Strona 1 z 1
					
				SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 01:25
				autor: zdzislawdyrman
				Motórzyści, jakie ma być wyprzedzenie zapłonu w SHL M11 podane w mm przed GMP. 
Mam pewną książkę celowo nie podaję jaką żeby może ktoś z innych źródeł podał to wyprzedzenie bo w z tej książki jest ono podejrzanie duże. Może ktoś ma oryginalną instrukcję i tam jest coś napisane?
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 04:03
				autor: adamsky771
				wg instrukcji 4,4 dla "wysokiej" uszczelki i 2,2 dla "niskiej" ... ale o co im tu chodzi - nie wiem, bo nigdzie nie mam danych grubości żadnej z tych uszczelek, ani wyjaśnienia co to ma do pomiaru GMP. Teoria jednak dzisiaj ma się nijak z praktyką - raz ze względu na paliwo, a dwa na stare porzekadło: ustawiasz na 3mm i testujesz. Objawy źle ustawionego zapłonu pewnie znasz. Poczekaj jednak na wskazówki kogoś kto SHL ma w jednym palcu i praktykuje tą "chorobę"  

 .
 
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 09:25
				autor: halcik
				Obie informacje są poprawne i opisują wpływ stopnia kompresji, temperatury spalania, możliwości samozapłonu spalania stukowego.
Innymi słowy jeśli kompresja jest mała - gruba uszczelka, temperatura sprężonych gazów przed wystąpieniem iskry jest niższa, co za tym idzie spalanie będzie następowało wolniej (niższe wysycenie tlenem, czyli mniej tlenu w tej samej objętości). Spalanie wolniej czyli początek spalania musi się zacząć wcześniej.
Cienka uszczelka, wyższe sprężanie, wyższa temperatura, więcej tlenu szybsze spalanie - najeży opóźnić zapłon (zapłon bliżej GMP). 
Rodzaj paliwa jakie obecnie mamy wpływa tylko na wytrzymałość przed spalaniem stukowym, czyli samoistnym i przy dużym ciśnieniu którego tu nie opisałem.
Samo wyprzedzenie zapłonu wpływa na zachowanie silnika. Skrajnie wczesny zapłon (dalej od GMP) jest lepszy dla niskich obrotów, a skrajnie późny dla wysokich. Tu chodzi o to, jak szybko następuje rozprzestrzenianie zapłonu (ognia) w komorze i jak szybko wypala się mieszanka. Przy niskich obrotach zapłon musi być tak dobrany, aby iskra z świecy zdarzyła zapalić mieszankę, a czoło powstającego płomienia zdarzyło się rozszerzyć na całą komorę. Jeśli nie zdarzy, to maksymalna siła nacisku na tłok występuje za późno i tłok pchany jest z mniejszą siła, jeśli za wcześnie to tłok może zostać popchnięty z powrotem (odbić). A w idealnym momencie silnik będzie miał największą moc. Sytuacja zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej. Płomień ma coraz mniej czasu na rozejście się po komorze spalania i popchnięcie tłoka. Wniosek z tego jest taki, że przy wyższych obrotach moment zapłonu powinien być wcześniejszy, aby płomień zdarzył się rozejść w komorze do momentu szczytowania tłoka. 
Ciekawym silnikiem jest MZ es250, gdzie występował odśrodkowy regulator. Przy niskich obrotach zapłon występował w GMP, czyli siła działała później. Tak duży silnik nie oddawał wtedy kopniakiem w nogę. Za to gdy obroty wzrosły już do roboczych, czyli około 1100 i regulator na sprężynkach się rozchodził przez siłę odśrodkową zapłon przestawiał się samoczynnie na 3 mam przed GMP. 
W silniku wsk mamy niestety stały moment zapłonu. A dla statycznych zapłonów jego moment dobiera się tak, aby silnik chodził równo na niskich jak i wysokich obrotach, czyli optymalnie dla środkowej wartości przewidzianej dla tego silnika. 
Idąc dalej lub podsumowując zapłon ustawiony za wcześnie (więcej czasu do GMP) silnik będzie oddawał w kopniak, na wolnych obrotach będzie działał nerwowo i nierówno, będzie słaby. Za to na wyższych obrotach moment spalania mieszanki będzie występował w idealnym momencie, moc generowana będzie największa.
Mam nadzieję, że tekst będzie w miarę zrozumiały.
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 14:15
				autor: zdzislawdyrman
				adamsky771 pisze: ↑2025-02-28, 04:03
wg instrukcji 4,4 dla "wysokiej" uszczelki i 2,2 dla "niskiej" ... ale o co im tu chodzi - nie wiem, bo nigdzie nie mam danych grubości żadnej z tych uszczelek, ani wyjaśnienia co to ma do pomiaru GMP. Teoria jednak dzisiaj ma się nijak z praktyką - raz ze względu na paliwo, a dwa na stare porzekadło: ustawiasz na 3mm i testujesz. Objawy źle ustawionego zapłonu pewnie znasz. Poczekaj jednak na wskazówki kogoś kto SHL ma w jednym palcu i praktykuje tą "chorobę"  

 .
 
A gdzie tak jest napisane z tymi uszczelkami? Nie słyszałem nigdy o tym. Weź wrzuć jakieś źródło.
 
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 17:05
				autor: zdzislawdyrman
				Kolego, powinieneś się zdecydować, bo raz piszesz że 
halcik pisze: ↑2025-02-28, 09:25
... skrajnie wczesny zapłon (dalej od GMP) jest lepszy dla niskich obrotów, 
a skrajnie późny dla wysokich. 
 
a następnie piszesz że ... 
halcik pisze: ↑2025-02-28, 09:25
 przy 
wyższych obrotach moment zapłonu powinien być wcześniejszy, aby płomień zdarzył się rozejść w komorze do momentu szczytowania tłoka. 
 
Sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana bo nie zależy tylko od obrotów silnika ale po co będę się rozpisywał, kierownik tu wszystko wyjaśnił ......... 
[youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Zb4xy9RJT3c[/youtube]
 
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 17:47
				autor: adamsky771
				http://shlka.prv.pl/warsztat.php?id=zaplon.html
Gdzieś też jest skan ze strony oryginalnej instrukcji (stąd to wziąłem) - słowo w słowo powielany w rożnych opisach.
 
			 
			
					
				Re: SHL M11 wyprzedzenie zapłonu
				: 2025-02-28, 19:02
				autor: halcik
				Niby sprawdziłem przed wysłaniem, a coś może i pomyliłem, skoro to wiesz lub możesz posłuchać gdzieś na yt to dla ciebie post do pominięcia. 
Rada abyś ustawił na początek na 3 jest w mojej opinii słuszna, a że każdy silnik jest ciut inny to doświadczalnie ustawisz go pod siebie. Ja mam 3.3