszane o różnym kształcie dla obu silników, W2B - kute tzw. cienkie). Różnice były również w karterach:
W2 - wyprowadzenie przewodu przez wycięcie w karterze, W2B - przez wycięcie w pokrywie, brak nacięcia na linkę sprzęgła w W2 i taka guma ochronna na linkę. W2 - cylinder i głowica bez gum, W2B - z gumami.

Różnice nie były wielkie co zapewniało zamienność części ale jednak były :)

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 15:28
autor: Savier
Oznaczenie do 1975 roku dla czwórek to W2? Z tego co wiem to silniki różniły się w trakcie tych 1972-1975

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 16:55
autor: Sirian-S1
Tak Johnny chodziło mi o różnice silników W2A montowanych w SHL M11W i W2B montowanych w Gazeli i pierwszych WSK 175. Nowsze odmiany silnika mnie nie interesują w tym przypadku. A sprzęgło jest takie samo w obu silnikach? Ponawiam pytanie o koło zamachowe. Czy takowe było montowane w silnikach typu W2A? Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B?

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 17:05
autor: Savier
Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B? Z czego wynikała większa moc w silnikach W2B?
Kanały, komora spalania.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 19:31
autor: Johnny
Jeszcze raz napiszę w Gazeli był silnik W2 :!: a nie w W2B :!: W2A to całkiem inny cylinder niż W2 więc pewnie to ma jakiś wpływ. Ponadto z tego co pamiętam wszystkie trzy typy silnika miały różny stopień sprężania co przełożyło się na moc.

Oznaczenie silnika w wsk do 75 roku to W2B :!:

W silnikach WSK na przestrzeni lat 72-75 raczej zmian nie było. Wszystkie zmiany takie jak przeniesienie wysprzęglika na kartery, zmiana instalacji na 6V, zmiana przełożeń czy zmiana średnicy wałków w łańcuszku sprzęgłowym nastąpiła już praktycznie przed '75 roku. Dokładne numery silnika, od których były wprowadzane zmiany podaje H. Załęski.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 20:38
autor: Sirian-S1
A co ze sprzęgłem i kołem zamachowym? Czy cylinder i tłok od W2 lub W2B podejdzie do W2A?

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-08, 20:53
autor: krzysiek200
Z tego co się orientuję to w Gazeli jest inny łańcuszek sprzęgłowy (rolka 6 mm a w WSK 5 mm)

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 00:11
autor: gabste
Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnie

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 02:20
autor: Johnny
gabste pisze:Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnie
Nic nie podejdzie :!: W W2A cylinder ma wylot na środku cylindra, zaś w w W2 i W2B wylot jest skośmy - SHL M11-w miała podwójną ramę, zaś i gazela i WSK 175 jednorurową - stąd taka różnica. Tłok z dużym prawdopodobieństwem jest taki sam. Głowica w W2A jest inna bo niesymetryczna :) Silnika W2A w SHL nie był montowany symetrycznie.

Jako ciekawostkę powiem, że widziałem silnika W2A z cylindrem i głowicą od W2 (W2B) i zamontowany do WSK 175 - jakoś to jeździło, nie wiem czy silnik rozwijał katalogowe parametry ale jednego jestem pewien: odpalał i całkiem nieźle jeździł :)

Co do łańcuszka to grubość rolki została zmieniona dopiero w trakcie produkcji silnika W2B dla WSK 175 - w W2A i W2 i początkowych W2B była taka sama.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 11:42
autor: Savier
Agresives ogarniał te tematy, fajnie jakby się wypowiedział.

Poza tym do silnika wszystko podejdzie, jak Gabste pisał, do motocykla nie :).

A jak było z wyjściami przewodów z prądnicy? :) SHLki miały obok cylindra, ale czy wszystkie wueski miały już to zmienione?

