WSK M21W2 Dudek 175
: 2007-01-04, 00:19
Wsk M21W2 Dudek
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/269/30d2fcc87a697b21m.jpg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/34af3325108f982dm.jpg)
Motocykl WSK Dudek został zaprezentowany podczas jesiennych targów poznańskich w 1974 roku. Model ten należał do serii "ptaków" i był najdroższą seryjnie produkowaną WSK-ą. Elementem najbardziej charakterystycznym była wysoka kierownica oraz składane, dwuczęściowe siedzenie, dzięki czemu otrzymał tytuł polskiego soft-choppera. Wyposażony również w chromowane kierunkowskazy, płytkie chromowane błotniki, chromowaną osłonę cylindra i dolną osłonę silnika. Dudek dostał również lusterka na długich wspornikach poznańskiej firmy Galmot. Widoczność jest w nich bardzo dobra co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12cm. Ciekawą rzeczą zastosowaną w Dudku jest kanapa którą zastosowano także w Bąku - odpowiedniku Dudka w klasie 125. Miała możliwość regulacji tzn. mogła nam służyć jako dwuosobowe siedzenie, po złożeniu tylnej części jako jednoosobowe siedzenie z oparciem, bądź też po odkręceniu tylnej części kanapy (przykręcanej na 4 plastikowe nakrętki takie jak przy boczkach) jako bagażnik. W motocyklu fabrycznie była również montowana boczna podpórka mocowana do obsady lewego podnóżka pasażera. Charakterystyczny jest również zbiornik paliwa z gumami z wąsem o pojemności 8,5l z kieszonką zamykaną w trzech położeniach. Prezentowany model produkowany był seryjnie od 1975 roku. Oparty na pojedynczej ramie M21, silnik klasy 175 - Wiatr W2BxS serii 059-3 z czterobiegową skrzynią biegów. Dysponował mocą 15KM (jak podają wykresy z hamowni w książce Załęskiego), zwiększoną o 1KM w porównaniu do zwykłej jednostki. Większa moc została osiągnięta poprzez zastosowanie innego typu głowicy (nie miała progu spotykanego przy standardowej głowicy - stopień sprężania 9). Do silnika użyto standardowego gaźnika Pegaz o średnicy gardzieli 26mm i oznaczeniu GM26U3. Motocykl posiadał górny wydech stosowany także w WSK M21W2 Sport. Waga własna wynosi 115kg. Występował w barwach nadwozia: żółtym, pomarańczowym, czerwonym, brązowym oraz bordowym ze złotymi, czerwonymi lub czarnymi napisami "Dudek" lub kalkomanią na boczkach. Produkcję zakończono w 1977 roku wypuszczając 6035 sztuk tego motocykla. W fazie prototypu występował również błotnik z możliwością regulacji wysokości oraz przednim kołem 19 cali na 150mm bębnie (co zostało również określone w katalogu częsci WSK Dudek), jednak szybko porzucono tą koncepcję.
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/270/fbf1a9d852355adam.jpg)
Przez trzy lata produkcji motocykle Wsk Dudek były stopniowo zmieniane. Główne zmiany to:
- brak podpórki bocznej
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/269/a2181003972f54e2m.jpg)
- brak lusterek Galmot Poznań
![Obrazek](http://images36.fotosik.pl/156/8647ad9e5354be2cm.jpg)
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/270/90652ef72912e6ecm.jpg)
- niższa ale szersza kierownica bez poprzeczki
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/124/8db3bfa9d68c0f87m.jpg)
- chromowane kierunkowskazy zostały zastąpione aluminiowymi montowanymi również w kobuzach
![Obrazek](http://images50.fotosik.pl/270/162cfd0d043f0179m.jpeg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/25925e163e23a0d8m.jpeg)
- zrezygnowano z osłon silnika (chromowanej osłony cylindra i dolnej osłony silnika montowanej także w M21W2S2 i M21W2Ex)
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/3e5c023797be4b7am.jpg)
- napis "Dudek" na boczkach zastąpiono kalkomanią
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/29e493c4779ee15cm.jpg)
![Obrazek](http://images44.fotosik.pl/269/97fd4c082c023ec8m.jpg)
- zbiornik paliwa z przykręcanymi emblematami i charakterystycznymi gumami z wąsem zastąpiono bakiem z emblematami przyklejanymi i zwykłymi gumami montowanym także w zwykłej, seryjnej M21W2 i M06B3
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/264/3ec0e3d926db2429m.jpg)
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/124/475d9958ba81940bm.jpg)
- puszki licznika i stacyjki z początku produkcji metalowe z licznikiem wyskalowanym do 120km/h a później większe plastikowe z licznikiem do 140km/h
![Obrazek](http://images44.fotosik.pl/269/c7109a4e7599d36fm.jpeg)
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/265/d2d08c564ae32118m.jpg)
- trzy różne mocowania tylnych kierunkowskazów:
- proste gięte na boki
![Obrazek](http://images48.fotosik.pl/269/0eb7a45c582905e4m.jpg)
- wygięte do góry z mocowaniem na jedną śrubkę lub z blaszką na dwie śruby
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/264/e40101ba0fb281efm.jpeg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/acd884ce83c9516cm.jpg)
- tylna lampa metalowa lub nowsza plastikowa
![Obrazek](http://images42.fotosik.pl/181/594bb9c3f2a8d749m.jpeg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/265/9946a5d961716a26m.jpeg)
- osłona łańcucha zagięta zastąpiona później osłoną prostą
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/987ce056778d8b79m.jpg)
![Obrazek](http://images48.fotosik.pl/269/99598ba01a329b4dm.jpg)
Dane techniczne:
Silnik:
Jednocylindrowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym.
Pojemność skokowa 174cm³
Moc maksymalna 15KM przy 6600 obr/min
Gaźnik:
GM26U3 o średnicy gardzieli 26mm
Sprzęgło:
Mokre czterotarczowe z centralną sprężyną dociskową
Skrzynia biegów:
Czterobiegowa o kołach stale zazębionych
Napęd:
Przeniesienie napędu na koło tylne łańcuchem
Podwozie:
Pojedyncza rama rurowa, zawieszenie tylne na wahaczu wleczonym, resorowanym amortyzatorami teleskopowymi z tłumieniem hydraulicznym. Zawieszenie przednie na widelcu teleskopowym wykonanym częściowo (półki) ze stopów lekkich. Wzmocniona, wysoka kierownica z poprzeczką, stacyjka i prędkościomierz umieszczone w puszkach przykręcanych do górnych półek widelca. Płytkie błotniki chromowane, osłona łańcucha niepełna.
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe.
Szybkość maksymalna 100 km/h,
Szybkość użytkowa 80 km/h
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/269/63cd2e119235dfedm.jpg)
Źródła
H.Załęski Bibliografia
http://www.wueska.pl
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/269/30d2fcc87a697b21m.jpg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/34af3325108f982dm.jpg)
Motocykl WSK Dudek został zaprezentowany podczas jesiennych targów poznańskich w 1974 roku. Model ten należał do serii "ptaków" i był najdroższą seryjnie produkowaną WSK-ą. Elementem najbardziej charakterystycznym była wysoka kierownica oraz składane, dwuczęściowe siedzenie, dzięki czemu otrzymał tytuł polskiego soft-choppera. Wyposażony również w chromowane kierunkowskazy, płytkie chromowane błotniki, chromowaną osłonę cylindra i dolną osłonę silnika. Dudek dostał również lusterka na długich wspornikach poznańskiej firmy Galmot. Widoczność jest w nich bardzo dobra co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12cm. Ciekawą rzeczą zastosowaną w Dudku jest kanapa którą zastosowano także w Bąku - odpowiedniku Dudka w klasie 125. Miała możliwość regulacji tzn. mogła nam służyć jako dwuosobowe siedzenie, po złożeniu tylnej części jako jednoosobowe siedzenie z oparciem, bądź też po odkręceniu tylnej części kanapy (przykręcanej na 4 plastikowe nakrętki takie jak przy boczkach) jako bagażnik. W motocyklu fabrycznie była również montowana boczna podpórka mocowana do obsady lewego podnóżka pasażera. Charakterystyczny jest również zbiornik paliwa z gumami z wąsem o pojemności 8,5l z kieszonką zamykaną w trzech położeniach. Prezentowany model produkowany był seryjnie od 1975 roku. Oparty na pojedynczej ramie M21, silnik klasy 175 - Wiatr W2BxS serii 059-3 z czterobiegową skrzynią biegów. Dysponował mocą 15KM (jak podają wykresy z hamowni w książce Załęskiego), zwiększoną o 1KM w porównaniu do zwykłej jednostki. Większa moc została osiągnięta poprzez zastosowanie innego typu głowicy (nie miała progu spotykanego przy standardowej głowicy - stopień sprężania 9). Do silnika użyto standardowego gaźnika Pegaz o średnicy gardzieli 26mm i oznaczeniu GM26U3. Motocykl posiadał górny wydech stosowany także w WSK M21W2 Sport. Waga własna wynosi 115kg. Występował w barwach nadwozia: żółtym, pomarańczowym, czerwonym, brązowym oraz bordowym ze złotymi, czerwonymi lub czarnymi napisami "Dudek" lub kalkomanią na boczkach. Produkcję zakończono w 1977 roku wypuszczając 6035 sztuk tego motocykla. W fazie prototypu występował również błotnik z możliwością regulacji wysokości oraz przednim kołem 19 cali na 150mm bębnie (co zostało również określone w katalogu częsci WSK Dudek), jednak szybko porzucono tą koncepcję.
