

Motocykl WSK Dudek został zaprezentowany podczas jesiennych targów poznańskich w 1974 roku. Model ten należał do serii "ptaków" i był najdroższą seryjnie produkowaną WSK-ą. Elementem najbardziej charakterystycznym była wysoka kierownica oraz składane, dwuczęściowe siedzenie, dzięki czemu otrzymał tytuł polskiego soft-choppera. Wyposażony również w chromowane kierunkowskazy, płytkie chromowane błotniki, chromowaną osłonę cylindra i dolną osłonę silnika. Dudek dostał również lusterka na długich wspornikach poznańskiej firmy Galmot. Widoczność jest w nich bardzo dobra co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12cm. Ciekawą rzeczą zastosowaną w Dudku jest kanapa którą zastosowano także w Bąku - odpowiedniku Dudka w klasie 125. Miała możliwość regulacji tzn. mogła nam służyć jako dwuosobowe siedzenie, po złożeniu tylnej części jako jednoosobowe siedzenie z oparciem, bądź też po odkręceniu tylnej części kanapy (przykręcanej na 4 plastikowe nakrętki takie jak przy boczkach) jako bagażnik. W motocyklu fabrycznie była również montowana boczna podpórka mocowana do obsady lewego podnóżka pasażera. Charakterystyczny jest również zbiornik paliwa z gumami z wąsem o pojemności 8,5l z kieszonką zamykaną w trzech położeniach. Prezentowany model produkowany był seryjnie od 1975 roku. Oparty na pojedynczej ramie M21, silnik klasy 175 - Wiatr W2BxS serii 059-3 z czterobiegową skrzynią biegów. Dysponował mocą 15KM (jak podają wykresy z hamowni w książce Załęskiego), zwiększoną o 1KM w porównaniu do zwykłej jednostki. Większa moc została osiągnięta poprzez zastosowanie innego typu głowicy (nie miała progu spotykanego przy standardowej głowicy - stopień sprężania 9). Do silnika użyto standardowego gaźnika Pegaz o średnicy gardzieli 26mm i oznaczeniu GM26U3. Motocykl posiadał górny wydech stosowany także w WSK M21W2 Sport. Waga własna wynosi 115kg. Występował w barwach nadwozia: żółtym, pomarańczowym, czerwonym, brązowym oraz bordowym ze złotymi, czerwonymi lub czarnymi napisami "Dudek" lub kalkomanią na boczkach. Produkcję zakończono w 1977 roku wypuszczając 6035 sztuk tego motocykla. W fazie prototypu występował również błotnik z możliwością regulacji wysokości oraz przednim kołem 19 cali na 150mm bębnie (co zostało również określone w katalogu częsci WSK Dudek), jednak szybko porzucono tą koncepcję.

Przez trzy lata produkcji motocykle Wsk Dudek były stopniowo zmieniane. Główne zmiany to:
- brak podpórki bocznej

- brak lusterek Galmot Poznań


- niższa ale szersza kierownica bez poprzeczki

- chromowane kierunkowskazy zostały zastąpione aluminiowymi montowanymi również w kobuzach


- zrezygnowano z osłon silnika (chromowanej osłony cylindra i dolnej osłony silnika montowanej także w M21W2S2 i M21W2Ex)

- napis "Dudek" na boczkach zastąpiono kalkomanią


- zbiornik paliwa z przykręcanymi emblematami i charakterystycznymi gumami z wąsem zastąpiono bakiem z emblematami przyklejanymi i zwykłymi gumami montowanym także w zwykłej, seryjnej M21W2 i M06B3


- puszki licznika i stacyjki z początku produkcji metalowe z licznikiem wyskalowanym do 120km/h a później większe plastikowe z licznikiem do 140km/h


- trzy różne mocowania tylnych kierunkowskazów:
- proste gięte na boki

- wygięte do góry z mocowaniem na jedną śrubkę lub z blaszką na dwie śruby


- tylna lampa metalowa lub nowsza plastikowa


- osłona łańcucha zagięta zastąpiona później osłoną prostą


Dane techniczne:
Silnik:
Jednocylindrowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym.
Pojemność skokowa 174cm³
Moc maksymalna 15KM przy 6600 obr/min
Gaźnik:
GM26U3 o średnicy gardzieli 26mm
Sprzęgło:
Mokre czterotarczowe z centralną sprężyną dociskową
Skrzynia biegów:
Czterobiegowa o kołach stale zazębionych
Napęd:
Przeniesienie napędu na koło tylne łańcuchem
Podwozie:
Pojedyncza rama rurowa, zawieszenie tylne na wahaczu wleczonym, resorowanym amortyzatorami teleskopowymi z tłumieniem hydraulicznym. Zawieszenie przednie na widelcu teleskopowym wykonanym częściowo (półki) ze stopów lekkich. Wzmocniona, wysoka kierownica z poprzeczką, stacyjka i prędkościomierz umieszczone w puszkach przykręcanych do górnych półek widelca. Płytkie błotniki chromowane, osłona łańcucha niepełna.
Hamulce:
Mechaniczne, bębnowe, pełnopiastowe.
Szybkość maksymalna 100 km/h,
Szybkość użytkowa 80 km/h

Źródła
H.Załęski Bibliografia
http://www.wueska.pl



 , ale uważam, że są one ładne i co ważne praktyczne
 , ale uważam, że są one ładne i co ważne praktyczne  . Widoczność jest bardzo dobra, co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12 cm. Lusterka te są firmy Galmot Poznań (aluminiowa czasza z lustrem jest taka sama jak w lusterkach z Warszawy czy pierwszych Syren
 . Widoczność jest bardzo dobra, co jest zasługą lustra o średnicy ok. 12 cm. Lusterka te są firmy Galmot Poznań (aluminiowa czasza z lustrem jest taka sama jak w lusterkach z Warszawy czy pierwszych Syren  ) i obecnie są rzadkim widokiem (zwłaszcza motocyklowe). Przedstawione poniżej lusterka są w pełni oryginalną częścią od opisywanych w tym temacie motocykli
 ) i obecnie są rzadkim widokiem (zwłaszcza motocyklowe). Przedstawione poniżej lusterka są w pełni oryginalną częścią od opisywanych w tym temacie motocykli 


 ,ale jeśli ktoś by miał to prosiłbym o zdjęcie. I na koniec trzeba by dodać ,że te motocykle były zmieniane przez 3 lata produkcji. Nie wiem jak z modelem z 75, ale 76 i 77, które spotkałem różnią się trochę od siebie (główne zmiany 76 na 77 to brak podpórki bocznej, tylne amortyzatory zastąpiono nowszymi, brak fabrycznie montowanych lusterek, niższą ,ale szerszą i bez poprzeczki kierownicą, chromowane kierunkowskazy zastąpiono aluminiowymi, brak jakichkolwiek osłon silnika, zastąpiono napis "Dudek" specjalnym logiem- jak ktoś chce to mogę zapodać zdjęciem, ale logo u mnie jest dość znacznie zniszczone). I jest jeszcze jedna ciekawa sprawa. Dokładnie chodzi o to kiedy zastąpiono bak z nitowanymi znaczkami "WSK" na przyklejane z innymi gumami ,bo w modelu z 77r. są już przyklejane znaczki. Ostatnią sprawą, którą chciałem poruszyć jest kolanko wydechu górnego. Jak powszechnie wiadomo bardzo ciężko go dostać. Może ktoś ma namiary na prywaciarza co to dorabia? Ja już pół roku szukam i nigdzie nie umiem znaleźć ,a jest ono nie zbędne do uruchomienia motocykla
 ,ale jeśli ktoś by miał to prosiłbym o zdjęcie. I na koniec trzeba by dodać ,że te motocykle były zmieniane przez 3 lata produkcji. Nie wiem jak z modelem z 75, ale 76 i 77, które spotkałem różnią się trochę od siebie (główne zmiany 76 na 77 to brak podpórki bocznej, tylne amortyzatory zastąpiono nowszymi, brak fabrycznie montowanych lusterek, niższą ,ale szerszą i bez poprzeczki kierownicą, chromowane kierunkowskazy zastąpiono aluminiowymi, brak jakichkolwiek osłon silnika, zastąpiono napis "Dudek" specjalnym logiem- jak ktoś chce to mogę zapodać zdjęciem, ale logo u mnie jest dość znacznie zniszczone). I jest jeszcze jedna ciekawa sprawa. Dokładnie chodzi o to kiedy zastąpiono bak z nitowanymi znaczkami "WSK" na przyklejane z innymi gumami ,bo w modelu z 77r. są już przyklejane znaczki. Ostatnią sprawą, którą chciałem poruszyć jest kolanko wydechu górnego. Jak powszechnie wiadomo bardzo ciężko go dostać. Może ktoś ma namiary na prywaciarza co to dorabia? Ja już pół roku szukam i nigdzie nie umiem znaleźć ,a jest ono nie zbędne do uruchomienia motocykla   jeśli tego nie zrobisz
 jeśli tego nie zrobisz  Puszka stacyjki jest dorobiona gdyż poprzedni właściciel ją zbił. Ten przebieg co masz na zegarze nie jest realny, gdyż jak go kupowałem to nie było linki w pancerzu
 Puszka stacyjki jest dorobiona gdyż poprzedni właściciel ją zbił. Ten przebieg co masz na zegarze nie jest realny, gdyż jak go kupowałem to nie było linki w pancerzu  
 Z tego co widzę to ładna okazja Ci się trafiła z tym "Dudkiem".
  Z tego co widzę to ładna okazja Ci się trafiła z tym "Dudkiem". ). Takie kierownice widywałem już nie raz na Allegro, więc coś w tym jednak może (ale nie musi) być. Co do osłony silnika i cylindra w Dudku... moim zdaniem w tym modelu w ogóle nie powinno ich być. Tak samo jak górnego wydechu. Albo soft chopper albo motocykl terenowy - widocznie konstruktorzy nie mogli dojść do porozumienia
 ). Takie kierownice widywałem już nie raz na Allegro, więc coś w tym jednak może (ale nie musi) być. Co do osłony silnika i cylindra w Dudku... moim zdaniem w tym modelu w ogóle nie powinno ich być. Tak samo jak górnego wydechu. Albo soft chopper albo motocykl terenowy - widocznie konstruktorzy nie mogli dojść do porozumienia 
 no i puszka stacyjki.
 no i puszka stacyjki.
