Krótka charakterystyka:
W roku 1966 zaprezentowano w Poznaniu odmianę modelu M06-64 oznaczoną jako M06B Główne zmiany dotyczyły zastosowania zamków kierownicy i siodła (minęły już lata kiedy to reklamując Osę M50 podkreślano brak zamków jako zaletę podnoszącą komfort obsługi!),podnóżki pasażera wróciły na wsporniki ramy, a podnóżki kierowcy zyskały regulację.
Funkcjonalnośc w codziennym użytkowaniu poprawiał bagażnik umieszczony za tylną kanapą, nieco inny kształt nadano błotnikom pogłębiając profil, co poprawiło ich działanie.
Ponieważ z załóżenia miała to być wersja luksusowa chromem pokryto również tłumik, pedał hamulca i dolne elementy przedniego zawieszenia.
Prospekt M06-B
Model M06B W1 (a właściwie prototyp)powstał równolegle z modelem M06B i różnił się od niego zastosowanym zespołem napędowym. Silnik Wiatr W1 (powszechnie znany z późniejszych wykonań w wersji 175ccm jako W2)opracowano w zakładach w Nowej Dębie pod kierunkiem mgr inż Wiesława Wiatraka i Stanisława Jarnuszkiewicza z Politechniki Krakowskiej (optymalizacja komory spalania).
Prospekt M06-B z silnikiem W1
Szkoda, że ten motocykl nie wszedł do produkcji seryjnej i jest tak mało jego zdjęć, niemam nawet jak wrzucić fotek charakterystycznych osłon bocznych ponieważ do dzisiejszych czasów zachowało się ich bardzo mało.
Zauważmy że koła motocykla M06-B są wymienne, przedni błotnik już nowej generacji jest taki sam jak w B1, tylny zaś jakby zapożyczony z SHL M11, Osobiście nie widziałem żadnego współczesnego zdjęcia z tym motocyklem także tutaj apel do wszystkich którzy mają jakieś części związane z modelem B, szczególnie boczki, lub Ci którzy jakimś cudem posiadają ten model w pełni okazałości o wklejenie zdjęć tego modelu.
Dane techniczne dla M06-B
Silnik:
S 01 Z3, dwusuwowy jednocylindrowy z przpłukiwaniem zwrotnym. Średnica cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm, pojemność skokowa 123 ccm. Stopień sprężania 6,9, moc maksymalna 7,3 KM przy 4850 obr/min, moment 10,8 Nm przy 4600 obr/min.. Smarowanie mieszankowe w stosunku 1:20
Gaźnik:
Typu G20M o gardzieli 20 mm
Sprzęgło:
mokre trzytarczowe
Skrzynia biegów:
trzybiegowa z kołami stale zazębionymi. przełożenia: I-3,16, II- 1,495, III-1
Napęd:
Z silnika na koło tylne osłoniętym łańcuchem 1/2', przełożenie 3,31
Podwozie:
Rama podwójna spawana, wykonana z profili ceowych. Zawieszenie przednie teleskopowe z amortyzatorami olejowymi. Skok 150 mm. Zawieszenie tylne na podwójnym wahaczu wleczonym telekskopowe z amortyzatorami olejowymi. Skok 80 mm
Koła:
obręcze 1,85x18, opony 3,00x18', koła wymienne
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopiona żeliwna wkładką o średnicy 135 mm
Instalacja elektryczna:
6V, prądnica o mocy 28W, zapłon iskrownikowy. Punkt zapłonu 3 mm przed GMP, Przerywacz - 0,3-0,4 mm, świeca M14x1,25 225. światło szosowe 6v25/25W, światło miejskie 6V1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W. Prostownik selenowy z bezpiecznikiem, lampa tylna 6V 3 W do świateł, 6V 5W do światła stop. Akumulator 6V 10Ah ołowiowy kwasowy. Przełącznik świateł przy lewej rączce kierownicy zintegrowany z przyciskiem sygnału. Sygnał dźwiękowy zamontowany pod lampą przednią elektryczny.
Pojazd wyposażano początkowo w metalową lampę tylną od WFM a w okresie późniejszym w lampę z tworzywa (taką jak na zdjęciach)
Pojemności:
Skrzynka biegów 0,5 L LUX 10
Zbiornik paliwa 12,5 L
Teleskopy przednie 90ccm LUX 10
Teleskopy tylne 50 ccm mieszaniny oleju turbinowego i transformatorowego.
Ciężar:
Ciężar własny 98 kg, ciężar max 150 kg
Zużycie paliwa: 2.5 l/100 km przy 60 km/h
Wskaźniki:
Zdolność pokonywania wzniesień bd
Stosunek mocy silnika do ciężaru 65 KM/T
Szybkość maksymalna 80 km/h,
Szybkość użytkowa 60 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
Czarna+ szary młotkowy
Wyposażenie:
pompka, kpl narzędzi, światło odblaskowe w niektórych modelach
Dane techniczne dla M06-B z silnikiem W1
Silnik:
W1, dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym. Średnica cylindra 54 mm, skok tłoka 54 mm, pojemność skokowa 123 ccm. Stopień sprężania bd, moc maksymalna bd. Wał korbowy składany podparty w dwóch łożyskach montowanych w stalowych tulejach zalanych w kadłubie. Smarowanie mieszankowe w stosunku 1:20
Gaźnik:
GM24 U3
Sprzęgło:
Mokre czterotarczowe
Skrzynia biegów:
czterobiegowa o kołach stale zazębionych, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów nożna
Napęd:
Z silnika na koło tylne osłoniętym łańcuchem 1/2', przełożenie 3,31
Podwozie:
Rama podwójna spawana, wykonana z profili ceowych. Zawieszenie przednie teleskopowe z amortyzatorami olejowymi. Skok 150 mm. Zawieszenie tylne na podwójnym wahaczu wleczonym telekskopowe z amortyzatorami olejowymi. Skok 80 mm
Koła:
Obręcze 1,85x18, opony 3,00x18', koła wymienne
Hamulce:
Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, żebrowane z wtopiona żeliwna wkładką o średnicy 135 mm
Instalacja elektryczna:
6Vlub 12 V (alternator)), prądnica o mocy 28W lub alternator 50W (Haldex)), zapłon iskrownikowy lub bateryjny . Punkt zapłonu 3 mm przed GMP, Przerywacz - 0,3-0,4 mm, świeca M14x1,25 225. światło szosowe 6v25/25W, światło miejskie 6V1,5W, oświetlenie szybkościomierza 6V 1,5W. Prostownik selenowy z bezpiecznikiem, lampa tylna 6V 3 W do świateł, 6V 5W do światła stop. Akumulator 6V 10Ah (lub 2x6V7Ah) ołowiowy kwasowy. Przełącznik świateł przy lewej rączce kierownicy zintegrowany z przyciskiem sygnału. Sygnał dźwiękowy zamontowany pod lampą przednią elektryczny.
Pojemności:
Zbiornik paliwa 12,5 l
Prędkość maksymalna:
85 km/h
Prędkość maksymalna użytkowa:
65 km/h
Masy:
Ciężar własny 106 kg, ciężar max 250 kg ,Dopuszczalne obciążenie 143 kg
Podstawowe wymiary:
Rozstaw osi 1280 mm. Długość całkowita 2020mm, szerokość 645 mm, wysokość 1000mm.
Zdolność pokonywania wzniesień:
35%
Stosunek mocy silnika do ciężaru:
68 KM/T
Zuźycie paliwa:
2,8 l/100 km przy 40 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
czarna, bd
Wyposażenie:
kpl. narzędzi, pompka, instrukcja
Przygotował
WSK