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/270/fbf1a9d852355adam.jpg)
Przez trzy lata produkcji motocykle Wsk Dudek były stopniowo zmieniane. Główne zmiany to:
- brak podpórki bocznej
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/269/a2181003972f54e2m.jpg)
- brak lusterek Galmot Poznań
![Obrazek](http://images36.fotosik.pl/156/8647ad9e5354be2cm.jpg)
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/270/90652ef72912e6ecm.jpg)
- niższa ale szersza kierownica bez poprzeczki
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/124/8db3bfa9d68c0f87m.jpg)
- chromowane kierunkowskazy zostały zastąpione aluminiowymi montowanymi również w kobuzach
![Obrazek](http://images50.fotosik.pl/270/162cfd0d043f0179m.jpeg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/25925e163e23a0d8m.jpeg)
- zrezygnowano z osłon silnika (chromowanej osłony cylindra i dolnej osłony silnika montowanej także w M21W2S2 i M21W2Ex)
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/3e5c023797be4b7am.jpg)
- napis "Dudek" na boczkach zastąpiono kalkomanią
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/29e493c4779ee15cm.jpg)
![Obrazek](http://images44.fotosik.pl/269/97fd4c082c023ec8m.jpg)
- zbiornik paliwa z przykręcanymi emblematami i charakterystycznymi gumami z wąsem zastąpiono bakiem z emblematami przyklejanymi i zwykłymi gumami montowanym także w zwykłej, seryjnej M21W2 i M06B3
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/264/3ec0e3d926db2429m.jpg)
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/124/475d9958ba81940bm.jpg)
- puszki licznika i stacyjki z początku produkcji metalowe z licznikiem wyskalowanym do 120km/h a później większe plastikowe z licznikiem do 140km/h
![Obrazek](http://images44.fotosik.pl/269/c7109a4e7599d36fm.jpeg)
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/265/d2d08c564ae32118m.jpg)
- trzy różne mocowania tylnych kierunkowskazów:
- proste gięte na boki
![Obrazek](http://images48.fotosik.pl/269/0eb7a45c582905e4m.jpg)
- wygięte do góry z mocowaniem na jedną śrubkę lub z blaszką na dwie śruby
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/264/e40101ba0fb281efm.jpeg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/265/acd884ce83c9516cm.jpg)
- tylna lampa metalowa lub nowsza plastikowa
![Obrazek](http://images42.fotosik.pl/181/594bb9c3f2a8d749m.jpeg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/265/9946a5d961716a26m.jpeg)
- osłona łańcucha zagięta zastąpiona później osłoną prostą
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/265/987ce056778d8b79m.jpg)
![Obrazek](http://images48.fotosik.pl/269/99598ba01a329b4dm.jpg)
Dane techniczne:
Silnik:
Jednocylindrowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym.
Pojemność skokowa 174cm³
Moc maksymalna 15KM przy 6600 obr/min
Gaźnik:
GM26U3 o średnicy gardzieli 26mm
Sprzęgło:
Mokre czterotarczowe z centralną sprężyną dociskową
Skrzynia biegów:
Czterobiegowa o kołach stale zazębionych
Napęd:
Przeniesienie napędu na koło tylne łańcuchem
Podwozie:
Pojedyncza rama rurowa, zawieszenie tylne na wahaczu wleczonym, resorowanym amortyzatorami teleskopowymi z tłumieniem hydraulicznym. Zawieszenie przednie na widelcu teleskopowym wykonanym częściowo (półki) ze stopów lekkich. Wzmocniona, wysoka kierownica z poprzeczką, stacyjka i prędkościomierz umieszczone w puszkach przykręcanych do górnych półek widelca. Płytkie błotniki chromowane, osłona łańcucha niepełna.
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe.
Szybkość maksymalna 100 km/h,
Szybkość użytkowa 80 km/h
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/269/63cd2e119235dfedm.jpg)
Źródła
H.Załęski Bibliografia
http://www.wueska.pl