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 12:17
autor: auriol77
Mnie ciekawi sprawa łańcuszka sprzęgłowego z Gazeli na rolce 6mm. W wsk stosowany już był 5mm. Były różnice w zębatkach sprzęgłowych ? Można stosować łańcuszek na rolce 6mm do sprzęgła wsk ? Grubsza rolka automatycznie powinna chyba dać lepszy naciąg? Favorit ma w ofercie łańcuszek na 6mm pewnie znacznie trwalszy niż łańcuszki dostępne do wsk na rolce 5mm OKINOI i inne no name.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 13:35
autor: Johnny
W2B z WSKi to całkiem inne odlewy karterów. Produkcję Gazeli zakończono w '70 roku, zaś produkcję WSK-175 rozpoczęto w '72 - czy jakieś silniki się ostały i je zakładali, trudno powiedzieć. Widziałem kiedyś, WSK 175 z '73 roku z cylindrem od Gazeli, gość twierdził, że tak było od nowości ale plomby na cylindrze nie było więc pewności mieć nie można.

Gazelę skończyli produkować po ok. 55000 egzemplarzy, więc gdzieś w tych okolicach zaczyna się silnik W2B - najwyższy numer silnika w Gazeli jaki widziałem to było właśnie coś w okolicach 55 xxx, zaś najniższy w WSK 175 widziałem 56xxx. Więc z grubsza pasuje.

Najciekawsze różnice w silnikach W2 i W2B (w stosunku do 059) to:
- W2 - wyjście przewodów prądnicy w karterze, W2B - brak otworu,
- wycisk sprzęgła montowany w pokrywie prawej (oba silniki)
- brak nacięcia na linkę sprzęgła w obu przypadkach (była taka charakterystyczna gumka, przez którą przechodziła linka sprzęgła)
- aż do numeru ok. 100 000 brak spustu oleju z komory korbowej, powyżej tego numeru był już nadlew pod śrubę ale nie było gwintowanego otworu (silnik 059 zaczyna się gdzieś w okolicach 123 000).

Były jeszcze jakieś różnice w okolicach wałka zdawczego ale tutaj dokładnie nie wiem o co chodziło. Powyższe wynaturzenia to efekt analizy zdjęć kilkudziesięciu silników, które udało mi się zgromadzić - proszę podchodzić do tego z rezerwą bo przez lata właściciele tworzyli różne wydmuszki i różnie to może być - chociaż starałem się odsiać plewy od ziarna.

Co do łańcuszka to katalogi oraz książki podają tylko zmianę łańcuszka (średnicę rolki), podczas gdy nic nie mówią o zmianie zębatek. Spotkałem się jednak z zębatkami sprzęgłowymi oraz koszami sprzęgłowymi, które miały bardzie spiczate zęby - tłumaczenie pojawiało się wtedy zawsze w stylu: "to są części z Gazeli". Być może taka właśnie była różnica.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-09, 20:28
autor: Sirian-S1
Johnny pisze:
gabste pisze:Wszystko podejdzie do w2a i odwrotnie
Nic nie podejdzie :!: W W2A cylinder ma wylot na środku cylindra, zaś w w W2 i W2B wylot jest skośmy - SHL M11-w miała podwójną ramę, zaś i gazela i WSK 175 jednorurową - stąd taka różnica. Tłok z dużym prawdopodobieństwem jest taki sam. Głowica w W2A jest inna bo niesymetryczna :) Silnika W2A w SHL nie był montowany symetrycznie.

Jako ciekawostkę powiem, że widziałem silnika W2A z cylindrem i głowicą od W2 (W2B) i zamontowany do WSK 175 - jakoś to jeździło, nie wiem czy silnik rozwijał katalogowe parametry ale jednego jestem pewien: odpalał i całkiem nieźle jeździł :)

Co do łańcuszka to grubość rolki została zmieniona dopiero w trakcie produkcji silnika W2B dla WSK 175 - w W2A i W2 i początkowych W2B była taka sama.
Czyli musiało podejść skoro odpalało i jeździło... ;) Tak jak pisze Savier. Do silnika podejdzie a do moto nie. Mnie głównie chodziło o to czy można założyć do silnika W2A cylinder i głowicę od W2/W2B i wrzucić takowy silnik do Wsk 175 żeby nie martwić się o aku. Z Waszych wypowiedzi wnioskuję że można... ;)

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-10, 00:11
autor: Johnny
Sirian-S1 pisze: Czyli musiało podejść skoro odpalało i jeździło... ;) Tak jak pisze Savier. Do silnika podejdzie a do moto nie. Mnie głównie chodziło o to czy można założyć do silnika W2A cylinder i głowicę od W2/W2B i wrzucić takowy silnik do Wsk 175 żeby nie martwić się o aku. Z Waszych wypowiedzi wnioskuję że można... ;)
Jak to powiedział jeden z moich kolegów "taki silnik z SEMem tylko magneto większe" ;)

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2013-11-10, 01:24
autor: Sirian-S1
Tego nie słyszałem... ;D Hahahaha... ;D Jak kilka osób przeczyta to zaraz pojawią się larytasy na Allegro... ;D

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2015-02-16, 14:52
autor: Hokunin
Myślę że to powinno rozwiać wątpliwości jeśli chodzi o silniki W2A i W2.

http://shl-gazela.republika.pl/silniki.html

Autor : Fenix

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2016-04-13, 00:00
autor: CrazyMario
Johnny pisze:W2B z WSKi to całkiem inne odlewy karterów. Produkcję Gazeli zakończono w '70 roku, zaś produkcję WSK-175 rozpoczęto w '72 - czy jakieś silniki się ostały i je zakładali, trudno powiedzieć. Widziałem kiedyś, WSK 175 z '73 roku z cylindrem od Gazeli, gość twierdził, że tak było od nowości ale plomby na cylindrze nie było więc pewności mieć nie można.

Gazelę skończyli produkować po ok. 55000 egzemplarzy, więc gdzieś w tych okolicach zaczyna się silnik W2B - najwyższy numer silnika w Gazeli jaki widziałem to było właśnie coś w okolicach 55 xxx, zaś najniższy w WSK 175 widziałem 56xxx. Więc z grubsza pasuje.

Najciekawsze różnice w silnikach W2 i W2B (w stosunku do 059) to:
- W2 - wyjście przewodów prądnicy w karterze, W2B - brak otworu,
- wycisk sprzęgła montowany w pokrywie prawej (oba silniki)
- brak nacięcia na linkę sprzęgła w obu przypadkach (była taka charakterystyczna gumka, przez którą przechodziła linka sprzęgła)
- aż do numeru ok. 100 000 brak spustu oleju z komory korbowej, powyżej tego numeru był już nadlew pod śrubę ale nie było gwintowanego otworu (silnik 059 zaczyna się gdzieś w okolicach 123 000).

Były jeszcze jakieś różnice w okolicach wałka zdawczego ale tutaj dokładnie nie wiem o co chodziło. Powyższe wynaturzenia to efekt analizy zdjęć kilkudziesięciu silników, które udało mi się zgromadzić - proszę podchodzić do tego z rezerwą bo przez lata właściciele tworzyli różne wydmuszki i różnie to może być - chociaż starałem się odsiać plewy od ziarna.

Co do łańcuszka to katalogi oraz książki podają tylko zmianę łańcuszka (średnicę rolki), podczas gdy nic nie mówią o zmianie zębatek. Spotkałem się jednak z zębatkami sprzęgłowymi oraz koszami sprzęgłowymi, które miały bardzie spiczate zęby - tłumaczenie pojawiało się wtedy zawsze w stylu: "to są części z Gazeli". Być może taka właśnie była różnica.
Silniki 060 od jakiej numeracji się zaczynały ?
Mam numer W2 64xxx i w nim niema koła zamachowego - tylko tulejka, Po schematach silników widze, że w 060 nie było koła zamachowego.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2016-04-13, 00:03
autor: Muciek
060 ma karter bez tego miejsca na rozrusznik.

Re: Silnik W2A vs. W2B - różnice

: 2016-04-13, 08:38
autor: CrazyMario
W takim razie - silnik z opisem W2 64648 - jaki to dokładnie model ?
- mam tyko tulejkę zamiast koła zamachowego (taka bynajmniej była w komplecie)
- mam wgłębienie na rozrusznik
- głowica i cylinder z gumami
- gumowa tulejka na linkę sprzęgła

W takim razie ten silnik powinien mieć koło zamachowe czy nie ?