Naprawa/regeneracja wału

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Odpowiedz
Awatar użytkownika
KKamil
Posty: 52
Rejestracja: 2010-11-28, 16:07
GG: 0
Moje maszyny: m06b3
Lokalizacja: Podkarpackie
Kontaktowanie:

Naprawa/regeneracja wału

Post autor: KKamil » 2012-01-20, 23:20

Witam serdecznie.
I. Mam rozwalone łożysko igiełkowe na wale i powinienem to zregenerować. Mam 2 możliwości:
1. opcja; kupno nowej korby z łożyskiem i sworzniem i złożenie tego do kupy.
2. opcja; jeśli korba jest prosta, można ją roztoczyć i dobrać większe łożysko i sworzeń.
Mój mechanik poradził mi to roztoczyć, ponieważ nowe korby są do doopy i gną się jak plastelina(sam mi mówił, że nie raz po kilku dniach wracał do niego silnik z taką ugiętą nową korbą) Poza tym, podobno tak zregenerowany wał ma większą żywotność, ponieważ większe łożysko dłużej wytrzyma niż mniejsze. Jak Wy sądzicie, co lepsze? Nowa korba, czy roztoczenie starej ? Mechanik za regeneracje poprzez roztoczenie i nowe łożysko woła 100zł, czy to aby nie za dużo jak za takie coś ?

II. Jakie łożysko lepsze ? Same rolki tak jak były oryginalnie, czy łożysko z własna bieżnią(chyba teraz takie na alledrogo sprzedają) ?
Jednorzędowe czy wielorzędowe jest lepsze/wytrzymalsze ?

III. W swoim wale zauważyłem coś dziwnego, a mianowicie wygląda na to, tak jakby brakowało mi roleczek w stopie korby. Można zauważyć mały "odstęp" w pewnym miejscu miedzy wszystkimi rolkami, jakby 1 rolki brakowało. Czy ja mam coś zepsute, czy tak ma być oryginalnie ?
Dołączam fotki. Mam nadzieje, że widać coś na tych fotkach :P

Z góry wielkie dzięki :-D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6353
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: Savier » 2012-01-21, 15:10

Jednorzędowe czy wielorzędowe jest lepsze/wytrzymalsze ?
Jednorzędowe :)

Ja za regenerację wału na starej korbie płaciłem 80zł. Dałem stary wał, dostałem zregenerowany.

Johnny
Posty: 634
Rejestracja: 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: Johnny » 2012-01-21, 23:27

A czasem nie jest tak, że sworzeń w stopie korbowodu ma inną średnicę dla łożyska jednorzędowego w koszyczku i dla wielorzędowego bez koszyczka :?: Sprawdź to zanim zaczniesz kombinować z łożyskami :)

Awatar użytkownika
35C2S1P
Posty: 110
Rejestracja: 2011-12-12, 13:27
GG: 0
Moje maszyny: B3'84
CZ 472.6
Lokalizacja: Wrocław

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: 35C2S1P » 2012-01-22, 00:16

Ja osobiście się zastanawiam czy jest sens w ogóle roztaczania otworu pod sworzeń i to samo z korbowodem... Chyba, że taki wał można także regenerować w nieskończoność :?: Jak stosujemy nową korbę to dobry fachman może taki wał regenerować praktycznie bez końca.

Ja bardziej bym myślał czy w korbowód od WSK nie dałoby się wpakować łożyska igiełkowego dla sworznia tłoka :?:

Awatar użytkownika
KKamil
Posty: 52
Rejestracja: 2010-11-28, 16:07
GG: 0
Moje maszyny: m06b3
Lokalizacja: Podkarpackie
Kontaktowanie:

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: KKamil » 2012-01-22, 00:29

Johnny dla mnie teraz to jest bez znaczenia, bo ja i tak nie będę przy tym robił, zrobi to za mnie mechanik :) On dobierze, on kupi, on założy :P
Ja pytałem tylko:
1. Co lepsze: roztoczenie stopy w używanej prostej korbie, czy kupno nowej(dzisiejszej produkcji lub tej z zapasów) ?
2. Czy rolki w łożysku w stopie korbowodu mają ściśle przylegać do siebie, czy ma być pomiędzy nimi niewielki luz(tak jak na moich fotkach)?
3. W stopie korbowodu lepsze są same rolki(tak ja w oryginale) czy łożysko z koszyczkiem ?

Ja chce tylko naprawić ten wał, nie będę ładował się w łożysko igiełkowe pod sworzeń tłoka :P
Poza tym, mój wał ma wytarte oba czopy w uj, więc nie wiem co robić, czy zregenerować tylko korbę, a czopy wkleić na klej, czy kupić używany wał do regeneracji korby, ale z dobrymi czopami? Wszystkie wały, które widzę na alledrogo, to wydaje mi się ze mają wytarte czopy ...:(

P.S. Cały czas jest mowa o Wuesce 125.

Nikt nie wie ??

Awatar użytkownika
rzabik
Posty: 36
Rejestracja: 2012-07-09, 09:59
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125
WSK 175
WFM
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Kontaktowanie:

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: rzabik » 2012-08-24, 16:28

Żeby wał był elegancko zregenerowany, należy go na początku rozcisnąć prasą i ocenić co jest do wymiany, czasem wystarczy wymiana samych rolek oczywiście jeżeli dobra jest bieżnia korbowodu :) jeśli nie, trzeba zregenerować bieżnie. Należałoby też wymienić bolec łączący przeciwwagi (ja tak robię i wał lepszy niż nowy, oczywiście na nowych "starych" częściach zmd)
Pozdrawiam

bayu

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: bayu » 2012-08-26, 02:56

Johnny pisze:A czasem nie jest tak, że sworzeń w stopie korbowodu ma inną średnicę dla łożyska jednorzędowego w koszyczku i dla wielorzędowego bez koszyczka :?: Sprawdź to zanim zaczniesz kombinować z łożyskami :)
tak jest :) trzy rzędowy ma średnice 21,14mm a z koszykiem 22mm, o ile dobrze pamietam :)

bayu

Re: Naprawa/regeneracja wału

Post autor: bayu » 2012-08-26, 02:58

o przepraszam tak jest w 175 ale w 125 moze byc podobnie, tznaczy różnica bedzie napewno tylko nie wiem jakie wymiary

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość