Luz na wale
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 2013-05-19, 00:18
- GG: 0
- Moje maszyny: Honda XRV 750 Africa Twin
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontaktowanie:
Luz na wale
Siema!
Słuchajcie, zabieram się za remont WSK M06B3 z 1973 roku. Póki co wywaliłem silnik z ramy i już widzę spore luzy na wale w dwóch osiach, co starałem się zaprezentować ns poniższym filmiku:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KDoJyUJr5f4[/youtube]
Z tego co wyczytałem na forum, luz na boki to norma. Pytanie tylko, czy mój luz mieści się w granicach tolerancji? Póki co nie rozpołowiłem jeszcze silnika, dlatego chciałbym was zapytać czego mogę się spodziewać - czy wymiana łożysk wału rozwiąże ten temat?
Słuchajcie, zabieram się za remont WSK M06B3 z 1973 roku. Póki co wywaliłem silnik z ramy i już widzę spore luzy na wale w dwóch osiach, co starałem się zaprezentować ns poniższym filmiku:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KDoJyUJr5f4[/youtube]
Z tego co wyczytałem na forum, luz na boki to norma. Pytanie tylko, czy mój luz mieści się w granicach tolerancji? Póki co nie rozpołowiłem jeszcze silnika, dlatego chciałbym was zapytać czego mogę się spodziewać - czy wymiana łożysk wału rozwiąże ten temat?
- Łukasz S.
- Posty: 892
- Rejestracja: 2011-12-13, 18:31
- GG: 0
- Moje maszyny: wełeski
- Lokalizacja: Rzeszów
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Luz korby na boki jest dopuszczalny, ale tutaj nie mamy do czynienia z korbą tylko z wywalonym czopem wału/gniazdami łożysk. Jak kupisz nowe łożyska to się okaże co i jak. Ale raczej bez kleju się nie obejdzie...
- krzysiek200
- Posty: 880
- Rejestracja: 2012-12-02, 22:26
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2 DUDEK '75
WSK M21W2 KOBUZ '77 - Lokalizacja: Łowicz/Nieborów
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
To co pokazałeś to luz na łożyskach, na wale sprawdzasz czy korbowód ma luzy góra-dół, najlepiej położyć wał na stole i trzymając korbowód pionowo w jednej ręce popukać drugą w główkę, jak będzie dzwoniło to wał jest do regeneracji.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 2013-05-19, 00:18
- GG: 0
- Moje maszyny: Honda XRV 750 Africa Twin
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
A więc tak: rozpołowiłem silnik - wewnętrzne łożyska (te, które zeszły razem z wałem) latają na wszystkie strony. Do zewnętrznych jeszcze się nie dobrałem, ale pewnie będzie podobnie. Luz promieniowy na korbowodzie występuje, więc wał pojedzie do regeneracji. Jeśli chodzi o gniazda w karterach, to niestety wał z łożyskami można w nie wsadzić ręką. Nie ma tam ogromnego luzu, żeby bieżnie latały na boki, ale jednak powinny one chyba wchodzić z większym oporem. I tutaj rodzi się pytanie - czy można dostać łożyska dosłownie odrobinę większe niż te nominalne 6203? Czy inna klasa pasowania łożysk rozwiąże problem? Chcę uniknąć takich rzeczy jak punktowanie gniazd - raczej nie dopuszczam takiego rozwiązania. A może rozwiązaniem byłoby przetoczenie gniazd na większą średnicę i zastosowanie większych łożysk?
- pawel15
- Posty: 1247
- Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
- GG: 2782862
- Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
- Lokalizacja: Dąbie
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Ciężko będzie z odrobinę większymi łożyskami... Najlepiej chyba będzie wkleić nowe łożyska w gniazda.janeksok pisze:czy można dostać łożyska dosłownie odrobinę większe niż te nominalne 6203? Czy inna klasa pasowania łożysk rozwiąże problem? Chcę uniknąć takich rzeczy jak punktowanie gniazd - raczej nie dopuszczam takiego rozwiązania. A może rozwiązaniem byłoby przetoczenie gniazd na większą średnicę i zastosowanie większych łożysk?
- krzysiek200
- Posty: 880
- Rejestracja: 2012-12-02, 22:26
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK M21W2 DUDEK '75
WSK M21W2 KOBUZ '77 - Lokalizacja: Łowicz/Nieborów
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Wklejaj na klej albo szukaj nowych karterów.
-
- Posty: 118
- Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 1980
- Lokalizacja: Sieradz
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Odgrzeje kotleta, mam takie pytanko. Czy wsadzenie łożysk na wał zamiast 6203 wstawić 6303 jest możliwe?
- AndrzejJ
- Posty: 389
- Rejestracja: 2013-05-19, 13:14
- GG: 0
- Moje maszyny: VF750 '83
ZX6R '97 - Lokalizacja: Hrubieszów
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
porównaj sobie wymiary i odpowiedz na pytanie...
-
- Posty: 118
- Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 1980
- Lokalizacja: Sieradz
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
chodziło mi o to, że jak by np. powiększyć otwory w karterach, wiem jakie ma wymiary.
- AndrzejJ
- Posty: 389
- Rejestracja: 2013-05-19, 13:14
- GG: 0
- Moje maszyny: VF750 '83
ZX6R '97 - Lokalizacja: Hrubieszów
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Cena chińskiego łożyska pewnie 5zł, a rozwiercanie tego na pewno wyjdzie cię sporo więcej.
poza tym łożysko 6303 nie wejdzie na szerokość. Gra nie warta świeczki.
Jeśli wyrobione gniazda to coś takiego by miało sens: http://allegro.pl/lozysko-walu-gy-6-42x ... 56501.html l ale za to dalej nie ma to sensu ekonomicznego.
poza tym łożysko 6303 nie wejdzie na szerokość. Gra nie warta świeczki.
Jeśli wyrobione gniazda to coś takiego by miało sens: http://allegro.pl/lozysko-walu-gy-6-42x ... 56501.html l ale za to dalej nie ma to sensu ekonomicznego.
-
- Posty: 118
- Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
- GG: 0
- Moje maszyny: WSK 125 1980
- Lokalizacja: Sieradz
- Kontaktowanie:
Re: Luz na wale
Dzięki, faktycznie to łożysko co podałeś było by praktycznie idealne. Jak kupiłem WSK to wymieniłem wszystkie łożyska i wchodziły dość lekko, zapunktowałem chyba je tylko troche. Musze rozebrać teraz silnik i sprawdzić dokładnie jak to wygląda, ewentualnie kupie jakieś inne kartery i przetestuje wariant z łoźyskiem które mi pokazałeś.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości