Tuleja dystansowa na lewym czopie wału korbowego.
Tuleja dystansowa na lewym czopie wału korbowego.
Mam jeszcze takie pytanie, po co w ogóle jest ta tuleja dystansowa??
Ostatnio zmieniony 2007-10-17, 21:49 przez lezzard, łącznie zmieniany 1 raz.
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
pewnie nieświadomie zadałeś bardzo ważne pytanie , w tym miejscu można by było zrobić test z wiedzy o tych silnikach .lezzard pisze:mam jeszcze takie pytanie po co wogole ta tuleja jest??
Proponuję by w tym temacie dogłębnie to wyjaśnić .
Więc dlaczego zastosowano taką tulejkę jednocześnie rezygnując z dużego koła zamachowego !
- Mtx50
- Posty: 247
- Rejestracja: 2007-10-15, 16:45
- GG: 2188809
- Moje maszyny: WSK i inne
- Kontaktowanie:
No nie tylko w gazeli byłko koło zamachowe ja to w sumie miałem czwórke z takim kołem. Co do tulejki to raz spotkałem . co daje 2 silniki z zamachem jednen z tulejką i ze 3 wogóle nic nie miały. Ktoś faktycznie powinien rozwinąć ten temat. Jakie jest zadanie kola czy jego instalowanie zależy od różnic w wale ? dlaczego go nie ma w pużniejszych wsk. No i systematyka stosowania koła lub nie w silnikach 175.
Polskie motocykle ymmm klasa
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Sierpc
- Kontaktowanie:
Wspomianego koła w silniku montowanym do WSK-i jeszcze nigdy nie spotkałem, a rozkręcałem silnik od WSK-i M21-W2 z 1972, co innego Gazela.
A zastąpienie koła tulejką można chyba wytłumazyć pogrzebaniem nadziei na rozrusznik elektryczny i ew. zwiększenie prędkości obrotowej maksymalnej mocy silnika, a co za tym idzie zmianę charakterystyki pracy silnika.
Taka jest moja wiedza na ten temat. Co na ten temat sądzą inni?
A tak wogóle to może by rozmowę na ten temat jakoś wyłuszczyć z tego toppicu.
A zastąpienie koła tulejką można chyba wytłumazyć pogrzebaniem nadziei na rozrusznik elektryczny i ew. zwiększenie prędkości obrotowej maksymalnej mocy silnika, a co za tym idzie zmianę charakterystyki pracy silnika.
Taka jest moja wiedza na ten temat. Co na ten temat sądzą inni?
A tak wogóle to może by rozmowę na ten temat jakoś wyłuszczyć z tego toppicu.
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Koło zamachowe faktycznie zmieniało charakterystykę silnika, było montowane w Gazelach i chyba Sportach.
Silnik wolniej wchodził na obroty, był na nich "stabilniejszy" łatwiej je utrzymywał, przenoszony moment był mocniejszy w danej chwili, silnik mógł równiej pracować na wolniejszych obrotach biegu jałowego, tak mi się wydaje - nigdy nie jeździłem na takim kole ALE to nie tłumaczy faktu w jakim celu wsadzili tuleje dystansową zamiast koła zamachowego. W jakimś celu jest na pewno, jeżeli nie spełnia żadnej funkcji to nikt by jej nie montował.
1. Z zębatką sprzęgłową nie ma nic wspólnego, ponieważ siedzi na frezach.
2. Może jej waga w jakimś stopniu równoważy siły na czopach, tak by były odpowiednio wyważone? Jednak założenie tulei czy koła skreśla to, ponieważ prawy czop nie ulega zmianom, ponieważ WSK175 i Gazela mają takie same wirniki, opcja byłaby pewniejsza, gdyby wał uległ modyfikacji konstrukcji po demontażu koła zamachowego, chyba że ma to jakieś powiązanie z łożyskiem trzyrzędowym na stopie korbowodu, które zostało zastąpione jednorzędowym.
3. Może założenie tulei po zdjęciu koła zamachowego było konieczne, ponieważ jej minimalna waga wpływa korzystniej na szybkość obrotową silnika i jego pracę, niż bez niej?
Silnik wolniej wchodził na obroty, był na nich "stabilniejszy" łatwiej je utrzymywał, przenoszony moment był mocniejszy w danej chwili, silnik mógł równiej pracować na wolniejszych obrotach biegu jałowego, tak mi się wydaje - nigdy nie jeździłem na takim kole ALE to nie tłumaczy faktu w jakim celu wsadzili tuleje dystansową zamiast koła zamachowego. W jakimś celu jest na pewno, jeżeli nie spełnia żadnej funkcji to nikt by jej nie montował.
1. Z zębatką sprzęgłową nie ma nic wspólnego, ponieważ siedzi na frezach.
2. Może jej waga w jakimś stopniu równoważy siły na czopach, tak by były odpowiednio wyważone? Jednak założenie tulei czy koła skreśla to, ponieważ prawy czop nie ulega zmianom, ponieważ WSK175 i Gazela mają takie same wirniki, opcja byłaby pewniejsza, gdyby wał uległ modyfikacji konstrukcji po demontażu koła zamachowego, chyba że ma to jakieś powiązanie z łożyskiem trzyrzędowym na stopie korbowodu, które zostało zastąpione jednorzędowym.
3. Może założenie tulei po zdjęciu koła zamachowego było konieczne, ponieważ jej minimalna waga wpływa korzystniej na szybkość obrotową silnika i jego pracę, niż bez niej?
Możesz to rozwinąć, co wspólnego ma koło zamachowe z rozrusznikiem elektrycznym??ceva pisze:A zastąpienie koła tulejką można chyba wytłumazyć pogrzebaniem nadziei na rozrusznik elektryczny i ew. zwiększenie prędkości obrotowej maksymalnej mocy silnika, a co za tym idzie zmianę charakterystyki pracy silnika.
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Sierpc
- Kontaktowanie:
Koło zamachowe w początkach montażu Wiatrów do Gazeli miało na obwodzie nacięte zęby. Później już ich nie było.ŻbiKu pisze:ceva napisał/a:
A zastąpienie koła tulejką można chyba wytłumazyć pogrzebaniem nadziei na rozrusznik elektryczny i ew. zwiększenie prędkości obrotowej maksymalnej mocy silnika, a co za tym idzie zmianę charakterystyki pracy silnika.
Możesz to rozwinąć, co wspólnego ma koło zamachowe z rozrusznikiem elektrycznym??
Wnęka za cylindrem zachowała się o wiele dłużej niż koło zamachowe na wale. Wnęka miała służyć do umieszczenia rozrusznika elektrycznego, który miał pojawić się w Gazeli jako motocyklu luksusowym.
A że wyszło jak zwykle...
Jedyna rola tulejki montowanej zamiast koła zamachowego to tylko utrzymanie w odpowiednim położeniu koła łańcucha sprzęgłowego. Pozostaje tylko mała zagadka, czemu ta tuleja jeszcze jest na stożku?
- ŻbiKu
- Posty: 1624
- Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE - Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontaktowanie:
Nie do końca, koło jest na frezach, dzięki którym obraca się razem z wałem korbowym, a nadfrezowanie zapobiega przesuwaniu się koła w kierunku karteru i nie ma takiej możliwości by zmieniło swoje położenie.ceva pisze:Jedyna rola tulejki montowanej zamiast koła zamachowego to tylko utrzymanie w odpowiednim położeniu koła łańcucha sprzęgłowego
To właśnie stożek zapobiega ruchu tulei w kierunku karteru i czynienia szkód.ceva pisze:Pozostaje tylko mała zagadka, czemu ta tuleja jeszcze jest na stożku?
Co do rozrusznika to wydaję się to prawdopodobne, nie wiedziałem o zębach na kole zamachowym.
Cóż, może ktoś jeszcze wie coś na ten temat?
- master_26
- Posty: 66
- Rejestracja: 2007-06-03, 20:44
- GG: 0
- Lokalizacja: Skierniewice
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
- qwert45
- Posty: 234
- Rejestracja: 2007-02-22, 17:34
- GG: 0
- Lokalizacja: Łosice
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Sierpc
- Kontaktowanie:
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
no jednak nie o wieloklin mi chodziło, koło zębate nie może być tak bez niczego zamontowane na wieloklinie , od strony lewej dociska je nakrętka a od strony prawej ? ( w nowszym modelu tulejka ) a co trzyma zębatkę od prawej strony w wersji starszej , bo na pewno nie koło zamachowe, a wały korbowe są takie same .
odpowiedź będzie jutro , zrobię fotkę no chyba ze ktoś jednak wie jak była montowana zebatka między innymi w gazelach .
odpowiedź będzie jutro , zrobię fotkę no chyba ze ktoś jednak wie jak była montowana zebatka między innymi w gazelach .
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 2007-05-29, 23:37
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M06-B3 '78
WSK M21W2 Dudek '76 - Lokalizacja: Sierpc
- Kontaktowanie:
Obawiam się jednak, że pamięć mnie nie zawiodła w sprawie mocowania koła zębatego/zamachowego na czopie wału.
Koło mocowane jest na bank na wieloklinie, który przebiega przez wnętrze koła do mniej więcej 1/4 głębokości otworu. Z jednej strony opiera się o koniec wieloklinu na wale, a z drugiej o koło łańcuchowe.
Koło mocowane jest na bank na wieloklinie, który przebiega przez wnętrze koła do mniej więcej 1/4 głębokości otworu. Z jednej strony opiera się o koniec wieloklinu na wale, a z drugiej o koło łańcuchowe.
-
- Posty: 376
- Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
- GG: 0
- Lokalizacja: Wołczyn
- Kontaktowanie:
to ze zebatka jest na wieloklinie nie ulega wątpliwosci, jednak zębatka nie opiera się jak to określiłeś o wał jest tam inne rozwiązanie , przedstawię je jutro po wizycie w garażu , będą potrzebne fotki .
koło zaś zamachowe jest mocowane na stożku i wieloklina tam nie ma .
nie dziwię się że, jednak nie wiesz jak oryginalnie była montowana zębatka , po prosto musiałbyś rozebrać silnik który nigdy nie był rozbierany ......... ale o tym jutro .
[ Dodano: 2007-10-29, 05:10 ]
Muszę niestety pisać pod własnym postem/ dodaję obiecane zdjęcia.
myślę ze sprawa została wyjaśniona , ten widoczny na zdjęciu pierścionek stanowił mocowanie dla zębatki i ustalał ją względem wału, w nowszych modelach zastosowano tulejkę, pierścionek eliminując całkowicie .
Jakość zdjęć nie jest najlepsza ale pozwala zorientować się o co chodzi .
Oto cała tajemnica mocowania zębatki w starszych modelach wiatra .
koło zaś zamachowe jest mocowane na stożku i wieloklina tam nie ma .
nie dziwię się że, jednak nie wiesz jak oryginalnie była montowana zębatka , po prosto musiałbyś rozebrać silnik który nigdy nie był rozbierany ......... ale o tym jutro .
[ Dodano: 2007-10-29, 05:10 ]
Muszę niestety pisać pod własnym postem/ dodaję obiecane zdjęcia.
myślę ze sprawa została wyjaśniona , ten widoczny na zdjęciu pierścionek stanowił mocowanie dla zębatki i ustalał ją względem wału, w nowszych modelach zastosowano tulejkę, pierścionek eliminując całkowicie .
Jakość zdjęć nie jest najlepsza ale pozwala zorientować się o co chodzi .
Oto cała tajemnica mocowania zębatki w starszych modelach wiatra .
- tomlot
- Posty: 14
- Rejestracja: 2008-07-26, 06:48
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 175
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: Tuleja dystansowa na lewym czopie wału korbowego.
Tajemnica koła zastąpionego tuleją jest banalna jak komunizm. Mniej stali większe oszczędności , wniosek racjonalizatorski = nowy droższy model, nagrody, premie ,ordery, goździki itp. Dlatego nie ma też rozrusznika.
Zanim napiszesz kolejny błyskotliwy post,spójrz na datę poprzedniego.Anzel
Zanim napiszesz kolejny błyskotliwy post,spójrz na datę poprzedniego.Anzel
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re:
Zdjęcie dodane przez Andi'ego niestety wygasło? Czy ktoś z Was ma je może zapisane gdzieś na dysku? Albo wie jak wygląda omawiany pierścień?andi pisze:to ze zebatka jest na wieloklinie nie ulega wątpliwosci, jednak zębatka nie opiera się jak to określiłeś o wał jest tam inne rozwiązanie , przedstawię je jutro po wizycie w garażu , będą potrzebne fotki .
koło zaś zamachowe jest mocowane na stożku i wieloklina tam nie ma .
nie dziwię się że, jednak nie wiesz jak oryginalnie była montowana zębatka , po prosto musiałbyś rozebrać silnik który nigdy nie był rozbierany ......... ale o tym jutro .
[ Dodano: 2007-10-29, 05:10 ]
Muszę niestety pisać pod własnym postem/ dodaję obiecane zdjęcia.
myślę ze sprawa została wyjaśniona , ten widoczny na zdjęciu pierścionek stanowił mocowanie dla zębatki i ustalał ją względem wału, w nowszych modelach zastosowano tulejkę, pierścionek eliminując całkowicie .
Jakość zdjęć nie jest najlepsza ale pozwala zorientować się o co chodzi .
Oto cała tajemnica mocowania zębatki w starszych modelach wiatra .
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości