Moim zdaniem,aby kupic motocykl i byc z niego zadowolonym,powinniśmy sprawdzic:
a)Silnik:
-nie powinien miec wycieków oraz śladów rozbiórki ostrymi narzędziami.Dobrze świadczy komplet żeberek cylindra.Gwint w głowicy musi byc w porządku.Wueskowy silnik w dobrej kondycji zapala od kopa po przelaniu gaźnika,nie ważne czy ciepły,czy zimny.Wycieki paliwa z gaźnika często są spowodowane złą jego regulacją lub dziurawym pływakiem.Po kilku minutach pracy (wstępne nagrzanie) nie powinien stukac ani wydawac innych niepokojacych dźwięków.Podczas jazdy słuchamy silnika zarówno podczas przyspieszania,jak i zwalniania,puszczając gaz.Reakcja na dodanie gazu powinna byc płynna i bez "dziury".Jeśli silnik nie jest połączony z filtrem powietrza lub ma założony "tjuningowy" stożek,świadczy to o niedbalstwie i nikłej wiedzy motoryzacyjnej posiadacza.Sprawdzamy przyspieszenie oraz moc motocykla na każdym biegu,przy okazji kontrolując stan przekładni (czy biegi nie wypadają itd).Dobrze jest także odkręcic prawą pokrywę silnika (iskrownik) i upewnic się czy zębatka trybu zdawczego nie jest zaspawana na stałe.
b) Rama/zawieszenie:
-tu sprawa jest prosta:motor po ładnej nawierzchni ma jechac prosto i nie ściągac,koła muszą byc proste.Dobrze jest miec kogoś,kto pojedzie za tobą i obejrzy motor w ruchu z tyłu,oceniając czy pojazd naprawdę jest jednośladem czy ma z tym problemy.Do tego kontrolujemy hamulce oraz pracę zawieszenia.Oryginalne wueskowe hamulce spełniają swoją rolę w zupełności i powinny zatrzymywac pojazd szybko i pewnie.Co do zawieszenia,sprawdzamy czy pracuje płynnie i nie zacina się.Objawy zacinania się mogą świadczyc o powypadkowej przeszłości.Rozbita ramka licznika prawie zawsze świadczy o tym,że motocykl miał kontakt z glebą,podobnie poważnie zniszczone krańce manetek kierownicy.
Dodatkowo przyglądamy się podnóżkom oraz podstawce centralnej.Jeśli motor stoi na niej pewnie i nie huśta się,jest ok.
c)Detale:
Kupujac motocykl,zwykle chcemy kupic go jak najtaniej.Jeśli sprzedawca jest człowiekiem rozsądnym i istnieje możliwośc znacznej negocjacji ceny,znajdźmy ku temu powody
Oczywiście musimy miec świadomosc że do 500zł nie kupimy sprzętu w bdb stanie,jednakże starajmy się wybrac towar najbliższy temu stanowi.Obejrzyjmy kompletnośc emblematów,odblasków,stan opon oraz działanie instalacji elektrycznej.
Pamiętajmy że sprzedawca zachwala swój towar jak może (mowa o ludziach kompletnie obcych lub handlarzach) i często chce ukryc poważne wady.Dlatego warto poświęcic na drobiazgowe oględziny godzinę lub więcej,aby potem nie byc rozczarowanym.
Mam nadzieje ze nikogo nie znudziłem